Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Norr eller söder
Hjälp!!!

Surfar gör man på de södra graderna såklart!

Japp! Och det är så troligt att jag kommer, så jag skriver upp mig nu.

Och man ska definitivt inte känna att måste "hänga på" nån, för helt plötsligt kommer det komma ett möte eller en skarp kurva, så är det bara.
Kör efter eget huvud!
Möjligen placerar sig de som anser sig vara extra långsamma bäst längre fram i ledet.
Tycker vi tar oss till Rosenhill för något att tugga på och där tas vidare beslut, beroende på Väder & Vind. Ankarudden kanske är stängd(?) och är väl inte direkt något Bikers Corner heller....Men vi ska såklart åka dit & vända - alltid ända till vägen tar slut :)
Men resplan kan vi ta vid 11 imorrn.
hejhej
------------------------------------------------------------

Resväg: TBD... (t.ex. söderut mot Torö enligt tidigare förslag)

Hitta till samlingsplatsen:
Shell i Botkyrka (Sankt Botvids Väg 3, 145 65 NORSBORG) - http://www.hitta.se

Jag ska med på körningen den 4/10-2008:
1. Sjånadrotten
2. Foxxen (beror på väder, tempo och startplats)
3. Fru Foxxen (beror på väder, tempo och startplats)
4. nordicbiker
5. vmx-anders (på xjr)
6.
7.
8.
9.

P.S: Tempot bör kunna passa alla. Dessutom viktigt att vi vet vilka som är med i gruppen, samt kommunicera vilken väg vi kommer att åka.

P.P.S: Gräset är alltid grönare på andra sidan stan, så vi från norr åker gärna söderöver, medans södertörn-folket helst önskar köra vilse i Roslagen. ;o) Har inte varit neråt Södertörn på månader, så det är nog bland de sista tillfällena i år. Ser med glädje fram emot större aktivitet till våren igen.

Last edited:

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Jag kommer också! (Upplandsväsby) Ställde t.o.m hojen i trapphuset nu efter jobbet, så jag kan sova 10 min längre i morgonbitti! :)

Sov gott

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Japp! Och det är så troligt att jag kommer, så jag skriver upp mig nu.

Och man ska definitivt inte känna att måste "hänga på" nån, för helt plötsligt kommer det komma ett möte eller en skarp kurva, så är det bara.
Kör efter eget huvud!
Möjligen placerar sig de som anser sig vara extra långsamma bäst längre fram i ledet.
Tycker vi tar oss till Rosenhill för något att tugga på och där tas vidare beslut, beroende på Väder & Vind. Ankarudden kanske är stängd(?) och är väl inte direkt något Bikers Corner heller....Men vi ska såklart åka dit & vända - alltid ända till vägen tar slut :)
Men resplan kan vi ta vid 11 imorrn.
hejhej
------------------------------------------------------------

1. Sjånadrotten
4. nordicbiker
5. vmx-anders (på xjr)
6. vill ha (förhandlingar pågår)
7.
8.
9.

P.S: Tempot bör kunna passa alla. Dessutom viktigt att vi vet vilka som är med i gruppen, samt kommunicera vilken väg vi kommer att åka.

P.P.S: Gräset är alltid grönare på andra sidan stan, så vi från norr åker gärna söderöver, medans södertörn-folket helst önskar köra vilse i Roslagen. ;o) Har inte varit neråt Södertörn på månader, så det är nog bland de sista tillfällena i år. Ser med glädje fram emot större aktivitet till våren igen.
:näsblod

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Om allt går o planerat så hämtar jag ut Ninjan på måndag em från verkstadt, jawohl!! Sen ser ni mig i en snabbare version ett tag framöver :D

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Om allt går o planerat så hämtar jag ut Ninjan på måndag em från verkstadt, jawohl!! Sen ser ni mig i en snabbare version ett tag framöver :D

Grattis, Grattis! Men å andra sidan tror jag att vi andra behöver sätta ett koppel på dig. Finns ingen chans att vi annars kan hänga på :gnissla

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87

är inte du och stressjagar det lugna kopplet på norrsidan????:va

jag skulle åkt idag om jag inte var tvungen att jobba hela helgen... :mad:

Grattis i förskott till den reparerade ninjan... är ju på tiden att du får dra en repa med den innan frosten...:yoparty

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
:näsblod

1. Sjånadrotten
4. nordicbiker
5. vmx-anders (på xjr)
6. vill ha (förhandlingar pågår)
7.

Jahaja, då var södra rundan avklarad, 7 blev vi och på min mätare stod det nu efteråt 24mil, men jag hade väl nästan kortast att åka...
Himla trevligt var det i allafall och t.o.m. för mig blev det ett par positiva vägöverraskningar (& då bor jag ändå på den sidan stan OCH körde först...(?))

Slagsta-s:tälje-pershagen-mörkö-skanssundet-rosenhill-sorunda-herrhamra-torö-ankarudden-nynäs-strandpromenaden-ösmo-grödby-tungelsta-(bulten-pålamalm-huddinge, i mitt fall).
Ösmo-Grödby var riktigt skoj, den var delvis grusväg före sommaren, men ny "ny"-asfalterad..

Extra kul var det med den bilträff med mest "minibilar" som var vid rosenhill, med lite austin,cittror,fiat,messerschmitt's och några bilmärken man aldrig hört talas om... t.ex. den tyska Goggomobilen(tillv. -55 till -69). En röd -57'a stod där & blänkte i solskenet.

Att det var Kanelbullens dag var ju inte helt fel heller, även om jag tog en räkmacka (!)

Det kommer nog någon ytterligare varm och solig helg innan vintern!

hejhej

Anders

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Då e man hemma igen efter att ha avslutat dagen med lite MC-vask. Hoppas alla kom hem OK? Skoj även om det iaf till en början var både blött, lerigt och lövigt.... Bättre på vägen hem faktiskt.

Jaja, snart är det vår igen så vi kan hålla lite mer tempo i böjarna :) :hihi

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Thz gubbs and girls.
Trevlig runda.Trevligt sällskap, alldeles ganska...lagom tempo så har på hösten.
Fick lära mig en del(3) nya vägar trots att jag brukar åka (vilse) där i krokarna.

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Då e man hemma igen efter att ha avslutat dagen med lite MC-vask. Hoppas alla kom hem OK? Skoj även om det iaf till en början var både blött, lerigt och lövigt.... Bättre på vägen hem faktiskt.

Jaja, snart är det vår igen så vi kan hålla lite mer tempo i böjarna :) :hihi

tack själv för bra vägval+tempohållning :tummenupp på min tripp stod det 34,6 mil när jag parkerade i garaget (för ett tag.....)

syns till våren !!!:yoparty

/dennis

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
tack själv för bra vägval+tempohållning :tummenupp på min tripp stod det 34,6 mil när jag parkerade i garaget (för ett tag.....)

syns till våren !!!:yoparty

/dennis

Ja! Tack ska ni ha för idag, nice tur och runda! :tummenupp

En annan fortsätter köra tills bensinen fryser till!
Nu ska jag förhoppningsvis snart ut en sväng på bärs!

Ha det fint så hörs vi! :)

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Re: Lördagsturen till Torö 4/10-08

Jahaja, då var södra rundan avklarad, 7 blev vi och på min mätare stod det nu efteråt 24mil, men jag hade väl nästan kortast att åka...
Himla trevligt var det i allafall och t.o.m. för mig blev det ett par positiva vägöverraskningar (& då bor jag ändå på den sidan stan OCH körde först...(?))

Slagsta-s:tälje-pershagen-mörkö-skanssundet-rosenhill-sorunda-herrhamra-torö-ankarudden-nynäs-strandpromenaden-ösmo-grödby-tungelsta-(bulten-pålamalm-huddinge, i mitt fall).
Ösmo-Grödby var riktigt skoj, den var delvis grusväg före sommaren, men ny "ny"-asfalterad..

Extra kul var det med den bilträff med mest "minibilar" som var vid rosenhill, med lite austin,cittror,fiat,messerschmitt's och några bilmärken man aldrig hört talas om... t.ex. den tyska Goggomobilen(tillv. -55 till -69). En röd -57'a stod där & blänkte i solskenet.

Att det var Kanelbullens dag var ju inte helt fel heller, även om jag tog en räkmacka (!)

Det kommer nog någon ytterligare varm och solig helg innan vintern!

hejhej

Anders

Tack för en trevlig tur idag!!
Nu har jag äntligen åkt Vällingervägen. Tyvärr inte under idealiska förhållanden, eftersom den inte hunnit torkat upp på förmiddagen.

Stoppet för lunchmackan vid Rosenhill, bjöd även på historiska återblickar. Motorhistoriska sällskapet hade parkerat där med ett antal fina veteranbilar. Jag kommer att lägga upp bilder jag tog på dessa så småningom i en bildtråd med titeln: "Bilder från Lördagsturen till Torö 4/10-08."

Vägen ner till Torö var fin och torr. Mycket vackra och täta lövträdsalléer nere vid Lotskyrkogården. Beskådade sundet mellan Torö och Öja, som jag och två seglingskompisar passerade genom i kuling den 14 aug. Då var man inte så kaxig, för vågorna var höga och man fick minsann hålla i rorkulten.

Strandvägen i Nynäshamn, är nog Sveriges vackraste väg!
Det enda som nog kan likna den är 17-Mile Drive i Carmel, USA. En knotig martall, skulle kunna motsvara ikonen The Lone Cypress.

Stort tack till vmx-anders, som guidade oss till dagens fina tur i lugnt tempo (lugnt fram till Ösmo) och visade oss sådana hemliga pärlor.

Den nybelagda Väggarövägen från Ösmo, var en smal och krokig bekantskap. Bra att man fick träning på att svänga på dessa smala krokvägar, så att man strax därefter var redo att möta en ledbuss på den smala Sorundavägen där den var som krokigast i en 90-graders böj, till råga på allt. Då har man max 1.5m eget utrymme kvar på vägen, men det räcker ju och blir över ;o).

Avslutningsvis, en liten sväng på bulten, sen via Pålamalm mot Tullinge, Huddinge och Västerbron med fin solnedgång över huvudstan.

Ref:
P.S: Så här blev turen med loggade GPS-data.

Last edited:

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Tack för fina bilder!

Det jag glömde berätta i Nynäs är att många säkert brukar käka i hamnen, men straxt innan man kommer fram till "strandpromenaden", så ligger Nynäs Hembygdsgård på höger sida, med en stor grusplan att parkera på.
Mycket trevligt lunch/middagsställe, en sommardag... dit inte jättemånga brukar hitta.
Hembygdsgårdens Restaurang Tel. 08 - 520 100 50
Luddes Gränd 2
14934 NYNÄSHAMN

Annars går det också att fika in till vänster straxt efter "strandpromenaden" tagit slut, men jag kommer just nu inte ihåg vad stället heter.
Jo just det:
Lövhagens Vandrarhem o. Kaffeservering Tel. 08 - 520 138 31
14951 NYNÄSHAMN

Nästa gång kan man åka till Skottvångs gruva via S:tälje-Turinge- (mälaren runt-vägen alltså), men straxt efter avfarten till Taxinge tar man vänster (mot Björnlunda eller Gnesta står det nog på skylten) - Krampan -Skottvång...

Man måste kolla serveringens öppettider innan, dock.
http://www.skottvangsgrufva.se/
Skottvångs Gruva, 647 92 MARIEFRED 0158-259 00

Mkt vackert vid Krampan mellan Övre och Nedre Marviken och ett bad kan funka där också(om det är tillräckligt varmt). Ska man paddla kanot en enda gång i sitt liv kan man lämpligen göra det här. Tror det går att hyra i Åkers Styckebruk och man hämtas sedan i Laxne t.ex. Annars går Sörmlandsleden förbi både Marvikarna, Krampan och Gruvan också.

Men, Söker man på Eniro, så hamnar dock nålen något för långt till vänster om gruvan!

M.v.h.

Anders

Last edited:

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
Norrgänget

Ja man får tacka för en skojig tur norröver, även fast det var både kallt (ibland) och bitvis riktigt skitigt på vägen. Gimo vägen var suverän:) (kan bara tänka mig hur den är när den är ren och torr:yoparty )

Vi kan ju inte vara sämre än södergänget, så här kommer ett par bilder ifrån dagen (halvdan mobilkvalité, men man ser iaf vad det är:tungan )

BTW, på bild 2 så ser man hur vi "McDonaldsåkare" parkerar:D

Bifogat

• 20081004029.jpg
    20081004029.jpg
    229.7 KB · Visningar: 75
  • 20081004030.jpg
    20081004030.jpg
    198.9 KB · Visningar: 71
  • 20081004031.jpg
    20081004031.jpg
    194.3 KB · Visningar: 75
  • 20081004032.jpg