nilax83 har nu fått tillbaka sin Ninja och roke har nya sulor på sin hoj, så jag vet inte om jag mäktar hänga på deras tempo på okända vägar. Om dimman är tät på morgonen, så ligger det fukt kvar på vägbanan långt in på dagen, så jag tar det nog lite lugnt i så fall.
Det vore ju även kul om Sparvöga, obbeman, TommyGun och vmx-anders hade möjlighet att köra med denna gång. Förra gången blev det ju lite strul redan vid starten från Donken i U-V.
Helgvädret i Stockholm ser visserligen lite ostadigt ut inför lördagen, men prognoserna är förmodligen ännu väl så osäkra:
http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/
Ahh. klart du ska med om du känner för att åka, Vi hade ju så trevligt sist.
Alltså:
Man ska inte behöva avstå gruppkörning för att tempot i täten kanske är lite högre än ens eget.
Täten stannar alltid och väntar in alla vid vägkorsningar mm. Inget konstigt med det.
På gruppkörning ska man inte känna sig stressad eller obekväm bara för att man inte vill/kan hålla samma tempo som de som kör snabbare.
Det är ju alltid så att dagsformen och väglag mm avgör hur fort man vill åka och det är ju alltid individuellt.
Inget konstigt med det.
Körningen blir ju skönast om man kan hålla ”sitt eget tempo”.
Det är viktigt att känna att man kan vara med på gruppkörning utan att känna att man är för snabb eller för långsam för de andra i gruppen..
Ansvaret ligger på täten att vänta in alla vid vägval och korsningar så att alla håller ihop och ingen blir frånåkt.
Bäst flyt blir det om de som kör snabbare ligger först och de som kör långsammare ligger efter, då kan man hålla avstånd till framförvarande och samtidigt köra sitt eget tempo utan att känna att man är ”i vägen” för bakomvarande eller ”stressar” den framförvarande.
Jag anser att man, i samförstånd med framförvarande eller bakomvarande, lämpligen vid vägvalsstopp mm, ska byta plats i leden så att man hittar en skön placering i gruppen.
Jag tycker man ska se på gruppkörningar som ett bra tillfälle att åka nya vägar med guidning utan att behöva kolla kartan hela tiden.
I starten placerar man sig som så att de som vet med sig att de vill köra långsamt lägger sig efter dem som vet med sig att de kör snabbare, (prata med varandra om vilket tempo man tror sig vilja hålla) och sedan under körningen byter man placeringar så att tempot blir bra för alla.
Om det blir åka på lördag så kommer ingen bli frånåkt, och alla ska känna sig välkomna att åka på krokvägar upp till Gimo oavsett vilket tempo man vill hålla.