Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
BTW, på bild 2 så ser man hur vi "McDonaldsåkare" parkerar:D

Härligt M1cke, tacka alla för turen och säsongen. Upptäckte igår att min kåpa till motorn är spräckt och att den blöder lite så nu törs inte jag åka förrän den är fixad. Men vi kommer igen. Säg till mig när det blir uterunda utan mc. Kram alla

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Kul å se att ni roar er utan mig. Har varit lite mycket jobb senaste tiden för att hinna åka ... men om inte förr så ses vi nästa säsong.

Och skall det drickas starköl är jag PÅ!!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Går bra i kombination med skidåkning ... men hoppas mer på en kväll med många :öl så vi blir :fyllisar och kanske träffar några :tuttar :D

Vi spiller i rom i chokon så blir det :tummenupp . Räcker för att du ska bli :jisses :dricka å förvandla dej till en :stop för alla :tuttar

Skämt å sido.. klart vi styr upp en vinterdejt där vi kan torrbryta vid någon bardisk i vinter. Vore skoj å ses en sväng när pinan är som värst...

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Vi spiller i rom i chokon så blir det :tummenupp . Räcker för att du ska bli :jisses :dricka å förvandla dej till en :stop för alla :tuttar

Skämt å sido.. klart vi styr upp en vinterdejt där vi kan torrbryta vid någon bardisk i vinter. Vore skoj å ses en sväng när pinan är som värst...

håller helt och hållet med om en :öl -kväll på stan för att snacka ihop oss om kommande utmaningar :tummenupp

för övrigt är jag mycket nöjd att det blev några mil igår även om det var lite burrigt på slutet,det var inte mycket hojar ute idag kan jag säga:va
blev en tur ut på Torö för att titta på vågorna (gammalt Nynäsnöje,för 753 tv-kanaler,internet osv..) och det var knappt så att surfarna vågade :)rofl )sig ut.....

imorron kväll tänkte jag ta mig ner till garaget för att strippa:) hojen från kåpor och se vad det är för skick på dom,om dom går att använda osv...

återkommer med lite bilder later..

över och ut (för i år?:va ) /dennis

Bifogat

• Bild002.jpg
    Bild002.jpg
    112.9 KB · Visningar: 49

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Om inget oförutsett inträffar och om vädret blir fint så planerar jag att åka en tur norröver lördag 11:e.
Om någon vill haka på så tänkte jag starta från upplandsväsby vid typ 10:30.
Jag tänkte fika i Gimo på knutmassomuseet.
Jag tänkte avsluta rundan i Gottröra och då har det väl blivit ca 25 mil kanske.
Det kommer mest att bli kringelkrokvägar med en och annan rak transportsträcka.

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12

Ju fler tillfällen dess bättre! :tummenupp

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Yyyyaaaaahhhooooooo!! Jag har Ninjan back on track,, och den är ju hur fin som helst. Verkstaden gjorde ett kanonjobb för en human slant och jag är jättenöjd. Äntligen kan jag släppa den malande tanken på att " blir den aldrig klar..."

Jag är sugen på en sväng från Skogis vid 17-17.30 tiden imorgon om nån mer har lust att hänga på.

NIl ax

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Kom till Donken U-Vby på lördag den 11 kl 10.30 så åker vi en sväng!!!

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
nilax83 har nu fått tillbaka sin Ninja och roke har nya sulor på sin hoj, så jag vet inte om jag mäktar hänga på deras tempo på okända vägar. Om dimman är tät på morgonen, så ligger det fukt kvar på vägbanan långt in på dagen, så jag tar det nog lite lugnt i så fall.

Det vore ju även kul om Sparvöga, obbeman, TommyGun och vmx-anders hade möjlighet att köra med denna gång. Förra gången blev det ju lite strul redan vid starten från Donken i U-V.

Helgvädret i Stockholm ser visserligen lite ostadigt ut inför lördagen, men prognoserna är förmodligen ännu väl så osäkra: http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Kom till Donken U-Vby på lördag den 11 kl 10.30 så åker vi en sväng!!!

too late :gnissla har börjat plocka så smått,tänkte börja slipa i helgen så det får vara slut på det roliga ett tag nu.....:)
nåja,i garaget finns ju radio,öl,en jävla massa godis,kaffe och givetvis hojen dåra så man ska väl inte klaga....
ses igen till våren :tummenupp

över å ut
/dennis

Bifogat

• Bild004liten.JPG
    Bild004liten.JPG
    227.5 KB · Visningar: 43

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
nilax83 har nu fått tillbaka sin Ninja och roke har nya sulor på sin hoj, så jag vet inte om jag mäktar hänga på deras tempo på okända vägar. Om dimman är tät på morgonen, så ligger det fukt kvar på vägbanan långt in på dagen, så jag tar det nog lite lugnt i så fall.

Det vore ju även kul om Sparvöga, obbeman, TommyGun och vmx-anders hade möjlighet att köra med denna gång. Förra gången blev det ju lite strul redan vid starten från Donken i U-V.

Helgvädret i Stockholm ser visserligen lite ostadigt ut inför lördagen, men prognoserna är förmodligen ännu väl så osäkra: http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/
Ahh. klart du ska med om du känner för att åka, Vi hade ju så trevligt sist.

Alltså:

Man ska inte behöva avstå gruppkörning för att tempot i täten kanske är lite högre än ens eget.
Täten stannar alltid och väntar in alla vid vägkorsningar mm. Inget konstigt med det.
På gruppkörning ska man inte känna sig stressad eller obekväm bara för att man inte vill/kan hålla samma tempo som de som kör snabbare.

Det är ju alltid så att dagsformen och väglag mm avgör hur fort man vill åka och det är ju alltid individuellt.
Inget konstigt med det.
Körningen blir ju skönast om man kan hålla ”sitt eget tempo”.
Det är viktigt att känna att man kan vara med på gruppkörning utan att känna att man är för snabb eller för långsam för de andra i gruppen..
Ansvaret ligger på täten att vänta in alla vid vägval och korsningar så att alla håller ihop och ingen blir frånåkt.
Bäst flyt blir det om de som kör snabbare ligger först och de som kör långsammare ligger efter, då kan man hålla avstånd till framförvarande och samtidigt köra sitt eget tempo utan att känna att man är ”i vägen” för bakomvarande eller ”stressar” den framförvarande.
Jag anser att man, i samförstånd med framförvarande eller bakomvarande, lämpligen vid vägvalsstopp mm, ska byta plats i leden så att man hittar en skön placering i gruppen.

Jag tycker man ska se på gruppkörningar som ett bra tillfälle att åka nya vägar med guidning utan att behöva kolla kartan hela tiden.

I starten placerar man sig som så att de som vet med sig att de vill köra långsamt lägger sig efter dem som vet med sig att de kör snabbare, (prata med varandra om vilket tempo man tror sig vilja hålla) och sedan under körningen byter man placeringar så att tempot blir bra för alla.

Om det blir åka på lördag så kommer ingen bli frånåkt, och alla ska känna sig välkomna att åka på krokvägar upp till Gimo oavsett vilket tempo man vill hålla.

Last edited:

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Var ute och körde en kortare foto- och kvällstur med nordicbiker i måndags, bl.a. Skålhamra och upp mot Lindholmen. Vägarna var torra och fina även i solnedgången. Hoppas på torrt väder till helgen, så kör jag självklart med på en tur.:tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati