Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Hade jag haft råd att köpa skyddsutrustning till mina ungar hade jag lätt tagit med dom på lite svängar runt så dom med får känna friheten och tjusningen med motorcykel, och nu snackar vi inte bulten fram och tillbaka utan verkligen se sig omkring som man gör på exempelvis en torsdagstur.

jag ser skillnad på folk och folk. tack för det:Bugar

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Min dotter åker bakpå och har gjort så i 3 säsonger. Hon har mer än 1000 mil bakpå och skulle bli vansinnig om jag tog det ifrån henne.

Hon har mer koll än många andra då det kommer till att vara aktiv i sin åkning. Vi har en kommunikation när vi kör och om hon tycker något är fel så löser vi det.

Visst finns det risker med att åka hoj men är inte det något som vi alla älskar?

Pippi du har ett skarpt öga som vanligt..
synd att jag inte kunde haka på idag pippi de hade varit roligt

keep it sharp and good :tummenupp

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Hej!
Jag var inte med på körningen, men en sak som jag vill ta upp är att
ni som filmar och knäpper kort kan väl se till att redigera bort regnumret på de hojar som finns med på bilderna speciellt om det inte är era egna och om ni inte känner förarna och vet att de tycker att det är OK.

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Hej!
ni som filmar och knäpper kort kan väl se till att redigera bort regnumret på de hojar som finns med på bilderna speciellt om det inte är era egna och om ni inte känner förarna och vet att de tycker att det är OK.

På foton gör vi det, har inte hittat nått bra program för att sudda ut i film... Kanske borde lägga ditt inlägg i Bilder och filmer istället (oxå) :tummenupp

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hej!

Japp lite tungt att göra det i film. Om någon ser sig själv i någon film jag lagt upp och vill bli bortredigerad så säg till så fixar jag det eller tar bort filmen helt.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Min dotter åker bakpå och har gjort så i 3 säsonger. Hon har mer än 1000 mil bakpå och skulle bli vansinnig om jag tog det ifrån henne.

Hon har mer koll än många andra då det kommer till att vara aktiv i sin åkning. Vi har en kommunikation när vi kör och om hon tycker något är fel så löser vi det.

Visst finns det risker med att åka hoj men är inte det något som vi alla älskar?

Håller med dig fullständigt "Pippi"...jag har två barn...som idag är 20 och 17 år...dom började åka hoj till dagis när dom var typ 5 år...MEN med schysst utrustning...trots det bara var några 100 meter! Det var ett bra sätt att introducera dem i hojvärlden...där både deras pappa och jag befann mig. Så jag håller med dig, så länge man lär barnen och har en kommunikation så varför inte?!

Däremot så har jag bara åkt bakpå i alla år, men inte med deras pappa, för barnens skull. För om de hände en olycka så skulle barnen åtminstonde ha en förälder kvar.

Resultatet? Vi fick tänkande barn när de gäller trafik och hojåkning. När min dotter var 12 år och åkta bakpå, så hade hon full koll på trafiken. Hon såg långt fram, hade kolla på andra bilar och hade fått ett stort riskmedvetande.

Vid ett senare tillfälle skulle min dotter ut och åka med en av Bikerboyz killarna, så frågade hon, har du utrustning å låna mig? Nä svarade han. Sorry, då kan jag inte åka. Jag måste ha full mundering...annars åker jag inte! 18 år gammal och älskar allt vad hojåkning innebär!

Och därför är det viktigt att lära barnen från början, låta dem vara med. De är kunskap dom tar med sig rakt in i livet och kan utnyttja även i andra lägen.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
säkerligen, men du kan aldrig någonsin hävda att ett barn i lägre ålder har samma reaktionsförmåga som en vuxen. Behöver du nita gör du det på en sekund, hur tänker du tala om det för ditt barn därbak? Når armarna runt alla gånger? Inte dom gånger jag har sett iallafall, mest idiotiska jag sett va en kille ifrån ett större gäng som kom i ganska duktig fart med sin son bakpå och killen sitter och håller i hans collagetröja, med noll kontakt med föraren, ca 2-3 dm bakom med rak rygg. Såg helt jävla livsfarligt ut.

Jag är också lite intresserad hur ett barn lyckas ha full sikt framåt, det är knappt så att jag har när jag sitter bakpå, och jag är 183 cm lång, oftast sitter dom och tittar åt sidan eller glor in i en rygg. Hänger dom ut på ena sida och tittar framåt under armen eller hur går det till?

Det man kan reagera på är att man ser väldigt många bilder ifrån våran beryktade slingerbult med barn bakpå, utan eller halvt munderade, och inte fan går det i några 70 km/h inte. Att dessutom ens ta ut ett barn på den vägen, där både "frigolithjon" och numera "live it bilar" kör utan att kanske inte riktigt tänka alla gånger. Bara för att man själv som vuxen vill köra den vägen, det har jag absolut inga ord för.

100 m till dagis i full skyddsmundering, biljakter i bostadsområden eller olyckor i ridhus vs vägar känns inte som det jag diskuterade, men folk har alltid en benägenhet att dra ut på saker väldigt bra.

Nu har jag sagt mitt i frågan, med råge, fått mina ursäkter per PM och varit OT i en tråd om gruppkörning. More questions or crystories to tell? Skriv ett PM, jag läser dem också!

över and ut.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
säkerligen, men du kan aldrig någonsin hävda att ett barn i lägre ålder har samma reaktionsförmåga som en vuxen. Behöver du nita gör du det på en sekund, hur tänker du tala om det för ditt barn därbak? Når armarna runt alla gånger? Inte dom gånger jag har sett iallafall, mest idiotiska jag sett va en kille ifrån ett större gäng som kom i ganska duktig fart med sin son bakpå och killen sitter och håller i hans collagetröja, med noll kontakt med föraren, ca 2-3 dm bakom med rak rygg. Såg helt jävla livsfarligt ut.

Jag är också lite intresserad hur ett barn lyckas ha full sikt framåt, det är knappt så att jag har när jag sitter bakpå, och jag är 183 cm lång, oftast sitter dom och tittar åt sidan eller glor in i en rygg. Hänger dom ut på ena sida och tittar framåt under armen eller hur går det till?

Det man kan reagera på är att man ser väldigt många bilder ifrån våran beryktade slingerbult med barn bakpå, utan eller halvt munderade, och inte fan går det i några 70 km/h inte. Att dessutom ens ta ut ett barn på den vägen, där både "frigolithjon" och numera "live it bilar" kör utan att kanske inte riktigt tänka alla gånger. Bara för att man själv som vuxen vill köra den vägen, det har jag absolut inga ord för.

100 m till dagis i full skyddsmundering, biljakter i bostadsområden eller olyckor i ridhus vs vägar känns inte som det jag diskuterade, men folk har alltid en benägenhet att dra ut på saker väldigt bra.

Nu har jag sagt mitt i frågan, med råge, fått mina ursäkter per PM och varit OT i en tråd om gruppkörning. More questions or crystories to tell? Skriv ett PM, jag läser dem också!

över and ut.

Jag har aldrig hävdat att barn har samma reaktionsförmåga som en vuxen...vet inte ens var de kommer ifrån. MEN man kan lära barn befinna sig i trafiken, både som gående, cyklandes och på hoj. DET fungerar alldeles utmärkt! Sen anser jag att du är väldigt trångsynt som drar alla förädrar över en kant. Det kommer alltid finnas puckon i trafiken, både på hoj, i bil osv. Så de får vi leva med. De man kan bidra med själv, när man ser något sådant är att gå fram till personen och informera.

Som sagt, jag tog detta på allvar och såg till att mina barn skulle lära sig från början vad hojåkning innebar. Allt från träliga skydd i värmen till tung hjälm. Gick alldeles utmärkt! De vi gjorde, som finns å köpa idag var att jag fixade handtag som barnen höll i..på X:et skinnställ. För att hålla i sig, fixade dom galant. Och hårda inbromsningar när dom var typ 5 var de inte tal om. Som sagt...en liten gata med 4 rödljus på några hundra meter.

Däremot när den stora blev runt 12 år lärde vi henne oxå att sitta rätt på hojen. Och hon fick lära sig kurvteknik. Hon bytte sida som man ska i kurvan och tittade fram på sidan, så hon hela tiden såg vägen. Hon hade heller inga som helst problem att nå fram till tanken och ta emot sig. Hon funkade klockrent på hojen. Och hon hade iofs förmånen att åka med killar som är baninstruktörer och vana att lära ut.

Då jag håller på och tar A kort nu så kan jag säga att man faktsikt tog upp detta på Risk 1:an...om att skjutsa. Att det är viktigt att man sitter rätt bakpå och tittar fram på den sidan som kurvan går åt. Gör inte du det???
Eftersom du säger att du inte ser ordentligt jämt och är så pass lång.

Ursäkt? Nä nån ursäkt får du inte av mig i all fall. Och PM...finns ingen anledning när det är en öppen diskussion.

Och jag håller fortfarande med Pippi...och ja jag kommer att ha mina "Bonus" barn bakom mig när jag har tagit kortet och blivit varm i kläderna! Men med skyddsutrusning och läran om trafiken som prio naturligtvis!

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2008 Honda CBR600RR
okej .. sist jag kollade ämnet på denna tråden så handlade det om GRUPPKÖRNING STOCKHOLM I LUGNT TEMPO

det ni håller på med nu platsar inte in här alls och jag ber er vänligen att fortsätta denna menlösa diskussion nån annanstans!

Imorgon (onsdag) kommer en kortege köras till minne av Dr Bike. Den kommer att börja vid McD, Upplands väsby till Vaxholm.
Märk noga att detta är en kortege och ingen gruppkörning.

Kortegen tar ca 1 timme och 15 minuter att köra, det råder strikt omkörningsförbud. Hastighetsbegränsningen SKA HÅLLAS!! Visa respekt, detta är en minnes kortege!

Samlingstid, 18 00

om det samtidigt är gruppkörning får vi helt enkelt samsas om utrymmet.

MVh ahlis

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kommer DR.Bikes kortege gå via Bogesundsvägen?

Angående synliga regnummer på bilder. PM:a fotografen i det aktuella fallet så tas det bort utan problem.
De flesta har inga problem med att visa skylten har det visat sig i tidigare frågeställningar. :)

Last edited:

Pierro0087

Medlem i MCE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Om Dr.Bikes kortege kommer gå via Bogesundsvägen så vill jag varna för att i torsdags när jag körde Bogesundsvägen upplevde jag att det låg väldigt mycket grus/sand på vägen

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag har aldrig hävdat att barn har samma reaktionsförmåga som en vuxen...vet inte ens var de kommer ifrån. MEN man kan lära barn befinna sig i trafiken, både som gående, cyklandes och på hoj. DET fungerar alldeles utmärkt! Sen anser jag att du är väldigt trångsynt som drar alla förädrar över en kant. Det kommer alltid finnas puckon i trafiken, både på hoj, i bil osv. Så de får vi leva med. De man kan bidra med själv, när man ser något sådant är att gå fram till personen och informera.

Som sagt, jag tog detta på allvar och såg till att mina barn skulle lära sig från början vad hojåkning innebar. Allt från träliga skydd i värmen till tung hjälm. Gick alldeles utmärkt! De vi gjorde, som finns å köpa idag var att jag fixade handtag som barnen höll i..på X:et skinnställ. För att hålla i sig, fixade dom galant. Och hårda inbromsningar när dom var typ 5 var de inte tal om. Som sagt...en liten gata med 4 rödljus på några hundra meter.

Däremot när den stora blev runt 12 år lärde vi henne oxå att sitta rätt på hojen. Och hon fick lära sig kurvteknik. Hon bytte sida som man ska i kurvan och tittade fram på sidan, så hon hela tiden såg vägen. Hon hade heller inga som helst problem att nå fram till tanken och ta emot sig. Hon funkade klockrent på hojen. Och hon hade iofs förmånen att åka med killar som är baninstruktörer och vana att lära ut.

Då jag håller på och tar A kort nu så kan jag säga att man faktsikt tog upp detta på Risk 1:an...om att skjutsa. Att det är viktigt att man sitter rätt bakpå och tittar fram på den sidan som kurvan går åt. Gör inte du det???
Eftersom du säger att du inte ser ordentligt jämt och är så pass lång.

Ursäkt? Nä nån ursäkt får du inte av mig i all fall. Och PM...finns ingen anledning när det är en öppen diskussion.

Och jag håller fortfarande med Pippi...och ja jag kommer att ha mina "Bonus" barn bakom mig när jag har tagit kortet och blivit varm i kläderna! Men med skyddsutrusning och läran om trafiken som prio naturligtvis!

OT

Jag vill bara säga att jag har FULL SKYDDSUTRUSNING på min dotter när vi är ute och kör. Jag kör INTE snabbare än jag vet att hon klarar av. Jag känner när HON är trött och tappar koncentrationen och då brukar vi välja mindre koncentrationskrävande vägar (typ hemåt).

Serenada: Om du vill ta diskussionen vidare med huruvida jag har min dotter bakpå så kan vi ta den per msn eller telefon.

Om Dr.Bikes kortege kommer gå via Bogesundsvägen så vill jag varna för att i torsdags när jag körde Bogesundsvägen upplevde jag att det låg väldigt mycket grus/sand på vägen

Tack för tipset!

Pippi
Ta med dottern på en bombrepa vafan sitta och fisåka sådär kan väl knappast göra en unge glad! :tummenupp
Nää full jävla gas ska det va annars får det va!!

Ja hon brukar ju klaga på att det går så jäkla sakta! Hon får åka med dig istället!:banana

Last edited:

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05

Ja i förrgår lade dom tydligen på den här mc-avskräckande beläggningen med stora stenar i nåt slags oljegrus??

Min kollega på jobbet bor vid vägen och hon säger att det tom. är läskigt att köra bil där nu och att de boende numera är missnöjda över det också... suck, aldrig blir nån nöjd.. men enligt henne är det numera väldigt otrevligt att köra både bil och mc på Bogan. :-(

kompressor-kim

Guest
Blir de nån torsdags köra söder ut som vanligt ?

Nån som vet nåt.....

Och till er som sitter o gnäller/försvarar att man ska ha barn med sig kan ju sluta skriva i denna tråd...öppna en egen om ni vill ventilera av er....

HÅLL ER TILL ÄMNET!!!!!

TACK!!!!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...