Fy fan vilket trevligt gäng det var som var ute och körde ikväll... Har nog aldrig vart på en roligare gruppkörning.
Kan bara instämma, askul var det för jag har inte garvat så mycke på länge på gruppkörningarna..mycket tack vare den extremt gasglade 22-årige killen på sin 600:a med ett motorljud som man kan skära julskinka med
Sen hade vi motardmaffian som tog täten så fort vägen svängde och drog upp tempot som fasen-fast ni hade kanske inte räknat med att gasglade 22-åringen, "Ducce-mannen" på röda hojjen i röd tröja samt jag själv var på hyffsat gashumör i kväll - så tempot var bitvis uppe i 190 km/h enligt loggen på min GPS.
Så nu känns rubriken på denna tråd, "Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo" rätt opassande då vi som sagt körde upp mot 190 knyck (nå'n sekund under omkörning skall sägas)
Ducce-mannen (ja, jag vet ju inte hans namn) sa en väldigt bra sak till mig i kväll, och det var att vi måste gå igenom reglementet för hur man kör i grupp, att man t.ex inte ska köra om gruppkompis på höger sida - annars kommer det att kunna sluta riktigt illa någon dag i värsta fall och är ju inte syftet med våra gruppkörningar
Här är
en länk till SMC ang reglementet för gruppkörning, (kallas även kortege) och efter att läst dessa regler nyss undrar jag om vi ens körde i grupp
Så det där med 190 knyck får bestämt betraktas som en engångsföreteelse tror jag, och jag avslutar precis som Tommy, hoppas ni hade överseende med min körning oxo
Vad tycker ni andra?
Men helv**e vad kul vi hade!!
Alla som åker med oss på torsdagar kanske inte känner till dessa regler, så jag publicerar dom här igen:
Regler vid körning i kortege:
1. För alla körningar skall en frontman och en köman utses.
2. Det förutsätts att alla har full tank vid starten och om någon behöver tanka under resans gång skall frontmannen informeras snarast.
3. Frontmannen informerar innan körningen om färdplanen
4. Frontmannen kör alltid först och kömannen alltid sist, båda liggande till vänster i filen, alternativt position för kömannen är mitt i filen.
5. Kör i en så tät formation som möjligt i ett zig-zag mönster med första mc till vänster i filen. Släpp inte av utrymmet fram till nästa hoj, detta för att undvika kraftiga gaspådrag och ojämn körning för att ”hinna i fatt”. Kör ej i bredd, det är förbjudet, respektera den framförvarande hojens ”vingelutrymme”.
6. Kör med ”ett öga i backspegeln” hela tiden, håll uppsikt lika mycket bakåt som framåt.
7. Om vägen smalnar av upphör zig-zag formationen, alla tar automatiskt eget spår. Detta gäller främst smala 70-vägar där vägbredden kan vara runt 3-4 m, när vägen åter blir bredare återgår gruppen till zig-zag formationen. Notera hur hojen framför dig kör.
8. Inga omkörningar inom gruppen, undantaget är återtagande av position om någon hoj tvingats sakta ner eller stoppat. Alla måste bli på sin plats under körningen.
9. Mindre erfarna mc-förare bör köra långt fram i kortegen samt i möjligaste mån ligga i höger spår.
10. Gällande hastighetsbegränsning skall enligt lag följas, dock med hänsyn taget till allas säkerhet avseende omkörande bilister. Det har noterats att marschhastigheten på 70 och bredare 90-vägar bör ligga 10 km över då omkörande bilister blir betydligt färre. Detta bedöms dock av frontmannen beroende på vägens beskaffenhet.
11. Frontmannen styr hastigheten för kortegen och skall undvika kraftiga gaspådrag vid förändring av hastighet när så påvisas av skyltar. Generellt skall frontmannen köra så jämnt som möjligt.
12. Vid omkörning skall frontmannen köra med kraftigt gaspådrag och gruppens medlemmar skall följa med, slå inte av gaspådraget för tidigt så att alla i gruppen kan fullfölja omkörningen och så att någon av medlemmarna inte blir ”hängande” i vänsterfil längre tid än absolut nödvändigt dvs. inte får plats mellan sista hoj i kortegen och den bil som varit mål för omkörning
13. Kömannen säkrar utrymme för kortegen vid filbyte och vid vissa omkörningar genom att gå ut i vänsterfil samtidigt som frontmannen byter fil, detta för att säkra upp utrymmet för den framförvarande kortegen i syfte att undvika att bilar kommer in i kortegen.
14. Försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot och stanna om den inte dyker upp. Till slut stannar även frontmannen. OBS! stanna på ett sätt så att du inte utgör någon fara för dig själv eller andra trafikanter. Stå kvar på din plats. Frontmannen är den som åker tillbaka och kontrollerar. Frontmannen är också den som åter startar upp kortegen.
15. Vid tekniska problem är det kömannen som stannar med den som har problem. Resterande del av gruppen fortsätter med frontmannen och stannar vid första lämpliga plats och inväntar besked från kömannen.
16. Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus skall alltid frontmannen informeras innan avvikelse sker.
17. Lämnar man gruppen under körning skall man tydligt markera att bakomvarande skall glida förbi och som sist låta kömannen förstå att man lämnar gruppen.
18. Om bil lyckas tränga sig in i kortegen skall gruppen iakttaga stor försiktighet och inte omedelbart kasta sig ut i krypkörfältet då detta fält inte har samma vägskick som den övriga vägen det kan dessutom ligga både bildelar och annat i krypkörfältet som kan förorsaka en olycka. Behåll formationen och låt bilisten avvakta tills ny möjlighet till omkörning för bilisten ges.
19. Upprepa handsignaler framifrån från frontmannen till kömannen. Om handsignal om bensinbehov kommer bakifrån skall detta upprepas framåt. En kort signal med tutan kan användas för att påkalla uppmärksamhet från den framför.
20. Parkering vid stopp sker samlat och med snygg uppställning/parkering på led sida vid sida i formationsordning.
Handsignaler
1. Stopp eller sakta ner:
- Stopp, lyft vänster hand handflatan framåt. Sakta ner vinka upp/ner med handflatan vänd nedåt.
2. Behöver tanka:
- Vänster hand, peka på tanken
3. Din blinker är på:
- Vänster hand, växelvis knuten och öppen hand
4. Behöver stanna:
- Vänster hand vinka upp/ner med handflatan vänd nedåt (punkt 1).
Ljudsignal
Upprepade långa ljudsignaler, olycka har inträffat, stoppa kortegen.
Plugga på nu alla, för magister BäkkFajer kommer att ge er prov på detta när ni minst anar det