Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
Tack för ikväll!! Grymt rolig körning:tummenupp Det var jävligt roligt med alla bekanta ansikten, och givetvis var det lika roligt med de nya också:) Som sagt inget regn, men kanske lite sent... Tur att man har bra lyse:)

Znuff

Pain is temporary, glory is for ever.
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
1989, Suzuki Gsxr1100
Tack för den här turen det blir garanterat fler gånger. Att åka själv är kul men det var ju faktiskt lite roligare att åka när man är några stycken :)

Boatdrinks

www.Bombrepa.se
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Fet-Grisen, 1800cc vansinne
Tack alla för en riktigt skön tur!

Måste säga att det var riktigt vackert att ligga som siste-man när gamla södertäljevägen öppnade upp sig och man såg 20 röda bakljus sträcka ut sig mot horisonten i mörkret:tummenupp

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Tackar alla för en skön tur ikväll. Trots att jag hade räknat fel med tiden in till Skogis och kom sent. Men jag hann i alla fall kapp, tur det. Åker gladeligen med er igen. Jag slapp regnet på vägen hem kom faktiskt hem till kvart i tio så det var inte så farligt.
Ha det bra alla så länge :tummenupp

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Tack för kvällen!
Trots att ni tappade bort mig efter 10 minuter... :smasha

Men som tur var hittade jag er igen och kunde fortsätta den fina turen till Skanssundet. Riktiga fina vägar!
Kul också att det var lite högre tempo också... :tummenupp

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Tack alla för en härlig tur, härligt tempo:tummenupp Kul se alla bekanta och nya ansikten efter semesteruppehållet.

Blev ju inget regn..., hade kört med även om det hade gjort det, alltid kul köra hoj med andra:)

UNIA

Medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Aprilia Tuono
Pronto

Arghh och jag som hoppades vara på skogis i tid för att fota o så missar man hela gänget :huvet nåja träffade Cruella som var ute i tid med :D och körde till Rosenhill och vilka träffade vi på där då ...
Jag tackar mina herrar och damer för åkturen.

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
yes kul körning som vanligt och inget reng! :)
Någon som har koll på hur många vi var totalt?

Tror jag fick det till 19st vid Skanssundet...

Tack alla för åkningen... vi hade en jäkla tur med vädret, inte en droppe kom det, men direkt när jag ställt in hojen så började det pinka... -så någon däruppe gillade oss och tyckte vi förtjänade en tur utan regn denna gång!

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
kan bara hålla med föregående talare - grymt fin tur :tummenupp även om det blev lite mörkt på 225:an mot nynäs (intelligensreserven glömde ju byta visir...):rolleyes:
suveränt tempo Thom@s :tummenupp kul när det går lite fortare men fortfarande körkortsvänligt....:)

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
kan bara hålla med föregående talare - grymt fin tur :tummenupp även om det blev lite mörkt på 225:an mot nynäs (intelligensreserven glömde ju byta visir...):rolleyes:
suveränt tempo Thom@s :tummenupp kul när det går lite fortare men fortfarande körkortsvänligt....:)

Kanske inte alltid körkortsvänligt heller :) (Fast mestadels rätt körkortvänligt...)

Borde ju bara vara första alt. siste man som torskar, ska fan ha risktillägg! Såg på färddatorn att vi var aldrig uppe över 146 i alla fall...

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kanske inte alltid körkortsvänligt heller :) (Fast mestadels rätt körkortvänligt...)

Borde ju bara vara första alt. siste man som torskar, ska fan ha risktillägg! Såg på färddatorn att vi var aldrig uppe över 146 i alla fall...

Tycker vi helt sonika skippar ett ord i trådrubriken och kör på: Gruppkörning Stockholm i tempo. :D :) :D

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tycker vi helt sonika skippar ett ord i trådrubriken och kör på: Gruppkörning Stockholm i tempo. :D :) :D

= Onsdagskörningarna.

Vitsen var väl "lugnt" tempo i denna tråd eller?? Med lugnt är i mina ögon = körkortsvänligt. Vill man gasa fortare finns onsdagskörningarna eller banåkning(sistnämnda är s-tkul). Skall det gå fortare än körkortsvänligt skippar jag torsdagsövningarna framöver.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
= Onsdagskörningarna.

Vitsen var väl "lugnt" tempo i denna tråd eller?? Med lugnt är i mina ögon = körkortsvänligt. Vill man gasa fortare finns onsdagskörningarna eller banåkning(sistnämnda är s-tkul). Skall det gå fortare än körkortsvänligt skippar jag torsdagsövningarna framöver.

Jo, du har helt klart rätt. Intentionen från trådskaparen tror jag var just att det inte skulle gasas så in i helvete för att locka flera nya på hoj, nya på gruppköra och folk som helt enkelt vill köra i grupp utan ett helsikes tempo.

Dock tror jag vi som varit med och styrt upp dessa körningar försöker variera tempo utifrån vilka som kommer med på körningen. Eftersom det inte finns gruppindelning likt onsdagarna kommer det dock alltid finnas folk som blir missnöjda med tempot, så är det bara...

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Såg på färddatorn att vi var aldrig uppe över 146 i alla fall...

Näe, inte du ... :yoparty

Det blir väl så att tempot anpassas till dem som åker. Och vilket tempo det skall vara kan man fundera på ... här är mina tankar.

Jag tycker att det är bra att det finns en gruppkörning där man vet att det inte är ett GasaSatantempo, för dem som är nya/osäkra/gillar att lukta på blommor.

Samtidigt är det på forumet SportHoj som tråden ligger, så att åka allt för sakta känns inte ändamålsenligt. Då finns det säkert andra forum och åkningar för dem som vill åka i hastigheter som står på skyltarna. Lite inspirerat tycker jag det skall vara.

Att köra inom körkortsgränsen tycker jag är bra, med möjlighet att öka när det svänger så där mysigt och självklart sakta ner när det är 50/30/hästar/barn mm. (bra anpassat i går Tom@as, vid ridskolan ... :tummenupp)

För dem som vill åka fortare finns onsdagkörningar med Skitsnack MC och Skägget från Donken i Väsby, där det ofta är tre grupper ... lugn, medel och snabb. Lugn brukar vara ungefär som vårt tempo (körningen rekommenderas, mycket trevligt folk å fina vägar).

Alla skall kunna och få vara med! Känner man minsta osäkerthet och tycker det går för fort lägger man sig längre bak och åker i det tempot som känns bekvämt och tryggt för en själv. Blir det luckor till hojen framför så byter man plats och lägger sig längre bak vid nästa stopp. Lika så, går det för långsamt flyttar man fram i gruppen.

Erfarenhets- och skicklighetsnivån bland dem smo är med på torsdagar är väldigt spridd, och att hitta ett tempo som passar alla är omöjligt. Det skall vara ett lugnare temo på torsdagar, ingen skall vara rädd för att åka med.

Och personligen tycker jag det är svårt att åka fort när man är så många, det gör jag helst på egenhand eller i mindre grupp.

Sammanfattningsvis tycker jag det skall vara en körning som känns rolig och inspirerande utan att hastigheterna blir allt för höga. Gårdagens tur tycker jag var perfekt beträffande tempot, men det är min högst personliga åsikt.

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Näe, inte du ... :yoparty

Det blir väl så att tempot anpassas till dem som åker. Och vilket tempo det skall vara kan man fundera på ... här är mina tankar.

Jag tycker att det är bra att det finns en gruppkörning där man vet att det inte är ett GasaSatantempo, för dem som är nya/osäkra/gillar att lukta på blommor.

Samtidigt är det på forumet SportHoj som tråden ligger, så att åka allt för sakta känns inte ändamålsenligt. Då finns det säkert andra forum och åkningar för dem som vill åka i hastigheter som står på skyltarna. Lite inspirerat tycker jag det skall vara.

Att köra inom körkortsgränsen tycker jag är bra, med möjlighet att öka när det svänger så där mysigt och självklart sakta ner när det är 50/30/hästar/barn mm. (bra anpassat i går Tom@as, vid ridskolan ... :tummenupp)

För dem som vill åka fortare finns onsdagkörningar med Skitsnack MC och Skägget från Donken i Väsby, där det ofta är tre grupper ... lugn, medel och snabb. Lugn brukar vara ungefär som vårt tempo (körningen rekommenderas, mycket trevligt folk å fina vägar).

Alla skall kunna och få vara med! Känner man minsta osäkerthet och tycker det går för fort lägger man sig längre bak och åker i det tempot som känns bekvämt och tryggt för en själv. Blir det luckor till hojen framför så byter man plats och lägger sig längre bak vid nästa stopp. Lika så, går det för långsamt flyttar man fram i gruppen.

Erfarenhets- och skicklighetsnivån bland dem smo är med på torsdagar är väldigt spridd, och att hitta ett tempo som passar alla är omöjligt. Det skall vara ett lugnare temo på torsdagar, ingen skall vara rädd för att åka med.

Och personligen tycker jag det är svårt att åka fort när man är så många, det gör jag helst på egenhand eller i mindre grupp.

Sammanfattningsvis tycker jag det skall vara en körning som känns rolig och inspirerande utan att hastigheterna blir allt för höga. Gårdagens tur tycker jag var perfekt beträffande tempot, men det är min högst personliga åsikt.

:fakta bra skrivet,bara att hålla med :tummenupp

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Saeco12, du tar orden ur min mun :tummenupp

Ändamålet är att alla ska kunna vara med och att ingen vill hoppa av. Hastigheten har alltid varierat efter "förste man", storlek på grupp, väder osv.

Personligen tycker jag tempot igår var bra, den låg från laglig till +30 över hastighetsbegränsningen, men ändå med stor anpassning av omgivningar och väg (kanske är fel man att uttala mig eftersom jag ledde gruppen).
Om det är raksträckor som den vid Hölö så blir inte jag så upprörd över om någon tar upp hojen över +30... Tror inte vi skulle ha en enda deltagande om vi inte höll ett lite aktivare tempo så problematiken ligger åt båda hållen.

Men syftet är att alla ska kunna åka med och ingen lämnas efter, att körningen skall ske på ett säkert sätt även om man är ny på hojen eller föredrar ett lugnare tempo... Tycker vi hittat ett rätt bra koncept.

Vi kör hoj, umgås och trivs! Hoppas ingen tycker annorlunda...

En sak angående "försvinnandet" av en deltagare igår. Tycker vi inför att man skall hålla uppsikt över bakomvarande. Har man kontakt med honom/henne så vet man alltid att bakomvarande vet vart vi ska ta vägen. Problemet var att det blev för stor lucka på motorvägen igår och en person körde rakt fram när vi svängde av. Denna regel kan vara bra speciellt på vägar där det finns risk för många avstickare. Annars väntar vi ju alltid in varann vid korsningar etc.

Last edited:

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Tycker tempot var perfekt igår och anpassat till omgivningarna.

Tycker ändå att det är kanon att tempo tas upp och att folk vågar säga till när det går för fort/långsamt istället för att sluta hänga med.

Det

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Tack alla för en härlig tur, härligt tempo:tummenupp Kul se alla bekanta och nya ansikten efter semesteruppehållet.

Blev ju inget regn..., hade kört med även om det hade gjort det, alltid kul köra hoj med andra:)

Klart att det inte blev regn! Jag sa ju det tidigare att det av tradition brukar fixa sig med vädret på våra turer! :tungan

Ja! Verkligen tack till alla speciellt till Thomas för den som vanligt eminenta tätplaceringen, hastighet och vägval! :tummenupp

Om man inte gillar fart och vill såsa kan väl starta en sådan tråd istället för att gnälla! :rolleyes:

Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tycker tempot var perfekt igår och anpassat till omgivningarna.

Tycker ändå att det är kanon att tempo tas upp och att folk vågar säga till när det går för fort/långsamt istället för att sluta hänga med.

Det

Absolut, alla ska säga sin mening och tycka till... körningen är för alla!

Trevlig helg på er alla, -nu ska jag till systemet och inhandla morgondagens kräftskiveransonen

:cpparty :öl :fyllisar :galen :kryckor

Last edited:

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Man bör checka av innan åket hur tempot ska vara. Då kollar man om det finns nybörjare, så ingen behöver köra över sin förmåga.
Som nybörjare själv tyckte jag att jag tänjde lite på mina gränser. Sen att det var kul var är annan sak... :D

Men kan tänka mig att jag inte hade tyckt det varit rolig för en månad sedan när man hade lite mindre erfarenhet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati