Grusbushoj max 50 K

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kul hade jag. Men inser såklar att ha ngt mer lämpligt är att föredra.
Blir nog en 660 xtr trots att den egentligen är för tung. Lurar som sagt lite på en 690 enduro som finns i närheten men är lite rädd för driftsäkerheten.
Den håller. Jag fattar inte hur folk tar sönder dom. Eller så är det fyra på hela planeten som gått sönder och sen gör internet resten. Plus lite överdrift som grädde på moset.

Sen drar ju KTM ofta till sig såna där häftiga snubbar med matchande klädsel. Såna som inte kan ett skit men vill ha nåt häftigt. Att såna kör sönder grejer och sen skyller på nåt annat än sig själv är säkert också en grej.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas det gick bra med dig, jag gjorde nåt liknande för fem år sen vilket slutade med två titanplattor och tolv skruvar i vänster knä men hojen var i princip oskadd.Vad har du för däck på Duccen, ser ju ut som nån form av allround däck som är mer lämpade till asfalt än grus vilket jag också hade på min hoj, efter denna hårda läxa så sitter det betydligt grövre däck på hoj en som ska gå på grus.

Är befriande att ha en äldre hoj i mitt fall KLR650C som redan är lite hanterad så det inte är hela världen om man tappar den, sen tycker jag att den är för tung på sämre ställen och den är också slö men den får duga åt mig. Inbillar mig att en 690 med rallykåpa och extra tank skulle vara det optimala åt mig men jag är inte sugen att lägga dom pengarna på en grus hoj så KLR:en får duga så länge.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hoppas det gick bra med dig, jag gjorde nåt liknande för fem år sen vilket slutade med två titanplattor och tolv skruvar i vänster knä men hojen var i princip oskadd.Vad har du för däck på Duccen, ser ju ut som nån form av allround däck som är mer lämpade till asfalt än grus vilket jag också hade på min hoj, efter denna hårda läxa så sitter det betydligt grövre däck på hoj en som ska gå på grus.

Är befriande att ha en äldre hoj i mitt fall KLR650C som redan är lite hanterad så det inte är hela världen om man tappar den, sen tycker jag att den är för tung på sämre ställen och den är också slö men den får duga åt mig. Inbillar mig att en 690 med rallykåpa och extra tank skulle vara det optimala åt mig men jag är inte sugen att lägga dom pengarna på en grus hoj så KLR:en får duga så länge.
Gick alldeles utmärkt för mig! Japp, både däck och fjädringsväg sätter stopp för dessa övningar med Scramblern, blir att byta en styrända och backspegel, inte mer än så:)

Men, slog till på en XT 660 R i efter vurpan. Lite lagom moddad med lättare system och grusdäck, riktiga fotpinnar mm. Och lagom sliten så att jag inte gråter när den går i backen.

Som sagt, vi får se om jag tycker detta är roligt så får XTR bli en lärohoj. Så nu ska jag sladda vidare för att sen ge mig på en del av TET om 2 veckor.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
På tal om grusbus så var jag på Tuvängen idag efter lunch. Det blev väl 1½ timmes busande i både grus och skog (endurobanan). Regnet hällde ner några minuter emellanåt så vi fick kuta in i klubbstugan och fika. Så snart solen kom tillbaka torkade banan, det hann aldrig bli ritkig lera. Dock var det lite halare i skogen på stenar och rötter.

Körde min KTM 350, vurpade en gång ner i nån slags fuktig mylla så jag slog mig inte. Det blev en slags tjong ner i jorden och en kullerbytta över lite rötter och bark. Fick inte ens ont nånstans, inte ett blåmärke heller kollade jag i duschen hemma sen.

Jag förstår att "grusbus" betyder väldigt olika saker beroende på vem som busar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gick alldeles utmärkt för mig! Japp, både däck och fjädringsväg sätter stopp för dessa övningar med Scramblern, blir att byta en styrända och backspegel, inte mer än så:)

Men, slog till på en XT 660 R i efter vurpan. Lite lagom moddad med lättare system och grusdäck, riktiga fotpinnar mm. Och lagom sliten så att jag inte gråter när den går i backen.

Som sagt, vi får se om jag tycker detta är roligt så får XTR bli en lärohoj. Så nu ska jag sladda vidare för att sen ge mig på en del av TET om 2 veckor.

Jag tänkte lite samma, fick min KLR billigt men den har fått bli kvar, irriterade mig i början att den var tung och otymplig (vilket jag också gjorde ikväll då jag "grävde ner" den över en vägtrumma där det mesta av gruset på vägen var bortspolat) men har accepterat hojen som den är och skippar riktig skogskörning utan håller mig efter nån form av vägar, traktorvägar.

Ser dock vissa fördelar med denna typ av hoj tt den är skottsäker och man kan åka långt på grusvägar men detta på bekostnad av låg effekt och hög vikt. Tror att en XT660 ändå kan vara nåt att börja med känns den alldeles fel är det väl bara att sälja och köpa nåt lättare med mer effekt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ser dock vissa fördelar med denna typ av hoj tt den är skottsäker och man kan åka långt på grusvägar men detta på bekostnad av låg effekt och hög vikt.
Det där låter ju som min gamla 2001 Yamaha XJ900 som jag sålde för att jag kände att den var just för tung för mig. Hade jag satt på ett par Mich.Anakee och drevat ner ... hoppsan den hade inga drev utan kardan, så hade jag kunnat ha lika kul på traktorvägar med den, eller?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det där låter ju som min gamla 2001 Yamaha XJ900 som jag sålde för att jag kände att den var just för tung för mig. Hade jag satt på ett par Mich.Anakee och drevat ner ... hoppsan den hade inga drev utan kardan, så hade jag kunnat ha lika kul på traktorvägar med den, eller?
Nope.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tungkört med min gamla XT660 i Estland för många år sedan.

902581_10201185834117742_758007067_o.jpg

Men den mådde bra av 25 mm sänkta forpinnar, 50 mm höjd sadel, progressiva gaffelfjädrar samt fullt justerbar Wilbers bakdämpare. Som dag och natt skillnad efter fjäderbytet fram. Och sen lika mycket till när bakdämparen byttes ut. Och tror Leo Vince - burkarna lättade den 7 kg.

Edit: när jag tänker efter så är nog bilden tagen i Lettland...
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Varför inte? Eller måste det vara en enstånka? Helt klart är ju encylindriga hojar roligare. Men folk kör ju grus på 660cc a 200+ kg. Min gamla XJ900 vägde bara 50 kg mer.
För tungt. 50 kg är ju som att köra med en passagerare bak. Fast vad som går, och vad folk gör handlar ju mest om personliga preferenser, och vad man tycker är kul. Så var och en salig på sin egen fason

Måste såklart inte vara enstånka. Men XJ900? Näe.
Tyckte inte ens min gamla 800GS var kul offroad i jämförelse med mina gamla enstånkor (vilka varit XT660R, KLR650, TTR600, XT600E samt KLX650C).
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Då förstår jag, vikten alltså.



Men varför kör du i lerpölen? Du har ju en alldeles utmärkt gräsmatta brevid att rulla på. 😁
Fast lika mycket hojtypen i sig, som vikten. Och därmed också geometrin, såklart. Och en offroadhoj avsedd för ändamålet ska i min värld ha ekrade hjul, och 21" fram.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kolla här, han ska välja en hoj att åka till Island med. Dock inget "grusbus" men jag anar att det är något liknande som menas här. Det blir väl lite skillnad i "bus" om det är gubbar som busar, mot hur yngre pojkar busar.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är man helt dum i huvudet om man köper en sån här?
Nu har du ju köpt en hoj men en kamrat fick feeling och spontanköpte just en MT450 och hängde på 270 mil till Norge.

En klart imponerande hoj! Motorn är för sin storlek en pärla med otrolig körbarhet och dessutom mulligt ljud. Fjädringen är fullt justerbar och dessutom hårt satt från början. Traction Control och ABS på bakhjulet går att slå av i farten. Riktigt bra display och växellåda som varm kniv i smör (efter inkörningen). Svårt att hitta saker att klaga på, särskilt till det priset. Passar kanske bäst de något mindre förarna som inte sätter bägge hälarna på 1250GSA med sätet i högsta läget.

42 hk eller någonting ditåt, men upp till 120 knyck är den faktiskt kvick med fint vridmoment och den drog väl under 0,3 liter/milen vissa sträckor i Norge. Bra segdragning också, även om den låga utväxlingen förstås hjälper till. Mycket fina recensioner på Youtube och jag kan säga att den får det live också.

Min gissning är att de prisar in sig på marknaden och att priset kommer att höjas så småningom.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu har du ju köpt en hoj men en kamrat fick feeling och spontanköpte just en MT450 och hängde på 270 mil till Norge.

En klart imponerande hoj! Motorn är för sin storlek en pärla med otrolig körbarhet och dessutom mulligt ljud. Fjädringen är fullt justerbar och dessutom hårt satt från början. Traction Control och ABS på bakhjulet går att slå av i farten. Riktigt bra display och växellåda som varm kniv i smör (efter inkörningen). Svårt att hitta saker att klaga på, särskilt till det priset. Passar kanske bäst de något mindre förarna som inte sätter bägge hälarna på 1250GSA med sätet i högsta läget.

42 hk eller någonting ditåt, men upp till 120 knyck är den faktiskt kvick med fint vridmoment och den drog väl under 0,3 liter/milen vissa sträckor i Norge. Bra segdragning också, även om den låga utväxlingen förstås hjälper till. Mycket fina recensioner på Youtube och jag kan säga att den får det live också.

Min gissning är att de prisar in sig på marknaden och att priset kommer att höjas så småningom.
Jo tanken slog mig, men det blir drygt 70 k jmf med 29 k. Men det kanske blir en vid ett senare tillfälle, verkar vara ruskigt prisvärd!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo tanken slog mig, men det blir drygt 70 k jmf med 29 k. Men det kanske blir en vid ett senare tillfälle, verkar vara ruskigt prisvärd!
5 års garanti, nya däck, drivpaket osv osv. Helt omöjligt att få en dålig kalkyl med den… :)

Men XT är en bra hoj (förutom att den bara har en cylinder).
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
5 års garanti, nya däck, drivpaket osv osv. Helt omöjligt att få en dålig kalkyl med den… :)

Men XT är en bra hoj (förutom att den bara har en cylinder).
Jo. Samtidigt är det ganska skönt att inte vara knuten till ngn service och det är lite mysigt på vintern att fixa med underhåll mm.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top