GRUSVARNING på farligt ställe!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Känns inte som det är nån mening att ens försöka.. Går det över huvud taget att få rätt mot VV? Jag har aldrig hört några solskenshistorier.. :rolleyes: Om det ändå finns en gnutta hopp så får någon gärna berätta hur jag ska gå till väga..
Åk ut till Rörken och fyll i en blankett nästa måndag! Ina visar !
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Upplysning ang anmälan av vägar.

Klart jag visar men nu ligger blanketterna både som pdf och word på
(tack Kongo för att du upplyste mig om svårigheterna med pdf)
www.svmc.se/uppsala
tryck på club sedan trafikspanare å ladda hem blanketten för att fylla i.
eller gör det lätt för dig å tryck på länken

sänd blanketten dit den hör hemma kommun eller vägverk och en kopia till mig (sekreterare-uppsala@svmc.se).
I ämnes rutan skriver du : Felrapport – trafikspanare SMC


För attkunna skilja gator från varandra finns en enkel tumregel;
Kommunala vägar
Kommunala vägar är oftast huvudleder, vägar och gator inom en kommuns tätort. Normalt har de ett namn och inget nummer.
undantag Tycho Hédens väg (gamla E4) genom Uppsala.
Statliga vägar
Statliga vägar (vägverkets vägar)är de vägar som är byggs och underhålls av Vägverket. Det är de stora läns-, riks och motorvägarna vägarna och oftast är deras namn ett nummer, t ex 55:an, 76:an, 288:an och E4:an.

SNÄLLA! Hjälp till med detta projekt nu när vi har chansen att poängtera bristerna. Det gäller ju inte bara dig utan din polare på hojen som kommer efter dig också!
 
Last edited:

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Jag blir inte riktigt klok på hur blanketten skall fyllas i.. Datum och tid, är det för olyckan? Platsbeskrivning.. hur stället ser ut? Brist i trafikmiljön.. beskrivning av gruslagret? Reaktion vid rapportering.. vad fyller jag i där?

Ett exempel med ett fingerat eller riktigt fall utlagt på sidan skulle kunna vara till stor hjälp första gången man fyller i en sån där rapport :tummenupp

Tack för svaren, föresten :)
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Det är allmän information.

Ursäkta det långa inlägget som här kommer.
Om ni kommer till rörken kan ni få ett trafikspaningshäft som finns där ute men ni kna ju även ladda ner häftet och ha de alltid mer der, så ni kna rapportera om ni ser något som är för jäkligt.

Datum och Tid: är när man passerade stället då man såg gruset/brunnslocket/oklippta häcken/oljefläken eller vad det nu är som kan orsaka en olycka.

Trafikspanare: är ditt namn för att se vilka som anmälan kommer ifrån

Väg/Gata: är just vad det är för gatunamn eller väg nummer

Platsbeskrivning: Hur platsen såg ut om det var en kurva, korsning, förklaring på hur långt in på vägen det var eller från annan korsning.

Brist i trafikmiljön: Stenar, träd nära vägen, lyktstolpe precis i kurvan där gruset låg ect.

Olycksrisk: Ja eller Nej hur stor är risken för att en olycka inträffar där om man håller lagstadgad hastighet. (ja, tyvärr är det ibland hastigheten som är övervägande till att en olycka händer :( så det är ingen pekpinne)

OT:En 70 väg står träden närmare vägbanan en på en 90 väg.
Vägmiljön ska vara så förlåtande, att får du en punktering eller gör ett litet misstag skall du inte behöva straffas med en dödsolycka. Detta enligt Åsa på NTF.

Olyckskonsekvens: hur stor risk var det att det skulle ha blivit hojskador, lindriga skador (skarapsår, lätta benbrott/stukningar), Svår är rehablitering, Mycket svår intensivvård lång sjukhus vistelse och rehablitering, Död är vad det är JÄVLIGT OTÄCKT TRÅKIGT!

Rapport till: vem du rapporterade till Kommun eller Vägverk

Rapporterings sätt: Telefon när du står på platsen eller mail när du kom hem eller både och du ringer först från platsen mailar in en beskrivning med en bild kanske när du kommer hem.

Reaktionen vid rapporterade med telefonen: fick du sura svar eller var var de trevliga och lovade att åtgärda problemet innan veckans slut ect.
Om du mailar när du kommer hem skriver du in hur du blev bemöt när du ringde.


Övrig information är bilder, om du har hört annan rapportera vid samma ställe, om du rapporterat och påtalat problemet innan men inget har hänt, osv.


Ni som gör detta, hjälper ju både er själva och alla i MC-kollektivet, och jag blir glad om ni som rapporterar kanske åker där någon dag senare och kan meddela om något skett med er rapport, då vet vi om vi får den respons som VV har sagt att de ska göra.

KRAM å ta det lungt i trafiken.
Vi har ju en lååång skön sommar framför oss.
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Hej,

Här kommer en liten hälsning från SMC Uppsala Län.

Hojsäsongen har nu börjat komma igång på allvar och därmed uppmärksammar vi alla brister på vägarna, vilket den här tråden verkligen visar. Därför tänkte jag be er Motorcyklister i UAlän om lite hjälp att genomföra Handlingsprogrammet 1000mil MCväg som SMC och Vägverket har undertecknat. och som snart når sitt sista datum.

CITAT SMC RIKS:
SMC och Vägverket undertecknat ett handlingsprogram i 9 punkter om hur landets vägar kan bli bättre och säkrare för motorcyklister. Det är en stor seger för SMC och inventeringen kan betyda väldigt mycket för motorcyklisternas säkerhet. SMC har ju under flera år krävt mc-perspektiv i infrastrukturen, nu har vi vår chans.

Tyvärr har vi hittills bara fått in 78 svar. Med tanke på hur mycket fina vägar det finns i landet och vårt uppdrag, så är det inte bra. Vi får inte missa detta tillfälle att förbättra vägarna, och här behöver vi er hjälp. Har du inga förslag på förbättringar räcker det om du fyller i din favoritväg. Nästa steg i projektet blir en gemensam inventering med Vägverket och förslag på vad som ska göras.
Vi är tacksamma om ni sprider detta vidare i era distrikt för att uppmärksamma insamlingen.
Länk: http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=2146
SLUT CITAT

Vi i styrelsen hoppas att ni kanske kan bidra med någon väg i länet?

Det är supersnabbt och enkelt... och ni gör det på nätet:
http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=2146

Tack för att ni ställer upp ;)

Hälsningar
Carola Eriksson
______________________________
Sveriges Motorcyklister - SMC Uppsala Län
ordforande-uppsala@svmc.se
http://www.svmc.se/uppsala


Inskickat av Henka81
Känns inte som det är nån mening att ens försöka.. Går det över huvud taget att få rätt mot VV? Jag har aldrig hört några solskenshistorier.. Om det ändå finns en gnutta hopp så får någon gärna berätta hur jag ska gå till väga..

Nä men nu börjar det verkligen hända saker!! Och VV har ju faktiskt skrivit på handlingplanen. DE Ska bättra sig. Så om vi bjuder till nu så kan det ju gå vägen.

Det Ina pysslar med är ett samarbete SMC Uppsala Län har Tillsammans med NTF mot VV. (LOKALT)

Det jag skriver om Ovan (1000mil MCväg) är SMC Riks samarbete mot VV Regionalt. Gå mkt gärna in även där och skriv så mkt ni kan, det spar både våra och andras liv.

Tack igen.
 

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
Liten varning för Östuna vägen från Uppsala, vv håller på att lägga ny asfalt och det ligger mängder med grus på vägen, det är iofs. skyltat med någon form av ny vägarbetesskylt, men det var riktigt mycket med grus en bra bit. Så ta det försiktigt om ni får för er att ta den vägen
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Datanördar hör upp!!! Kan vi inte få den här fruktansvärt bra tråden att bil en sån där tråd som alltid kommer högst upp!!!???
Tack på förhand...Totalt okunnig
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Trafikguide

Kan meddela att på UNT finns det en liten guide över vägar som det skall vara vägarbeten på.
länk


Hoppas att ni som inte har UNT kan få användning av länken istället.
OCH för våran säkerhet att VV har satt upp vägarbetsskyltar.
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Körde från Uppsala mot Knivsta igår, och när man svänger av "Östunavägen" in mot Knivsta i strax efter Mora Stenar så lägger de ny asfalt där. Var grus i mängder bra många kilometer där.
Var som att köra i ett trädgårdsland vissa sträckor, fast det var mest där de höll på och skulle lägga asfalten och plöjde ut nån grusblanding innan.
Det var dock smågrus nästan hela vägen fram till Knivsta.
Så om ni ska ta er från Uppsala till Knivsta välj då hellre nästa väg som går in vid de "två ladorna". (Lila pil)
Hoppas någon förstår min beskrivning :)

Det är den rödstreckade vägen som jag menar.

Edit: Ändrade i bilden då jag nog markerade fel väg. Svårt med kartbilder :)
 

Bifogat

  • grus.JPG
    grus.JPG
    62.3 KB · Visningar: 44
Last edited:

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
*Såld*
Grusvarning!!!

Cycklade (trampcyckel) på en lite runda och upptäcker att grus/sand finns i mängder på vägavsnittet mellan Ulva kvarn och E4:an (hoppas ni vet var det är) Detta är en liten snutt väg som är populär bland hojåkare. Se upp när ni åker där!
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Snälla ni!
Ska vi ha en chans mot vägverket och få dem lyssna på oss måste vi alla hjälpas åt med att fylla i Trafikspanarna (anmälan dåligt skyltat eller farlig heter som ej är skyltade) och även skriva i våra mest åkta vägar

Tar vi inte och hjälps åt NU så kommer dom aldrig att lyssna på oss igen.
Vi har nu makten att påverka låt oss göra det, NU när vi har chansen och dom har tillsammans med SMC skrivit på ett 9punkts program.

ANVÄND er av SPORTHOJ att varna andra men GLÖM EJ fylla i p+å respektive länk ovan!!!!!
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Snälla ni!
Ska vi ha en chans mot vägverket och få dem lyssna på oss måste vi alla hjälpas åt med att fylla i Trafikspanarna (anmälan dåligt skyltat eller farlig heter som ej är skyltade) och även skriva i våra mest åkta vägar

Tar vi inte och hjälps åt NU så kommer dom aldrig att lyssna på oss igen.
Vi har nu makten att påverka låt oss göra det, NU när vi har chansen och dom har tillsammans med SMC skrivit på ett 9punkts program.

ANVÄND er av SPORTHOJ att varna andra men GLÖM EJ fylla i p+å respektive länk ovan!!!!!

Bra tråd. Har inte läst den innan.
Tycker att du ska starta en ny tråd för just "Trafikspanarna" så att inte flera missar den vilket säker många gjör.

:tummenupp
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Tanken med Trafikspanarna är att VV skall skärpa sig. De skall inte få göra sina dumma lagningar som är direkt livsfarliga för oss hojåkare. Inte nog med det, alla vägar som Du åker på, landsväg som kostig skall anmälas om de är dåliga!

Vi hojåkare har nu en skyldighet att anmäla dåliga vägar, exakt som vi alltid velat göra, men den största skillnaden är att just nu lyssnar faktiskt Vägverket på oss! Lyckas vi inte anmäla våra dåliga vägar så kommer de inte att lyssna på oss i framtiden. Vägverket har just nu en "drive" då de är lyhörda. Jesper C (Galne Dansken) har fixat det åt oss, så låt oss nu använda den möjligheten att låta VV veta hur dåliga dina favoritvägar är!

Jag vill inte vara elak, men om du nu inte gör din klagan nu så skall du inte bli förbannad att inte dina favoritvägar inte blir bättre. Din chans att förbättra vägnätet i Uppsala län är nu. I höst har du förbrukat din chans, då gör Vägverket sin översyn på de vägar Du klagat på och förbättrar dem.
Se till att du hörs! Gör det nu!
 
Last edited:

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Jag antar att det inte är någon idé att anmäla vägen som jag just skrrev om? Det var iofs grus bra långt på vägen efter att de lagt ny asfalt. Vet dock inte om de är klara, förmodligen inte så det kanske de tar hand om iaf?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag antar att det inte är någon idé att anmäla vägen som jag just skrrev om? Det var iofs grus bra långt på vägen efter att de lagt ny asfalt. Vet dock inte om de är klara, förmodligen inte så det kanske de tar hand om iaf?

Klart du ska anmäla, det minskar ju risken för att dom "glömmer" bort att ta bort grus å sand samt att vägverket ser att vi faktiskt bryr oss om projektet trafikspanare
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top