Gs500e (byte av sving)

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
och passar den rakt av?

Det kommer krävs lite tankeverksamhet för att få den på plats. Sen kommer det behövas ny sadel, undertray, baklyse samt modifiering av ramen och elektroniken.

Mvh

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
nomercy skrev:
Hej!

Jag kommer byta sving från orginal gs500 till en sving från bandit 600 för att få plats med ett bredare bakdäck. Det kommer behövas 2st nya bussningar. Jag har måtten men vilket material bör jag använda? Klarar jag mig med härdat stål? Jag har fått förklarat på engelska att jag även ska använda "finely ground (N6 max) outer surface", vad betyder det?

MVH

Ska du göra adapterbussningar som du ska pressa in glidlagren i? Är det dom som ska vara i härdat?`Isåfall så kan jag nästan säkert säga att det räcker med vanligt rostfritt, syrafast är väl att föredra.

Det där på engelska betyder om jag har fattat det rätt, att det ska vara fin yta på manteln på bussningarna och att dom ska vara tillverkade efter tolerans N6.

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Limstift skrev:
Ska du göra adapterbussningar som du ska pressa in glidlagren i? Är det dom som ska vara i härdat?`Isåfall så kan jag nästan säkert säga att det räcker med vanligt rostfritt, syrafast är väl att föredra.

Det där på engelska betyder om jag har fattat det rätt, att det ska vara fin yta på manteln på bussningarna och att dom ska vara tillverkade efter tolerans N6.

Tack för svaret!
Bussningarna behövs eftersom bandit-axeln som fäster bandit-svingen är grövre än fästena i ramen. Jag kommer alltså använda min gammla gs-axel för att fästa svingen i ramen men då kommer det behövas bussningarna för att fylla upp tomrummet som uppstår i den grövre bandit-svingen. Bussningarna är alltså bara uppfyllnad av differasen mellan gs-axeln och bandit-axeln.

Mvh

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
tonvis med respekt till dig nomercy :tummenupp, du måste verkligen gilla gs:ens karaktär om du är villig att lägga ner så mkt tid/pengar på en hoj som av många upplevs som "slö"....

Men som sagt, sjukt najs bygge... :yoparty

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
mini-knutten skrev:
tonvis med respekt till dig nomercy :tummenupp, du måste verkligen gilla gs:ens karaktär om du är villig att lägga ner så mkt tid/pengar på en hoj som av många upplevs som "slö"....

Men som sagt, sjukt najs bygge... :yoparty

Tack! Jodå, jag trivs med cykeln. Jag försöker att sprida ut arbetet för att inte tröttna under resans gång. Tanken är att hojjen ska vara om cirkus 2 år, sen får jag mitt tunga körkort och då blir det turbokonvertering (ääsch fan, det tar vi då va).

Mvh

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
nomercy skrev:
Jo, jag funderade på att lacka ovanpå poleringen men då tappar man nog blänket. Jag har funderat på att kroma istället men det har jag hört är väldigt dyrt.

Mvh

Men...Ramen är INTE gjord i aluminium, vad är det du tänker polera?

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Jag kommer inte använda varvräknare i fortsättningen och tänkte skruva bort wiren som inte används. Sagt och gjort provade jag det men då började det rinna ut olja. Finns det något "lock" som täpper hålet efter wiren eller blir det att tillverka en egen? Hur har ni gjort som inte använder varvräknare?

Mvh

Bifogat

• varvare.jpg
    varvare.jpg
    75.2 KB · Visningar: 199

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
nomercy skrev:
Jag kommer inte använda varvräknare i fortsättningen och tänkte skruva bort wiren som inte används. Sagt och gjort provade jag det men då började det rinna ut olja. Finns det något "lock" som täpper hålet efter wiren eller blir det att tillverka en egen? Hur har ni gjort som inte använder varvräknare?

Mvh

Du kan ju använda varvräknarhöljet som lock. Kapa av det efter någon cm och sätt någon form av tätningsmassa i hålet.

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
ola_sandin skrev:
Du kan ju använda varvräknarhöljet som lock. Kapa av det efter någon cm och sätt någon form av tätningsmassa i hålet.

Jo jag funderade på samma sak. Det blir ganska varmt i den regionen så det behöver vara något värmetåligt. Fast det svider ganska mycket att förstöra delar som fungerar.

Mvh

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Här kommer en liten update, har inte hänt så mycket i garaget men lägg gärna en kommentar. Allt är väldigt provisoriskt monterat för att jag ska kunna känna efter om jag vill ha det såhär.

PS. Det är alltså den övre bakramen som är ny, den som ligger under kommer kapas bort. Ds.

Mvh

prototyp.jpg

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tror nog bakändan ska vinklas mer ner men annars så, stenhårt :yoparty

Sniper

Guest
Kul bygge att följa, ska bli roligt o se när du fått dit bakramen riktigt.

Jag tycker du är på rätt väg :tummenupp

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Tack! Jag skissar lite på en minimal magskärm, en omgjord framskärm och en mer aggresiv bensintank. Det kommer att ta tid, men det är resultatet som är viktigast.

Mvh

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
nomercy skrev:
Tack! Jag skissar lite på en minimal magskärm, en omgjord framskärm och en mer aggresiv bensintank. Det kommer att ta tid, men det är resultatet som är viktigast.

Mvh

Snyggt, vad blir det för lack sen då?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nomercy skrev:

Mvh

annars ser ju tanken inte kass ut.
kanske du skulle satsa på o lacka ramen eller har du redan tänkt på de?

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
ozeo skrev:
annars ser ju tanken inte kass ut.
kanske du skulle satsa på o lacka ramen eller har du redan tänkt på de?

Jag har inte funderat på färgsättning ännu, det är ju så dyrt. Förresten så har jag ett offset drev på gång från tyskland, det kommer väl till pass eftersom jag tänker bytar till ett 170 bakdäck. :tummenupp

Mvh

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...