GSX 1400-tråden

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Jodix: Det är bara att ta fram bågfilsbladet och kapa av hela. Sätt ca 45graders lutning på nummerskylten så fungerar den som stänkskärm. Det är ju inte lika bra som orginal men betydligt snyggare, enligt mig iaf. :) Här uppe i norr så snöar det och första turen med hojen är långt långt bort :( Men det gör inte så mycket för vi har fått en ny pärla att ta hand om. I tisdags så kom storken med en liten :rullandeu Det blev en ny mc kille :banana
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Jodix: Det är bara att ta fram bågfilsbladet och kapa av hela. Sätt ca 45graders lutning på nummerskylten så fungerar den som stänkskärm. Det är ju inte lika bra som orginal men betydligt snyggare, enligt mig iaf. :) Här uppe i norr så snöar det och första turen med hojen är långt långt bort :( Men det gör inte så mycket för vi har fått en ny pärla att ta hand om. I tisdags så kom storken med en liten :rullandeu Det blev en ny mc kille :banana

Först och främst GRATTIS till er för ert nytillskott:tummenupp. Det blir nog ytterligare kapningar på skärmen, men det får bli en hugger (innerskärm) över bakdäcket i samband med den avkapningen. Hur förhåller sig bilbesiktningen till avkapade bakskärmar egentligen? Någon som vet? Ja nog är det snyggare med mindre skärm baktill.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Först och främst GRATTIS till er för ert nytillskott:tummenupp. Det blir nog ytterligare kapningar på skärmen, men det får bli en hugger (innerskärm) över bakdäcket i samband med den avkapningen. Hur förhåller sig bilbesiktningen till avkapade bakskärmar egentligen? Någon som vet? Ja nog är det snyggare med mindre skärm baktill.

Blå 14 gratulera till nytillskottet i familjen :krama:)

Angående bakskärm o besiktning, jag vet att Maggy har varit där utan sk bakskärm endast med nummerplåten o jag ska in på min första om 2 mån så får vi se.
Men jag tror inte det ska vara några problem:tummenupp.
Är det så att du har planer på att kapa hela vägen så hör av dig så kan jag förklara enklare på tele :).

Jag trodde att alla projekt var klara i vinter men jag fick lite noja efter den lilla snö som kom i veckan så jag rensade framänden på hojen i väntan på våren för att polera undre framgaffel överfallet har aldrig gillat gjutskarvarna där.
Så väck med dom o sen slipa o polera är halvfärdig nu men tar resten i morrn samtidigt som jag ska göra en ny plåt till ljusjusteringen i rostfritt lättare o hålla snyggt :D

/Maveric
 

Bifogat

  • gsx1400 mod 005c.JPG
    gsx1400 mod 005c.JPG
    212.8 KB · Visningar: 83
  • gsx1400 mod 006c.JPG
    gsx1400 mod 006c.JPG
    191.4 KB · Visningar: 93
  • gsx1400 mod 007c.JPG
    gsx1400 mod 007c.JPG
    186.7 KB · Visningar: 84
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Tackar tackar! Är just hemkommen från BB. Ang besiktning utan bakskärm så har det fungerat på alla mina hojar utan problem bara man har reflex osv. Om jag inte har helt fel så har jag för mig att det har varit krav på "stänkskydd" för många år sen men är borttaget. Har själv kapat min jämns med verktygslådan. Det är väl inte den bästa bilden att se det på men hade inte nån bättre.
 

Bifogat

  • IMG_0723.jpg
    IMG_0723.jpg
    248.8 KB · Visningar: 114

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Hello... :)

Samma här, kapad fast precis under nrplåten, har varit på g med att kapa bort allt... har en ny skylt liggandes sen 2 år.. men ja den ligger bra i lådan där den ligger tydligen... :)

Men inget probbs sist på besiktningen, och det sitter väl inbyggd reflex i baklampan.. ? För jag har ingen extra och det gick igenom besiktningen ändå.

Ang försäkring så byter jag till suzukis märkes förs sen i vår. Har haft moderna försäkringar som jag tror att det heter numera innan, men dom är 1000kr dyrare /helår nu.

Enda jag har gjort senaste 6 mån är att jag har ställt upp hojen på vinterställen :D Och satt batteriet på laddning :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag får be att få gratulera jag också Blå 14 till den nyanlände. Lycka till med din future 14-driver. ;)

Vad gäller stänkan så är min besiktad i somras med undertailen på plats, så det ska nog inte vara några probs som tidigare talare också intygat, så kapa på du bara Jodix. :)
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Tackar för alla positiva svar, vad det gäller kapad baksärm och bilbesiktning (motorcykelbesiktning). Fint arbete Maveric...gillar blanka välputsade saker :) Vilka redskap använder du när du tar ner gjutskägg och polerar? Vilka polervax? Vill gärna veta:va

Var på Åhaga MC Expo igår med frugan och kikade lite. Inte så värst mycket egentligen, men det var liksom trevligt att bara gå runt en sväng och provsitta olika motorcyklar och till slut ändå kom fram till att ens 1400:a mycket väl håller måttet vad det gäller sittkomfort och utseende:)

Några bilder kommer här ----------->
 

Bifogat

  • åhaga.13.jpg
    åhaga.13.jpg
    251.4 KB · Visningar: 66
  • åhaga.7.jpg
    åhaga.7.jpg
    250.7 KB · Visningar: 78
  • åhaga.5.jpg
    åhaga.5.jpg
    244 KB · Visningar: 70
  • åhaga.1.jpg
    åhaga.1.jpg
    247.6 KB · Visningar: 74

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tackar för alla positiva svar, vad det gäller kapad baksärm och bilbesiktning (motorcykelbesiktning). Fint arbete Maveric...gillar blanka välputsade saker :) Vilka redskap använder du när du tar ner gjutskägg och polerar? Vilka polervax? Vill gärna veta:va

Var på Åhaga MC Expo igår med frugan och kikade lite. Inte så värst mycket egentligen, men det var liksom trevligt att bara gå runt en sväng och provsitta olika motorcyklar och till slut ändå kom fram till att ens 1400:a mycket väl håller måttet vad det gäller sittkomfort och utseende:)

Några bilder kommer här ----------->



Hej!
Alltid kul o jämföra men jag har heller inte hittat något som jag gillar bättre än det jag redan har :krama.

Appropå polera det man behöver mest är tålamod:D.
Gjutskägg tar jag bort med en aluminium fil (bild nedan) sen börjar jag att slipa med våtslip papper 240kornstorlek o jobbar mig ner till 400, 600, 800, 1200, slutligen 2000 :brinnerup.
Sen fram med polertrissa o polerpasta fin därefter polerpasta extra fin, gäller att få lite lagom värme i aluminumet.
När jag anser mig nöjd lägger jag på Meguiars all metal polish som ett skydd FÄRDIG:D.

Som sagt mycket jobb men blir ytan riktigt blank så är den lättare att hålla blank :tummenupp.


Däremot polera lackade ytor brukar jag lämna till proffs eftersom jag känner en recond nisse (han har min fram skärm just nu ;) ).
/Maveric
 

Bifogat

  • gsx1400 mod 012b.JPG
    gsx1400 mod 012b.JPG
    186.3 KB · Visningar: 70
  • gsx1400 mod 011b.JPG
    gsx1400 mod 011b.JPG
    202.8 KB · Visningar: 81
  • gsx1400 mod 010b.JPG
    gsx1400 mod 010b.JPG
    145.8 KB · Visningar: 85
  • gsx1400 mod 009b.JPG
    gsx1400 mod 009b.JPG
    112.6 KB · Visningar: 70
  • gsx1400 mod 008b.JPG
    gsx1400 mod 008b.JPG
    158.3 KB · Visningar: 63
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Del 2 av min polerings iver:D.

tog väck framlampsjusteringen och min hemgjorda bromsslangs fäste under framlampan (de till höger i bilden).
Gjorde en hel detalj i rostfritt istället (till vänster i bild):tummenupp givetvis polerade jag den :rolleyes: , ska bara fixa 2 nya skruvar till den oxå :tummenupp.
Så nu väntar jag bara på framskärmen så att bettan står på hjulen igen.

/Maveric
 

Bifogat

  • gsx1400 mod 013b.JPG
    gsx1400 mod 013b.JPG
    191.1 KB · Visningar: 116
  • gsx1400 mod 014b.JPG
    gsx1400 mod 014b.JPG
    188.7 KB · Visningar: 138

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Hej allihopa. Var köper ni era luftfilter någonstans? Enligt Maggy tidigare i denna lååånga tråd så duger pappersfiltret alldeles utmärkt?:va

Maveric..mycket imponerande puts du har fått upp!!:) Jag vill också göra samma procedur men känner just nu att jag inte orkar göra det. Det blir nog ett passande projekt inför nästa vinter :D:D
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej allihopa. Var köper ni era luftfilter någonstans? Enligt Maggy tidigare i denna lååånga tråd så duger pappersfiltret alldeles utmärkt?:va

Maveric..mycket imponerande puts du har fått upp!!:) Jag vill också göra samma procedur men känner just nu att jag inte orkar göra det. Det blir nog ett passande projekt inför nästa vinter :D:D

Jag har varit helt crazy och köpt original!
Och så ett på www.louis.de.... och jag såg ingen skillnad på dom!?
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Ny baklykta monterad nu ikväll!! Lyser fint i vårmörkret!!! :)
 

Bifogat

  • led.6.jpg
    led.6.jpg
    239.5 KB · Visningar: 88
  • led.5.jpg
    led.5.jpg
    237.5 KB · Visningar: 74
  • led.4.jpg
    led.4.jpg
    239.2 KB · Visningar: 83
  • led.3.jpg
    led.3.jpg
    233.1 KB · Visningar: 78
  • led.2.jpg
    led.2.jpg
    237.4 KB · Visningar: 108
  • led.1.jpg
    led.1.jpg
    237.3 KB · Visningar: 109

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Det blev ju jädrans tjusigt det däringa. :) Undertail nästa steg då?

Nja!! Det blir nog en hugger. Typ denna. Det är bara det att jag vill ha den i en annan färg. Och i samband med det så kommer bakskärmen kapas ner. Vet du var man kan skaffa andra liknande huggers?:va Vill gärna ha kedjeskyddet med.

Beställde dessa styrändar nu precis! Tycker det är snyggt med lite glansiga detaljer :)

Sen lutar det väl mot nya slip on....eller hur var det? Ska du sälja dina fortfarande? Hur går det själv med din Lady?
 

Bifogat

  • Hugger.jpg
    Hugger.jpg
    12.1 KB · Visningar: 76
  • styrända.jpg
    styrända.jpg
    36.8 KB · Visningar: 106

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Nja!! Det blir nog en hugger. Typ denna. Det är bara det att jag vill ha den i en annan färg. Och i samband med det så kommer bakskärmen kapas ner. Vet du var man kan skaffa andra liknande huggers?:va Vill gärna ha kedjeskyddet med.

Beställde dessa styrändar nu precis! Tycker det är snyggt med lite glansiga detaljer :)

Sen lutar det väl mot nya slip on....eller hur var det? Ska du sälja dina fortfarande? Hur går det själv med din Lady?

Ok, men jag vet inte på rak arm några andra huggers. Den jag har använder orginal kedjeskydd. Alltså inte inbyggt i huggern. Fick inte fram så mycket när jag googlade heller. Men den du har på bild ser väl helt ok ut.
Ang slip-on så ska jag nog köra med dessa den här sommaren. Jag har sett över budgeten och kommit fram till att effektprojekt får senareläggas till nästkommande vinter. Man kanske skulle börja spara till ett 1550-kit. ;)
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Den jag har använder orginal kedjeskydd.

Var hittar man ett sådant som du har monterat på din? Har den någon märkning?:) Någon annan som vet kanske:va
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Den jag har använder orginal kedjeskydd.

Var hittar man ett sådant som du har monterat på din? Har den någon märkning?:) Någon annan som vet kanske:va

Jag köpte en Pyramid Plasics Hugger från S-Racing och den använde man original kedjeskydd till.
Sålde den till Maveric... för en hugger må se snygg ut och skydda så att smuts kastas in i bakstötdämparen på en MONO dämpad hoj. På en GSX hjälper den inte ett skvatt... det enda som händer är att det blir svårare att tvätta framtill i bakre "hjulhuset".
Så hugger är inget jag rekommenderar... inte ens som bling!
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Jag köpte en Pyramid Plasics Hugger från S-Racing och den använde man original kedjeskydd till.
Sålde den till Maveric... för en hugger må se snygg ut och skydda så att smuts kastas in i bakstötdämparen på en MONO dämpad hoj. På en GSX hjälper den inte ett skvatt... det enda som händer är att det blir svårare att tvätta framtill i bakre "hjulhuset".
Så hugger är inget jag rekommenderar... inte ens som bling!

Okej!! Skall ta en allvarlig funderare på hur jag skall göra.....Bakskärmen skall ner ytterligare i alla fall, för det höjer verkligen utseendet på hojen:) Denna säsongen kommer att bli vikt åt att göra motorcykeln lite mer "personlig" med enkla "billiga" åtgärder. Sedan så kanske det blir som Bear nämnde tidigare att satsa på ett BIG BORE kit med tillbehör. Men det får framtiden utvisa!:gnissla. Här i Göteborgsområdet så är det ca +4 grader och solsken. Synd bara att min parkering är överisad och oframkomlig med motorcykel. Det töar på bra i alla fall här nu. :banana:Bugar
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top