GSX 1400-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
1550, vassare kammar och uppborrade trottelhus+portat, vad mer? Du har ju säkert svarat på frågan längre bak i tråden, är ju lat av naturen och knyter ihop ditt svar med bänkningen här :)
/U
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Mycket trevligt Maveric :)
Nu vill vi ha all info på vad som är gjort med motorn, vad är bytt och vad är det bytt till ? :) Orkar du redogöra ? :)
Gjorde du bara en effektmätning nu eller även justering på sprutet ? I så fall vad var hk innan och efter ? Eller sköter du inställningen själv ?

1550, vassare kammar och uppborrade trottelhus+portat, vad mer? Du har ju säkert svarat på frågan längre bak i tråden, är ju lat av naturen och knyter ihop ditt svar med bänkningen här :)
/U

Tja i grunden är det Maggys trimprylar Acra helsystem,1550kitet med högkomp kolvar,webkammar steg 2, portad topp och 37mm spjällhus :yoparty.
Sen har jag lagt till Powercommander V(5) med autotuner,skippat luftburken för öppet KN filter, fixade lite med att omforma (ta väck skarpa kanter) och volymjustera förbränningsrummen .
I detta skicket körde jag in hojen i höstas för en sk. powerrun på dynobänken (endast koll ej justering) o fick 156,68hp/155,51nm med en motor som gick på tok för magert :( .
Efter den hemläxan så tog jag en rejäl funderare i vinter när hojen ändå var nerskruvad för lack av ramen bla.
ändrade om en hel del på bränslemappen nu när jag vet hur mycket "fel" bredbands lambdan visar (0,7 afr åt det fetare hållet vilket gjort mappen 0,7 afr för mager).
tog även av ventilkåpan för en månad sen o gjorde en liten justering av kammarna gradtals mässigt (maggy hade satt den helt rätt enligt webcams) men jag testade o försöka att lägga vridet lite högre upp i varvtals registret .
efter detta har jag kört en hel del sista tiden o fintrimmat mappen o förra helgen tänkte jag att nu får det vara nog så jag bokade en ny powerrun i bänken o detta är resultatet av en vinters brainstormning :brinnerup.
något som jag upptäckt efter jag monterade LCD-200 displayen på hojen (direkt kopplad till PCV'n) ,är att varvräknaren visar 300rpm för mycket viket delvis oxå ställt till det lite förut när jag ville sätta rätt bränslevärde vid rätt varvtal :gnissla

Kul är att när motorspeed bänkade sin 1550 hoj så landade den på 167,5hp/159nm med nästan samma setup (skillnaden är att dom hade stålfodrad cyl rad o PC3 lite osäker på hur mycket dom tagit upp spjällhusen dock inte mer än mitt) .


/Maveric
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Så nu har man piggnat till :fyllisar o här är utskriften från gårdagens bravader :) .
Landade på 168,5 hp o 160mn ,tror nog att jag är nöjd nu o hoppar ett ev ventilbyte nästa vinter ;) .

View attachment 406558

Nu är det mer energi på o få ihop lackeringen av hojen, ska lägga grundfärgen i kväll o troligtvis börja lacka på lördag om allt går som det är tänkt.

/Maveric

Fina siffror det där du:tummenupp lockat fram 12 avsomnade hästar känns att du kan vara ganska nöjd nu.

Föresten man blir aldrig nöjd snarare tvärt om det är beroendeframkallande
o leta hk, skulle nog vara smutt med en "ryss top"
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Fina siffor för "hemmamek" speciellt då du landar på samma siffror som "proffsen". Motospeed 1550n har ju lite sämre(äldre) innehåll m a o(inte nödvändigvis sämre), finns ju diff mellan bänkar såklart. Men likvärdiga är dom definitivt :)

Ove har ju plockat ihop min motor i Katanan, vore trevligt med en 1550 från honom i 1400an. Vem vet när jävulen slår ner igen, ett alternativ är ju att fråga Bohlin som har verksamheten lite närmare, han kan ju trolla fram pulver rätt bra han också :) pengar(prioritering) och tid hos nämnda herrar är det som saknas...002.jpg
/U
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Så nu har jag kommit igång o måla hoj :) .

Allt grundat o vissa delar är bas lackerna klara på blir fortfarande blå o vit givetvis :tummenupp.

Dock använder jag andra nyanser från Suzukis bil program :tungan.

Ska bara försöka o airbrush'a lite innan klarlacken läggs.


/Maveric
 

Bifogat

  • DSC_0629a.jpg
    DSC_0629a.jpg
    73.8 KB · Visningar: 81
  • 20140601_224722.jpg
    20140601_224722.jpg
    94 KB · Visningar: 79
  • 20140601_224732.jpg
    20140601_224732.jpg
    89.1 KB · Visningar: 69

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ständiga problem med bränsleinsprut på sonens 1400:a
Vad göra? Nu går den på tre cyl. Bensin rinner ur avgasrören.
Är GSX 1400 en hoj något att äga?
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ständiga problem med bränsleinsprut på sonens 1400:a
Vad göra? Nu går den på tre cyl. Bensin rinner ur avgasrören.
Är GSX 1400 en hoj något att äga?

Hej
Har du lite mer info årsm, miltal, powercommander eller ej, andra modar gjort ?
Vet ni vilken cyl som inte går (kolla vilken avgasböj som inte blir varm).
Är inget fel som jag stött på innan men kan vara en spridare som inte jobbar som den ska alt. om det finns en power commander ev .fel på signalen från den.
Börja med o kolla alla värden på givare typ trottel vinkelgivare o sekundärspjäll vinkel givare o gå igenom alla kontaktstycken från ECU'n till spridarna med kontaktspray.
Sitter det en powercommander koppla loss den o prova utan för o se om den är boven.
Lycka till :)

Själv har jag kört 4100mil med min -07:a o endast haft mindre problem med min (inte värre än någon annan hoj) hittills kanske jag ska säga ;) .
Om jag får säga det så är det helt klart en hoj o äga , men jag är nog lite färgad vad det gäller det :) .


/Maveric
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hej
Har du lite mer info årsm, miltal, powercommander eller ej, andra modar gjort ?
Vet ni vilken cyl som inte går (kolla vilken avgasböj som inte blir varm).
Är inget fel som jag stött på innan men kan vara en spridare som inte jobbar som den ska alt. om det finns en power commander ev .fel på signalen från den.
Börja med o kolla alla värden på givare typ trottel vinkelgivare o sekundärspjäll vinkel givare o gå igenom alla kontaktstycken från ECU'n till spridarna med kontaktspray.
Sitter det en powercommander koppla loss den o prova utan för o se om den är boven.
Lycka till :)

Själv har jag kört 4100mil med min -07:a o endast haft mindre problem med min (inte värre än någon annan hoj) hittills kanske jag ska säga ;) .
Om jag får säga det så är det helt klart en hoj o äga , men jag är nog lite färgad vad det gäller det :) .


/Maveric
Hojen är en 2002. Går ej på cyl 3, skiftat tändstift, rengjort kontakter som sitter på spridare.
Ska nu tömma ur all gammal bensin, hälla i injection cleaner och byta stift.
Tömma ur oljan så det inte finns bensin i oljan:död
Har fått en tid på verkstad, Aoutmästarna här i Linköping.
Man blir lite less när det ena stunden fungerar, för att nästa gång man kör så går den skit:(
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Hojen är en 2002. Går ej på cyl 3, skiftat tändstift, rengjort kontakter som sitter på spridare.
Ska nu tömma ur all gammal bensin, hälla i injection cleaner och byta stift.
Tömma ur oljan så det inte finns bensin i oljan:död
Har fått en tid på verkstad, Aoutmästarna här i Linköping.
Man blir lite less när det ena stunden fungerar, för att nästa gång man kör så går den skit:(

Kolla så du har gnista på 3an, prova sen o byt plats på spridare o se om felet följer med, kan ju ha "hängt"sig:tummenupp
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Hojen är en 2002. Går ej på cyl 3, skiftat tändstift, rengjort kontakter som sitter på spridare.
Ska nu tömma ur all gammal bensin, hälla i injection cleaner och byta stift.
Tömma ur oljan så det inte finns bensin i oljan:död
Har fått en tid på verkstad, Aoutmästarna här i Linköping.
Man blir lite less när det ena stunden fungerar, för att nästa gång man kör så går den skit:(

Vad ger den för felkod? Du får fram felkoden genom att bygla kontakten vid batteriet som har en svart/vit kabel oh en vit/röd kabel. Läs ut felkoden i displayen på instrumentet, borde heta något som börjar med C. Blinkar eller lyser FI lampan?

/Johan
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Nu har det hänt något i garaget :yoparty ,tillbringade nationaldagen med o lägga på klarlack på delarna till hojen.
Gick bra tills idioten som lackar (DVS. Jag :gnissla) glömde o ställa in färgmängden på sprutan efter rengörning o påfylling av mer klarlack :gnissla:gnissla vilket resulterade i några små rinningar på tanken o framskärmen :4skrika.
Dock inte värre än att jag troligtvis får väck dom med våtslip när lacken torkat,i värsta fall får jag lägga på ett lager till.
Övriga prylar är klara :) ska bara genomtorka sen när malören också är genomtorr blir det byte av utseende på bettan :D.

Om någon undrar över nr:21 på kåporna så har det inget o göra med någon idrottsman utan är bara mitt lyckonr. typ :rofl

/Maveric (hög på ångor ;) )
 

Bifogat

  • DSC_0569.jpg
    DSC_0569.jpg
    224.4 KB · Visningar: 76
  • DSC_0572a.jpg
    DSC_0572a.jpg
    82 KB · Visningar: 65
  • DSC_0573a.jpg
    DSC_0573a.jpg
    88.6 KB · Visningar: 69

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tack Mipet det värmer :).

så nu är äntligen allt klart vad det gäller lacken :Bugar.

Fattas bara något på bilderna här :hihi (hojen).

Blev tvungen o matta ner tanken o framskärmen o lägga på 2 lager klarlack till , men nu är det ok inga rinningar o reta sig på :7peta.

La faktiskt på ett extra lager på sidokåporna oxå med tanke på slitaget som blir med benen .

Lackade in en liten twist på framskärmen eftersom jag inte ville ha ett vitt fält där så fick det bli lite oldschool flames :brinnerup.

Faktiskt första gången jag ger mig på Airbrush på ett fordon ,både kul o nervöst samtidigt.

Nu ska vi bara vänta tills efter midsommar innan jag monterar det på hojen (vill att det genomhärdar ordentligt först ).

Ps. om någon vill ge sig på o lacka om bettan har jag ett tankstöd o ett framskärms stöd som går o låna ;) Ds.

/Maveric
 

Bifogat

  • DSC_0599.jpg
    DSC_0599.jpg
    249.4 KB · Visningar: 62
  • DSC_0600.jpg
    DSC_0600.jpg
    256.9 KB · Visningar: 68
  • DSC_0602.jpg
    DSC_0602.jpg
    251.2 KB · Visningar: 60
  • DSC_0603.jpg
    DSC_0603.jpg
    246.2 KB · Visningar: 73
  • DSC_0604.jpg
    DSC_0604.jpg
    268.8 KB · Visningar: 64
  • DSC_0606.jpg
    DSC_0606.jpg
    246.7 KB · Visningar: 63
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Man blir lite less när det ena stunden fungerar, för att nästa gång man kör så går den skit:(

Låter som ngt elektriskt bagatellfel, (då du väl hittar det), köp inte en massa dyra delar eller verkstadstid, fundera på kedjan som Maveric gick igenom, säkert bara glapp/dålig jord på vägen.
/U
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Hej på er!


Har läst 70/100 sidor nu.
Skitbra tråd, jag har lärt mig mycket om hojen hittills och mycket mer finns väl att lära eftersom sidan 70 i tråden bara är på år 2010 :D

Köpte mig en svart -07 som gått 1710 mil för två veckor sedan.
Uppkörning på fredag!! :Bugar :fakta
Japp, första hojen. Det var kärlek vid första ögonkastet!

Undrar om någon sitter på ett fint styre som hon/han kan tänkas säja, samt ev ett helsystem?
Hojen jag köpte är HELT orginal, sånär som på luftfiltret och oljefiltret som är nå billigt budgetskit (har beställt nya orginal).
Styret har fått en kyss vid parkeringsvält och är en halv cm bockat på vänster sida. Stör mig.
Orginal avgassystem ser ju ut som en scudmissil utan ljud och karaktär...
Ser så sjuk mkt fram emot lördag om allt går vägen på fredag, då blir det 30 mil jungfrutur!

Tack och hej!

20140517_112533.jpg
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej på er!


Har läst 70/100 sidor nu.
Skitbra tråd, jag har lärt mig mycket om hojen hittills och mycket mer finns väl att lära eftersom sidan 70 i tråden bara är på år 2010 :D

Köpte mig en svart -07 som gått 1710 mil för två veckor sedan.
Uppkörning på fredag!! :Bugar :fakta
Japp, första hojen. Det var kärlek vid första ögonkastet!

Undrar om någon sitter på ett fint styre som hon/han kan tänkas säja, samt ev ett helsystem?
Hojen jag köpte är HELT orginal, sånär som på luftfiltret och oljefiltret som är nå billigt budgetskit (har beställt nya orginal).
Styret har fått en kyss vid parkeringsvält och är en halv cm bockat på vänster sida. Stör mig.
Orginal avgassystem ser ju ut som en scudmissil utan ljud och karaktär...
Ser så sjuk mkt fram emot lördag om allt går vägen på fredag, då blir det 30 mil jungfrutur!

Tack och hej!

View attachment 407227

Välkommen hit o lycka till på Fredag :tummenupp.

Helt orginal då har du en perfekt "vit duk" o börja fundera på vad du vill göra med den ,som du nog redan märkt finns det en hel del man kan göra :D.


/Maveric
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Hej Maverick och dubbeltack!

Ja, jag inser att det finns massor att göra (på sikt).
Jag tänkte dock nöja mig med att bara byta styre och avgassystem till en början, eftersom jag är en färsking på så här tunga pjäser. Vill vänja mig med effekten åtminstone en säsong innan jag börjar skruva. :smasha
Har bara kört speedway och cross innan.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Tack Mipet det värmer :).

så nu är äntligen allt klart vad det gäller lacken :Bugar.

Fattas bara något på bilderna här :hihi (hojen).

Blev tvungen o matta ner tanken o framskärmen o lägga på 2 lager klarlack till , men nu är det ok inga rinningar o reta sig på :7peta.

La faktiskt på ett extra lager på sidokåporna oxå med tanke på slitaget som blir med benen .

Lackade in en liten twist på framskärmen eftersom jag inte ville ha ett vitt fält där så fick det bli lite oldschool flames :brinnerup.

Faktiskt första gången jag ger mig på Airbrush på ett fordon ,både kul o nervöst samtidigt.

Nu ska vi bara vänta tills efter midsommar innan jag monterar det på hojen (vill att det genomhärdar ordentligt först ).

Ps. om någon vill ge sig på o lacka om bettan har jag ett tankstöd o ett framskärms stöd som går o låna ;) Ds.

/Maveric

10 poäng :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Undrar om någon sitter på ett fint styre som hon/han kan tänkas säja, samt ev ett helsystem?

Har ett liggandes, blått, lite bredare och lägre än original. Liknande det som sitter på min hoj nu, se garaget. Inget överpris om du är intresserad. Blått och svart....
/U
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top