GSX 1400-tråden

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska ta mig en funderare på vad som känns bäst för mig . Kommer att bli en del surfning närmaste tiden. Har några månader på mig att beställa /skruva :
Har du lite pengar över så är väl en PC 5 med autotuning att föredra :tummenupp
Med autotuning. Kan man öppna o stänga ljuddämparen lite hursomhelst o så justerar den själv bränsleblandingen ?
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
God fortsättning alla hängivna GSX:are:) bli nu inte sur på mig......Men har någon här provkört Honda CB 1300? Hur är den jämfört med våra hojar? Har kikat på den ganska länge nu:)
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
IMAG0698.jpgIMAG0699.jpg


Ombyggnad pågår av firman som löste in min GSX efter kraschen, blir till försäljning under våren, blir nog något annorlunda och häftigt
skriver inte ut något firma namn eftersom reklam inte är poppis här.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Berserken det är så här
autotuningen struntar i vad det sitter för dämpare på slipon eller orginal o lika så vad
du har för luftfilter eller inte. Det den gör är att mäta syrehalten i avgaserna

så den kan justera bränsle blandningen till inställt värde, så svaret på din fråga är Ja. :tummenupp
 

Bitomoides

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Öland
Hoj
Suzuki GSX 1400 -03
Misständning ett kamproblem?

Tjena´, är inne på min tredje GSX 1400 och har legat och skvalpat lite i periferin på den här tråden ett tag, men nu är det väl läge att göra ett första inlägg:
Jag har sedan ett drygt år tillbaka en -04 med Yoshi helsystem, K&N filter och Pc3 och är i stort sett helnöjd med den, bortsett från att den misständer vid gaspådrag. Lämnade in den för service och ommappning på Cleassons i Bromölla eftersom de sa att ommappning var nödvändig då soppan idag innehåller så mycket mer etanol än vad den gjorde för typ tio år sedan (när den mappades ursprungligen av MP-racing). ”Det är därför den misständer” upplyste man mig om.
Nu ringer de och säger att misständningen inte beror på mappningen, de har lagt ner en massa jobb på att ”gå igenom allt” och kommit fram till att det måste vara …kammarna!?! Det är ju ett gäng på det här forumet som har bytt kammar och jag undrar då givetvis om någon stött på detta problem? Cleassons rekommenderar mig att byta tillbaka till orginalkammar (som jag inte har) eftersom de påstår att Yoshi-kammarna ändå inte ger mer än 2-4 (två till fyra) extrahästar!?! Är det möjligt? Min tidigare original -02:a toppade typ 255 mätarfart och min nuvarande rejält förbi sista markeringen som är 260 (skulle uppskatta det till 285-290 i mätarfart).
Vid bänkningen gav den i veckan drygt 120 bhp.
Tips?:confused:
Ps OBS! Jag skriver "mätarfart" och har inga visioner om att nämnda hastigheter är de verkliga Ds
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Starta en tråd i Teknik och Mekhörnan med finns andra med mycket kunskap som inte har Gsx1400 som läser där
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
God fortsättning alla hängivna GSX:are:) bli nu inte sur på mig......Men har någon här provkört Honda CB 1300? Hur är den jämfört med våra hojar? Har kikat på den ganska länge nu:)

Nä nu j**lar :smasha:smasha LOL.
Har provkört en dock inte så jag vill byta till en, gillade inte körställningen och motorkaraktären men visst smaken är ju olika :).
Har inte gjort något än med min hoj fortfarande fullt av bildelar i garaget från grabben bil så jag väntar fortfarande på o komma till :D .

/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tjena´, är inne på min tredje GSX 1400 och har legat och skvalpat lite i periferin på den här tråden ett tag, men nu är det väl läge att göra ett första inlägg:
Jag har sedan ett drygt år tillbaka en -04 med Yoshi helsystem, K&N filter och Pc3 och är i stort sett helnöjd med den, bortsett från att den misständer vid gaspådrag. Lämnade in den för service och ommappning på Cleassons i Bromölla eftersom de sa att ommappning var nödvändig då soppan idag innehåller så mycket mer etanol än vad den gjorde för typ tio år sedan (när den mappades ursprungligen av MP-racing). ”Det är därför den misständer” upplyste man mig om.
Nu ringer de och säger att misständningen inte beror på mappningen, de har lagt ner en massa jobb på att ”gå igenom allt” och kommit fram till att det måste vara …kammarna!?! Det är ju ett gäng på det här forumet som har bytt kammar och jag undrar då givetvis om någon stött på detta problem? Cleassons rekommenderar mig att byta tillbaka till orginalkammar (som jag inte har) eftersom de påstår att Yoshi-kammarna ändå inte ger mer än 2-4 (två till fyra) extrahästar!?! Är det möjligt? Min tidigare original -02:a toppade typ 255 mätarfart och min nuvarande rejält förbi sista markeringen som är 260 (skulle uppskatta det till 285-290 i mätarfart).
Vid bänkningen gav den i veckan drygt 120 bhp.
Tips?:confused:
Ps OBS! Jag skriver "mätarfart" och har inga visioner om att nämnda hastigheter är de verkliga Ds

Hej Bitomoides!
Låter konstigt misständningen alltså känner en hel del folk i England som kör med Yoshi ST-1 kammar och har aldrig hört om detta problemet :va . Själv har jag Web-kammar i min (ännu mer höglyftande) och hade innan TTS- kammar (lite snällare än Yoshi) och har hittills aldrig haft något problem med misständningar vid gaspådrag :confused: (finns dock en liten dropp i drag vid cirka 6500-7000 pga. att dom sekundära gassjällen öppnar fullt då).
Samt låter lite konstigt att Yoshi bara skulle ge 2-4 hk (vet att dom def. fått högre resultat i Uk. vid bänkning)Bara en bänkning av min hoj när den fortfarande var hyfsat original (öppen slipon o PC3) gav 111hk mot 104hk original.
Nu har jag 168hk på slangen så liittee mer har hänt sen dess.
Ang. misständningarna hur yttrar dom sig, hela vägen eller vid ett visst varvtal/gasvinkel ?

En sak som är viktig är att alla pos. givare i spjällhuset måste vara injusterade annars kan lite konstiga egenskaper uppstå, det verkar även som dom kan vara lite känsliga på tändstift.

Ps. min toppar 284km/h uppmätt på gps'n , det var den hastigheten jag fegade ut vid :brinnerup :rofl DS.

/Maveric
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Min hackade rätt mycket vid gaspådrag förrförra året kollade igenom kontakter soppafilter mm men blev inte bättre .Sen bytte jag stift sen gick den bra .
 

Bitomoides

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Öland
Hoj
Suzuki GSX 1400 -03
Tjena’ Maveric och tack för ditt svar; precis vad jag hoppats på :tummenupp. Jag är verkligen helfrälst i GSX 1400, annars hade jag väl knappast inhandlat en tredje. Storleken och utseendet är fullpottare enligt mig samtidigt som jag inte tycker att kåpcyklar/plastraketer är något alternativ eftersom man ständigt kör +200 då (ja, jag vet… dåligt…). Men i orginalutförande saknar jag i alla fall den där riktiga prutten på topp samtidigt som jag inte känner något större behov av att kunna ligga på högsta växeln med skjuts i 30 km/h och bara ge fullt och det ångar iväg som värsta traktorn – finns det överhuvet tagit någon annan standardcykel som kan göra det?
Nåväl; jag har inte haft tid att återkoppla till mc-firman i veckan, men tar med mig ditt svar när jag nu kontaktar dem igen. Misständningarna yttrar sig i att den går klockrent upp till 4-6000 och där någonstans smäller den till utav f-n en gång (för det mesta och lite beroende på vilket varvtal och växel som jag legat på innan och hur ivrig jag är på gasen) och sedan drar den rent igen. Skjutet över 7000 är magnifikt, vilket gör mig så jäkla tveksam till att effekthöjningen bara skulle vara 2-4 hk.
Återigen; tack för ditt svar and keep the wheel high.
Ps. min förra 1400 hängde jag (eller snarare Sölle Racing i Ystad; jag bara betalade:) på en turbo och vi fick ut lite mer än 200 hk på hjulet vid 0,8 bar om jag minns rätt = skitkul rakt fram :yoparty (över 300 km/h i verklig fart) men eländig på bana :huvet (för framhjulstung i böjarna). Så sammanfattningsvis skulle jag nog rösta på att din 1550 måste vara skapelsens krona :Bugar. Grattis. Ds.
 

Bitomoides

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Öland
Hoj
Suzuki GSX 1400 -03
Starta en tråd i Teknik och Mekhörnan med finns andra med mycket kunskap som inte har Gsx1400 som läser där

Tack för tipset; jag kanske lyder ditt råd om jag inte löser det i veckan med mc-firman. Jag har tyvärr vare sig tid, kompetens eller garage för att för tillfället ge mig på ett sådant projekt.
 

Bitomoides

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Öland
Hoj
Suzuki GSX 1400 -03
Min hackade rätt mycket vid gaspådrag förrförra året kollade igenom kontakter soppafilter mm men blev inte bättre .Sen bytte jag stift sen gick den bra .

Jo, den är såväl nyservad som om-mappad, så det är förhoppningsvis inte stiften den här gången (även Maveric nämner betydelsen av rätt stift, men man får väl hoppas att en välrennomerad mc-firma har koll på sånt).
 

Bitomoides

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Öland
Hoj
Suzuki GSX 1400 -03
Hadde du den reggad med turbo ?

Nej, det hade jag inte. Har heller ingen aning om hur svårt det är att få igenom en turbopreppad moppe i besiktningen, men egentligen tror jag inte det är speciellt omöjligt bara man kan visa upp ett bromsbänksintyg på att den inte har (en himla massa) mer hästar än orginal. Mycket värre är då att försäkringen inte gäller om man blir påkommen vid en eventuell olycka. Och en turbo är ju lite svår att dölja.
Kan väl samtidigt ta tillfället i akt att ta död på myten om att det ska vara så jädrans svårt att få igenom en cykel som inte har orginalblåsen i besiktningen: det stämmer inte! Själv åkte jag in med ett Yoshi-brölrör med en hemmabygd db-killer: inga som helst problem. Det är faktiskt ganska lätt att få tyst på välljudande system genom att "slå sönder" ljudet. Min GSX gick tyst som en SAAB när jag besiktade den, men nu har jag justerat db-killern så den låter "lagom" gött (misständningarna som jag skrivit om i tidigare inlägg har ingenting med db-killern att göra: det spelar absolut ingen roll om jag "kör med eller utan" :tuttar.
 

yamahafj

überknutte
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
En snabb en...
Hej alla!

Puh. Nu har jag läst igenom rubbet i den här lååååånga tråden. Mycket matnyttigt.

Jag har gått och sugnat till på en mull(r)ig retromaskin. Och mycket fetare än GSX 1400 blir det ju inte. Så nu håller jag span på Blocket. Finns ett par maskiner ute men ingen jag tänt till på riktigt. Så om någon här inne är sugen på att sälja eller känner någon som är på G att avyttra, lägg gärna ett PM. Jag finns i Blekinge men är hyggligt mobil.

Våren är på gång, det säger åtminstone min pollenkänsliga näsa...
 

Jari64

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX1400
Hejsan alla...:)
Sådärja... häromdagen hade jag läst hela tråden, från sida 1 till hit... varje kväll efter jobbet...:)
Glad nybliven GSX1400-ägare sedan tors 22/1 i år, då jag hämtade hem hojen i skåpbil från Köping, noga surrad... för att bli inrullad i garaget hemma...:)
Började kika i höstas och fastnade snabbt för stuket 1400 hade, och hittade en K1 som jag kikade på varje dag på Blocket ett tag innan jag slog till.... och köpte efter titt och start utan provkörning, pga vädret i december...

Helnöjd, original, en blåvit omlackad till svart med guldpigment i, Renthalstyre och liyen"Busakåpa" fram...
Så, får se nu, kör original ett tag, sen kan det bli vad som, efter att ha fått inspirationen här från Maggy, Maveric mfl....

Tog en kort premiärtur på påskafton här i Sthlm, ett par mil, och har gjort ett par rundor till därefter, så uppe i 8 enkla mil nu... :) men det blir mer.... nu.

Hoppas på bra aktivitet här i tråden, och en bra sommar....

mvh
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top