GSX 1400-tråden

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Grabbar! Ser att många av er kör med Akras Supersport-system...

Kommer den igenom besiktningen? Kan man byta dämparen mot en vassare från akrapovic? hittar ingen info om det via nätet direkt. Märker ni någon större skillnad i effekt? Vikten har jag förstått är bra mycket lägre. Vissa säger att den ger upp till 20hk... detta låter väl lite mycket?

Jag besiktade i våras med Akra helsystem. Inga som helst problem. Besiktningsmannen var väldigt noggrann med hela hojen, men brydde sig inte ens om att mäta ljudnivån. Jag känner flera som har besiktat med Akrapovic helsystem utan problem. Det är bara att slå till...:tummenupp

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Alurack har ju en hyfsat clean design (varken en orgie i styggt svetsade rundrör eller en massa plast), finns antingen i ren alu eller svartlackad.
48-1236.jpg

Sedan kompletterar man den med passande fäste för den toppbox man köper.

Nu har jag köpt fäste o topbox:) .
Var i Tyskland förra veckan o passade på att köra inom Louis, var först i lubeck men dom hade inte alurack fästet där så dom hänvisade mig till huvudlagret i Hamburg (Bara 6mil emellan).
Klart trevlig personal dom kunde engelska annars hade det varit värre min tyska är inte bra:crash .
Här är en bild på hur det ser ut med bara fästet ska ev lacka det i samma färg som hojen.

Bifogat

• P1010052.jpg
    P1010052.jpg
    140.3 KB · Visningar: 210

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag besiktade i våras med Akra helsystem. Inga som helst problem. Besiktningsmannen var väldigt noggrann med hela hojen, men brydde sig inte ens om att mäta ljudnivån. Jag känner flera som har besiktat med Akrapovic helsystem utan problem. Det är bara att slå till...:tummenupp

Akrapovic helsystem beställt! :yoparty

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Grattis!!

Titan- eller kolfiberburk?

Titan :tummenupp
Passar nog bättre eftersom allt är så blankt och fint på hojen...

Går det bra att köra med akrat utan någon PC3? Jag behöver nämligen köra hojen till verkstad för bänkning och montering när allt är på, men jag vill ju inte orsaka onödigt slitage genom att den går för magert och blir varm...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR

Går det bra att köra med akrat utan någon PC3? Jag behöver nämligen köra hojen till verkstad för bänkning och montering när allt är på, men jag vill ju inte orsaka onödigt slitage genom att den går för magert och blir varm...

De går rätt fett original så det borde inte vara några problem om du inte tokbränner på väg till bänkningen.

SACS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
GSX 1400 K3

Ingen fara för mager blandning. GSX 1400 original är helt felinställd.
Min mapp har mycket minus % nästan överallt utom vid 2 % trottel.
3000/10 -17 % 7250/100 -11 %. Målvärde AFR 12,9-14,5 beroende på varvtal och trottel. Förbrukning snitt drygt 0,5. 121 hk på slangen.
Jag har loggat under verkliga förhållanden (ca 20 °C) med Innovate bredbandslambda, interface och en PC i ryggsäcken. Sedan är det bara att lägga in i Excel och räkna ut %-värden som ska in i PC3.

Ni som tycker om att gasa ordentligt? Har ni lagt in tillägg för acc.pump i PC3?
Det märks både när man vrider på och loggar AFR.

/SACS

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Något för er som saknar körandet nu under vintern ;)

http://www.youtube.com/watch?v=I0VNOkS79iM

Satt och slösurfade på youtube, så dök den upp. Låter det verkligen så köttigt i verkligheten? Sitter här och gnider plånboken, väntar på att mitt akrasystem ska leverers :)

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Jodå, det blir ett riktigt fett ljud med rätt grejer. Dom som (naturligtvis) kommer bakom blir riktigt impade när man drar för fullt!:2cool

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Så olika det kan vara...:D Här har vi 5+, grått men uppehåll och halvblöta vägar. Men det går bra att köra. :2cool

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ohh! Var och hämtade ut det nya systemet idag. Det första jag slogs av: FYFAN, skiten väger ju inget ^^ Och det andra, är att det är ju ingen direkt ljuddämpning i det, förutom stålullet i sidorna. Bara ett rör rakt igenom typ.

Fullständig lycka!! <3

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Dra fullt en gång med en kompis strax bakom. Jag har gjort det och han var fullkomligt imponerad av ljudet. Det är SÅ mycket maffigare än en klen 1000-kubikare!:D :2cool

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ska antagligen ge mig på att montera hela avgaset nu till helgen. Åker till föräldrahemmet där hojen står i vinterförvaring, och man vill ju pilla lite.
Är det något särskilt jag behöver tänka på? Förutom det där dragverktyget till fjädrarna. Behövs det någon packning till grenrören osv? Zink/kopparpasta till skruvarna? Ge mig allt ni vet!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Ska antagligen ge mig på att montera hela avgaset nu till helgen. Åker till föräldrahemmet där hojen står i vinterförvaring, och man vill ju pilla lite.
Är det något särskilt jag behöver tänka på? Förutom det där dragverktyget till fjädrarna. Behövs det någon packning till grenrören osv? Zink/kopparpasta till skruvarna? Ge mig allt ni vet!

Jag skulle nog beställa en uppsättning avgaspackningar och byta dem för att slippa läckage.
När jag bytte avgassystem på min var den ju knappt ett år gammal så mina packningar klarade sig.
http://mortling.mine.nu/gsx/akrafit

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Det blev inget monterande, för att jag är så jävla lat >.<
Eller ja, hade inte direkt gott om tid heller. Det var konkursrea på Oves Motor i helgen, så man spenderade en hel del tid där istället. Blev ett främre depåstöd och ny Alpinestarsjacka, allt var på halva priset, helt galet om man lyckades hitta rätt storlekar osv...

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
vinterkörning

Hej alla!
Här i blekinge är det fortfarande körbart så i dag tog jag ledigt ett par timmar o luftade hojen.
det var ju hela 3+ :eek: men vägarna var torra o saltfria efter en dryg veckas regnande o där efter lite torka så blev abstinensen för stor :yoparty.
När jag drog igenom Karlshamn såg en del lite :confused: men det bjuder jag på:nicka .
Det blev en runda på cirka fyra mil så nu klarar jag mig någon månad till :lol .
Ville avsluta med att önska alla en godhjul hoppas att:tomten kommer med hårda klappar :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hej alla!
Här i blekinge är det fortfarande körbart så i dag tog jag ledigt ett par timmar o luftade hojen.
det var ju hela 3+ :eek: men vägarna var torra o saltfria efter en dryg veckas regnande o där efter lite torka så blev abstinensen för stor :yoparty.
När jag drog igenom Karlshamn såg en del lite :confused: men det bjuder jag på:nicka .
Det blev en runda på cirka fyra mil så nu klarar jag mig någon månad till :lol .
Ville avsluta med att önska alla en godhjul hoppas att:tomten kommer med hårda klappar :tummenupp
Ifjol var det nära att jag tog mig en tur på julafton. Vi hade ca +5, hojen var påställd och hade årsförsäkring och det enda snöliknande som fanns var att farsan var ute och provkörde sin nya motorsåg lite. :tomten

Det hade ju varit ganska uppkäftigt att glida in på macken där man är stammis och tanka och köpa en dosa snus. Men sedan kom jag på hur mycket putsande det skulle bli om jag gjorde det (trots att vi har saltfria vägar året runt).

God Jul!

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Vi körde i onsdags från Asarum, Sölvesborg ner till Malmö och körde Lucia-kortegen där. Riktigt festligt med nästan 400 hojar genom stan med blåljus i korsningarna och en del hojar utsmyckade till (h)julgranar! En kompis från Asarum fick pris för längsta resande, 16 mil enkel resa. Nej, här nere kan man ofta köra större delen av vintern. Bara vägarna är rena. Ni som bor längre upp får väl läsa om våra turer och sukta efter våren... God Jul på er!
:2cool

armstarke

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2008
Hoj
Suzuki Gsx 1400-07
Hejsan alla äntligen är man här på tråden o äger en Gsx.
Jag heter mattias o köpte nyligen en svart 1400 helt ny för 80000kr
vilket jag tycker var ett bra pris mycke hoj för pengarna.
Stod o valde mellan cb1300sa o Gsx så man kom ju undan me en billigare
hoj som dessutom är snyggare.
När vi skulle lasta av hojen från kärran lyckades vi skrapa avgassystemet:huvet
Inte kul o göra sånt på en ny hoj....om någon har ett sånt i nyskick
liggandes o vill sälja är det bara o maila om det är bra pris annars får det
väl bli effektavgassystem....man blir så:mad:
Detta är en nackdel med o köpa hoj på vintern o krångla me kärra o förstöra
hojen på vår,sommar,höst är det ju bara o köra hojen hem...

armstarke.mattias@spray.se

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...