GSX 1400-tråden

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej!
Kör du i så fall från Sölvesborg eller Göteborg om det blir aktuellt ?
/Maveric

Det är oklart, än så länge. Eftersom det är påskhelgen kanske jag beger mig ner till Blekinge, vi får se hur jag jobbar... Om jag ens åker hoj ner. Gör jag det kan vi säkert åka upp till Jkpg tillsammans. Lite roligare? :D

Mipet; Vore ju roligt om vi alla tre (och givetvis alla andra som vill haka på) väljer samma dag :)
Något som vore nice är väl fredag... Då kan jag åka från Göteborg till Jönköping, sen åka med Maveric ner?

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Det är oklart, än så länge. Eftersom det är påskhelgen kanske jag beger mig ner till Blekinge, vi får se hur jag jobbar... Om jag ens åker hoj ner. Gör jag det kan vi säkert åka upp till Jkpg tillsammans. Lite roligare? :D

Mipet; Vore ju roligt om vi alla tre (och givetvis alla andra som vill haka på) väljer samma dag :)
Något som vore nice är väl fredag... Då kan jag åka från Göteborg till Jönköping, sen åka med Maveric ner?

Jo det lutar åt fredag för mig bara kolla om vädret blir bra så kör jag annars får jag ta bilen :( .
Men i vilket fall som helst hade vart kul o träffas.
Var ute o tog en runda i dag efter jobbet kändes piggare med ljuddämpar bytet :banana iofs. har jag bara tagit en temp. map får se när den är riktigt mappad.:yoparty.

Maggy: hoppas du hittar oljudet, tycker det låter som det har något att göra med kamkedje spännaren ev. håller tummarna.

/Maveric

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Jopp 3 är alltid roligare än 2... :) Eller fler, vet inte om det är nån mer i närheten som kan tänka sig att åka dit.
Fredag låter bra, jag ska testa att jobba med jouren denna veckan som kommer nu, den börjar denna fredagen och avslutas nästa fredag, men vet inte riktigt när på dan, och vet inte hur pigg jag är... kanske får jobba hela torsdag natt :) (=bra pengar...) =)

Och vädret då, annars är jag på!

//

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Maggy: hoppas du hittar oljudet, tycker det låter som det har något att göra med kamkedje spännaren ev. håller tummarna.
/Maveric

Gjorde mig en förspännare på fjädern i kamkedjesträckaren igår. Provstartade inte... gör det efter jobbet idag. Annars är det till att lyfta ventilkåpan och titta runt lite och se vad man kan hitta.
Är ju bara en motorcykelmotor! Vad kan gå fel!?:näsblod

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Provstartat... lät fortfarande illa från toppen. :(

Hämtade motorstetoskopet och fnulade runt under tanken och lyssnade lite.
Då *host* upptäckte jag att någon GLÖMT att dra åt de två M8 insexbultarna i mitten på ventilkåpan. Sicket miffo... så jag drog åt dem å vips var skramlet borta.
Det låter dock en hel del från toppen ännu.
Lokaliserat till
1: TTS kammar med nedslipat lobecenter ÄR mer högljudda än original (som också låter). Speciellt då man som jag satt ventilspelen i övre kanten av skalan.
2: Mina P.A.I.R ventiler! Lämnade kvar reedsen under mina täckplåtar vilket kanske inte var så smart... men inget jag ids lyfta tanken för att åtgärda. Tar hand om dem nästa gång tanken åker av... dvs till helgen då trottelhusen skall synkas! :fyllisar
Skall låna mig en klassiskt kvicksilverbräda i helgen... finns inget bättre att synka med! Brädan är säkert 30-40 år gammal med äkta svinfarligt kvicksilver i.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Gött Maggy det spelar ingen roll hur bara man hittar något som kan förklara felet o att inget gått sönder.:tummenupp
Gjorde något liknande när jag skruvade ihop motorn till cb400'an.
(Det är två toppbultar som måste sitta på rätt ställe o så när som på två tätningar är alla lika) startade gick kanon o tog en runda kom tillbaka o undrade varför mina stövlar var oljiga hm fick klia geniknölarna en stund innan jag kom på det:rofl .
Gissar att du vill ha en tidig vår nu:hihi :yoparty

/Maveric

Provstartat... lät fortfarande illa från toppen. :(

Hämtade motorstetoskopet och fnulade runt under tanken och lyssnade lite.
Då *host* upptäckte jag att någon GLÖMT att dra åt de två M8 insexbultarna i mitten på ventilkåpan. Sicket miffo... så jag drog åt dem å vips var skramlet borta.
Det låter dock en hel del från toppen ännu.
Lokaliserat till
1: TTS kammar med nedslipat lobecenter ÄR mer högljudda än original (som också låter). Speciellt då man som jag satt ventilspelen i övre kanten av skalan.
2: Mina P.A.I.R ventiler! Lämnade kvar reedsen under mina täckplåtar vilket kanske inte var så smart... men inget jag ids lyfta tanken för att åtgärda. Tar hand om dem nästa gång tanken åker av... dvs till helgen då trottelhusen skall synkas! :fyllisar
Skall låna mig en klassiskt kvicksilverbräda i helgen... finns inget bättre att synka med! Brädan är säkert 30-40 år gammal med äkta svinfarligt kvicksilver i.

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Nice att du hitta något Maggy, det snor så mycket tankeverksamhet när man går och grubblar över något sånt.

Igår letade jag schims i motor......

Nee inte min , min jobbarpolare har en kawa 1200, han skulle schimsa ventilspelen och tappa ner ett schims... som tur var så sitter kamkedjan på vänstersidan på motorn, så schimset hade trillat ner där bort i bakom så jag fiska upp det med en magnet efter 1 timmes letande.
Han blev glad :) Å jag med, fick ju meka hoj lite :)

Är det nån som har, springer på, hittar något bra deal eller så på undertray är jag intresserad. Ska vara till orginallampan dock.

Ang Elmia, vad jag hört så går jag av mitt jour skift kl 13, men har inte kollat 100 än, om ni åker ifrån södern, när är ni uppe i Jköping då ?
Jag borde kunna smita nån timme tidigare tror jag.

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Kul att farbror i norr börjar få fart på bitarna, kör du med hårdare
kopplingsfjädrar el kommer orginal o räcka till?
För dom kommer o få det kämpigt när spjällen är fullt öppna.

Här knallar det på blir en växel till nu då våren har nått masdiket:tuttar

Bifogat

• Tu20.JPG
    Tu20.JPG
    106.9 KB · Visningar: 123
  • Tu21.JPG
    Tu21.JPG
    116.2 KB · Visningar: 136

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Nice att du hitta något Maggy, det snor så mycket tankeverksamhet när man går och grubblar över något sånt.

Nee inte min , min jobbarpolare har en kawa 1200, han skulle schimsa ventilspelen och tappa ner ett schims... som tur var så sitter kamkedjan på vänstersidan på motorn, så schimset hade trillat ner där bort i bakom så jag fiska upp det med en magnet efter 1 timmes letande.
Han blev glad :) Å jag med, fick ju meka hoj lite :).

Huuu... inte kul alls... har själv haft ett sånt projekt på GSX:en men då med en av styrhylsorna från ventilkåpan. Skönt att höra att det löste sig.

Broderna har justerat ventilerna på sin FZR1000 som gått 5000 mil.... bar en ventil var lite tajt!

Man är en himla bra kompis ifall man har en shimssats...:D

Kul att farbror i norr börjar få fart på bitarna, kör du med hårdare
kopplingsfjädrar el kommer orginal o räcka till?
För dom kommer o få det kämpigt när spjällen är fullt öppna.

Här knallar det på blir en växel till nu då våren har nått masdiket:tuttar

Vackert!
Har faktiskt inte hittat någon som gör styvare fjädrar till GSX. Har du något tips?

Mina själl sluter inte ens tätt idag... så jag skall synka spjällhusen i helgen så blir det nog bättre. De egentillverkade spjällen i mina borrade spjällhus är aningens mer otäta än originalen (i motljus) men det borde funka tycker jag.

Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Huuu... inte kul alls... har själv haft ett sånt projekt på GSX:en men då med en av styrhylsorna från ventilkåpan. Skönt att höra att det löste sig.

Broderna har justerat ventilerna på sin FZR1000 som gått 5000 mil.... bar en ventil var lite tajt!

Man är en himla bra kompis ifall man har en shimssats...:D

Vackert!
Har faktiskt inte hittat någon som gör styvare fjädrar till GSX. Har du något tips?

Mina själl sluter inte ens tätt idag... så jag skall synka spjällhusen i helgen så blir det nog bättre. De egentillverkade spjällen i mina borrade spjällhus är aningens mer otäta än originalen (i motljus) men det borde funka tycker jag.

Hallå,

jag fick byta till styvare kopplingsfjädrar på min 1550. Gissa om hjärtat hoppar till när kopplingen släpper vid fullgasax. Köpte nya hårdare fjädrar på Motospeed. Det är APE och heter "MSK21-S Clutch Springs Street" och kostar 385 spänn kollade jag precis upp.

Kopplingen har aldrig släppt efter det. Snabbt och enkelt att byta om man bara lutar hojen tillräckligt åt vänster så att oljan inte rinner ut.

Ska bli intressant att höra hur du tycker att din 1550 går Maggy.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj

Han blev glad :) Å jag med, fick ju meka hoj lite :)

Är det nån som har, springer på, hittar något bra deal eller så på undertray är jag intresserad. Ska vara till orginallampan dock.

Ang Elmia, vad jag hört så går jag av mitt jour skift kl 13, men har inte kollat 100 än, om ni åker ifrån södern, när är ni uppe i Jköping då ?
Jag borde kunna smita nån timme tidigare tror jag.

Hej !
Tror att det tar cirka 4 timmar om man ska ta någon paus på vägen (hade det varit på sommaren gick det nog på 2 timmar:rofl ).
Så starta här nere vid 8 på morgonen brr låter troligt om och jag säger om vädret är som i dag inga problem så håll tummarna :tummenupp .
Men jag ska upp i vilket fall som helst bara frågan om vilket fordon hoppas att det blir hoj:yoparty.
Jag pm'ar mitt mobil nr. till Mipet o Hellfireclub och om någon annan är intresserad skriv här eller pm'a mig.

/Maveric

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Hallå,

jag fick byta till styvare kopplingsfjädrar på min 1550. Gissa om hjärtat hoppar till när kopplingen släpper vid fullgasax. Köpte nya hårdare fjädrar på Motospeed. Det är APE och heter "MSK21-S Clutch Springs Street" och kostar 385 spänn kollade jag precis upp.

Kopplingen har aldrig släppt efter det. Snabbt och enkelt att byta om man bara lutar hojen tillräckligt åt vänster så att oljan inte rinner ut.

Ska bli intressant att höra hur du tycker att din 1550 går Maggy.

Tack för infot... fjädrar är beställda!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har en granne som är bra med kameran... tog lite bilder i skymningen idag. Mycket snö kvar...

Bifogat

• GSXwinter1.jpg
    GSXwinter1.jpg
    107.8 KB · Visningar: 138
  • GSXwinter11.jpg
    GSXwinter11.jpg
    91.6 KB · Visningar: 129

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
...Det enda man behöver göra är att plocka bort det som jag visar på ena bilden ,Tillverka två plåtar helst i aluminium 2mm tjockt o 45x47mm stora, Runda hörnen efter reed ventilerna o flytta över packningen till plåtarna.
/Maveric

Hittade inte nån 2mm plåt vare sig hemma eller hos brodern... så det får vara till senare.

Nu är spjällhusen synkade iallafall... och tomgången är på rätt varvtal.
Så nu fattas... hmmm... ingenting för att påbörja inkörningen. :)

Eller jo.... snön måste bort från vägarna.:huvet

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Hittade inte nån 2mm plåt vare sig hemma eller hos brodern... så det får vara till senare.

Nu är spjällhusen synkade iallafall... och tomgången är på rätt varvtal.
Så nu fattas... hmmm... ingenting för att påbörja inkörningen. :)

Eller jo.... snön måste bort från vägarna.:huvet

Hej!
Ska jag klippa två plåtar o lägga i ett kuvert, kan ju inte bli så dyrt porto i och med att det är alu:tummenupp .

/Maveric

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Hej hopp idag ramlade det in grejjor igen!
Fina små plåtar från Maveric! Supertack!:Bugar :Bugar :Bugar
Och så kopplingsfjädrar från Motospeed.
Tackar för tipset Powerholic!:krama

Nämnde för frugan om MCR8... och hon tyckte att det var okej. Men man kanske skulle begära skriftligt på det.:va :)

Bifogat

• clutchsprings2.jpg
    clutchsprings2.jpg
    157.8 KB · Visningar: 60
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...