GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!! Jo det blev köp av. Och resan hem blev med ett långt och brett leende för min del. Riktigt bra väder hela vägen, det kunde inte blivit bättre. Jag stannade till uppe på Kinnekulle och beundrade utsikten och träffade några bekanta som var på mc-resa i "Arns fotspår". Efter ca 33 mil på mätaren stannade jag till hemma hos min mor och blev bjuden på en god middag innan jag körde sista milen hem. Den uppfyller allt som jag vill ha på en motorcykel just nu och jag är väldigt glad. Den är helt i orginalutförande, precis som jag ville ha den. Ja jag vill bara dra iväg ut på vägarna och känna kraften. :yoparty:banana

Grattis till köpet :).

Ser ju riktigt välhållen ut :tummenupp .

Kul att du fick bra väder hem oxå :).

/Maveric

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Tackar tackar!! Ja jag vill bara ut åka runt och lära känna min "BIG LADY"! Den är i alla fall helskön. Tänker inte på extrautrustning i nuläget men kikar lite. Om jag skall göra något över huvud taget så ligger fundering på en tumnagelkåpa av något slag....har ni något förslag? Få se när barnen har somnat om jag kan ta en liten kvällstur.

Hej!

Apropå skeva skivor du har inte kollat att bobinerna mellan själva broms ämnet på skivan o skivans nav är lösa (8st per skiva) o inte har skärvat?

I såfall kan inte skivan vara flytande som det är tänkt, läste detta nu i kväll på gsx1400.org så jag gick ut i garaget o kollade mina dom satt fast :näsblod.

Men tog en m4 bult innifrån genom bobinen satte en planbricka utanpå o drog åt med en mutter, sen sprejade jag brake cleaner o snurrade på bobinen samtidigt med hjälp av en ringnyckel så nu är dom lösa :tummenupp

/Maveric

Mina satt som gatan med. Har gjort efter din anvisning Maveric..och de är lösa nu:tummenupp

Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Grattis till ett bra val av hoj:tummenupp
Det känns som att barnen kommer att få lägga sig tidigare o tidigare :yoparty

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Grattis till ett bra val av hoj:tummenupp
Det känns som att barnen kommer att få lägga sig tidigare o tidigare :yoparty

Tack!! Ja ikväll blir det tidigt för kidsen:) Nja man får väl vara lite social med de andra familjemedlemmarna också.

Hej!

Apropå skeva skivor du har inte kollat att bobinerna mellan själva broms ämnet på skivan o skivans nav är lösa (8st per skiva) o inte har skärvat?

I såfall kan inte skivan vara flytande som det är tänkt, läste detta nu i kväll på gsx1400.org så jag gick ut i garaget o kollade mina dom satt fast :näsblod.

Men tog en m4 bult innifrån genom bobinen satte en planbricka utanpå o drog åt med en mutter, sen sprejade jag brake cleaner o snurrade på bobinen samtidigt med hjälp av en ringnyckel så nu är dom lösa :tummenupp

/Maveric

Jag gjorde enligt dina anvisningar igår. Min fråga är hur lösa skall de vara? Är det så att man med handkraft kan snurra bobinen? Har vibrationer när jag bromsar med frambromsen. Tyckte mig uppleva att det blev något bättre efter jag lösgjort dem, fast de kanske skall vara lösare?:Bugar

Last edited:

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Mina går inte med handkraft, men går väldigt lätt när man tar en skruv, gjorde momenten förra veckan.
Om man tar lite i bromskivan med handen så ska man nog kunna känna att hela skivan går att "röra" lite i bobinerna.
Om det är vibrationer så låter det nog mer som skivor eller obalans i däcket.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tack!! Ja ikväll blir det tidigt för kidsen:) Nja man får väl vara lite social med de andra familjemedlemmarna också.

Jag gjorde enligt dina anvisningar igår. Min fråga är hur lösa skall de vara? Är det så att man med handkraft kan snurra bobinen? Har vibrationer när jag bromsar med frambromsen. Tyckte mig uppleva att det blev något bättre efter jag lösgjort dem, fast de kanske skall vara lösare?:Bugar

Mina är så pass lösa att man kan röra dom med handkraft men jag la en liiiitttteeeennnn droppe olja oxå obs lite annars hamnar det på skivan o de vill vi inte:död.
Skivan ska vara så lös att du kan röra den fram o tillbaka cirka en mm typ, om du förstår hur jag menar inte sidledes dock:).

Vibrationerna kan vara de Mipet säger, eller kanske du behöver justera styrlagret kan vara ett litet glapp som gör detta .

/Maveric

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Hej!

Har idag en Bmw F800, funderar lite på att byta till en GSX 1400.
Utan att behöva läsa igenom 93 sidor undrar jag om nån kan summera lite snabbt vad man ska kolla på , ev standardfel, om det är nån årsmodell man ska undvika m.m.
Prisklass 50-70 k är intressant.

Tack på förhand!

//P

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Hej!

Har idag en Bmw F800, funderar lite på att byta till en GSX 1400.
Utan att behöva läsa igenom 93 sidor undrar jag om nån kan summera lite snabbt vad man ska kolla på , ev standardfel, om det är nån årsmodell man ska undvika m.m.
Prisklass 50-70 k är intressant.

Tack på förhand!

//P

Du har PM...
-05 och nyare är att föredra.

TN72

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
GSX 1400-02
Begagnade delar.

Hallå alla GSX 1400 ägare!
Har lyckats med konststycket att gå om kull
lite grann..
Någon som har lite tips på skrotar eller firmor
utomlands som har delar till lite bättre priser.
Behöver framlykta, mätar hus osv!

// Tomas

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Bike i trollhättan har mc skrot, finns nummer och lagerlista på deras hemsida om du letar lite, själva skroten heter något annat men det är nog Bike som driver den.
Vet att dom har haft 2 skrotade 1400. Men vet inte vad det finns för delar.
Mitt tipps

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Sänkte priset på min GSX...
Bara lite drygt 2 veckor kvar till "deadline".
Körde igår... jisses vad fint hon går! Enda smolket i bägaren var att jag inte underhållsladdat så själva starten gick dåligt. Men startkablar är en fin uppfinning. Kopplade i CTEK:en och batteriet var på grönt nu på morgonen.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Körde igår... jisses vad fint hon går! Enda smolket i bägaren var att jag inte underhållsladdat så själva starten gick dåligt. Men startkablar är en fin uppfinning. Kopplade i CTEK:en och batteriet var på grönt nu på morgonen.

Undrar om du inte har börjat tänka om lite :):krama.

Hör av mig i morrn :).

På lördag kommer det troligtvis att vara trångt i garaget ska ha in 2 gsx1400 till där :yoparty.

Stan från Kanada o hans kompis Harri kommer o hälsar på, kört från UK o hit via Caen,Dresden,Berlin o Odense för att på söndag fortsätta upp till Husqvarna:).
Så om inte vädret sätter käppar i hjulen så blir det BBQ på lördag kväll :banana.

/Maveric

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400

Det är nog lika bra att lägga ner försäljningen, du kommer nog inte o hitta något trevligare att åka på.
BMW :confused:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Det är nog lika bra att lägga ner försäljningen, du kommer nog inte o hitta något trevligare att åka på.
BMW :confused:

Körde lite igår med... och det är nog rätt nära sanningen.
Sen har jag börjat läsa lite på BMW klubbens forum och de verkar ju vara långt ifrån felfria... och så måste man koppla upp den mot servicesystemet så snart man gjort något dvs att skruva själv är nästan uteslutet. Och jag lever ju efter devisen att "själv är bäste dräng" vilket kan vara svårt med en K1200R. De har 3 versioner på växellådor förresten... och minst en uppdatering på kopplingen.
Sen har de iofs bra med mos (saknar inte min GSX heller förståss) och en fiffig "framvagn", ABS, akriv fjädring och kardan.
Inte lätt.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Behåll hojen Maggy du vet vad du har
men vet inte vad du får :tummenupp
det finns ju inga bättre hojar:D

Roger

Men det är lite tråkigt då man gjort "allt" på den...
Kanske skulle vara kul med en hoj som man inte redan vet allt om... ibland känner man sig som ett uppslagsverk i ämnet GSX 1400... på gott och ont.:brinnerup

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Men det är lite tråkigt då man gjort "allt" på den...
Kanske skulle vara kul med en hoj som man inte redan vet allt om... ibland känner man sig som ett uppslagsverk i ämnet GSX 1400... på gott och ont.:brinnerup

Jo det kan bli svårare att hitta något nytt att göra men ta det som en utmaning o va först med något nytt:tummenupp.

Appropå uppslagsverk känner igen den känslan, höll förr på med engelska 60 tals fordar o infon finns fortfarande kvar i huvet:tungan.

Men kan vara kul ibland när man är på någon veteran träff o man kan chocka någon med att rabbla upp massa data :D.

/Maveric

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Idag blev det lite tjockt med GSX1400 i garaget :D.

Stan från Kanada o Harri från Nya Zelland kom hit på deras väg mot stockholm o vidare.
Dom började sin resa i England o har kört hit via St. malo o Caen i Frankrike sen Dresden Berlin i Tyskland där efter Odense i Danmark sen hit till Åryd.
Ska följa dom en bit i morgon så dom slipper köra så mycket motorväg utan istället kolla in dom kurviga vägarna i stället:tummenupp.

/Maveric

Bifogat

• P1010110ca.JPG
    P1010110ca.JPG
    85.6 KB · Visningar: 105
  • P1010112b.JPG
    P1010112b.JPG
    144.6 KB · Visningar: 105
  • P1010114b.JPG
    P1010114b.JPG
    134.6 KB · Visningar: 102

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Idag blev det lite tjockt med GSX1400 i garaget :D.

Stan från Kanada o Harri från Nya Zelland kom hit på deras väg mot stockholm o vidare.
Dom började sin resa i England o har kört hit via St. malo o Caen i Frankrike sen Dresden Berlin i Tyskland där efter Odense i Danmark sen hit till Åryd.
Ska följa dom en bit i morgon så dom slipper köra så mycket motorväg utan istället kolla in dom kurviga vägarna i stället:tummenupp.

/Maveric

Trevligt! Hoppas ni hade bra grillväder. I sinom tid skall jag komma ner och prova Åryds GP.. eeeh... småvägar jag med. :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år