GSX 1400-tråden

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Nu har jag dragit isär och sprayat i oxideclean i de flesta kontakterna. Alla kontakter såg iofs bra ut utom en.
Kontakten som sitter ansluten till voltregulatorn.
I den kontakten var det ett stift som var groteskt erjat.
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
NU är hon ingen dam i mina ögon, utan en stor fet dryg subba. :( Pluggade i alla kontakter igen och satt i batteriet som stått på laddning i 2 dgr, men vad händer. Jo samma sak som när jag skulle hem från jobbet häromdagen, dvs nada tillstymmelse att tända till och batteriet drar ur igen.
Fi-lampan lyser inte heller och bränslepumpen går så fort man slår på tändningen samt håller in kopplingen precis som det ska vara.
När man slår på tändningen så hörs även ett svagt pipande ljud från insprutningen och en arm på spjällhuset pendlar fram och tillbaka ett par gånger. Tar man tag i den så känner man ett motstånd i båda riktningarna, men efter en stund slutar det pipa och motståndet försvinner. Ska det vara så?

Jag funderar även på om batteriet inte är helt fräscht trots att laddaren indikerar att det är det. Ska prova sätta i ett nytt och se om det kan vara så enkelt, men det känns inte som det då den startat så bra tidigare under våren. Batterierna brukar ju inte dö mitt under säsong utan under den inaktiva tiden på året om man inte laddar som man ska.
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
NU är hon ingen dam i mina ögon, utan en stor fet dryg subba. :( Pluggade i alla kontakter igen och satt i batteriet som stått på laddning i 2 dgr, men vad händer. Jo samma sak som när jag skulle hem från jobbet häromdagen, dvs nada tillstymmelse att tända till och batteriet drar ur igen.
Fi-lampan lyser inte heller och bränslepumpen går så fort man slår på tändningen samt håller in kopplingen precis som det ska vara.
När man slår på tändningen så hörs även ett svagt pipande ljud från insprutningen och en arm på spjällhuset pendlar fram och tillbaka ett par gånger. Tar man tag i den så känner man ett motstånd i båda riktningarna, men efter en stund slutar det pipa och motståndet försvinner. Ska det vara så?

Jag funderar även på om batteriet inte är helt fräscht trots att laddaren indikerar att det är det. Ska prova sätta i ett nytt och se om det kan vara så enkelt, men det känns inte som det då den startat så bra tidigare under våren. Batterierna brukar ju inte dö mitt under säsong utan under den inaktiva tiden på året om man inte laddar som man ska.

Tråkigt fel du råkat ut för, jag tror absolut inte på att ditt batteri orsakar felet, tror snarare på att det är något med bränsletillförseln intermittent.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tråkigt fel du råkat ut för, jag tror absolut inte på att ditt batteri orsakar felet, tror snarare på att det är något med bränsletillförseln intermittent.

Hm, kanske det. Undrar bara vad som orsakar felet. Kontakterna till spridarna såg rena och fina ut iaf.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hm, kanske det. Undrar bara vad som orsakar felet. Kontakterna till spridarna såg rena och fina ut iaf.

Kollat bränslefiltret i tanken?
Lite slabbigt att göra då man måste ta lös själva bränslepumpen från tanken. Det kanske är så att den inte får bränsle?
Eller får den bränsle men inte tänder? Är stiften våta efter startförsök borde det inte vara bränslet.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Kollat bränslefiltret i tanken?
Lite slabbigt att göra då man måste ta lös själva bränslepumpen från tanken. Det kanske är så att den inte får bränsle?
Eller får den bränsle men inte tänder? Är stiften våta efter startförsök borde det inte vara bränslet.


Apropå våta stift lukta i ljuddämpar utgången när det strular , om det luktar väldigt mycket bensin där så får han bränsle men ingen tändning.
o är det så ta väck stiften o kolla hur blöta dom är.

Men om inte tändningen funkar brukar det generera en fel kod:va.

/Maveric
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Kollat bränslefiltret i tanken?
Lite slabbigt att göra då man måste ta lös själva bränslepumpen från tanken. Det kanske är så att den inte får bränsle?
Eller får den bränsle men inte tänder? Är stiften våta efter startförsök borde det inte vara bränslet.



Apropå våta stift lukta i ljuddämpar utgången när det strular , om det luktar väldigt mycket bensin där så får han bränsle men ingen tändning.
o är det så ta väck stiften o kolla hur blöta dom är.

Men om inte tändningen funkar brukar det generera en fel kod:va.

/Maveric

Tog ur stiften och kollade igår och de var torra men det var iofs mellan det att den inte startat vid jobbet och gårdagens försök. Kollade aldrig efter startförsöket igår och det tänkte jag göra nu efter jobbet när jag nu läst era inlägg.
Sagt och gjort gick jag nyss ut för att provstarta och den hoppar igång på en gång som om inget hänt. Vad F¤N är det frågan om?

Så tänkte jag på det där vinandet från insprutningen och det där spjället. Jag kände på det nu vid tomgång och det blir ett kraftigt motarbetande av någon slags servomotor, men man orkar hålla emot.
Trycker man det framåt går varven upp sakta till 4-5000rpm och trycker man det bakåt händer inte just någonting. Det konstiga var att efter ett tag när jag motarbetat spjället så ger det liksom upp och servoeffekten försvinner. När detta inträffar börjar Fi-lampan lysa, men i samma veva jag stänger av och på tändningen så är allt som vanligt igen.

Är det någon som har lust att testa på sin hoj om samma fenomen uppstår och om ni kan höra ett svagt pipande ljud från insprutningen strax efter att bränslepumpen byggt upp ett tryck.

Armen till "spjället är den som sitter på höger sida mellan 3:ans och 4:ans insug och närmast luftburken, alltså inte huvudaxeln.

Tack på förhand. Mvh / Björn
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Tog ur stiften och kollade igår och de var torra men det var iofs mellan det att den inte startat vid jobbet och gårdagens försök. Kollade aldrig efter startförsöket igår och det tänkte jag göra nu efter jobbet när jag nu läst era inlägg.
Sagt och gjort gick jag nyss ut för att provstarta och den hoppar igång på en gång som om inget hänt. Vad F¤N är det frågan om?

Så tänkte jag på det där vinandet från insprutningen och det där spjället. Jag kände på det nu vid tomgång och det blir ett kraftigt motarbetande av någon slags servomotor, men man orkar hålla emot.
Trycker man det framåt går varven upp sakta till 4-5000rpm och trycker man det bakåt händer inte just någonting. Det konstiga var att efter ett tag när jag motarbetat spjället så ger det liksom upp och servoeffekten försvinner. När detta inträffar börjar Fi-lampan lysa, men i samma veva jag stänger av och på tändningen så är allt som vanligt igen.

Är det någon som har lust att testa på sin hoj om samma fenomen uppstår och om ni kan höra ett svagt pipande ljud från insprutningen strax efter att bränslepumpen byggt upp ett tryck.

Armen till "spjället är den som sitter på höger sida mellan 3:ans och 4:ans insug och närmast luftburken, alltså inte huvudaxeln.

Tack på förhand. Mvh / Björn

Hej,
innan du gör allt för mycket tycker jag att du ska prova med ett nytt batteri. Jag blev själv tvungen att byta batteri för några år sedan. Det händer en del konstiga grejer när batteriet blir dåligt. Klockan flippade bl.a. ur pga spänningsfallet. Gör din det också?
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hej,
innan du gör allt för mycket tycker jag att du ska prova med ett nytt batteri. Jag blev själv tvungen att byta batteri för några år sedan. Det händer en del konstiga grejer när batteriet blir dåligt. Klockan flippade bl.a. ur pga spänningsfallet. Gör din det också?

Japp, den nollställs helt när det blir så att den drar ur när den inte startar.
En kille på jobbet hade mätt upp ett gammalt batteri på en laddstation och det hade tydligen 12,9 volt men knappt några ampere, så jag tänkte att det kan vara något sånt som gör att laddaren visar fulladdat men ändå saknar ork.
Jag ska skaffa ett nytt batteri. En kompis som har sålt hojdelar har ett nytt liggande till bra pris. ;)
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Japp, den nollställs helt när det blir så att den drar ur när den inte startar.
En kille på jobbet hade mätt upp ett gammalt batteri på en laddstation och det hade tydligen 12,9 volt men knappt några ampere, så jag tänkte att det kan vara något sånt som gör att laddaren visar fulladdat men ändå saknar ork.
Jag ska skaffa ett nytt batteri. En kompis som har sålt hojdelar har ett nytt liggande till bra pris. ;)

Japp, då är det 99,9% att det är det. Batterier tappar orken fullständigt även om spänningen verkar OK.
Lycka till!!
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Japp, då är det 99,9% att det är det. Batterier tappar orken fullständigt även om spänningen verkar OK.
Lycka till!!

Tackar, ska hämta det nya imorgon efter jobbet. Sen ska jag sätta det på laddning ett dygn innan jag slänger i det.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
När man slår på tändningen så hörs även ett svagt pipande ljud från insprutningen och en arm på spjällhuset pendlar fram och tillbaka ett par gånger. Tar man tag i den så känner man ett motstånd i båda riktningarna, men efter en stund slutar det pipa och motståndet försvinner. Ska det vara så?

Den armen styr sekundärsjällen o den ska röra sig lite när du slår på tändningen.
Sen ska du nog inte tvinga den att röra sig med handkraft det där sköter sig själv, ju mer du gasar ju mer kommer kommer dom där spjällen att öppna sig.
Du ska se att det blir fart på suggan med lite frisk ström:tummenupp
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tog en 12-milasväng nu på kvällskvisten med gamla batteriet i och på den tiden borde det vara rätt ordentligt laddat om det varit ett friskt batteri.

Men skillnaden uppenbarade sig rejält när jag kom hem och slängde i det nya batteriet som legat på laddning under dagen.
Enligt min uppskattning snurrar startmotorn ungefär med dubbla hastigheten med nya batteriet jämfört med det gamla, åtminstone låter det så. Det bara small till så var hon igång.
Så svar ja på frågan om batteriet var slut. ;)

Nu ska det nog vara lugnt alltså, så imorgon blir det hoj till jobbet. :)

Det måste ju varit så att när startmotorn gick tog den all av den lilla kräm som fanns så att tändningen blev för svag eller bränsletrycket för lågt. De är bara min gissning och spekulation, men logiskt tänkt måste det ju vara något i den stilen.
Det kanske någon elguru kan bättre, men det är skitsamma. För nu är ladyn inte lika "suggig" och inbytestankarna är borta med vinden. :)
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Tog en 12-milasväng nu på kvällskvisten med gamla batteriet i och på den tiden borde det vara rätt ordentligt laddat om det varit ett friskt batteri.

Men skillnaden uppenbarade sig rejält när jag kom hem och slängde i det nya batteriet som legat på laddning under dagen.
Enligt min uppskattning snurrar startmotorn ungefär med dubbla hastigheten med nya batteriet jämfört med det gamla, åtminstone låter det så. Det bara small till så var hon igång.
Så svar ja på frågan om batteriet var slut. ;)

Nu ska det nog vara lugnt alltså, så imorgon blir det hoj till jobbet. :)

Det måste ju varit så att när startmotorn gick tog den all av den lilla kräm som fanns så att tändningen blev för svag eller bränsletrycket för lågt. De är bara min gissning och spekulation, men logiskt tänkt måste det ju vara något i den stilen.
Det kanske någon elguru kan bättre, men det är skitsamma. För nu är ladyn inte lika "suggig" och inbytestankarna är borta med vinden. :)

Det blev som en ny hoj va!!!:tummenupp:tummenupp
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Det blev som en ny hoj va!!!:tummenupp:tummenupp

Ja,iaf när det gäller startmomentet. :)

I övrigt har jag en del andra standardfel att ta tag i. Bl a glappt styrlager har jag börjat märka av nu samt läckande förspänning på dämparna sen jag ställde åt dem lite. Skulle inte gjort det märkte jag. :( Jag har dock lite mirakelmedel a´la Omega 917 som jag tänkte prova att ha tillsammans med ny olja.

Sen är det ett jävla smällande och smattrande vid minsta avslag på gasen samt om det går lätt utan större belastning. Står t o m och smäller och går orent på tomgång. Skulle behövt en PC3.
På Motorcenter här hemma sa de dock att de kan gå in i orginalboxen och fetta på bränsleblandningen lite, så jag tänkte prova det först.

Funderar även på Iridiumstift som ska ge bätte gnista och en massa annat bra bla bla bla.
Läste i manualen att man skulle ändra värmetal på stiften beroende på hur de ser ut. Om de är fuktiga eller sotig t ex.

Ska börja med nya stift iaf och sen in till Motorcenter så får vi ser hur hon beter sig sen.

Tack för alla snabba svar BTW. Mvh / Björn
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ja,iaf när det gäller startmomentet. :)

I övrigt har jag en del andra standardfel att ta tag i. Bl a glappt styrlager har jag börjat märka av nu samt läckande förspänning på dämparna sen jag ställde åt dem lite. Skulle inte gjort det märkte jag. :( Jag har dock lite mirakelmedel a´la Omega 917 som jag tänkte prova att ha tillsammans med ny olja.

Sen är det ett jävla smällande och smattrande vid minsta avslag på gasen samt om det går lätt utan större belastning. Står t o m och smäller och går orent på tomgång. Skulle behövt en PC3.
På Motorcenter här hemma sa de dock att de kan gå in i orginalboxen och fetta på bränsleblandningen lite, så jag tänkte prova det först.

Funderar även på Iridiumstift som ska ge bätte gnista och en massa annat bra bla bla bla.
Läste i manualen att man skulle ändra värmetal på stiften beroende på hur de ser ut. Om de är fuktiga eller sotig t ex.

Ska börja med nya stift iaf och sen in till Motorcenter så får vi ser hur hon beter sig sen.

Tack för alla snabba svar BTW. Mvh / Björn


Hej!

Apropå att ändra i orginalboxen så tror jag du ska ta en funderare till ,som jag förstått så är det ej möjligt att återställa värdena när du väl ändrat enligt utsago från dom som säger att dom vet .
så jag hade nog väntat o skaffat en pc3 pga att du då kan justera blandningen olika över hela registret, modda ECU'n ändrar hela vägen så det är svårt o få rätt blandning över hela registret (enligt utsago).
Apropå smällarna har du kvar P.A.I.R ventilerna ?
Dom kan förstärka just detta fenomen ,är relativt enkelt att ta bort
Kolla på sidan 41 i denna tråden :D.


/Maveric
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hej!

Apropå att ändra i orginalboxen så tror jag du ska ta en funderare till ,som jag förstått så är det ej möjligt att återställa värdena när du väl ändrat enligt utsago från dom som säger att dom vet .
så jag hade nog väntat o skaffat en pc3 pga att du då kan justera blandningen olika över hela registret, modda ECU'n ändrar hela vägen så det är svårt o få rätt blandning över hela registret (enligt utsago).
Apropå smällarna har du kvar P.A.I.R ventilerna ?
Dom kan förstärka just detta fenomen ,är relativt enkelt att ta bort
Kolla på sidan 41 i denna tråden :D.


/Maveric

Ok tack, det där hade jag glömt bort att jag läst en gång för länge sedan. Jag tror till och med att jag har lite 2mm aluplåt liggandes i garaget. Så det blir nästa projekt. :)
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Laddning

Hej igen, har bara en liten fråga i sommarvärmen, vad är normal laddningsspänning till batteriet, i service manualen står det 14.0 – 15.5 V at 5 000 r/min min laddar 14 volt oavsett varvtal är det ok, batteriet ter sig också slött, men blir piggt av en extern laddning.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Imorgon åker jag på tur... 320mil för att vara exakt om man skall hålla sig till de rutter man gjort i Mapsource.
 

Bifogat

  • offwego.jpg
    offwego.jpg
    89.7 KB · Visningar: 116
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top