Fortsättningen
Efter en god natts sömn så kände man sig lite utvilad efter att man varit vaken i cirka 29tim
. Tvättade hojen från alla fripassagerare som liftat till Norrland
, Även Maggy tvättade sin hoj
(bild1) Tog det förhållande vis lugnt under dagen skulle stanna en natt till innan jag drog vidare. Framåt kvällen kom Maggys granne in som fotar en hel del o undrade om vi skulle testa o fota med studioblixtar vilket jag inte var sen o prova
, offret för fotograferingen blev min hoj
(bild 2-3) ,klart kul o testa så nu står det på önskelistan med
. Dagen efter var det dax för mig o köra Maggy med familj skulle oxå iväg så vid 11 snåret drog jag vidare mot Älvsbyn gjorde bara ett stop i Kalix för o föreviga en viss symbol för Kalix
(bild4) sen ut på E4:an igen ner o av innan Luleå för körning mot Älvsbyn o ett bergrum jag ville fota. När väl det var gjort drog jag upp mot Storforsen på Midnattsolsvägen till E45: inlandsvägen för att följa den söderut.
Fick väja en hel del gånger för div "infödingar"
(bild5) ,snacka om tröga individer
. Körde vidare passerade Arvidsjaur,Sorsele och Storuman sen hände nåt som inte får hända
.
Körde söderut o fick syn på en riktigt vacker vy som jag ville föreviga o givetvis han jag passera den så jag tänkte vända o det är dumt o vända på vägen iom. att det var ett backkrön längre fram. Så jag gjorde som så många gånger förr letade reda på en stickväg in till vänster som såg ut o bestå av hårt packat grus
. Problemet var bara det att det enda som var hårt packat var ytan under var det mjälsand(sandlådesand) ,så när jag svängde runt där gled framhjulet iväg
. Hade inte en chans o hålla hojen upprätt så jag höll emot för kung o fosterland för o lägga ner den så försiktigt jag kunde på vänster sida
, o väl när hojen låg ner var jag så uppspänd att jag for i backen fortare än om jag fallit ner
. Gjorde ont som f*n i axeln
men upp innan smärtan blev outhärdlig o plockade av toppbox o tankväska sen upp med hojen på sidostödet
gjorde ont som in i H**vete(inga bilder på hojen när den ligger ner räcker med dom som finns i huvudet
). sen satte jag mig på en sten o kände när smärtan gick i topp
. Ingen mobiltäckning och enda lasarettet jag visste om fanns i Östersund 30mil därifrån, gjorde en snabb koll av hojen såg inga skador konstigt nog bara massa sand på div ställen till o med backspegeln höll....
Efter lite funderande bestämde jag mig för o fortsätta till civilisationen så på med hjälmen (gjorde skitont o knäppa snäppet med bägge armarna ) men iväg kom jag kändes inte speciellt skönt men tror att överlevnads instinkten kickade in typ.
Så körde söderut på E45:an med mål Östersund o cirka 3mil innan Vilhelmina kom jag fram till ett vägarbete 22km med 5cm sprängsten o lösgrus som någon vattnat för o binda dammet
. hade jag sett någon vägarbetare där så hade dom nog fått stryk fatta hur kul det var o komma ut i detta kaos även om man varit frisk
,fattar fortfarande inte att jag inte drog kull där
.. Mern kom ner till Vilhelmina o gjorde en kort paus hojen såg inte så nytvättad ut längre......
(bild6). men det var bara o bita ihop o köra vidare kom till Östersund vid halv11 tiden på kvällen o checkade in på hotellet som jag bokat innan allt gick åt h**vete
,tjejen i receptionen tyckte jag såg blek ut
så jag förklarade vad som hänt och hon tyckte jag skulle gå till akuten med en gång
. Dock ville jag bara checka in o lägga mina saker på rummet först, så in där o tog av mig skyddskläderna efter mycket smärta kollade i spegeln på rummet o la märke till en knöl på vänster axel som inte skulle vara där
så på med en tshirt o promenera till akuten 700m bort kom tillbaka till rummet vid 4 tiden på morgonen med beskedet att jag åkt på en AC leds-luxation dvs. nyckelbensligamentet/fästet i axeln hade slitits av
enda dom kunde rekommendera var vila o sjukgymnastik, frågade doktorn vad han tyckte om att fortsätta köra
(var fortfarande 100mil hemifrån) kan inte säga att han gjorde vågen
. . försökte sova några timmar sen upp o duscha (inte lika enkelt som innan) o lite frukost samt pratade lite med min familj som
förklarade mig om jag fortsatte ,men är rätt envis av mig på gott o ont
. men bestämde mig för o fortsätta mot mitt nästa mål Rättvik som jag bokat redan innan allt spårade ut. så packa hojen (tog en stund) o klä på sig gick hyfsat tills det kom till jackan
så ner till receptionen o checka ut ,samma tjej som igår o frågade om hon ville hjälpa mig på med jackan
vilket hon gjorde med sträng förmaning om att verkligen köra försiktigt (hade hon inte behövt säga
) så iväg igen lämnade Östersund via Frösön
(bild7) inga problem utom att vägen ner till Rättvik var som en puckelpist av alla tjälskador
så när jag kom fram till Rättvik o checkat in på Lustigsgårdens B&B (kan rekommendera dom
) så ringde jag min son o fick körförbud av honom
, så han satte sig i vår bil med släp o körde upp över natten
o landade vid halv 9 på morgonen i Rättvik så vi käkade frukost o sen lånade han min säng o sov ett par timmar
. Därefter drog vi söderut o hem utan minsta problem (tack min son <3 ). Dagen efter hjälpte min andra son mig o återställa hojen till hyfsat skick (tacksam pappa <3 )
(bild8).
Det mest konstiga med denna historia är att efter en noggrann kontroll av hojen hittar jag inte minsta repa på den
så det är ju alltid nått positivt, negativt är att jag fortfarande inte kan köra hoj eller jobba
.
Ps.
En av mina Skotska polare sa till mig på FB att Ironbuttkörningen var väl inget
, 60mil med skadad axel menade han på var rena ironman medal endurance award
Ds.
/Maveric