För att mer klargöra hur dom olika delarna fungerar så är det så här
Bränslemapparna i orginalstyrdonet kommer man inte åt
Det Yoshimurainstrumentet kan göra är att välja en förprogramerad map som ligger som lager på varandra
om du tänker dig 5 skivor på varandra och 3 skivor på längden
där områdena är låg mellan och högfartsdel där du kan välja +5 +10
-5 och -10 samt standardmapp
detta ger oss möjligheten att välja som exempel
-10 lågfart 0 på mellan och +10 på högfart
På så sätt har vi tänjt på spännvidden som standardburken klarar
detta är dom enda ändinger som kan göras i orginalburken
Powercomander är en " förvrängningsbox"
där man manipulerar in och ut signalerna med hjälp av en pc styrd datalåda
Att mappa turbo med en powercomander enbart är riktigt dåligt
MR turbo i usa gör så
Anta att vi har vid 6000rpm och 80% trottel en spridartid på 10ms (millisekunder) säg att vi laddar 1 bar det skulle krävas en tid på ca 20 ms
det finns för det första inte så stort reglerområde i powercomandern
samt att 20 ms skulle inebära 100% duty på spridaren vilket inte är bra
Men låt oss säga att man trots detta gör uppmapningen med powecomandern
Detta skulle innebära att så fort man ändrar laddtryck eller hamnar i oladdat område så går motorn riktigt kasst ( dubbelt så mycke soppa)
Vad man i stället gör med exempelvis civincoboxen ( förvrängningsbox även denna) är att montera stora spridare (dubbelt) som exempel
Signalen skickas via civinco som " kapar" pulsen till hälften 10 ms/ 2=
5 ms med bibehållen gång under oladdat område
En inbyggd mappsensor kompenserar sen mot laddtrycket och lägger till i procent exempelvis i detta fallet 5ms x 200 % = 10 ms
En progresiv regulator gör samma jobb fast inte lika exakt
Här är upplägget sådant att stora spridare monteras
bränsletrycket sänks så att en "normal" gång uppnås vid off boost läge
(standard tryck ca 3.5 bar) sänks till ca 1.2 -1.5 bar
och sedan höjs soppatrycket via regulatorn x 3 på inskickat laddtryck
Exempel grundtryck = 1.5 bar - 1bar laddtryck detta ger
1 x 3 + 1,5 bar = 4.5 bar soppatryck vid 1bar laddtryck
funkar ruggit bra powercomandern används sedan till att finjustera dom områden som regulatorn inte ger exakt rätt värden
detta brukar vara några procent hit eller dit
Sånt här har jag bekymmrat mig med dom senaste 10 åren hehe
att montera aftermarketsprut är ju skitskojj om man har några 100 timmar
att spendera på olika problem som uppstår
Sömnlös kan man ligga för mindre haha
Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om någon vill diskutera
Ring ( pm )gärna en signal då det säkert är lättare över telefon att belysa dom problem och lösningar som krävs
Peter