GSX 1400 Turbofighter

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ett alternativ är att göra som Jojje säger men behåll hela orginalinsprutningen och använd MS som tilläggsinsprut. 4st extra insprutare i plenumet riktade in i trottelhusen, ta givarsignalerna (trottelposition, insugningtemp, motortemp) från orginalgivarna (brukar gå bra att dela givare med orginal ECU).
Mappa MS så den bara ger soppa under laddtryck och kanske tom. låta MS insprutet jobba mot en bredbands lambda och en AFR tabell.

Jojje mappar nog in detta i ett nafs :tummenupp

Fördelen är att orginalinsprutet sköter om allt bränsle på tomgång, under varmkörning och när motorn går som sugmotor så mappningen blir enklare.
Borde få bättre tomgångsegenskaper med orginal insprutarna också istället för att dunka dit 4 jättestora insprutare och försöka kontrollera dom på låga varv.

Vi snackar väl om att ta ut 3-400 hästar på bakhjulet eller ??? :D
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det strular ju till det, tänkte inte på mätare och sånt eftersom jag inte har några..

Då får man låta allt sitta kvar då och bara kör megasquirt (eller nått annat) till spridarna. Måste dom simuleras så är det ju rätt lätt. Sen dit med ett par extra temp givare för ett par kronor så är det klart. TPS är inget tvång för MS men förmodligen kan man ta 0-5v från orginal TPS:en utan problem. Så gjorde jag på en Lincoln som inte heller gillade när man mixtra med sprutet, då trodde den allt var som det skulle och slutade larma.

Fast om han ska bygga figther så kanske mätarna ska bort ändå?

Påmin mej att aldrig köpa en modern sporthoj :gnissla

EDIT: där va jag lite sen ja....
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Skyller på turbolagg..

På tal om jobbiga orginal ECU's så sa Triumph innan Rocket 3:an kom ut att den skulle få en ECU som inte gick att köra med PC eller annat sånt tillkopplat, om den kände av nått sånt så skulle den inte starta. Om det blev så eller inte vet jag inte men det är ju helt sjukt om det är så. Dom ska väl skita i vad jag gör med min hoj när den är betald??? :kocko
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jo det är ju det som ställer till det..att jag vill kunna vrida på nyckeln utan massa felmeddelanden och så. Får nog bli ett megasquirt som tillägg. Dessutom blir det ju enkelt att återställa hojen till sitt ursprung oxå..
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.
Jag kör det på min 12a motor och jag har inte haft nå problem,,, annars har vi ju jojje.... :D :D
Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
mrblue9r skrev:
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.

Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh

Satt oxå och funderade på det. Men det är väl en risk man får ta :tungan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
mrblue9r skrev:
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.
Jag kör det på min 12a motor och jag har inte haft nå problem,,, annars har vi ju jojje.... :D :D
Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh


Hmm nåja allt kan hända

men risken är nog lika stor att en av dom stora spridarna ( enkelrad)
sätter igen sig och ger för lite soppa , vilket ger samma fenomen

risken är dock liten att nåt av dessa ska inträffa
det finns andra probem som är besvärligare
 

kavakungen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki 900 GPZr 1992
det är bra.Kan hitta upp till 300 hp.Då måste man hålla hårt när man kör.Annars sitter du backen. :lol
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jodå..har fått lite annat å göra men det går framåt. Bygget kommer att följas i svenska BomberMagazine som kommer i sverige 2006.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
heliac skrev:
Jodå..har fått lite annat å göra men det går framåt. Bygget kommer att följas i svenska BomberMagazine som kommer i sverige 2006.

Cool :tummenupp
Inte för att en nybörjare som jag behöver mer än 126 Nm men kul att se vad man kan göra med hojen.
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Jaha....Har du puttat ner hojen för trappan ännu och börjat strippa den???
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Gör sånt som många andra INTE gör.......läser igenom HELA tråden innan man undrar/frågar något. :tummenupp


Så hur går det nu då???
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Skulle väl kanske inte påstå att en GSX 1400 är en sporthoj...
"Riktiga" sporthojar ligger väl på litern jämnt nu för tiden. :confused:
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top