GSX 250 80-tal, nåt att ha för övning?

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Har tänkt att jag ska köpa den billigaste skit som jag får tag på att övningsköra på då jag knappt har pengar till kortet just nu pga "lite" oförutsedda utgifter senaste året. *suck*

Är det överhuvudtaget nån idé att köpa en sån hoj? Är bara ute efter att få köra lite så jag har inga direkta krav egentligen mer än att jag inte ska behöva skruva konstant.

Så, ös på med för och nackdelar nu ni som vet för jag har eventuellt en på g.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Dom är faktiskt rätt trevliga :tummenupp Känns som en moped i utförandet (förutom vikten), motorn är förvånadsvärt stark och har relativt bra acceleration. Toppfarten är inte något att hurra över och farter över 90 är inte så skoj. Bromsarna är inte dom bästa. Går att ha den som övningshoj och/eller pendlarhoj. Tänk dock på att du ej får köra upp på den då den har för liten motor.

Går fortfarande att få tag i delar till dessa hojar och har samma effekt som en strypt GSX400 :tummenupp
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
2 hjul o fyrtakts motor, yepp, instämmer med föregående talare, bara o köpa. Funkar o lära sig manöverbanan på, och det e största projektet för o få kortet. Sen ha rdu en hoj då kortet e klart, som funkar ypperligt o lära sig vurpa på till sekonomin tillåter större utsvävningar. Eftersom bågen e över 20 år, 1700 spänn hel/hel på bilsport mc oavsett om du har kort eller inte, oavsett ålder o var du bor.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns många 400 cc från 82 - 87. Dom är betydligt trevligare, t.ex Honda CB 400 eller Suziki GSX 400 E. Dom kostar runt 10 kkr. DOck behöver dom strypas till mellanlass om du är under 21 år eller 20 år vid övningskörnig.
 

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Tack för alla svaren. :)

Anledning till att jag letar mellanklass är för att jag tänkte ta mellankortet och köra slö hoj tills jag får det obegränsande. Jag känner mig själv och vet att jag inte kan låta bli att gasa om möjligheten finns så därför ska det vara en slö hoj. Sen beror det på pengar just nu också.

GSX400 skulle jag vilja ha egentligen men hittar ingen som är tillräckligt billig, budgeten är nära noll just nu. :huvet
Fast det jag helst av allt vill ha är en gammal Katana, gärna från 1982, det var en bra årgång tycker jag. ;)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Tack för alla svaren. :)

Anledning till att jag letar mellanklass är för att jag tänkte ta mellankortet och köra slö hoj tills jag får det obegränsande. Jag känner mig själv och vet att jag inte kan låta bli att gasa om möjligheten finns så därför ska det vara en slö hoj. Sen beror det på pengar just nu också.

GSX400 skulle jag vilja ha egentligen men hittar ingen som är tillräckligt billig, budgeten är nära noll just nu. :huvet
Fast det jag helst av allt vill ha är en gammal Katana, gärna från 1982, det var en bra årgång tycker jag. ;)

Jag hade en gs450 en gång. Den var förvånansvärt pigg. Finns några billiga alternativ på Blocket.
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Köp, köp KÖP!!

Köp min vetja!

Nej men allvarligt, efter snart 2 månader med en GSX250E (81:a) och över 600 mil på hojen har jag förljande att säga:

1: Trött.
2: Varvar bra.
3: Passar korta förare bättre än långa...
4: Späningsregulatorn
5: Bränsletörst

Lite tydligare blir det om man skriver så här:
1: Trött.
Ok, 27 hästar är ingen racer, men rödmarkeringen ligger högt, så räkna med över 6000 varv för att det ska hända något. Eller KÄNNAS som om det händer något ;-)
Men du kommer inte att lägga mycket pengar på däck, både för att den är så svag att däcken håller för evigt, men också för att däck i dom här dimensionerna (3.00-18 fram, 3.50-18 bak) går att hitta väldigt billigt.

2: Varvar bra.
Se 1...
Med standardutväxling varvar den ungefär 6000 vid 90 km/tim. Fullt körbart, men lite surrigt.
Växellådan är fantastiskt fin, som på alla gamla Suzuki jag har / har haft, så det är ett bra tillfälle för dig att lära dig hantera nerväxling utan koppling / med mellangas, för det funkar klockrent.

3: Passar korta förare bättre än långa...
Jag är 1,90 lång, och jag sitter jättebra. Med fötterna på passagerarpinnarna...
Är du 10-15 cm kortare än mig sitter du troligen riktigt vettigt.
Jag har kört ett par dagsetapper på över 160 mil (jo, 1600 km), så det GÅR att köra touring med den också. Rekordet hittills är över 200 mil /24 timmar :yoparty

4: Späningsregulatorn
Alla gamla Suzuki (sent 70- tidigt 80-tal) har problem med regulator / generator. Kolla upp, det kan bli DYRT.

5: Bränsletörst
Att leva på varvet och dra på en stor (190 cm, 100 kg) förare som mig kostar bränsle. Under en tripp till Tyskland med rullande snitt på 98 km/tim drog den ca 0,45-0,47 l/mil. 15 liter tank räcker inte så långt då, men du kör troligen "normalare" distanser.


Sammanfattning:
Köp och kör!
Billigare blir det inte, och motormässigt är gamla GS (2-ventils toppar, rullagrad vev) och GSX (4-ventils toppar, glidlagrad vev) i princip outslitliga. Med undantag för det elektriska då...
En 250 ska du kunna få för mellan 5-7000 spänn, och du bör kunna få tillbaka största delen av dom slantarna när du säljer.
För oss emellan, det är nog inte så troligt att du kommer att behålla hojen mer än en säsong ;-)

Men som sagt, bra körkänsla, det är en väldigt BASIC hoj där du känner exakt vad du har för dig, och med tanke på fartresurserna duger bromsarna bra.

Som vanligt gäller att hålla sig ifrån sönderskruvade exemplar, och miltalen brukar ju vara acceptabla på sådana här "gubbhojar".


Vi ses på vägarna i sommar!

/B
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Jag har också en sån där fanastisk GSX 250 som jag håller på att bobberfiera. Den är faktiskt skitkul att köra, när man ständigt måste hålla stumt för att hänga med i trafiken känns varje körning som ett rr-lopp. :tummenupp
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Jag har också en sån där fanastisk GSX 250 som jag håller på att bobberfiera. Den är faktiskt skitkul att köra, när man ständigt måste hålla stumt för att hänga med i trafiken känns varje körning som ett rr-lopp. :tummenupp

Där satte du fingret på en fin känsla.

Nästan så att man blir nostalgisk, tänker tillbaka på 125a tiden.
Finns inget manligare än att köra race mot såna som inte vet om att det är race. Man vinner alltid. Nästan.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Enda tipset jag kan komma med är att du köper en som är besiktigad och som går bra. Om det är "lite småpill" så har det en tendens att vara betydligt mer än man trodde när man väl börjar plocka isär hojen.
Då blir det dyrt, hojdelar är svinaktigt dyra ibland så de 2-3000 man sparar på att köpa en billig i tveksamt skick försvinner snabbt om man måste renovera.

Den läxan har jag lärt mig efter att ha köpt en för billig hoj.

/Karl
 

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Hojen blev såld innan jag hann slå till tyvärr. Nu har jag dock hittat en GSX400, dock behöver den tydligen ett nytt drivpaket men det verkar gå på 11-1200kr så det är ju inte så farligt. Är det samma med den maskinen att den håller bra?

Sen överskrider väl den 25kw-gränsen med några kilowatt bara? Dock känns det ju surt att göra en reg.bes pga några ynka kw.

Regulator/generator, brukar det vara dyrt alltså? Har ett företag vägg i vägg med det stället jag jobbar på som renoverar generatorer m.m. när jag lämnade in generatorn till min förra bil så gick det på 650kr totalt trots att generatorn var sopslut, kan väl inte kosta mer till en hoj?

Andra vettiga tips på 25kw hojar under 10.000kr mottages tacksamt.

NNC.nu: Var du seriös med att sälja din så PM'a pris om du inte vill skriva här.

/Johan
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
En laddregulator/likriktare kostar runt 700:- beggat från skroten och 1200:- ny från touringbutiken t.ex. Billigaste nya som jag hittat på eBay kostar någonstans kring 80-90 pund utan frakt... Inte billigt och går mig veterligen inte att laga själv då de är förseglade. Laddregulatorer från andra märken passar, så länge den är avsedd för ungefär samma effekt och är gjord för tre statorlindningar.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Är det separat likriktare kan man köpa en på biltema för runt en hundring. Den till SAAB V4 t.ex. Har gjort det på min xs850. Fungerar väldigt bra. Piratlikriktare kostar runt tusenlappen och orginal ska vi inte prata om......
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top