Köp, köp KÖP!!
Köp min vetja!
Nej men allvarligt, efter snart 2 månader med en GSX250E (81:a) och över 600 mil på hojen har jag förljande att säga:
1: Trött.
2: Varvar bra.
3: Passar korta förare bättre än långa...
4: Späningsregulatorn
5: Bränsletörst
Lite tydligare blir det om man skriver så här:
1: Trött.
Ok, 27 hästar är ingen racer, men rödmarkeringen ligger högt, så räkna med över 6000 varv för att det ska hända något. Eller KÄNNAS som om det händer något ;-)
Men du kommer inte att lägga mycket pengar på däck, både för att den är så svag att däcken håller för evigt, men också för att däck i dom här dimensionerna (3.00-18 fram, 3.50-18 bak) går att hitta väldigt billigt.
2: Varvar bra.
Se 1...
Med standardutväxling varvar den ungefär 6000 vid 90 km/tim. Fullt körbart, men lite surrigt.
Växellådan är fantastiskt fin, som på alla gamla Suzuki jag har / har haft, så det är ett bra tillfälle för dig att lära dig hantera nerväxling utan koppling / med mellangas, för det funkar klockrent.
3: Passar korta förare bättre än långa...
Jag är 1,90 lång, och jag sitter jättebra. Med fötterna på passagerarpinnarna...
Är du 10-15 cm kortare än mig sitter du troligen riktigt vettigt.
Jag har kört ett par dagsetapper på över 160 mil (jo, 1600 km), så det GÅR att köra touring med den också. Rekordet hittills är över 200 mil /24 timmar
4: Späningsregulatorn
Alla gamla Suzuki (sent 70- tidigt 80-tal) har problem med regulator / generator. Kolla upp, det kan bli DYRT.
5: Bränsletörst
Att leva på varvet och dra på en stor (190 cm, 100 kg) förare som mig kostar bränsle. Under en tripp till Tyskland med rullande snitt på 98 km/tim drog den ca 0,45-0,47 l/mil. 15 liter tank räcker inte så långt då, men du kör troligen "normalare" distanser.
Sammanfattning:
Köp och kör!
Billigare blir det inte, och motormässigt är gamla GS (2-ventils toppar, rullagrad vev) och GSX (4-ventils toppar, glidlagrad vev) i princip outslitliga. Med undantag för det elektriska då...
En 250 ska du kunna få för mellan 5-7000 spänn, och du bör kunna få tillbaka största delen av dom slantarna när du säljer.
För oss emellan, det är nog inte så troligt att du kommer att behålla hojen mer än en säsong ;-)
Men som sagt, bra körkänsla, det är en väldigt BASIC hoj där du känner exakt vad du har för dig, och med tanke på fartresurserna duger bromsarna bra.
Som vanligt gäller att hålla sig ifrån sönderskruvade exemplar, och miltalen brukar ju vara acceptabla på sådana här "gubbhojar".
Vi ses på vägarna i sommar!
/B