GSX 550ES -84 Makeover

maloki

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
GSX 550 ES -84
Min kära motorcykel är otroligt ful att se på, men jag gillar den.
Det är nu dags att börja planera en makeover.
Tanken är att jag ska böja baken uppåt skaffa fetare däck bak och större däck fram (så bak och fram däcken är lika stora)
Nytt avgassystem som går under sätet.

Det jag skulle behöver ha hjälp av er kära läsare är med följande frågor!
Kan man ta vilken som helst Baksving och bara sätta dit den?
kan man göra likadant med framgaffel?
Är det klokt att sätta ett större däck där fram?

Jag har en bild som jag hittade på nätet, tänkte något i stilen, men inte lika amatörmässigt.
http://p1.bikepics.com/pics/2008\02\22\bikepics-1192168-full.jpg
http://p1.bikepics.com/pics/2008\02\22\bikepics-1192167-full.jpg

Tips och idéer uppskattas. :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har inga bilder på hur din ser ut i dagsläget ?
Den du bifogade bilder till var ju inte direkt bildskön.

Ingen aning ifall det finns någon baksving som passar rakt av och som har bredare fälg\däck. Det vore väl eventuellt något i Suzuki familjen i sådanna fall.
Framgaffelbyte brukar resultera i byte av styrkrona. Tveksam ifall det finns någon färdig som passar rakt av.

Vet inte heller om jag tycker att en ES gör sig så snygg med höjd bak..?!?
Tycker den hojen är mer åt det låga och långa dragbikestuket.

Lite grann åt det hållet som hojen nedanför.

Bifogat

• bikepics-461241-800.jpg
    bikepics-461241-800.jpg
    70.8 KB · Visningar: 261

maloki

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
GSX 550 ES -84
Har vart nere vid hojen och kollat lite, behöver inte byta framgaffel, kommer inte bli någon märkbar skillnad när jag sätter på högre däck.

Nja, backen måste i alla fall ändras på något sätt, den ser inte fin ut i dagsläget.
förslag på hur man ska ändra den skulle uppskattas.

Såhär ser den ut idag

Bifogat

• DSC00402.jpg
    DSC00402.jpg
    172.4 KB · Visningar: 175

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sagt det förr och säger det igen.

Att "hotta" en 80 tals hoj är inte lätt, den kommer hur som helst aldrig att se modern ut, resultatet blir "Volvo 140 med biltemavinge" hur man än bär sig åt.
Dessutom är inte 80talarna gamla nog att se cool ut som dom är.
(med få undantag, Katanan är undantagen)

Det jag rekomenderar på en sån hoj är att låta den vara, alt hotta den såsom man hottade den i slutet på 80, då ser det IAF genuint ut.
(+ att alla hojar från den tiden blir snyggare med miniblinkers, speciellt Suzuki som antingen har dom fula kromade eller gummivarianten som slokar neråt))

Att försöka sig på att streetfighta ett sånt gammelas (sagt med kärlek, jag har en gammelhoj jag med) slutar bara med att det blir kalleanka.

Låt den va, köp nåt roligare sen!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gillar den där "tunna" bakdelen på Katanan hos Wrechmonkees. Det får det hela att se lägre ut.

Maloki, vilken budget har du tänkt för makeovern? extremt billig, billig eller normal?

Annars kan jag mycket väl tänka mig att ett par ekerfälgar skulle kunna lyfta utseendet riktigt mycket.
Bort med plaststänkan baktill, slimma av bakdelen/sadeln så att det är lägre.
Ny framlampa och nya backspeglar.
Nytt avgassystem.
Samt sist men inte minst ny lack.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har sagt det förr och säger det igen.

Att "hotta" en 80 tals hoj är inte lätt, den kommer hur som helst aldrig att se modern ut, resultatet blir "Volvo 140 med biltemavinge" hur man än bär sig åt.
Dessutom är inte 80talarna gamla nog att se cool ut som dom är.
(med få undantag, Katanan är undantagen)

Det jag rekomenderar på en sån hoj är att låta den vara, alt hotta den såsom man hottade den i slutet på 80, då ser det IAF genuint ut.
(+ att alla hojar från den tiden blir snyggare med miniblinkers, speciellt Suzuki som antingen har dom fula kromade eller gummivarianten som slokar neråt))

Att försöka sig på att streetfighta ett sånt gammelas (sagt med kärlek, jag har en gammelhoj jag med) slutar bara med att det blir kalleanka.

Låt den va, köp nåt roligare sen!

Word.. För att inte tala om hur svårsåld den blir

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Är nog bland det dummaste jag hört att 80tals hojar inte skulle löna sig att stila upp, det blir lite mer av en utmaning men har sett flera hojar i streetfighter tidningen från england som blivit riktigt fina med en modern bakdel och en lätt upphöjning.

maloki

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
GSX 550 ES -84
Budgeten är väl normal, Har inte riktigt bestämt mig än för vad jag ska göra med den. Finns ju tankar, jag samlar mest idéer nu.
Färgas om ska den definitivt göras, nytt avgassystem de med och sen ska såklart lampor och blinkers bytas, bredare däck bak och större däck fram.
Jag oroar mig inte för om jag kan få den såld eller inte senare, blir det en clown av hojen så får det bli det, då har jag i alla fall lärt mig något och kanske haft lite roligt medan.
^_^

Wiseguy: den ser bra ut, tror det lutar sig åt det håller för baken.
Att höja baken är inget man gör varje dag, så jag tror jag skippar den delen, annars jag kanske sitter där med en trasig kaross :D

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är nog bland det dummaste jag hört att 80tals hojar inte skulle löna sig att stila upp, det blir lite mer av en utmaning men har sett flera hojar i streetfighter tidningen från england som blivit riktigt fina med en modern bakdel och en lätt upphöjning.

Kan du ge bildexempel?

IOFS gillar jag inte moderna streetfighters heller, men kan förstå att andra finner stilen "tuff"

Men en 80talare saknar alla grundförutsättningar, dessutom vet ju alla att det ändå döljer sig en 80talskonstruktion under kosmetikan.

ÅAS finns det ju en hel uppsjö av tuffa tillbehör till mopeder också...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag förstår GuW rätt så tycker han nog som jag att gamla hojar får gärna customiseras men man ska göra det med rätt stil.
Nåt som ser patetiskt ut är ju när man köper en gammal hoj och lägger en massa pengar på att bygga om den så att den ser modern ut. Då ser det ut som att man egentligen ville ha en nyare hoj men hade inte råd när man köpte hojen och dessutom har man i slutändan ändå lagt ner mera pengar än vad en nyare skulle ha kostat.

t.ex vill jag bara spy på folk som sätter R6 och RGV250-kåpor på RD350.

Men dom GSXar som hitills lagts in i tråden är allihop enligt min mening snyggt modifierade. Och ett par fetare 17-tummare på en GSX tycker jag bara höjer utseendet så jag har all förhoppning om att TS kan få ihop en snyggt moddad GSX.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

maloki

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
GSX 550 ES -84
Har nu fått hem komplett packningssett till mc'n. Har plockat isär den. för att rengöra allting och förbereda den för ombyggnaden.

Försöker leta efter en swing arm som passar den (för bredare däck) men utan något resultat. Någon som vet om det finns någon swing arm som passar?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har nu fått hem komplett packningssett till mc'n. Har plockat isär den. för att rengöra allting och förbereda den för ombyggnaden.

Försöker leta efter en swing arm som passar den (för bredare däck) men utan något resultat. Någon som vet om det finns någon swing arm som passar?

Att hitta en sving som passar på rak arm kan vara svårt. Jag och farsan satte en R1 sving på hans XJR och då krävdes det lite arbete. Tog av den med ca 4.5mm på vardera sida vid svingarmsinfästningen.

Liknande operation kommer nog krävas om du vill få en annan sving på plats på din GSX.

Vad gäller tänkbara objekt: Yamaha R6 och R1 kan väl vara något? Brukar ofta finnas uppe till salu till ett skapligt vettigt pris. Finns ett antal ute på blocket just nu, varierar från 1000-3500kr beroende på om du vill ha den komplett (med däck och fälg) eller bara svingen.

Det är ett alternativ.

Sen finns det ju en rad olika enkelsvingar (om du är intresserad av det) från någon Ducati eller en Honda VFR750/800/osv.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan ev. ha ett set komplett med sving, hjul, broms och sånt från en CBR 600 -99. Enda som behövs är ett ok däck.

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Jag skulle sikta lite grann på det här stuket (se bild nedanför)
Byggd av ?? (har glömt hans nick) här på SH.

Den såg riktigt frän ut, betydligt bättre än bilden som Maloki hade iaf, fast än hur mycket man kammar och sminkar en gris är det ju fortfarande en gris,

Tycker den är finast orörd men det är ju jag det.
:tummenupp

Hrm.

Den pekpinnen får du behålla....

Ett riktigt nice bygge enligt min mening!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199041

:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...