GSX 750ES 1984 turbo resurection

Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Blev mycket gjort idag, tur man har en granne som är som en gud med svetsen! Nu sitter alla motorfästen på plats och vi hann också förlänga grenröret och testmontera turbon så man får se hur mkt utrymme som finns för kylaren. Har även format om plenumet så det passar mot ramen. Lyckades även göra gavlar till plenumet så nu är det redo för svets tillsammans med grenröret som ännu bara är punktat.

Nu har jag lite frågor:

1. När det gäller plenumet, var ska jag gå in med tryckröret? I dasläget är hålet under men det finns inte plats där. Kan jag gå in från sidan?

2. Nästa fråga blir en kylar fråga.... org kylare är välvd, jag funderar på en rak så man kan köra intercoolern mot den, bra eller dåligt? Det är inte mkt plats att spela på.. .

3. Röret eller nippeln som ska in i plenumet vart ska det sitta? (Upptill, nertill) Ska det vinklas?
 

Bifogat

  • 20220130_172907.jpg
    20220130_172907.jpg
    1.2 MB · Visningar: 21
  • 20220130_172857.jpg
    20220130_172857.jpg
    1.4 MB · Visningar: 21
  • 20220130_172605.jpg
    20220130_172605.jpg
    1.2 MB · Visningar: 20
  • 20220130_155019.jpg
    20220130_155019.jpg
    1.1 MB · Visningar: 21

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1) Kika på det plenum jag tidigare postat bilder på. Det viktiga är den halva rördelen som "sprider" luftströmmen över förgasarnas inlopp så att ingen får "mer" än de andra.

2) Du kan böja intercoolern till samma radie som oljekylaren. Går att motorsåga till ett par pressmallar med rätt radie ur en grövre stock. Böja en gång funkar. Böj innan du svetsar stosarna.

3) Nippeln direkt i plenumet förser bränsleregulatorn med "lagom" tryck dvs där det är lägst differens mellan tryck i flottörhuset och insug. Den bör dock sitta före "spridaren" dvs i närheten av inloppet från turbon. Syns även den på bilderna. Som sagt, bilderna är från ett äkta piratkopierat MC-Xpress plenum.

Btw, de däringa CV-förgasarna med 4 skruvar på trottellocket är guld värda i turbosammanhang. Modernare har bara två skruvar och kan läcka för minsta lilla laddtryck.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Tack Anders! Jag kollade bilderna igen och precis som du sa så ser jag nu var nippeln ska vara. Mitt plenum ser inte likadant ut även om det är från mc express (kan vara för att det inte är färdigt). Jag har en magiker här i närheten som är duktig på att svetsa alu. ska kolla om han kan hjälpa mig med nedre delen och halvmånen.

Idag löste jag wastegate bekymret, nu är det bara kylaren kvar. Ska nog gå att lösa men det ska ju se ut för nåt också. Tror jag kör på gsx r orginal, då vet jag att jag har rätt size till motorn iaf.

Vad ska jag ha för size på tryckrören? Samma som plenumet? (Alltså diametern på baksidan av gasarna?

Vars hittar jag billigast alurör, silikonslangar, klämmor och slangar för retur osv. Nåt tips? Tack för snabb hjälp!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slangstorlek? Det som passar bäst. 2 tums funkar. Biltema har svarta silikonslangar. Slangklamma, vad som helst. Alu-rör, varhelst. För den normale laddaren räcker 2.5" för 650 hästar. Den 6-växlade lådan i 750-motorn börjar ge med sig lite över 200 hästar.


Köp lokalt så slipper du böka med eventuella returer, felleveranser, fel storlekar, felkapningar.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Börjar hända grejer, har jobbat för att få den på rull åtminstone provisoriskt. Behöver kunna transportera den så att jag kan ta den till en kille som ska hjälpa mig svetsa plenumet. Försöker sätta dit det mesta för att man har alla fästen funkar och att man har det som behövs.

Kylaren och cdi boxen kom igår så nu blir det intressant att se om det funkar att få plats med allt för det är trångt! Med tanke på trångt så undrar jag också om någon av er har tips på en adapterlösning för att flytta oljefiltret? Annars måste jag bort med turbon varje gång jag ska byta olja. Så här ser läget ut just nu
 

Bifogat

  • 20220202_234659.jpg
    20220202_234659.jpg
    1.6 MB · Visningar: 25
  • 20220202_234619.jpg
    20220202_234619.jpg
    3.2 MB · Visningar: 28
  • Screenshot_20220201-144135_Gallery.jpg
    Screenshot_20220201-144135_Gallery.jpg
    423.9 KB · Visningar: 26
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Blev till att bygga färdigt plenumet idag, fick hjälp av en riktig trollkarl. Vart grymt bra, sjukt nöjd med resultatet!
 

Bifogat

  • 20220206_012148.jpg
    20220206_012148.jpg
    1 MB · Visningar: 30
  • 20220206_012143.jpg
    20220206_012143.jpg
    1 MB · Visningar: 29
  • 20220206_001008.jpg
    20220206_001008.jpg
    1,008 KB · Visningar: 30
  • 20220205_184829.jpg
    20220205_184829.jpg
    992.2 KB · Visningar: 29
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Tackar:) Jag kollade dina bilder och satte en halvmåne runt inloppet, riktat mot trattarna (har tyvärr ingen bild på det). På dina bilder var halvmånen synlig när man såg in från förgasarsidan. På mitt plenum var jag tvungen att gå in underifrån bakifrån för att få plats för ramen. Min halvmåne hamnade därför lägre och syns inte när man tittar in. Det var jäkligt tight att få till, var tvungen att skära skåror på flera ställen för att kunna bocka om vinkeln så det funkade mot ramen. Nu är det sugpassning på grejerna vill jag lova. Imorrn ska jag börja kika på att passa in kylaren. Hittade en IC idag som är samma form, alltså böjd och smal, blev grymt sugen på att slå till på den.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Börjat försöka få dit kylaren idag, trångt som fan och som det ser ut nu finns ingen plats för IC. Jag behöver testa lite fler alternativa grejer men det är fläkten som är mest i vägen. Kanske får köra på mindre och tunnare fläktar.

Sen har jag funderat kring svingförlängningen. Hur gör man denna på bästa sätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sen har jag funderat kring svingförlängningen. Hur gör man denna på bästa sätt?
Intercoolern, alltid en huvudvärk. Anledningen till att mina turbohojar körde utan, på E85.

Svingförlängare, absolut enklast för en DIY är att hitta en likadan sving att kapa ändarna från och fräsa insticksblock att sätta in vid skarven innan svetsning. Vill du ha 20 cm justerbart är det en väldans mycket mer jobb.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Ja vi får se, kanske hamnar jag med på e85 i slutändan. Man har ju bara den plats man har och jag vill inte gå för lågt med turbon så jag behöver pump till returen.?.

Såg just ett klipp på tuben där dom gjort något liknande som du beskrev Anders. Det låter som den bästa vägen att gå. Har en brorsa med tillgång till fräs så jag ska se till att skaffa alublock som han får fräsa till med färdigt instick. Sen får samma trollkarl som fixat plenumsvetsningen bränna ihop allt.borde funka. Måste bara se till att dokumentera väl och skaffa förteckning över materialet. Fan vad roligt det är att bygga, inte fan vill man ju jobba imorrn. Har inte tid?
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Tog hjälp av grannarna igår för att försöka göra plats för kylaren. Har fortfarande ingen bra lösning men tänker att jag får börja med att få kylare och IC på plats och jobba vidare utifrån det. Får i värsta fall sänka ner turbon för att skapa mer utrymme. Fick tag på en intercooler som passar mot kylaren. Det kommef att underlätta och tightare än så kommer jag nog inte.

Tips och ideer mottages gärna?
 

Bifogat

  • 20220208_120338.jpg
    20220208_120338.jpg
    256.8 KB · Visningar: 20
  • 20220208_120303.jpg
    20220208_120303.jpg
    313.3 KB · Visningar: 20
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Vi pratade om man skulle sätta en intercooler under arslet med fläktar men jag tror jag ska försöka trycka dit allt där det normalt ska vara. intercoolern bygger inte mkt (ungefär lika tjock som kylaren) man får se vad som går att göra när jag väl får hem den, han skickar imorrn så jag bör ha den till helgen iaf.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäkla vad du bygger på är imponerad av tempot. Själv konstaterar att vintern försvinner i rasande fart mot allt som är planerat.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Gårdagen gick åt till att modda dit nya mätare, skylthållare och lite sånt. Tänkte pyssla på med detra nu medan jag inväntar laddluftkylaren. Samma kille som sålde den har också en pump till oljereturen om jag behöver. Tänkte få slippa det men i värsta fall fåf det bli så. IC:n skickas idag så i helgen ska dom dit och då vet jag var vi hamnar....
 

Bifogat

  • 20220208_225737.jpg
    20220208_225737.jpg
    1.4 MB · Visningar: 9
  • 20220208_225700.jpg
    20220208_225700.jpg
    853.9 KB · Visningar: 9
  • 20220208_223232.jpg
    20220208_223232.jpg
    1.1 MB · Visningar: 9

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja det är lite så jag fungerar, har jag bara bestämt mig så är det bara att köra tills det äf klart ?

Bra egenskaper, är nog lite samma dock så är det ju en massa andra saker som familj, hus, jobb som ställer till det?
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Bra egenskaper, är nog lite samma dock så är det ju en massa andra saker som familj, hus, jobb som ställer till det?
Jo det är inte alltid lätt att få ekvationen att gå ihop. Man får pussla och köra när det finns tid. Jag har bra kompisar och en grym granne till hjälp och sånt underlättar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gårdagen gick åt till att modda dit nya mätare, skylthållare och lite sånt. Tänkte pyssla på med detra nu medan jag inväntar laddluftkylaren. Samma kille som sålde den har också en pump till oljereturen om jag behöver. Tänkte få slippa det men i värsta fall fåf det bli så. IC:n skickas idag så i helgen ska dom dit och då vet jag var vi hamnar....

Vad har du för mätare? Jag ska dit med en Koso RX2N på min, har insett att jag ska satsa på att fixa avgassystemet, mätaren och styrdämpare i första läget, då har man i alka dall en körbar hoj till sommaren.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top