GSX-R 1000 01-02, ingen toppfart

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har helt rätt. Tack.

Förvirrade mig av nedanstående mening:

Läste detta och ställde upp din uträkning som skillnad i luftmotstånd * skillnad i varvtal och att ^3 användes till att hitta en annan punkt längs vridkurvan. Snöade helt in att förstå ett missförstånd och räkna på det.

Nu kom verkligheten tillbaka med grundläggande fysik, där hastighet, inte bara luftmotstånd påverkar effekten. Beräkningen 1/((285/240)^3) visar ju skillnad i luftmotstånd * skillnad i hastighet, den har inget med varvtalskillnad att göra.

Men nu när jag rätat ut mitt missförstånd, så inser jag att växelval borde spela viss roll när man ska beräkna effektförlust, eftersom motorn producerar olika mycket effekt i olika delar av registret.

Uträkningen 1/((285/240)^3) beräknar storleksskillnaden på effektåtgång mellan de två hastigheterna, det är inte nödvändigtvis samma sak som storleken på motorns effektförlust.

Om vi använder växellådan så att hojen har samma varvtal vid 240 respektive 285, så är vi på samma ställe i effektregistret. Det betyder att procentuell skillnad i effektåtgång också visar procentuell effektförlust.

Men om vi behåller samma växel och flyttar oss genom varvtalsregistret, så visar beräkningen istället hur mycket av effekten från ett högt varvtal som motorn nu producerar vid ett lägre varvtal.

Räkneexempel.
Låt säga att vår gixxer har 160hp vid 10.100rpm och 145hp vid 12.000rpm.
Samt att 10.100rpm = 240km/h och 12.000rpm = 285km/h på sexans växel.
Jag avrundar 1/((285/240)^3) till 0.59.

När hojen var frisk nådde den 285km/h vid 12.000rpm och det gick åt 145hp.
Vi applicerar 1/((285/240)^3) och ser att hojen nu producerar 0.59 * 145hp = 86hp vid 10.100rpm.

Vid 10.100rpm ska hojen ha 160hp, således har den kvar 86hp/160hp = 0.54 av sin originaleffekt snarare än 0.59. Kanske marginellt i sammanhanget, men mer än noll :)

Ja, 0.59 eller 0.54 är marginellt i sammanhanget vi har inte data från någon bromsbänk. Och så har vi alltid diskrepans mellan teori och praktik.

Det krävs en viss effekt på bakhjulet för en viss toppfart och vilken växel du har påverkar inte den saken, bakhjulet har samma moment och varvtal ändå vid en given hastighet.

Vill du ta fysiken till grunden så är effekten lika med derivatan av arbetet med avseende på tiden.
Så motorns varvtal saknar egentligen betydelse, jag använde det varvtalet bara för att det var ett lämpligt pedagogiskt exempel som man inte behöver vara ingenjör för att förstå.

Rent praktiskt kan ju en tappad cylinder sedan innebära att toppfarten istället nås på fyrans eller femmans växel.

Nu verkar ju hojen ifråga gå på alla cylindrar men i praktiken innebär en förlorad cylinder inte att man tappar 25% av vridmomentet eftersom friktionen i motorn fortfarande finns kvar.
Största delen av friktionsförlusterna är pumpförluster.

Alltså om motorns har 160hk på bakhjulet så producerar cylindrarna egentligen kanske 200hk varav 40 hk försvinner i friktion. Tar du bort ett tändstift så kommer du alltså inte förlora 25% av 160 = 40 hk utan en bättre gissning är att du förlorar 25% av 200, dvs 50hk.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så nu har jag gjort följande

1. Rengjort alla spridarna
2.komp testat.
3. Upptäckt att den går/gått varmt

ska tillägga att den har gått varmt nu när den är original (ingen pc3)

Blir att beställa nya stift och se om detta kan va felet.

View attachment 497073

Hur vet du att den gått varmt?
Är det också på ettans cylinder eller alla cylindrar?

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Gått varmt = mager blandning = spridare/förgasare/ventil/insugsgummi osv.

Jag skulle inte köra med den innan jag lokaliserat och åtgärdat varför en cylinder på en radfyra går varmare än övriga cylindrar.
Ah sorry jag rör till det här.
Den har fått för lite soppa för tändstiften var vitare.

och det var snarare så att 3 cylindrar höll samma temp medans cylinder 1 var ca 50 grader kallare.
(Mätt med rödpunktstemometer på avgasrören precis intill motorn)

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Så förutom lite andra grejer så är det egentligen det enda? På vilket sätt var den på väg att lägga av?
Efter gaspådrag så hacka den till och dog, gick ryckig o ojämnt så googlade till mig att ofta va de TPS givaren som spökade.
Skaffade en ny begagnad och satte på sen vart det felet borta men det va då jag märkte av detta med toppfarten

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Efter gaspådrag så hacka den till och dog, gick ryckig o ojämnt så googlade till mig att ofta va de TPS givaren som spökade.
Skaffade en ny begagnad och satte på sen vart det felet borta men det va då jag märkte av detta med toppfarten
... och TPS-en har du kalibrerat och sådär?

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Ok, det finns inget värde att ställa efter i verkstadsmanualen? Den har väl dessutom en sekundär-TPS till de elektriska spjällen?
Vet inte om man kan utgå ifrån att ha resistansen 0.5 stängd samt 3.9 öppet?
Ska prova ställa in den efter dem värdena och se

Bifogat

• tps.png
    tps.png
    308.5 KB · Visningar: 10

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
liten uppdatering nu.

har alltså gjort följande:

Komp test = fina resultat.
Sätte TPS givaren efter rätt ohm med multimeter då värdena var helt fel = gjorde lite skillnad.
testade alla coilsen och deras värden var också bra. och likaså med spridarna.

Någon nämde här att imed den är obyggd till street så får den säker för lite luft per automatik så ska införskaffa mig ett KN filter, samt nya tändstift.

Blir mer och mer sugen på att lämna in och få en custom mapp o då även låta dem lokalisera vad felet kan va men vettifan hur lönt det är på en hojj med så många mil på o kostnad för något sådant är väl inte helt gratis.

uppskattar alla tipsen man lär sig mycket av äldre hojjar för de e fan mycket skruv emellanåt 😂

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Någon nämde här att imed den är obyggd till street så får den säker för lite luft per automatik så ska införskaffa mig ett KN filter, samt nya tändstift.
Att du saknar luffarturbon, eller tom får undertryck pga venturieffekt, kommer inte att kompenseras av ett KN-filter, eller nya stift. En välrengjord kedja kommer göra större skillnad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Luffarturbo ger bara någon futtig procent högre lufttryck trots 280 km/h . Knappt mätbar skillnad I toppfart.

Däremot har ju hela hojen fått sämre luftmotstånd om den är ombyggd till streetfighter och föraren helt plötsligt sitter uppe som ett vindsegel på hojen.
Då ska man nog förvänta sig avsevärt lägre toppfart än original.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mycket prat om luftflöde/vindmotstånd mm. Vill bara kolla så jag inte fattar fel.
Men du körde med den som streetfighter förra året också och jämför med hastigheter som du mätte upp då? Så inte byggt om den till denna säsongen?

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Mycket prat om luftflöde/vindmotstånd mm. Vill bara kolla så jag inte fattar fel.
Men du körde med den som streetfighter förra året också och jämför med hastigheter som du mätte upp då? Så inte byggt om den till denna säsongen?
Ah precis köpte den ”såhär” därför jag tycker det är jävligt skumt att den helt plötsligt tappat så mycket.
Hade den varit kåpor o sen att jag byggt om den så hade jag inte ens startat tråden men nu gjorde den drygt 280 på mätaren förra sommaren medans den nu ligger i 240 och känns som att hela sista växeln gör varken bu eller bä

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka