Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Du har helt rätt. Tack.
Förvirrade mig av nedanstående mening:
Läste detta och ställde upp din uträkning som skillnad i luftmotstånd * skillnad i varvtal och att ^3 användes till att hitta en annan punkt längs vridkurvan. Snöade helt in att förstå ett missförstånd och räkna på det.
Nu kom verkligheten tillbaka med grundläggande fysik, där hastighet, inte bara luftmotstånd påverkar effekten. Beräkningen 1/((285/240)^3) visar ju skillnad i luftmotstånd * skillnad i hastighet, den har inget med varvtalskillnad att göra.
Men nu när jag rätat ut mitt missförstånd, så inser jag att växelval borde spela viss roll när man ska beräkna effektförlust, eftersom motorn producerar olika mycket effekt i olika delar av registret.
Uträkningen 1/((285/240)^3) beräknar storleksskillnaden på effektåtgång mellan de två hastigheterna, det är inte nödvändigtvis samma sak som storleken på motorns effektförlust.
Om vi använder växellådan så att hojen har samma varvtal vid 240 respektive 285, så är vi på samma ställe i effektregistret. Det betyder att procentuell skillnad i effektåtgång också visar procentuell effektförlust.
Men om vi behåller samma växel och flyttar oss genom varvtalsregistret, så visar beräkningen istället hur mycket av effekten från ett högt varvtal som motorn nu producerar vid ett lägre varvtal.
Räkneexempel.
Låt säga att vår gixxer har 160hp vid 10.100rpm och 145hp vid 12.000rpm.
Samt att 10.100rpm = 240km/h och 12.000rpm = 285km/h på sexans växel.
Jag avrundar 1/((285/240)^3) till 0.59.
När hojen var frisk nådde den 285km/h vid 12.000rpm och det gick åt 145hp.
Vi applicerar 1/((285/240)^3) och ser att hojen nu producerar 0.59 * 145hp = 86hp vid 10.100rpm.
Vid 10.100rpm ska hojen ha 160hp, således har den kvar 86hp/160hp = 0.54 av sin originaleffekt snarare än 0.59. Kanske marginellt i sammanhanget, men mer än noll
Ja, 0.59 eller 0.54 är marginellt i sammanhanget vi har inte data från någon bromsbänk. Och så har vi alltid diskrepans mellan teori och praktik.
Det krävs en viss effekt på bakhjulet för en viss toppfart och vilken växel du har påverkar inte den saken, bakhjulet har samma moment och varvtal ändå vid en given hastighet.
Vill du ta fysiken till grunden så är effekten lika med derivatan av arbetet med avseende på tiden.
Så motorns varvtal saknar egentligen betydelse, jag använde det varvtalet bara för att det var ett lämpligt pedagogiskt exempel som man inte behöver vara ingenjör för att förstå.
Rent praktiskt kan ju en tappad cylinder sedan innebära att toppfarten istället nås på fyrans eller femmans växel.
Nu verkar ju hojen ifråga gå på alla cylindrar men i praktiken innebär en förlorad cylinder inte att man tappar 25% av vridmomentet eftersom friktionen i motorn fortfarande finns kvar.
Största delen av friktionsförlusterna är pumpförluster.
Alltså om motorns har 160hk på bakhjulet så producerar cylindrarna egentligen kanske 200hk varav 40 hk försvinner i friktion. Tar du bort ett tändstift så kommer du alltså inte förlora 25% av 160 = 40 hk utan en bättre gissning är att du förlorar 25% av 200, dvs 50hk.
Last edited: