Mätarna ut går den ju med kåpor på den ger sig till slut mot dom 299 mätarn ger sig på ,kåplös med rakt styre lär du väl tappa fart och effekt för airductsen matar ingen luft i luftbutken så den blir inte trycksatt som tänkt-då känns toppfarten mer rimlig om du rivit av kåpor och airducts6300mil nu!
Ja kan bara jämföra med förra sommaren då gjorde den strax under 300 på motorvägen, ska kanske tilläggas att den är streetfighter. köpte den sådan.
Bytat stiften nu men han precis inte testa förren ösregnet kom så de får bli morgondagens projekt
Det kan ju i många fall bli venturieffekt dessutom, om man tar bort kåpor, airducts mm, och man har luftkanalerna ut genom ramen. Så istället för tvångsmatning blir det undertryck.Mätarna ut går den ju med kåpor på den ger sig till slut mot dom 299 mätarn ger sig på ,kåplös med rakt styre lär du väl tappa fart och effekt för airductsen matar ingen luft i luftbutken så den blir inte trycksatt som tänkt-då känns toppfarten mer rimlig om du rivit av kåpor och airducts
jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.
Kolla ifall avgasröret är varmt från alla cylindrar.
View attachment 496977
Fortsatte du känna efter du brände dig på det förstajodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
Finns det något sätt att kontrollera detta mer i detalj? Komptest?
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.
jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
^3?Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.
View attachment 496977
Mätfart enlighet mätaren.Vad pratar vi för fart? Mätarfart? GPS-hastighet...?
För en nakenhoj / streetfighter känns 240 mer realistiskt än "just under 300".
Du hade toppfartsproblem även på din Kawa, såg jag. Vad var lösningen där?
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.
jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
Räknar du ut effektbortfall genom luftmotståndsskillnad?
I så fall ska det väl kvadrat och inte kubik?
1/((285/240)^2) = 0.71
Edit: Såg att du förklarat ditt resonemang. Givet samma växel och annat varvtal så blir det som du säger. Jag är så van vid att räkna med att man kör sina växlar i botten så varvtal är relativt oförändrat.
Hur som så håller jag med dig, det är mycket effekt som gått förlorad.
Du har helt rätt. Tack.luftmotstånd blir alltid i kvadrat med vridmomentet och i kubik mot effekten.
Det ligger i fysiken via arbete och tid
Läste detta och ställde upp din uträkning som skillnad i luftmotstånd * skillnad i varvtal och att ^3 användes till att hitta en annan punkt längs vridkurvan. Snöade helt in att förstå ett missförstånd och räkna på det.Vridmomentbehovet ökar i kvadrat med hastigheten men lägger man till varvtalet som också ökar linjärt med hastigheten så blir resultatet att effektbehovet ökar i kubik med varvtalet.
Men nu när jag rätat ut mitt missförstånd, så inser jag att växelval borde spela viss roll när man ska beräkna effektförlust, eftersom motorn producerar olika mycket effekt i olika delar av registret.Spelar egentligen ingen roll vilken växel man har
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|