Och jag som blev så nöjd med dem oken på min tunga gammelbusa.
Har 1000r k5/k6 gaffelben+oken.
Jag kör visserligen med 320 skivor (orginalfälg) och även Original busa-pump
berserken skriver
Har de blivit sämre eller har de alltid varit dåliga ?
Det som hände i höstas var att jag hörde skrap när jag rullade ner Busan i garaget.
Dags för rengöring, dvs ut med oken från skivorna, tryckut och gör rent kolvarna med tandborste och det vita på kökssvanp. Lite silikonfett på kolvarna och efter det går kolvarna lätt att trycka in igen med fingrarna på Triumph. Och skrap borta.
Icke med Tokico. Utan det var att ta loss oken och ta itu med ett bromsok i sänder. Dvs säkra
3 kolvar med buntband och skjuta ut den 4e med tryckluft mot en träbit för undvika metal mot metall. Lyfta ut de två ringarna med O-ringsverktyg och göra rent från skit i spåren med tandborste. Dit med gummiringarna igen, silikonfett på kolven och nu gick det lätt trycka in kolven med fingrarna. Buntband på den fixade kolven. Och trycka ut nästa kolv för rengöring. OSV.
Varför sådan skillnad mot Triumph ?
Vad jag ser är tre saker:
1) O-ringarna / #-ringarna har annan profil än på Triumph
2) O-ringarna / #-ringarna sitter längre ut mot beläggen än på Triumph.
Längre ut är kanske skälet till att #-ringspåren snabbare fylls med skit i botten som trycker upp gummit mot kolven och gör att kolven har svårt gå tillbaka.
3) Alla kolvarna är lika stora i Tokico, billigt att tillverka. På Triumph är de två övre kolvarna i bromsoket större. Naturligt för att den övre kolven tappar ju en del tryck genom att plåtbiten med bromsbelägget vilar mot bromsoket längst upp och bromsas av friktionen mot bromsoket.
På de "NIssin" OK (?) till Yamaha R1 som K-B tänker sätta in så är övre kolven större än undre, känns rätt för mig. Men det som verkligen gjorde mig sur var att på 2000 mil har Tokico dragit in så mycket smuts i oken att jag var tvungen ta ut kolvarna och göra rent i cylindrarna för kolvarna skulle glida "lätt" in i cylindrarna.
Har jag inte behövt på Triumph på nära 6000mil.