GSX-R 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ingen som har ett dynojet kit liggande???

Innan du handlar så kan du fundera på detta.

Jag läste för några år sedan på MC-Express hemsida (är ganska säker på att det var där) att Dynojet kit är mer eller mindre verkningslösa på svensksålda hojjar.
Kiten är till för att få sprätt i strypta Californien förgasare enl. det jag läste.
Orginalförgasarna på våra hojjar är alltså bättre än jänkarnas från början.
Det ska med andra ord vara bortkastade pengar enligt dom.
Dom hade monterat ett antal kit och sedan bänkat motorerna för att komma fram till detta.
Nej, jag har inte provat själv. Jag köper riktiga förgasare i stället :D
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Du menar att jag får samma eller bättre effekt med bara ett kn-filter?
Tänkte ha både filter o dynojet o sen upp i en bänk(vilket jag tror kan kosta en del)Eller?Har haft en annan cykel innan o då med kn filter o dynojet o jag tycker absolut att den gick mycket bättre än den jag har nu.Men kanske kan ett byte med dina förgasare vara intressant..Om du inte kan tänka dig att sälja dynokitet alltså??
Mvh.

Dynokiten har en rätt risig hållbarhet, åtminstone på 1100'orna, nål och emulsionsrör nötts mycket, och vips får man problem med grejjorna. Det ända jag kan tänka mig är att du kan få lite snabbare gasrespons med ett dynokit, tills det börjar bli slitet och då blir det dyrt. Det är inte värt det.

Nu var det ett tag sedan jag var o bänkade en hoj, men innan så monterade vi ett avgassystem, böt filtret(Kostar ganska mycket) gjorde vi i bänken, tror total summan blev ca 3000:- inkl munstycken. Filtret gick kanske på ca 1500-1800 eller nått.
 

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Tackar för bra svar.Ska börja med att fixa ett kn filter.montera det o sen kanske fixa en tid i bänk.Har ett vance and hince ss monterat redan.Kör nog på den idén att bara byta filter.Cykeln har bara rullat 3000 mil.
En annan fråga.Har någon ett bra tips på att lufta bromsen fram??Har bytat belägg o olja (heter vätska...olja vore dumt..ler..) men någonstans står det lite djävla luft..Får dock inte ut det genom luftningen nere på oken.
Mvh..
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Ang. luftningen, har du kvar fördelningsblocket som sitter under undre styrkronan? Där brukar det samlas lite luft när det sitter fastskruvat på kronan, prova att ta lös det och låt det hänga så slangarna har en så rak linje som möjligt.

Annars rekomenderar jag en STOR spruta som du fyller med bromsvätska och trycker bakvägen från ok till behållare istället.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad är rimligt pris för en GSXR1100 91-92 i originalskick.

Ge mig ett intervall så att jag vet vad jag har att jobba med :)

Har märkt själv att de ligger mellan 20-30 grovt uppskattat. Är grymt sugen på en i originalskick, helst blå/vita någon gång i framtiden.

Ingen av mina gsxr 1100 (kolla i garaget) har gått för under 30k, oavsett årsmodell.

En fin original 90-92 tangerar oftast 30k eller något över så 25-40k är nog ett rimligare intervall. Min blåvita 91 var i nära nog mint cond och den fick jag 37k för 2005. Den discolackade 92an (helt original och i mkt bra skick) köpte jag för 15k i Tyskland och sålde för 31k förra året.

Just årsmodellen 91 var en av Sveriges mest sålda hojar. Problemet är bara att hitta ex som inte är sönderskruvade eller omlackade till oigenkännelighet. Eller gjorda till fajters....brrrrrrrrrrrrr:huvet

Du menar att jag får samma eller bättre effekt med bara ett kn-filter?
Tänkte ha både filter o dynojet o sen upp i en bänk(vilket jag tror kan kosta en del)Eller?Har haft en annan cykel innan o då med kn filter o dynojet o jag tycker absolut att den gick mycket bättre än den jag har nu.Men kanske kan ett byte med dina förgasare vara intressant..Om du inte kan tänka dig att sälja dynokitet alltså??
Mvh.

Visst går hojarna bättre med Dynocrap...ett tag. Sen slits nålar och säten ned och hojen fettar till sig och går till slut som en påse skit. Vill def sälla mig till kören som avråder från att montera sånt eftermarknadsdynga på fungerande förgasare, det är inte värt pengarna.
 
Last edited:

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Tack.Det blir inget dynojet..men kn filter blir det.Har en bekant som har större munstycke liggande (som han fick till när han köpte sitt 4-1 system, dom blev dock aldrig monterade).kanske kan vara något att montera på min i kombination med kn filter??Eller bara köra med dom som sitter i???är eb test bänk att rekomendera då eller "chansa" på att det blir bra?
Ang luftningen så ska jag skruva loss fördelningsdossan eller alternativt trycka vätskan baklänges.

Mvh.
 

Bifogat

  • 3868616240.jpg
    3868616240.jpg
    64.9 KB · Visningar: 156
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack.Det blir inget dynojet..men kn filter blir det.Har en bekant som har större munstycke liggande (som han fick till när han köpte sitt 4-1 system, dom blev dock aldrig monterade).kanske kan vara något att montera på min i kombination med kn filter??Eller bara köra med dom som sitter i???är eb test bänk att rekomendera då eller "chansa" på att det blir bra?
Ang luftningen så ska jag skruva loss fördelningsdossan eller alternativt trycka vätskan baklänges.

Mvh.

Hmmm....hade både andra (större) munstycken, 4-1 och knfilter på min vattenkylda 94 och det gjorde ingen större skillnad ärligt talat...CV fuggarna är ju som de är. Mikunis RS 38or eller Keihin, då kan det börja hända grejor tillsammans med allt annat + portad topp, andra kammar, turbo....:D :D :D Men smaken är ju olika..vad är du ute efter effektmässigt?

Är det din hoj på bilden? Schnygg:tummenupp :tummenupp säg till mig om du vill sälja nån dag...ta bort klistermärkena dock, ett helgerån på en så vacker hoj :tuttar
 

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Okey..klistermärke ska bort..ler..Säljer gör jag nog inte i fösta taget.var inte lätt att hitta den o en resa på 250 mil..men det var det värt..nära nog nyskick o bara 3000 mil på mätaren.Effekten jag är ute efter är nog mest det motorn kan ge med enkla medel.Tror det blir bara ett kn filter så får man se om det ger något extra..Ingen som har någon koll på hur många blå/vita -91 or som rullar??Någon som gått mindre än 3000 mil??
Mvh..
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    79.8 KB · Visningar: 117

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Min vit/blåa 1100 gav 117 hk på bakhjulet med orginal system (gick tokfett, igensatt filter), byte till V&H SS gav 119 hk, efter byte till K&N filter 115 hk...toook magert, efter ombestyckning gav den 127 (129?) kommer inte ihåg riktigt....så jag skulle INTE chansa.

Idag är även toppen portad (av Grottis R.I.P.), och ett set RS 36or monterat. Alla orginal delar inkl, instruktionsboken, verktygen, mm finns välbevarat.

Tyvärr har den lite nötmärken på svingen, och topp kåpan har spruckit lite runt en skruv, syns på bilden. Visst, nån enstaka repa finns oxo.

Sälja? Njaaa, helst den våldtagna svart/oranga i sånna fall.
 

Bifogat

  • DSC00234.jpg
    DSC00234.jpg
    160.3 KB · Visningar: 116
  • DSC00006.jpg
    DSC00006.jpg
    233.3 KB · Visningar: 130

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Har du någon anning om storleken på dina munstycke efter att du fått den bestyckad??Hur långt har din gått??jag har också allt orginal kvar..:) :) :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Okey..klistermärke ska bort..ler..Säljer gör jag nog inte i fösta taget.var inte lätt att hitta den o en resa på 250 mil..men det var det värt..nära nog nyskick o bara 3000 mil på mätaren.Effekten jag är ute efter är nog mest det motorn kan ge med enkla medel.Tror det blir bara ett kn filter så får man se om det ger något extra..Ingen som har någon koll på hur många blå/vita -91 or som rullar??Någon som gått mindre än 3000 mil??
Mvh..

Bra :tummenupp Satt och kolla på din hoj, fan va snygga de är egentligen...skulle aldrig ha sålt min (såklart)...:gnissla :gnissla

Bra fråga. 1991 var gsxr 1100 som sagt en av de mest sålda hojarna men den röd/svarta varianten är klart mkt vanligare...jag har sett få blå-vita ut i trafiken. Fina originalex växer inte på träna dock, oavsett årsmodell (jag pratar de luft/oljekylda såklart). Miltalen ska man dock ta med en nypa salt, det är förvånansvärt få hojar som gått över 5000 mil trots att de har 17-18 år på nacken och ibland lika många ägare...:rolleyes:

Ska man tex få tag i en blåvit originalhoj av första årsmodellen, 86, får man söka sig utomlands...i Sverige kan det inte rulla många.

Min gamla pärla....rullar numera i Arvika och tveklöst en av Sveriges finaste.
 

Bifogat

  • gsxr 1100 1986 i de rätta färgerna.JPG
    gsxr 1100 1986 i de rätta färgerna.JPG
    206.8 KB · Visningar: 152
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Har du någon anning om storleken på dina munstycke efter att du fått den bestyckad??Hur långt har din gått??jag har också allt orginal kvar..:) :) :)

Har för mig vi hamnade på ca 137,5...men är lite osäker det var några år sedan.

ca 4000 mil har den gott, men nu sitter det ganska mycket nya slitdelar på den. Ska jag ha den kvar sitter ett rostfritt Yoshimura system högt upp på önskelistan.

Den våldtagna madamen får du behålla men om du vill bli av med den blåvita...let me know :tummenupp

hehe, har ju varit sugen på en hayabusa ett längre tag, sååå ett bra bud så får man väl släppa den. Den våldtagna är det bara motorblocket, ramen och mätarna, samt bakdelen som är '91, allt annat är utbytt/modifierat och trimmat.

En annan ide är ju att sälja den sugtrimmade motorn och bygga en gat turbo...så mycket ideer, så lite tid. suck!
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tjöp min Busa då så har du råmaterial så det räcker :) :tummenupp

Vad är ett bra bud på din blåvita?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hej!

Inhandlat mig en 1100 -89 ca 5000 mil på mätren.
- RS36:eek:r
- V&H öppna filter
- V&H sportsystem
- Öhlins styrdämpare

Det tråkiga är att den är skrapad på höger sida med lite spruckna kåpor som följd och letar därför efter en ny hel toppkåpa, höger övre sidokåpa, vänster bakkåpa och ett fräscht helsystem i rostfritt. Någon som har och vill sälja?

Har funderat på ett V&H PCO (megaphone-system), men hur saggig blir nerläggningsvinkeln innan systemet tar i backen? (Hojen är lite sänkt fram men org. bak)
Blir ju även lite glasfiber fix med ena kåpan....

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00055.JPG
    DSC00055.JPG
    120.7 KB · Visningar: 109
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Letar efter en ny hel toppkåpa, höger övre sidokåpa, vänster bakkåpa och ett fräscht helsystem i rostfritt. Någon som har och vill sälja?

// Linus

Grattis till en fin hoj:tummenupp

Vad gäller kåpor så ska absolut hålla koll på tyska och engelska ebay, där dyker det upp delar titt som tätt. Glöm inte att regga dig på gixxer.se och classicsuzuki.com :tummenupp , bra sajter att hålla koll på :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dynokiten har en rätt risig hållbarhet, åtminstone på 1100'orna, nål och emulsionsrör nötts mycket, och vips får man problem med grejjorna. Det ända jag kan tänka mig är att du kan få lite snabbare gasrespons med ett dynokit, tills det börjar bli slitet och då blir det dyrt. Det är inte värt det.

Nu var det ett tag sedan jag var o bänkade en hoj, men innan så monterade vi ett avgassystem, böt filtret(Kostar ganska mycket) gjorde vi i bänken, tror total summan blev ca 3000:- inkl munstycken. Filtret gick kanske på ca 1500-1800 eller nått.

Två ggr har mina Dyng o Get nålar gått av... den ena gick igenom insugsventilen, gjorde prickar på kolvtoppen och blåstes ut... loppet klarade sig dock som tur var.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Två ggr har mina Dyng o Get nålar gått av... den ena gick igenom insugsventilen, gjorde prickar på kolvtoppen och blåstes ut... loppet klarade sig dock som tur var.

Burr! Ibland har man tur! Har sett en nål som gott av och orsakat en eldsvåda i ett av luftfiltren.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjöp min Busa då så har du råmaterial så det räcker :) :tummenupp

Vad är ett bra bud på din blåvita?

Jag har ett på 38 nu, men den står inte ivägen.

Nytt drivpaket, ny shimsad topp, Nyss pålagda bankörda däck, ny olja/filter, pluss bromsvätskor, stift, böt lameller/stålskivor åt förra ägaren för ett tag sedan, tjaa, allt sånt man kan göra i en service.
 

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
4000 mil!!! det var långt..Min har bara gått 3000 mil...:) :) Inte en repa på den.nya däck,nytt drivpaket,olja,stift filter bromsbelägg..Vad fick jag då ge för denna pärla??27000:-:tuttar :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top