GSX-R 1100-tråden

micke6

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR1100 (Stulen)
Hej! jag har monterat på separata KN luftfilter på min gixxer och min fråga är nu va ska jag göra med flottörhus ventilationsslangen, ska den pluggas eller vad? den satt ju i den gamla luftburken.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Dekaler

Håller på och fixar racekåporna och är ute efter orginalutseende och undrar om någon vet var man kan hitta dekaler, orginal (eller orginalutseende).
Dom finns säkert hos AVA, men jag har en känsla av att de kostar en smärre förmögenhet, och det blir ingen påkostad lack, så det känns lite overkill ?
Någon som har koll ?????

PS. Det gäller 89 eller 90:ans 1100R dekaler till den svart/grå kostymen.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Någon här som har ett par bromsskivor fram te en gsx-r 1100 -89 ? skulle behöva byta fram på min svarta.

Även ett topplock te en av cv förgasarna är välkommet om någon har+


PM:a ifall de är någon som har och kan tänka sig sälja.


Mvh//RIckard
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Håller på och fixar racekåporna och är ute efter orginalutseende och undrar om någon vet var man kan hitta dekaler, orginal (eller orginalutseende).
Dom finns säkert hos AVA, men jag har en känsla av att de kostar en smärre förmögenhet, och det blir ingen påkostad lack, så det känns lite overkill ?
Någon som har koll ?????

PS. Det gäller 89 eller 90:ans 1100R dekaler till den svart/grå kostymen.

Dom rätta färgerna, blir extra snabb i svart/grå kostym :D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Vilken årsmodell bör jag välja+andra frågor

Hej

Skall köpa en R 1100 och undrar om ni vänligen kan ge lite svar.
Jag har läst en del av denna tråd men det är 38 sidor.
Har tänkt att skaffa en billigare hoj o då tänkt en R 1100 helst ”veteranare” (max -89) men det kan även bli en nyare om man hittar en bra.
-89 blev den snyggare o det blir nog en FRÅN -89.
Har några -89, en -90, och -92 på g, men det är minst 50 mil till närmaste.

Har ni en -89 till -92 att sälja så maila!
Vill inte gärna ha en omlackad (till annan färg) utan en orginalfärg.

Kan ni berätta lite om de största o viktigaste skillnaderna o ge råd?
• -89 mot -90, (-90 har USD-gaffel vet jag)?

• Vilka har skruvjusterade ventilspel? Tror det kom -91 Skimsade är väl sämre?

• Är -91 bättre på nåt? (-91an ser lite modernare ut, men kanske är synvilla)

• Kopplingen; svagare på någon årsmodell? Det verkar vara en dyr historia att renovera.

• Det här med förgasare och 4-1, det finns ju en hel djungel med kombinationer. Vad ska man se upp med?
Jag vill ha en ganska tyst hoj. Har provat en -93 med Viper 4-1 o den lät för mkt. Den skulle ha vassare kammar o säkert andra förgasare. Den gick inte så bra, bluddrade lite på lågvarv o svarade inte direkt.
Är det någon förgasare man gärna skall ha eller se upp med?

• Känns en -89 med orginalsystem ”trött”? (jo jag vet hur långt ett snöre är) Men jämfört en hoj med 4-1 eller slipon, bestyckade förknasare eller mot en med detta och portad topp?

• Går hojen bra om man bara byter till ett 4-1 (man brukar ju få byta munstycken)?

• OM man hittar en hoj med nåt högljött 4-1 kan man byta till orginalsystem utan att behöva bestycka om förgasarna?

• Har en -89 med orginalsystem på g, men den är knappt körd senaste 3 åren o ägaren har ingen koll på sporthoj o inget intresse av den visade det sig. Jag är skeptisk till hojen som inte har varit körda varje år; beckar igen, rost, kärvande lager o bromsar.

• Portad topp; är det en fördel att det är gjort eller är det bättre se till göra det själv (inte jag men firma) vid behov?
Blir det stor skillnad?
Måste man ha annat avgassystem för att portningen skall ger nåt? Eller blir det sämre om man har kvar original?

Tacksam för svar på alla eller några frågor.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Oj oj många frågor:p

Skulle ja nu i efterhand välja, skulle ja köpt en 90a ist.

Usdgaffel fortfarande skruvsjusterad topp. längre swing så att man kan gasa lite mer rakt fram.

Mitt favvorör är la vance and hines. "v&h" och då bestyckar man givetvis efter förgasarna om den inte riktigt får rätt blandning.
När man serdan sätter på"besiktningsdämparen" så går den givetvis inte hundra men det ä ju bara i ett par timmar max?...


Att slänga på ett annat avgas ger ju givetvis inte mkt ifall man inte rör resten av hojjen; men med portad topp och beroende på vad man gör med toppen osv så kan det bli riktigt elaka hojjar detta, mkt med vrid och otroligt bra möjligheter att röka ett par nya plastraketer rakt fram, men svänger det får man nog ge sig om man inte är ruggit dukti på att köra.

Kopplingen är inte farligt att renovera vad ja vet? det är om lagren är kassa då kanske?

ett nytt lamellpaket kostar inte mer än 1000kr och solfjädrar från barnett för 300hkr paketet finns att köpa och då håller kopplingen upp te 300hkr vad ja förstått?


Har ja ljugit nu?

Mvh//Rickard

Oj , såg att de var saker ja inte besvarat;

En hoj som itne är körd på länge behöver itne vara allt för farligt; hojjen har aluram. Bromsarna är prec som på alla andra fordon, en sak som kostar pengar tyvärr.
Skivorna är dyra att köpa tyvärr. och lager är alltid! bra att se över.

En portad topp innebär att föraren alltså velat ha mer effekt, därmed gillar att åka fort eller gasa lite åtminstone= hårdare körd hoj. MEN kan även innebära att hojjen är välservad osv ifall nu ägaren har intresse i hojjen.

En portning och större ventiler gör iaf en hel del enligt min mening:)

//RIckard
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Orginalsysten = stor reducerad effekt då strypningen delvis sitter i "pipan"
1100R:ar som inte skruvats på börjar nog bli segt att få tag i - riktigt populära dragracehojjar har gjort sitt till.
Portad topp av "rätt" portare kan ge 10-15 hästar med en riktig raceportning och skall inte äventyra driftsäkerheten nämnvärt.
Shimstoppen har dåligt rykte vilket iallafall jag inte tycker är befogat. Man slipper justera ofta och den toppen har en lite bättre utformning på kanalerna. Nackdelen är att trimkammar är näst intill omöjliga att få tag i.
90:an har 4 cm längre sving än 89:an - lite stabilare och startvänligare vid dragrace åkning, dessutom 5,5 tums bakfälg ist för 4,5...
91-92 kom mycket riktigt shimstoppen och 40 mm cv förgasarna vilket gav ca 5-10 hästar ? men den blev också ca 10-15 kg tyngre :gnissla
Jag tycker dessutom att den tappat det "kultcoola" utseendet med den nya frontkåpan/lyset, kanske därav att de inte tycks lika poppis på beg. marknaden.
Just det 91-92:an har kraftigare lager på utgående drev vilket är en fördel när man börjar locka fram mycket pulver ur motorn, annars är det nog skitsamma.
Lycka till med jakten
(Själv skall jag sälja min ena 90:a som jag inte ens kört då jag inte har tid med den)

Just det, kopplingen, troligen är det den gamla 1052cc kopplingen du far efter då den inte var någon höjdare, 1127:ans är suverän....
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Oj oj många frågor:p

Skulle ja nu i efterhand välja, ..........

//RIckard

Tackar Rickard och JJ !

Är det någon nackdel att köpa en tidigare importerad tysk eller amerikansk (Då menar jag skillnad i utförande, inte det vanliga med historik m m)?

Det går inte att sätta på 180/55/17 på -89ans 160/60/17 antar jag utan att byta fälg? 90-an funkar det på vad jag vet.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
En sån här skall du ha :tummenupp förmånlig försäkring 2600kr året
 

Bifogat

  • sukka 006.jpg
    sukka 006.jpg
    247.8 KB · Visningar: 167

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
JONAS! för fan, skärp dig nu,
okej; det är faktiskt fredag.
MEN detta är ett publikt öppet forum och det är inte okej att lägga upp sånna dära porrbilder här; Det blir så svårt att sluta dregla då:D
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Du får väll titta på den nästa körning i bredshult den 8 augusti hehehe
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Ja inge porr här Jonas.
Den var inte nådigt snygg. Kn.llputs kan man säga.

Men hur var det med svar till mina frågor:
Är det någon nackdel att köpa en tidigare importerad tysk eller amerikansk (Då menar jag skillnad i utförande, inte det vanliga med historik m m)?

Det går inte att sätta på 180/55/17 på -89ans 160/60/17 antar jag utan att byta fälg? 90-an funkar det på vad jag vet.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Efter dagens körning blev 6.44-182km/h på 201m i Bredshult utan att få till den perfekta starten :tummenupp
 

Bifogat

  • bredshult1 003liten.jpg
    bredshult1 003liten.jpg
    132.4 KB · Visningar: 113

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Tjena hittade denna tråden nu,perfekt tråd!

Jag har köpt 4 bandit 1200cc kolvar och tänkte slänga på dom på hojen,är det något som man bör byta ut när man borrar upp cylindrarna eller är det bara att sätta på dom?
Har Rs 36 or på med yoshimura system
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Tjena hittade denna tråden nu,perfekt tråd!

Jag har köpt 4 bandit 1200cc kolvar och tänkte slänga på dom på hojen,är det något som man bör byta ut när man borrar upp cylindrarna eller är det bara att sätta på dom?
Har Rs 36 or på med yoshimura system

Skall du bygga turbo ? I annat fall tror jag att det är en dålig idé, Bandit kolvarna har mycket lägre komp vilket inte blir så bra för effekten.....
Kolvringarna börväl annars bytas om dom inte är kanonfräscha.
 

sladdbarn-79

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Tyringe
Hoj
Aprilia rsv 1000R
Tjena gammelgixxeråkare.
Jag har funderingar på att köpa en gsx1100f-93:a.
Har alltid kört lätta sporthojar tidigare, men eftersom det mestadels blir körning till och från jobbet nu för tiden så har jag funderat på att köpa min pappas gammla hoj. Som inte rullat på flera år.
Komentarer tack!!!!!!!
Kan man hotta den lite med bättre bromsar, ändra utseendet lite, annat ljud m.m???????
Eller borde jag ge upp tanken?
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Vilken olja i motorn 1100 -91?

Nu har jag bytt upp mig? till en -91a.
Förra ägaren har kört med Motul 5100, men den verkar vara dyr att få tag i.
Vad kör ni andra med och som funkar?
En verkstad sa att "Motul måste man ha annars kan det bli problem med kopplingen, slira o dyl".
Jag vet att det är en hel djungel om detta, men jag vill ha erfarenhet av er som kör denna typ av hoj.
Mineral eller syntet?

Min hoj är förutom 4-1 och lätt portad topp orginal.

Catrols hemsida föreslår:

Suzuki
Supersport
GSX-R 1100 (1986-1992)
Motor/växellåda 5 Volym 3,7 liter

Användning: Normal
Tjänst:
Byt 6000 km / 12 månader

Power 1 Racing 4T 10W-50
Power 1 GPS 4T 10W-40

En oljegrossist jag nyss pratade med förespråkar Statoil Raceway 10W/40, helsyntet. Den har den nya normen JASO MA-2 som skall vara högsta kravet för anpassning med kopplingen.
(Nu har jag själv inte läst på)
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top