GSX-R 1100-tråden

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Behöver Er hjälp. Gsxr1100.an är svårstartad så jag har dränerat tanken och fuggarna på soppa. Har beställt stift och nytt batteri som ska monteras när det angör garaget. Nu till min fråga, hur fan får man bort tanken så jag kommer åt att byta stiften? Jag har skruvat bort de bakre skruvarna mot sitsen samt bågen som sitter fast i toppkåpan och i ramen framför tanken. Tanken känns relativt lös men tror att soppakranen tar emot ramen när jag försöker lyfta tanken. Är jag på rätt väg eller har jag missat något?.
Som sagt så är jag mycket tacksam för svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vredet för soppakranen lär skruvas loss. En skruv med JIT-mejsel.
suzuki-gsxr1100-1990-l-usa-e03-fuel-cock_big3IMG00904600_4dc8.gif
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Tog bort tanken och tömde ur all gammal bensin. Satte i nya stift och nytt batteri samt fyllde på med fräsch soppa. Lät henne gå på starten i några sekunder och sen smällde hon igång.
Riktigt skönt måste jag säga.
Ska följa råden och avsluta säsongen med att fylla på Alkylatbränsle i hojen
 

Bifogat

  • 72A8CDAF-07A9-44C4-A407-35A245AE1778.jpeg
    72A8CDAF-07A9-44C4-A407-35A245AE1778.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 22

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej igen!
Tänkte göra en service på min 1100r och undrar vilken motorolja som rekommenderas och hur mycket som ska rymmas i den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hej igen!
Tänkte göra en service på min 1100r och undrar vilken motorolja som rekommenderas och hur mycket som ska rymmas i den.
okq8 sbk racing, köp en 20l dunk på Swedol.
Det står en volymuppgift på kåpan vid oljepåfyllningen, 4,2l(?). Fyll i så mycket, starta motorn, kolla ev läckage, slå av, vänta 3 minuter, kolla nivån.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
okq8 sbk racing, köp en 20l dunk på Swedol.
Det står en volymuppgift på kåpan vid oljepåfyllningen, 4,2l(?). Fyll i så mycket, starta motorn, kolla ev läckage, slå av, vänta 3 minuter, kolla nivån.
Tack för svar, så får det bli.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Igår blev hon med en genomskinlig kåpa, alltid något?
 

Bifogat

  • 4C0F4EC2-0458-454E-AB64-E3B61527ED53.jpeg
    4C0F4EC2-0458-454E-AB64-E3B61527ED53.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 29

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Tjena alla nördar ;)

hos min svärfar står en gsxr 1100 -89

jag har i flera år försökt få honom att sälja den till mig men han har varit för kär i den. Nu har han blivit ganska sjuk och överväger att sälja den till mig. Jag vet att hojen har stått i hans vardagsrum i många år och inte varit ute på gatorna på länge. Den går inte heller att provköra för att någon har slagit en kniv in i taken på den.
Enligt honom var den lätt kraschad när han köpte den men han kom över ett komplett orginal kåpset (det blåvita) och första intrycket av hojen är bra!

nu vill han att jag ska ge ett bud och jag vet inte alls riktigt vad den kan vara värd i det skicket och eftersom kåporna inte är ”matchning number”. För mig spelar det ingen roll, jag vill bara ha en det historia att glida runt på och putsa på

så min fråga är, vad kan en sådan vara värd? Finns ju typ inget att jämföra med på blocket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sätt bensin i en flaska eller nåt och dra ihop med bränsleslangen så du kan provstarta. Annars måste man ju ta höjd för det värsta scenariot när man ger bud och då tackar säkert gubben nej och blir dessutom sannolikt sur.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Men säg att den startar då och maskinellt är allt
Sätt bensin i en flaska eller nåt och dra ihop med bränsleslangen så du kan provstarta. Annars måste man ju ta höjd för det värsta scenariot när man ger bud och då tackar säkert gubben nej och blir dessutom sannolikt sur.
men säg att den startar då, och maskinellt är allt okej. Vad är en sådan värld idag?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Tjena alla nördar ;)

hos min svärfar står en gsxr 1100 -89

jag har i flera år försökt få honom att sälja den till mig men han har varit för kär i den. Nu har han blivit ganska sjuk och överväger att sälja den till mig. Jag vet att hojen har stått i hans vardagsrum i många år och inte varit ute på gatorna på länge. Den går inte heller att provköra för att någon har slagit en kniv in i taken på den.
Enligt honom var den lätt kraschad när han köpte den men han kom över ett komplett orginal kåpset (det blåvita) och första intrycket av hojen är bra!

nu vill han att jag ska ge ett bud och jag vet inte alls riktigt vad den kan vara värd i det skicket och eftersom kåporna inte är ”matchning number”. För mig spelar det ingen roll, jag vill bara ha en det historia att glida runt på och putsa på

så min fråga är, vad kan en sådan vara värd? Finns ju typ inget att jämföra med på blocket.
Skicket avgör allt! Slingshot, andra generationen av GSX-R, betingar inte samma värde som första generationen (slabby), men då fina slabby blir mer och mer svårfunna så ökar intresset, och priserna, på slingshot så sakteliga.

En R1100 89:a kan vara värd allt från 10-50 000 kr. 10 kkr för hoj utan kåpor i risigt skick. 50 kkr för absolut originalskick (existerar knappt). Hojar du vanligtvis hittar på Blocket går för 20-30 kkr, även om de ibland sätts ut till fantasipriser. Detaljer som ökar värdet är t.ex. original avgassystem, original innerskärm/bakskärm, hela kåpor och tank, original passagerarbåge/handtag, original luftburk, original kutskåpa, sadlar utan revor.

Bland slabby betingar 85/86 ofta högst värde, med de klassiska lackeringarna/dekalerna. 1987 kom en större (fulare i de flestas ögon) tank, och färgerna ändrades. Bland slingshot 1100 är 89:an minst eftertraktad, trots att den var först. 90-92 hade USD-gaffel och 5,5" bakfälg (4,5" på 89:an). Det påverkar inte nämnvärt väghållning (skicket och underhållet betyder mer), men USD och bredare fälg imponerade vid korvmojen. 89:an hade en kortare sving än 90-92, vilket är ett plus i mina ögon (snabbare reaktion, roligare).

Kulör handlar ju om tycke och smak, men de blå/vita är ofta mer eftertraktade, så din svärfars byte av kulör lär inte sänka värdet. Dessutom kan du ändra kulör i reg.beviset (kanhända att det krävs en reg.besiktning, men jag har fått ändrat kulör vid besiktning).

En begagnad tank, i fint skick, kostar 3-5000 kr. Dekalkit finns att få tag i, så om du inte hittar tank m.m. i rätt kulör så kan du lämna in för omlackering. Vissa årsmodeller/kulörer var lackade i vit metallic/pearl och kostar en del att replikera. Räkna med 10-20 kkr för en hellack, om du gör grovjobbet och ordnar dekaler. Ebay, engelska skrotar och oldskoolsuzuki.info är dina vänner. Med lite tålamod hittar du rätt tank, kåpor etc för rimliga pengar.

Med en eftermarknadsstötdämpare och renoverad gaffel så är 89:an en mysbrutal sporttourer som går att pressa mer än de flesta tror, och en hoj som kommer att stiga i värde (såvida skicket är ok). Att den, i mina ögon, är en skitcool klassiker är också en bonus. :) Som @Two stroke man skrev, ordna soppa till hojen och kolla att den startar och går ok. Visa oss lite foton så kan vi säkert ringa in ett rimligt värde.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Tjena alla nördar ;)

hos min svärfar står en gsxr 1100 -89

jag har i flera år försökt få honom att sälja den till mig men han har varit för kär i den. Nu har han blivit ganska sjuk och överväger att sälja den till mig. Jag vet att hojen har stått i hans vardagsrum i många år och inte varit ute på gatorna på länge. Den går inte heller att provköra för att någon har slagit en kniv in i taken på den.
Enligt honom var den lätt kraschad när han köpte den men han kom över ett komplett orginal kåpset (det blåvita) och första intrycket av hojen är bra!

nu vill han att jag ska ge ett bud och jag vet inte alls riktigt vad den kan vara värd i det skicket och eftersom kåporna inte är ”matchning number”. För mig spelar det ingen roll, jag vill bara ha en det historia att glida runt på och putsa på

så min fråga är, vad kan en sådan vara värd? Finns ju typ inget att jämföra med på blocket.
Med tanke på att svärfar ska sälja så har ju du fått stå för bananerna gällande hans dotter…….. eller kanske son och det har ju såklart inte varit gratis. Tycker du ska nämna det samtidigt som du bjuder 20.000kr för den men kan sträcka dig till 30.000kr självklart gör du detta på armlängds avstånd med fri flyktväg och öppna dörrar. Lycka till?.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Skicket avgör allt! Slingshot, andra generationen av GSX-R, betingar inte samma värde som första generationen (slabby), men då fina slabby blir mer och mer svårfunna så ökar intresset, och priserna, på slingshot så sakteliga.

En R1100 89:a kan vara värd allt från 10-50 000 kr. 10 kkr för hoj utan kåpor i risigt skick. 50 kkr för absolut originalskick (existerar knappt). Hojar du vanligtvis hittar på Blocket går för 20-30 kkr, även om de ibland sätts ut till fantasipriser. Detaljer som ökar värdet är t.ex. original avgassystem, original innerskärm/bakskärm, hela kåpor och tank, original passagerarbåge/handtag, original luftburk, original kutskåpa, sadlar utan revor.

Bland slabby betingar 85/86 ofta högst värde, med de klassiska lackeringarna/dekalerna. 1987 kom en större (fulare i de flestas ögon) tank, och färgerna ändrades. Bland slingshot 1100 är 89:an minst eftertraktad, trots att den var först. 90-92 hade USD-gaffel och 5,5" bakfälg (4,5" på 89:an). Det påverkar inte nämnvärt väghållning (skicket och underhållet betyder mer), men USD och bredare fälg imponerade vid korvmojen. 89:an hade en kortare sving än 90-92, vilket är ett plus i mina ögon (snabbare reaktion, roligare).

Kulör handlar ju om tycke och smak, men de blå/vita är ofta mer eftertraktade, så din svärfars byte av kulör lär inte sänka värdet. Dessutom kan du ändra kulör i reg.beviset (kanhända att det krävs en reg.besiktning, men jag har fått ändrat kulör vid besiktning).

En begagnad tank, i fint skick, kostar 3-5000 kr. Dekalkit finns att få tag i, så om du inte hittar tank m.m. i rätt kulör så kan du lämna in för omlackering. Vissa årsmodeller/kulörer var lackade i vit metallic/pearl och kostar en del att replikera. Räkna med 10-20 kkr för en hellack, om du gör grovjobbet och ordnar dekaler. Ebay, engelska skrotar och oldskoolsuzuki.info är dina vänner. Med lite tålamod hittar du rätt tank, kåpor etc för rimliga pengar.

Med en eftermarknadsstötdämpare och renoverad gaffel så är 89:an en mysbrutal sporttourer som går att pressa mer än de flesta tror, och en hoj som kommer att stiga i värde (såvida skicket är ok). Att den, i mina ögon, är en skitcool klassiker är också en bonus. :) Som @Two stroke man skrev, ordna soppa till hojen och kolla att den startar och går ok. Visa oss lite foton så kan vi säkert ringa in ett rimligt värde.
Tack för ett mycket ingående svar! Jag har bjudit honom 20 nu precis som den står. Men är nog beredd att gå upp lite om han har ett motbud.

men hojen är ju en -89 och han säger att kåporna är -91. Men 91 fick dom väl det nya lyset med ett gemensamt glas över båda lyktorna? Eller har jag fel? Jag vill ju egentligen ha den med två separata lysen
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Med tanke på att svärfar ska sälja så har ju du fått stå för bananerna gällande hans dotter…….. eller kanske son och det har ju såklart inte varit gratis. Tycker du ska nämna det samtidigt som du bjuder 20.000kr för den men kan sträcka dig till 30.000kr självklart gör du detta på armlängds avstånd med fri flyktväg och öppna dörrar. Lycka till?.
Svärfar var väl egentligen inte riktigt rätt, är min svärmors nya gubbe. Så det där med att jag har försörjt dottern dom senaste 6 åren kanske inte hjälper jättemycket ? men jag slängde iväg ett bud på 20 nu så får vi se vad han tycker om det.
Men han har ju sagt att han vill inte sälja till vem som helst och att det ska vara någon som tar hand om den. Och det kommer jag göra!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Tack för ett mycket ingående svar! Jag har bjudit honom 20 nu precis som den står. Men är nog beredd att gå upp lite om han har ett motbud.

men hojen är ju en -89 och han säger att kåporna är -91. Men 91 fick dom väl det nya lyset med ett gemensamt glas över båda lyktorna? Eller har jag fel? Jag vill ju egentligen ha den med två separata lysen
Det är svårt att uttala sig om värdet utan att se foton. Om kåporna bytts till 91 års modell är värdet generellt sett lägre än om den haft 89 års kåpor.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top