Skicket avgör allt! Slingshot, andra generationen av GSX-R, betingar inte samma värde som första generationen (slabby), men då fina slabby blir mer och mer svårfunna så ökar intresset, och priserna, på slingshot så sakteliga.
En R1100 89:a kan vara värd allt från 10-50 000 kr. 10 kkr för hoj utan kåpor i risigt skick. 50 kkr för absolut originalskick (existerar knappt). Hojar du vanligtvis hittar på Blocket går för 20-30 kkr, även om de ibland sätts ut till fantasipriser. Detaljer som ökar värdet är t.ex. original avgassystem, original innerskärm/bakskärm, hela kåpor och tank, original passagerarbåge/handtag, original luftburk, original kutskåpa, sadlar utan revor.
Bland slabby betingar 85/86 ofta högst värde, med de klassiska lackeringarna/dekalerna. 1987 kom en större (fulare i de flestas ögon) tank, och färgerna ändrades. Bland slingshot 1100 är 89:an minst eftertraktad, trots att den var först. 90-92 hade USD-gaffel och 5,5" bakfälg (4,5" på 89:an). Det påverkar inte nämnvärt väghållning (skicket och underhållet betyder mer), men USD och bredare fälg imponerade vid korvmojen. 89:an hade en kortare sving än 90-92, vilket är ett plus i mina ögon (snabbare reaktion, roligare).
Kulör handlar ju om tycke och smak, men de blå/vita är ofta mer eftertraktade, så din svärfars byte av kulör lär inte sänka värdet. Dessutom kan du ändra kulör i reg.beviset (kanhända att det krävs en reg.besiktning, men jag har fått ändrat kulör vid besiktning).
En begagnad tank, i fint skick, kostar 3-5000 kr. Dekalkit finns att få tag i, så om du inte hittar tank m.m. i rätt kulör så kan du lämna in för omlackering. Vissa årsmodeller/kulörer var lackade i vit metallic/pearl och kostar en del att replikera. Räkna med 10-20 kkr för en hellack, om du gör grovjobbet och ordnar dekaler. Ebay, engelska skrotar och oldskoolsuzuki.info är dina vänner. Med lite tålamod hittar du rätt tank, kåpor etc för rimliga pengar.
Med en eftermarknadsstötdämpare och renoverad gaffel så är 89:an en mysbrutal sporttourer som går att pressa mer än de flesta tror, och en hoj som kommer att stiga i värde (såvida skicket är ok). Att den, i mina ögon, är en skitcool klassiker är också en bonus.
Som
@Two stroke man skrev, ordna soppa till hojen och kolla att den startar och går ok. Visa oss lite foton så kan vi säkert ringa in ett rimligt värde.