GSX400 pendlarhoj går dåligt på topp

Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
sen har jag kört ett antal hojar med bestyckningsproblem och eller sen tändning elelr skit o förgasaren och det är här är liksom bara "för tydligt" den går rent och fint upp till 6-7000 sen är det tvärstopp. well well vi får e om ni har rätt när spolarna kommer i veckan.
Har gjort rent fuggarna nu. gummina var fina, så även membranen. bytte alla slangar, gjorde rent vevhusventen som var skitig grande.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Den dubbla tändspolen sköter jobbet att tända sina två cylindrar i rätt ordning, ja. Kopplar du fel händer inget annat än att den inte hoppar igång. Då är det bara att koppla om, koppla rätt. Så ingen fara i taket.
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Den dubbla tändspolen sköter jobbet att tända sina två cylindrar i rätt ordning, ja. Kopplar du fel händer inget annat än att den inte hoppar igång. Då är det bara att koppla om, koppla rätt. Så ingen fara i taket.

fast den tänder väl båda samtidigt ? gäller bara att sätta 2+3 på ena spolen samt 1+4 på den andra ? så det kommer en massa extra gnistor som "inte används" ?
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Status: Idag gick den igång med nya tändspolar. Tyckte dock gnistorna var små så jag prövade med gamla och det var litet där också. tyckte knappt den gamla tände alls på 3.an iofs. Nåväl den var ganska tjurig och älskade startgas. jag kollade och rengjorde alla jordningar.
mina nya kinafilter kom idag så de åker väl på. den gick fint med luftburken på lite halv stång. Körde inget fullgas-test bland mina pensionerade grannar på 30-vägen ;)
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
okej här skriver jag rakt ut i rymden igen. utan luftburk går hojen INTE bra :) surprise kanske ni säger ?
nåväl hittade en tjomme som hade satt konsika filter på en GSX400e och hade då behövt gå upp 0,30 på main jet. jag chansade grymt och beställde 4 st 127,5 munstycken på ebay. lite mer än 100 pix med frakt. hopas de passar. inte så lätt att veta exakt vilken fugge man har och vilka munstycken som passar men yttre måtten stämde i alla fall. Nästa vecka skall vi se om det blir bättre. Tyckte att det var lite drastiskt att gå från 97,7 till 127,5 men vafan får väl kolla tändstift sen.
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Nån härinne kanske vet varför tomgången är svinhög efter att jag bestyckat om ? tycker inte tomgångsskruven påverkar det alls. huvudmunstycket borde väl inte påverka tomgången ?
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det låter lite mycket med 3 varv. Ju mer du skruvar ut desto fetare blir blandningen, så du kanske behöver större lågfartsmunstycke helt enkelt?
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Har du nåt grepp på vad fabriksinställningarna är?

Allt jag gör låter mycket :)men de satt nästan 2,5 varv ut innan så jätteskillnad var det ju inte. Jag kan ju testa med att skruva tillbaks dem lite.

Men nu går den bra. ska bara kolla tändstiften. så fort det slutat snöa ;)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag skulle tippa på fabriksinst kring 1-1,5 plus minus. Men det där är ju årstidsberoende också. Antal syremolekyler per kubik luft är väl högre nu på vintern vilket leder till att man kan behöva fetta upp blandningen, och tvärtom på sommaren. Funkar det med 3 varv så får man väl vara nöjd och glad med det, men man kan ju också fundera över varför det ska behövas så många varv. Huvudmunstyckena ska ju inte påverka tomgången nåt särskilt eftersom vid ingen gas ligger nålen och täpper igen där.
Fast går den bra nu är det ju bara ut och köra och ta sig nya funderare efter 10, 20, 50 mil!:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Just precis. Eller byta till större lågfartsmunsycken:)

Men tänk på det här också: luftskruven består ju av en skruv och en fjäder. Fjädern pressar skruven uppåt. Vid 1 varv ut pressar fjädern hårt, och skruven sitter stadigt fast, vid 3 varv ut pressar fjädern mindre och skruven sitter lösare. Kolla lite att det inte verkar glappigt vid 3 varv så du riskerar att skruven vibrerar loss.
 
Last edited:
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
ja nya munstycken skall väl på nån gång. men ska försöka att köar lite. det är så jävla många skruvar med 4 av allting. Längtar till att meka med min SR nu. 1 av allt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jag har ju tagit bort hela luftburken och kär med koniska filter så blandningen måste ju fettas på :)

Då låter steget från 97,5 till 127,5 på huvudmunstyckena rätt sansat. På vissa hojar är dock emulsionsrör och trottelnål inte alls anpassade för det minskade undertryck som individuella filter åstadkommer och kan aldrig bestyckas rätt om man inte byter till tunnare trottelnål. Man kan t.o.m. köra helt utan huvudmunstycke och den går ändå för klent. Första generationen av B12'an är en sådan hoj.

Har du inte tillgång till bänk, låt någon köra efter och berätta om den svartryker lite på fullt skaft över 7k rpm. Kika på stift är rätt bökigt och svårt om man kör på gata och inte använder pinfärska stift. Fullt skaft i 20 sekunder, döda tändningen och dra in kopplingen - men det ger dig iaf en liten vink om hur det står till.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top