Gsxr 1000-02 fighter byggtråd

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
MangeH skrev:
2548763 Ja anledningen att jag bygger på -02:an är:

Vill bygga så billigt som möjligt och eftersom jag köpte den så billigt så känns det bäst att bygga på den. Är nere i 34000 spänn och det känns helt OK.

Sen har jag gjort en del med motorn på den andra vilket jag inte behöver på en stunthoj. T.ex portat och planat toppen. Acrapovic helsystem i rostfritt/titan, KN-filter och PCIII= 164,3 hk SAE.

Tänker givetvis ta bort toppen på min -02 och fixa den också men det kostar ju knappt nått. Ca 600 spänn för en toppackning. Sen blir det en hemmabyggd ljuddämpare av kortare modell= gratis. Sitter redan ett BMC luftfilter på.

Det blir helt enkelt ett budgetbygge:tummenupp .

inte för att vara nån besser wisser...men.. e det inte lättare att ha en org. hoj som SF...tänkte att det e väl ingen hit att ha helsystem då vridet försvinner lite men effekten hk höjs förvisso.. räcker det inte med en tunnare topp-packning... vanligt på gixxers att man slänger dit en tunnare packning bara....
dock så e ju bygget grymt fräck...
har själv lite planer på att köpa en väg.regad ban.hoj och ha som både SF och ban-räser...:tummenupp
skulle det bli nå iskörning med ryktades det om...
vill du ha tag i acerbis lyset så e det bara och ringa fun bike förresten..
mvh tobbe

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Slappa skrev:
2554999 Vad använde du för nåt för att göra hålen? Dremel? Såg väldigt snyggt ut iaf!

Jag borrade hål i hörnen för att få radien. Sen tejpade jag en bit utanför där jag skulle såga, som skydd för lacken. Sen tog jag en sticksåg och körde efter de ritade strecken. Det sista filade jag för att få fint, men det behövdes knappt.

sx-pojken skrev:
2555211 inte för att vara nån besser wisser...men.. e det inte lättare att ha en org. hoj som SF...tänkte att det e väl ingen hit att ha helsystem då vridet försvinner lite men effekten hk höjs förvisso.. räcker det inte med en tunnare topp-packning... vanligt på gixxers att man slänger dit en tunnare packning bara....
dock så e ju bygget grymt fräck...
har själv lite planer på att köpa en väg.regad ban.hoj och ha som både SF och ban-räser...:tummenupp
skulle det bli nå iskörning med ryktades det om...
vill du ha tag i acerbis lyset så e det bara och ringa fun bike förresten..
mvh tobbe

Vet inte om jag förklarade lite dåligt i det inlägget. Jag ska inte bygga på -01:an eftersom det sitter helsystem på den och motorn är lite påkostad.

Jag ska bygga på -02:an för att den är billig än så länge. Vill ju se hur billigt man kan komma undan. Sen ska jag behålla originalkrökarna och avgasporten. Ska endast tillverka mig ett eget slip-on.

Ska ju behålla avgasporten för att behålla vridet! Sen ska toppen portas och planas 2-3 tiondelar. Anledningen till att jag planar istället för att sätta dit en tunnare packning är att den tunnare kostar en tusenlapp mer än original. Planingen gör jag själv och blir därför GRATIS.

Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Coolt bygge! :tummenupp
Jag letar efter clip-on styre till mitt bygge med gsxr1000 -02 framgaffel.
Du kanske har ett par över som du vill sälja ..? :nicka

PM:a mig om du är intresserad

MVH Linus

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Så här ser det ut när det är färdigt. Någon timmes jobb och 32 kr senare:

Bifogat

• Gälar 01.jpg
    Gälar 01.jpg
    112.2 KB · Visningar: 370

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
MangeH skrev:
2557431 Så här ser det ut när det är färdigt. Någon timmes jobb och 32 kr senare:
grrrr :tungan de där ska jag stjäla av dig till min :tummenupp

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Risers

Har fräst mina risers i helgen. Inte världens snyggaste design eftersom de är frästa för hand. Får se om jag snajsar till utseendet lite.

Bifogat

• Blandat 019.jpg
    Blandat 019.jpg
    103.2 KB · Visningar: 166

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Då har man skaffat grejor inför dubbningen av mina "vinterdäck":

500 st M6x30 12.9
1000st karosseribrickor 6,5x20mm
500 st låsmuttrar

Återstår bara att slipa skruvarna först:huvet

Bifogat

• Blandat 006.jpg
    Blandat 006.jpg
    139.4 KB · Visningar: 167

Jomen

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Blade 1134XX Fighter,CB 650 blivande cafe bygge
kör utan att slipa funkar bra ändå... om du slipar så nöts dom så fort

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
zitor skrev:
2562492 kör utan att slipa funkar bra ändå... om du slipar så nöts dom så fort

Har läst i en tråd här på forumet om någon som dubbade utan att slipa skruven och det gick visst inte så bra. Men jag tar gärna tips av de som provat!

Jomen

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Blade 1134XX Fighter,CB 650 blivande cafe bygge
MangeH skrev:
2562937 Har läst i en tråd här på forumet om någon som dubbade utan att slipa skruven och det gick visst inte så bra. Men jag tar gärna tips av de som provat!

jag har kört med oslipat å det gick bra. men du ska kanske bara köra på is bana jag körde på plogade snö vägar och skoter spår också...

granen slipade sina men dom vart slö väldigt fort

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
zitor skrev:
2563225 jag har kört med oslipat å det gick bra. men du ska kanske bara köra på is bana jag körde på plogade snö vägar och skoter spår också...

granen slipade sina men dom vart slö väldigt fort

Ja det blir ren iskörning på en sjö i närheten!

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
MangeH skrev:
2563247 Ja det blir ren iskörning på en sjö i närheten!

Då ska det vara slipat och inte för tätt mönster.. Ju färre du har ju större blir ju trycker på varje dubb och ju bättre borde ju fästet bli.. Lycka till med bygget....

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Simp skrev:
2563318 Då ska det vara slipat och inte för tätt mönster.. Ju färre du har ju större blir ju trycker på varje dubb och ju bättre borde ju fästet bli.. Lycka till med bygget....

Frågan är hur tätt? Enligt vad andra har rekommenderat så tänkte jag på 300 dubb bak och 200 dubb fram. Antar att det blir 300/6 rader bak= ca 50 dubb per varv. Det kanske låter för mycket:va I såna fall blir det 200/4 rader fram och det blir ju också 50 per rad. Kanske minskar ner antalet lite. Får hitta ett mått som jag måste ha mellan dubbarna sen får jag väl dela det med omkretsen....

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
zitor skrev:
2566994 hur går det med bygget??

Den här veckan är det ganska lugnt. Ska tillverka en jigg på måndag som jag kan fästa på bänkslipen. Sen är det bara att börja slipa skruv. 1...2...3...4...500:tummenupp . Blir nog jätteroligt... Tänkte jag skulle beställa ett styre och ev en framlampa i veckan. Blir att man fixar med bågen mer den ena veckan eftersom jag jobbar 7-dagars och är ledig varannan vecka.
Alla maskiner finns på jobbet, så då får man passa på. Blir väl att fixa gaffelkronan nästa vecka oxå. Så lite är allt på gång!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
köp inget spinkstyre med fågelinne till det feta bygget utan kör på fatbar...:)

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
Tl1000s
matte_mannen skrev:
2567956 köp inget spinkstyre med fågelinne till det feta bygget utan kör på fatbar...:)

precis, och köp för faan inte acerbics lyktan:zpy

Satsa på lampa från en nyare "okåpad" hoj.:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...