GSXR 1000 K4 misständer och dör ibland

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Har en gsxr 1000 k4 med 5600 mil på mätaren.
Hojen köptes in innan sommaren och under sommaren beställde jag hem en Power Commander V och lade in rätt mapp för mitt system för den.
Frid och fröjd i några veckor och sen började det spöka. Hojen kunde baksmälla och dö och jag var tvungen att stanna, stänga av tändningen i några sekunder för att sedan starta upp och kunna köra. Jag bestämde mig att testa ta bort Power Commmandern för att utesluta det felet och visst hade jag rätt, hojen dör inte längre som den gjorde med PCn.
Men nu fortsätter den misstända på höga varv, framförallt över 9-10k varv men även vid 6-7 ibland.
Varvräknaren och växelidikatorn lägger av och det känns som att hojen tappar ström.
Min tanke kan vara om Power Commanderns mapp har varit dålig och hojen har gått för fett eller snålt och att tändstiften kan ha blivit dåliga.
Eller finns det andra tankar och spekulationer på vad som har hänt?
Tacksam för svar och ideér!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har du något annat batteri än nuvarande samt möjlighet att ladda upp samt kontrollera batteriets laddning också?

Känns inte klockrent som felaktigt batteri men enkelt att bara kolla av först utan att gräva i nåt.
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Har inget annat batteri men grannen har en batteriladdare som jag kan låna.
Kan det möjligen vara batteriet som är dåligt då och gör att den misständer och "dör"?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Intermittenta fel är aldrig lätt eller kul, men samtidigt en god indikation på att felet är elektroniskt.

Om strulet började efter installationen av PC'n så skulle jag börja med att kontrollera de involverade kontakterna och kablarna. Sedan vet jag - av egen erfarenhet - att de årsmodellerna Suzuki har en undermålig konstruktion till stoppknapp. När den börjar glappa inträffar precis det du beskriver, så det kan vara värt att kolla upp.
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Intermittenta fel är aldrig lätt eller kul, men samtidigt en god indikation på att felet är elektroniskt.

Om strulet började efter installationen av PC'n så skulle jag börja med att kontrollera de involverade kontakterna och kablarna. Sedan vet jag - av egen erfarenhet - att de årsmodellerna Suzuki har en undermålig konstruktion till stoppknapp. När den börjar glappa inträffar precis det du beskriver, så det kan vara värt att kolla upp.
Ja, nu när du säger stoppknappen så känns det ganska logiskt. För om jag använder stoppknappen så går ju varvräknaren ner i botten och växelidikatorn "räknar" om och det är precis det som händer.
Vilket sätt är det bästa att kolla stoppknappen? Är det att mäta från knappen med multimeter? Vart går dem kablarna från stoppknappen?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu lägger jag näsan i blöt - Alatalo kan säkert bättre - men koppla förbi stoppknappen och provkör utan den funktionen. Antingen är stoppknappen "öppen" vid körning eller "sluten" så det är antingen att bygla över eller koppla ur som gäller.
Multimeter ger knappast ett säkert svar - den kan tala om huruvida knappen är öppen eller sluten och möjligen ge info om resistansen i knappen är hög
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Hade själv en K4 där en av kabelskorna till batteriet vibrerade av under körning och gav liknande symptom.
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Tack alla för grymma tips! Jag får gå ut till garaget ikväll och kika på alla förslag! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en gsxr 1000 k4 med 5600 mil på mätaren.
Hojen köptes in innan sommaren och under sommaren beställde jag hem en Power Commander V och lade in rätt mapp för mitt system för den.
Frid och fröjd i några veckor och sen började det spöka. Hojen kunde baksmälla och dö och jag var tvungen att stanna, stänga av tändningen i några sekunder för att sedan starta upp och kunna köra. Jag bestämde mig att testa ta bort Power Commmandern för att utesluta det felet och visst hade jag rätt, hojen dör inte längre som den gjorde med PCn.
Men nu fortsätter den misstända på höga varv, framförallt över 9-10k varv men även vid 6-7 ibland.
Varvräknaren och växelidikatorn lägger av och det känns som att hojen tappar ström.
Min tanke kan vara om Power Commanderns mapp har varit dålig och hojen har gått för fett eller snålt och att tändstiften kan ha blivit dåliga.
Eller finns det andra tankar och spekulationer på vad som har hänt?
Tacksam för svar och ideér!
Felet är typiskt för gixxer med glappkontakt vid batteripolerna.
Detta är i varje fall ett så enkelt fel så bara kontrollera och vid behov dra åt batteriskruvarna.
Orsakas av att vid vissa varvtal börjar batterikablarna vibrera och då märks "glappet" att skruvarna inte är ordentligt åtdragna.
Orsaken till glapp är att bly är en mjuk metall som kryper under belastning.
Så efterdragning av polskorna hör till.
(Det märkliga för mig också är att gixxern startar utan problem med glappiga batterikablar....)
Mina 25 öre.
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Felet är typiskt för gixxer med glappkontakt vid batteripolerna.
Detta är i varje fall ett så enkelt fel så bara kontrollera och vid behov dra åt batteriskruvarna.
Orsakas av att vid vissa varvtal börjar batterikablarna vibrera och då märks "glappet" att skruvarna inte är ordentligt åtdragna.
Orsaken till glapp är att bly är en mjuk metall som kryper under belastning.
Så efterdragning av polskorna hör till.
(Det märkliga för mig också är att gixxern startar utan problem med glappiga batterikablar....)
Mina 25 öre.
Ja det är ju väldigt konstigt att den startar utan problem och går fint tills man varvar upp han och det börjar vibrera. Men detta låter som det mest troliga då jag var vid batteriet och började pilla i och med installtionen av Power Commandern. Tack för tipset!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Min Cbr1000rr racer dog ibland när man växlade från 2-an till 3-an..jäkligt irriterande och farligt om man ligger i racetempo med någon bakom.
Drog åt jordkabeln som sitter i blocket, vid växellådan och problemet försvann.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hade något liknande problem på min k3 som jag hade för ett par år sedan och då var cdi-boxen(?) under sadeln dränkt i vatten och hade ärgat som fasen i och mellan alla kontakter. Så sprayade elektronikrengöring och torkade ur allt med papper. Rent och snyggt och upplevde inga mer problem :)
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Hej!
En liten update på det hela.
Jag tog loss batteriet igår, laddade det och rengjorde polerna med problemet kvarstod.
Tog in hojen i garaget igen och började kika på sidostödet. Stödet tryckte in brytaren men inte hela vägen så jag misstänkte att det var den.
Idag tog jag loss den och satte stripes så brytaren är intryckt hela tiden, och visst fan försvann problemet! :D
Tack alla för alla tips och ideér! :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej!
En liten update på det hela.
Jag tog loss batteriet igår, laddade det och rengjorde polerna med problemet kvarstod.
Tog in hojen i garaget igen och började kika på sidostödet. Stödet tryckte in brytaren men inte hela vägen så jag misstänkte att det var den.
Idag tog jag loss den och satte stripes så brytaren är intryckt hela tiden, och visst fan försvann problemet! :D
Tack alla för alla tips och ideér! :)
Toppen med grabbar som löser problemen och dessutom gör en redig summering!!!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Toppen med grabbar som löser problemen och dessutom gör en redig summering!!!
Bara att plugga in Powercommandern igen då.
Glöm inte den egna pluskabeln till den bara. Gör man det tänds hojen upp men startar inte alls, men det har du säkert full koll på.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade något liknande problem på min k3 som jag hade för ett par år sedan och då var cdi-boxen(?) under sadeln dränkt i vatten och hade ärgat som fasen i och mellan alla kontakter. Så sprayade elektronikrengöring och torkade ur allt med papper. Rent och snyggt och upplevde inga mer problem :)
ECU'n ja ?
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Bara att plugga in Powercommandern igen då.
Glöm inte den egna pluskabeln till den bara. Gör man det tänds hojen upp men startar inte alls, men det har du säkert full koll på.
Kommer nog ändå skicka tillbaka Power Commandern tror jag, finner inte det riktigt värt dem pengarna. Då hade jag hellre flashat ECUn och fått i en riktig mapp.
Skall ta dem pengarna och beställa ny quickshifter då min gamla gick sönder.. (kabeln gick av från sensorn).
Känns mer prioriterat just nu hahaha
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top