GSXR 1100 går orent på låga varv

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Om det fortfarande så att den hackar vid små pådrag och relativt låga varv men går rent när du drar på fullt så tyder det på problem med bränsletillförsel. Jag tror inte att byte av spolar hjälper om felet yttrar sig så. Svag tändning brukar leda till misständningar på max vridmoment.

jo, mekanikern har i princip uteslutit att det skulle vara tändningen eftersom att allt han har gjort med förgasarna har gett resultat med motorgången. Så han är ganska säker på att det är i förgasarna "problemet" finns.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Nu har jag tagit en tur och det är på typ 2-3/10 (två/tre tiondelars) gas den inte får soppa (hackar sig fram) oavsett varvtal... halvgas och mer går den klockrent. Tomgången och krypkörning (1/10 gas) fungerar helt okey. Hmmmm
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu har jag tagit en tur och det är på typ 2-3/10 (två/tre tiondelars) gas den inte får soppa (hackar sig fram) oavsett varvtal... halvgas och mer går den klockrent. Tomgången och krypkörning (1/10 gas) fungerar helt okey. Hmmmm

Så den går i alla fall mycket bättre nu än innan sedan MC-meken såg över förgasarna? Roligt att det verkar ha löst sig så pass bra i alla fall så att du kan använda hojen.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Ja, betydligt bättre! Men 2-3/10 gas används mer än man tror när man kör i stadstrafik så det går ju sjukt hoppigt hahah!

Tror ni något medel i bensinen, typ tripak/k-sprit/injection cleaner eller nått kan hjälpa?

Eller är det ultraljudstvätt som är nästa steg?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nej jag tror inte att det hjälper för MC-meken har säkert gjort rent i alla kanaler och munstycken med tryckluft etc. Det är nog lågfartsbestyckningen som behöver ses över eller om det kanske räcker med att finjustera luftskruvarna eller höja nålarna lite. Det kan ju även tänkas vara lite otäta ventiler och säten. Det brukar märkas mest på låga varv till att börja med och maskeras vid högre laster.

Märks det även när du torrgasar på neutralen? I så fall kan du ju känna lite på luftskruvarna och se om den svarar bättre på låga.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Jo, han hade blåst med tryckluft och breakleen! Tänkte om det var något som kanske löser sig över tid, om man blandar i bensin och kör X antal mil. Men man tycker ju att han borde fått ut allt...

Yes, samma symptom på neutral. Han hade kört fram och tillbaka och försökt ställa skruvarna men inte fått det bättre än vad det är nu... men det låter mycket möjligt att det behövs ställas (att blandningen är för mager). Tvivlar dock att jag fixar det på egen hand :p
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Dum fråga kanske, men är det någon som har koll på om luftskruvarna ska ut eller in för fetare blandning? (känns spontant som att de ska in, men vill vara 100% säker innan jag börjar :va )
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Dum fråga kanske, men är det någon som har koll på om luftskruvarna ska ut eller in för fetare blandning? (känns spontant som att de ska in, men vill vara 100% säker innan jag börjar :va )

Det skiljer om luftskruvarna sitter mot filtersidan innan trotteln eller om det sitter mot insuget efter trotteln. Sitter det mot filtret brukar det bli mer soppa om man drar in skruven och sitter det mot insuget så skruvar man ut för mer soppa. Men funderar inte på det...

Börja med att ha skruvarna 2 varv utskruvade. Ändra sedan alla lika mycket +/- ett halvt varv och kolla hur det påverkar gången. Men se till att först ta reda på hur de står nu så att du kan återställa vid behov. Det är ju inte säkert att de står fel om killen som mekade vet hur man gör och det kan ju vara något annat fel på maskinen.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Efter en dyr historia på verkstad går motorcykeln som den ska.

Felet visade sig vara ovala emulitionsrör samt lite annat småfix... :dummer

Äntligen går den som sagt som den ska. Ljudet är dock fortfarande lite likt en symaskin. Har ju ett 4-1 Yoshimura liggandes, vågar jag sätta dit det? Nu är hojjen helt original, hur påverkas motorgången om jag enbart sätter dit 4-1 systemet?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett bra 4-1 system kan göra att motorn blir märkbart piggare än med originalsystem. Men den behöver bänkas och bestyckas för det nya systemet. Det är inte säkert att bestyckning behöver påverkas i någon högre grad. Men man behöver ha koll på det m.h.a. mätning med lambdasond om det inte ska bli rysk roulett som kan sluta i katastrof.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Roligt att hojen äntligen går som den ska.
Trist att det kostade dyra slantar.
Hoppas du får dit 4-1 systemet utan större kostnad. :tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Åk original nu tills turbon åker på, för det gör den om du är seriös:tummenupp :rolleyes:

Det andra kostar mer än det smakar. Kanske inte flyter på så lätt som du tror och så står du där igen med oren gång för några futtiga hästar som ändå inte går att känna
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Haha gon turbo blir det inte ;) men en ny hojj lutar det däremot till!
Saknar lite effekt och sist men inte minst lite vrål när man drar på. Denna känns lite som en elhojj nu :/
4-1 hade vart nice att få dit för ljudets skull, inte för effekten. Men om man måste bänka så får det vara. Ingen som är intresserad? :p Förgasaren är nyrenoverad (y) Haha ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top