GSXR 1100 nåt fel

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Tjena, heter jocke och e ny på den här sidan så va snälla:)

Jag har ganska nyligen köpt en GSXR 1100 93:a, men den går inte riktigt bra på låga varv. Upp till 4000-5000 rpm så ryckr den sig fram, men sen går den hur bra som helst.
Är det någon här som vet vad det kan vara?
Tack på förhand.
 

manndrake76

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1988,Suzuki gsx 750 R&1992 gsxr750w
Hej Jocke, jag e också ny här men undrar om du kan beskriva felet lite mer, agerar den så när den är varm?
Är tomgången bra?
Vilket skick är förgasarna i? Eller har du insprutning?
oavsett så får du berätta vad felet var när du löst det.
 

Raspen

Vill få så mycket gjort...
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Kristinehamn
Hoj
Suzuki GSX750F -89 <- stulen i lund :/
Tycker de låter som min gsx när ja har tvättat den, och mitt fel är att en av tändkablarna tar in vatten, skulle gissa på att en av dina tändkablar är dålig och vid 4-5k så kommer det så mycket ström i tändkabeln att det "hoppar genom" det dåliga området, mitt tips: byt tändkablar, är nog dags på den hojen om det inte är gjort förut

//Rasp
 

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Tollered
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
Samma på min 1100-93 blir tom såhär om det regnar på den.

Vart köper ni orginal tändkablar eller går det o köpa typ biltema och lösa tändhattar?
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Den e så både varm och kall. Det sitter förgasare på den och utifrån ser dom ganska bra ut, men men jag är inte så hemma på att mecka. Den går jämnt och fint på tomgången. Den går även ryckit när den kommer innefrån och då borde det väl inte komma sig av fukt på tändkablar, eller?
 
Last edited:

manndrake76

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1988,Suzuki gsx 750 R&1992 gsxr750w
Tändkablar mäter du enkelt med en multimeter börja med att kolla så det inte e ngn tändhatt eller dylikt som sitter dåligt på kabeln eller dylikt, lite el spray från biltema kostar inte många kronor men tändkablar och dylikt hade jag personligen kostat på några extra kronor på för kvalite och samma sak med stiften. Gör dom felsökningar du hinner o håll oss uppdaterade så kommer någon att käna igen felet snart ;-)
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Hittade papper på att den är planad och portad, kan det ha något med saken att göra?
Och sen går den inte upp i temp, kan det vara termostaten?
 

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Järpen
Hoj
Hayabusa -99
Välkommen i klubben:gnissla . Kolla nålar och emulsionsrör i förgasarna. Om det sitter ett Dynojetkit på hojen som det gjorde på min så är det 99% säkert att det är där felet ligger. Dom slits ner snabbt och ger en mer än lovligt kass gång på låg och mellanregister. Orolig tomgång och misständningar är också ett säkert tecken. Även om det är standard grejor i foggarna så är det ett bra ställe att börja leta felet.
Då slipper du slänga ut onödiga pengar på tändkablar och div.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan vara att den inte är rätt bestyckad.
Vad sitter det för förgasare på den?
Är den portad och planad så bör det nog sitta något roligare än original.
 

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Ort
gnarp
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
tror på förgasarna jag med..köp ett kitt med nålar o munstycken på valfri mcaffär,är inte så svårt att byta själv även om man inte är proffs.välkommen btw
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De är som andra sagt troligt att de sitter "dyno-junk" som inte fungerar på RW-maskinerna. Och så stoppar man tillbaka org. prylarna men då är de två saker som fortfarande kan vara fel. Slitet emulsionsrör där dyno-jetnålen slitit upp hålet längst upp. Och så de uppborrade hålena i botten av trottlarna som då är för stora. Och sitter det rätt trottelfjäder i.

Ja provade å byta allt, men de gick inte att få den att gå bra.
Så ja har fixat en RS40 brygga som ska provas i veckan, drog igång den igår och de vart en jävla ryt i rovan...
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Tack för alla svar. Dom verkar deprimerande :-(. Går det att bara byta nålar och slangar eller måste man byta hela förgasarbryggan? Och vad kan det tänkas att kosta att åtgärda?

Undrar oxså om ngn har ett orginal avgassystem till hojen?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej och välkommen

Steg ett är att veta vad du har för förgasare.
Sitter det orginal vacuumförgasare monterat eller är det en "trimmbrygga" ?
Om du inte vet skilnaden så är en ledtråd att kolla hur många gaswirar du har.
En wire = orginalförgasare.
Två wirar = roligare förgasare.:yoparty

Om du behöver hjälp så skicka ett pm.
Byn är inte så stor så vi kan inte bo så långt ifrån varandra.:D
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Enligt min humbla opinion är steg ett att göra riktigt jäkla pedantiskt, 110% rent och tätt över allt.
Renblåsning av alla kanaler, tvätt av alla munstycken och rör, kontroll av flottörventiler.
Kräver losstagning av bryggan och extremt ordningssinne men ger ofta väldigt gott resultat.
Under tiden du mekar isär noterar du förstås vad som sitter i för några prylar och jämför med originalbestyckning.
Efter montering kör du bågen varm och justerar lågfartsmunstyckena (tomgångsmunstyckena) samt synkar förgasarna.
Är du inte helt van att meka, kommer det säkert att ta en dag men innan du gjort detta vet du egentligen inte om du har något fel eller inte.
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Har fått reda på att det sitter dynojet på hojen, har inga orginal grejor.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Då rekomenderar jag att leta på en orginalbrygga 93-98 från en 1100:a som det aldrig suttit dyno-junk på.
Glöm RW-750 (92-95) brygga och RF900,( jo de e samma motorfamilj), dom har inte samma uppsättning å måste iaf bytas en massa i.
Å den luft/oljekylda passar inte alls med c/c-måtten

Min org. brygga går piss, så den vilja inte lämna iväg så nån blir missnöjd...

Eftersom du letar org. avgassystem så är du troligen inte så sugen på de andra alternativen på föggar. Att leta på Mikuni TMR 41 (dyrast), eller Keihin FCR 39-41 (inte lika dyrt, men dyrt). Plus inställningen av dessa, men jävlar va bra den kommer att gå med sånna.

Kolla på SH:s egna "skrot" om de finns nått, eller sätt in köpes där...
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Orginal systemat vill jag ha till besiktning och sedan sätta på värre slip-on, det e inte så vanligt att se en gixx med dubbla pipor (manligt):yoparty . Så värre förgasare är väl att föredra, men som sagt dom e inte gratis billigaste beg jag har hittat kostar 7Kkr.
Vet någon om 4-2 gren röret från en 92:a passar?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top