Gsxr 1100 turbo projekt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är mörkt nu, riktigt mörkt. Nattsvart.

Började 2008, och nu är det 2011. Motorprojektet slutade vara roligt för längesedan.

Önskar att jag hade varit rik och kunde lämnat ifrån mig skiten.

Jo du har ju hållit på ett tag men jag menade att du slänger i och ur motor osv. Men du har ju lagt en hel del tid och pengar på kosmetiska saker innan motorn blivit klar.

När man själv börjat greja får man en uppfattning om priser på dom saker som har med ett projekt likt detta. Helt otroligt hur mycket pengar man lyckas spara undan när man verkligen vill något...

Men du verkar ju ha peterpain att rådfråga i alla fall? Din motor är väll väldigt vanlig så det borde ju finnas kunskap i bodarna istället för att slänga sig över en ny?

Vad har du för topplockspackning? Kan toppen ha slagit sig?

Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jo du har ju hållit på ett tag men jag menade att du slänger i och ur motor osv. Men du har ju lagt en hel del tid och pengar på kosmetiska saker innan motorn blivit klar.

När man själv börjat greja får man en uppfattning om priser på dom saker som har med ett projekt likt detta. Helt otroligt hur mycket pengar man lyckas spara undan när man verkligen vill något...

Men du verkar ju ha peterpain att rådfråga i alla fall? Din motor är väll väldigt vanlig så det borde ju finnas kunskap i bodarna istället för att slänga sig över en ny?

Vad har du för topplockspackning? Kan toppen ha slagit sig?

Kopparpackning pga av den o-ringade cylinderraden. Bara en sådan sak som att kopparpackningen inte finns att köpa i sverige är surt. 1000sek varje gång man plockar isär.

Pengar har jag slutat att räkna för länge sedan. Bara falicon veven är 34000sek.

Första motorn jag renoverade kostade sjukt mycket pengar, motor nr 2 15000sek och den tredje jag som jag nu använder 15000sek.

Bra fart att plocka i och ur, men för varje gång man demonterar så uppstår nya roliga saker. Alu gängor verkar vara engångs grejer

Ja men fy fasiken nu lider jag med dig. Har du kollat så toppen är rak?

Skall nu använda 80mm lågkomps kolvar och cylinderrad utan pianotråd, så jag kan åka med orginalpackning

Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Trodde orsaken till kopparpackning var att den gick att återanvända.
Glödga=reuse..

Förrästen, vad är det för en lampa, och fästen? Kostnad, var köpa?

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Glödga=reuse..

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Glödga=reuse..

jag har inte vågat återanvända, allt skall vara nytt när man monterar för att kunna utesluta saker.

Mt 03 lampa, LSL fästen kostar ca 3000 vill jag minnas?

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tack.

Kolla med Ebbe på EBOS.se
Han har mekat många R-1100, många med turbo och drag hojar med mycket effekt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kopparpackning pga av den o-ringade cylinderraden. Bara en sådan sak som att kopparpackningen inte finns att köpa i sverige är surt. 1000sek varje gång man plockar isär.

Pengar har jag slutat att räkna för länge sedan. Bara falicon veven är 34000sek.

Första motorn jag renoverade kostade sjukt mycket pengar, motor nr 2 15000sek och den tredje jag som jag nu använder 15000sek.

Bra fart att plocka i och ur, men för varje gång man demonterar så uppstår nya roliga saker. Alu gängor verkar vara engångs grejer

Skall nu använda 80mm lågkomps kolvar och cylinderrad utan pianotråd, så jag kan åka med orginalpackning

Hur gör man för att motivera sig själv till att lägga 34k på en vev?:näsblod Blundar och trycker på köp?:tungan

Tror koppar reflektera för mycket för att skära med laser men kan du tänka dig annat material (alu eller rostfritt typ) så kan jag konstruera/ laserskära ut några spacers om du vill köpa på dig några stycken (ifall att du skulle ändra dig). Jag brukar kleta loctite låsning eller pasta på skruvar som sitter i alu, kanske kan hjälpa? Momentnyckel ned till 4Nm köpte jag mig på Wurt för att slippa sabba just gängor i alu som våra moterer är fulla av.

Andra gången jag läser igenom din tråd och det är imponerande hur målmedveten du är:tummenupp (hoppas jag slipper gå samma långa väg som du gjort)

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Okidoki, bara att lätta på lädret som vanligt...

Statusrapport:

Allt var monterat och klart 02:30 imorse. Fick vänta med provstarten några timmar så att grannarna inte skulle bli arga

Provstartar och får en dusch med olja på kläderna, golvet, väggen samt framhjulet. Det har gått hål på matarslangen till oljekylet:huvet:huvet

Definitionen av ordet tight, ses på bild här under. Plenum och ram

vet inte om kopplingscylindrar från andra hojar kan passar, jag har några liggandes:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=50641

Hör av dig, du kan få alla tre för 150:- så kan du pröva dig fram :)

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Segt som fan det där.
Finns inget kompliment till just koppar packningen?

Skall åka orginal packning och cylinderrad med 80mm kolvar nu.

Tips sökes på företag eller privatperson som kan mäta / ev plana toppen helst innan helgen eller i helgen. Kan tänka mig att åka en bit om det krävs.

Har pratat med stefan på kallebäcks motor, men han hade ej tid.
Wallins behöver ej nämnas

vet inte om kopplingscylindrar från andra hojar kan passar, jag har några liggandes:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=50641

Hör av dig, du kan få alla tre för 150:- så kan du pröva dig fram :)

Vilken Gsx-r modell är det som nämns i annonsen?

Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Skall åka orginal packning och cylinderrad med 80mm kolvar nu.

Tips sökes på företag eller privatperson som kan mäta / ev plana toppen helst innan helgen eller i helgen. Kan tänka mig att åka en bit om det krävs.

Har pratat med stefan på kallebäcks motor, men han hade ej tid.
Wallins behöver ej nämnas

Vilken Gsx-r modell är det som nämns i annonsen?

ring mig .vi ska fixa det här steen

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Ajjemän, nu kommer dom till nytta igen:tummenupp
Men jag får ej vara med i 1200cc klubben längre:tungan

Då skall det ej vara några problem:tummenupp

hej med din tur kommer det säkert att hända något så nu håller vi alla tummarna för dig steen:tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati