Gsxr 1100 turbo projekt.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Mycket spännande,:tummenupp

Har skruvat konstant efter jobbet i flera veckor nu, börjar känna mig lite sliten.

Idag har jag plockat ner oljekyl intercooler grenrör samt turbo och bytt avgaspackningar. Sedan varit ute o testkör lite smått. Blev tätt som en grodröv:)

Imån/ Inatt beroende på hur man ser det, så kommer peter p med släpet och resan kan äntligen börja
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Festen uteblev, blev tyvärr bara skit av allt.

Kopplingen gav upp efter 3 pull.

AFR som ni ser är också den skit, bestyckade om och skulle göra ett nytt försök idag med mindre munstycken.

Väl inne i bänkrummet igen, så vart det bara ett stort fiasko. Soppa sprutade överallt, när det väl var fixat så ville inte skiten starta igen. Och vi valde att åka hem.

Det enda positiva, var kurvan upp till 7500rpm rak och fin. Körde bara på 1bar. Så jag hoppas att det finns effekt att hämta om man får ordning på AFR.

Det verkar som om topp kammar och ventiler gör gott för effekten på gammel gixxern. Kollade på Lahis 1,5bar bänkpapper ifrån förra vecka.

Vid 7500rpm så skiljer det över 100 hästar. Även max vrid verkar skilja en del
 

Bifogat

  • Koppling.JPG
    Koppling.JPG
    185.4 KB · Visningar: 185
  • Mc 001.jpg
    Mc 001.jpg
    214.2 KB · Visningar: 243
  • mc2 001.jpg
    mc2 001.jpg
    222.6 KB · Visningar: 164
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
11-1 i Lambda er vel rett OK på en turbohoj som har oljekyling ?
OK så får man mere hester med 12-1 men sikkerheten mot detonasjon er mye større ved 11-1 og så lenge den ikkemisstander er vel det OK ?

( Jeg går utifra at den dippen i kurven er av kopplingen som slirar och ikke av misstanding , Jeg har forresten et sett NYE original kopplinglameller OCH stålplattor til din hoj. 1000 svk + porto fra Norge ( 200kr ? ) )
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Festen uteblev, blev tyvärr bara skit av allt.

Kopplingen gav upp efter 3 pull.

AFR som ni ser är också den skit, bestyckade om och skulle göra ett nytt försök idag med mindre munstycken.

Väl inne i bänkrummet igen, så vart det bara ett stort fiasko. Soppa sprutade överallt, när det väl var fixat så ville inte skiten starta igen. Och vi valde att åka hem.

Det enda positiva, var kurvan upp till 7500rpm rak och fin. Körde bara på 1bar. Så jag hoppas att det finns effekt att hämta om man får ordning på AFR.

Det verkar som om topp kammar och ventiler gör gott för effekten på gammel gixxern. Kollade på Lahis 1,5bar bänkpapper ifrån förra vecka.

Vid 7500rpm så skiljer det över 100 hästar. Även max vrid verkar skilja en del

Trist med kopplingen... 11:1 kyler bra :) Funkar fint att köra med. Vill du ha några hästar till så är det ju bara att höja trycket lite istället för att leana ut den.

Angående kurvorna så kör du väl med K24 om jag minns rätt? Den stora skillnaden i effekt vid 7500 är nog för att min turbo (Schwitzer S200) är så pass mycket större och kräver mer varv för att bygga tryck. Med denna har jag kanske 0.6-0.7 bar vid 7500 varv (max ladd runt 9000) och med K24 (och tidigare 16T) hade jag 1,5 bar om jag ville vid 6500. (2 bar också :D ). Jämför med min kurva nedan med TD04-16T och 1052 cc. Där hade jag 250 hk på hjulet vid 7500 varv. (Jämfört med S200:an som gav ca 175 hk vid samma varv men 64 hästar högre toppeffekt pga. linjär kurva) Så det är nog snurrbon som ställer till det. Din topp gör väl lite den också. 20 hästar till vid 1 hekto mindre.
Skickar med en bild på K24:an och S200:an också :D Liiiiite skillnad på avgashus :D Första bilden är med 16T och sista bilden är med S200.
 

Bifogat

  • TD04-16T.jpg
    TD04-16T.jpg
    61.7 KB · Visningar: 134
  • S200 och K24.jpg
    S200 och K24.jpg
    89.1 KB · Visningar: 172
  • Dyno.jpg
    Dyno.jpg
    123.8 KB · Visningar: 159
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej den går minst en A/F enhet för fett

Den orkar inte ens få fart på bänken utan att man får mjölka med gasen

Det är stor skillnad på att gå runt 11 på full last och att gå ner mot höga 10 under spoolupen

Men det blir väl en favorit i repris eller??

Peter P lär ju komma å få den färdigjusterad å Mr Steen har några körningar innestående

Lite fix med rörmokeriet å den kommer gå fint ( hjälp Mr Steen å hitta gröna bränsleslangar)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite fix med rörmokeriet å den kommer gå fint ( hjälp Mr Steen å hitta gröna bränsleslangar)

Macken i Ljungbyhed i skåne hade när jag bodde i Ljungbyhed under mitt turbobygge 2004/2005. De har säkert fortfarande. Händer inte mycket i den byn.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Festen uteblev, blev tyvärr bara skit av allt.

Kopplingen gav upp efter 3 pull.

AFR som ni ser är också den skit, bestyckade om och skulle göra ett nytt försök idag med mindre munstycken.

Väl inne i bänkrummet igen, så vart det bara ett stort fiasko. Soppa sprutade överallt, när det väl var fixat så ville inte skiten starta igen. Och vi valde att åka hem.

Det enda positiva, var kurvan upp till 7500rpm rak och fin. Körde bara på 1bar. Så jag hoppas att det finns effekt att hämta om man får ordning på AFR.

Det verkar som om topp kammar och ventiler gör gott för effekten på gammel gixxern. Kollade på Lahis 1,5bar bänkpapper ifrån förra vecka.

Vid 7500rpm så skiljer det över 100 hästar. Även max vrid verkar skilja en del

Imponerande papper!
Med rätt afr och varvtal uppemot 10.000rpm så har du 50hk mer under spool up och dina efterlängtade 350hk vid full mutter redan vid 1-1,2 bar! (tror jag)
Det hade jag gärna också haft.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Nej den går minst en A/F enhet för fett

Den orkar inte ens få fart på bänken utan att man får mjölka med gasen

Det är stor skillnad på att gå runt 11 på full last och att gå ner mot höga 10 under spoolupen

Men det blir väl en favorit i repris eller??

Peter P lär ju komma å få den färdigjusterad å Mr Steen har några körningar innestående

Lite fix med rörmokeriet å den kommer gå fint ( hjälp Mr Steen å hitta gröna bränsleslangar)

Den tvekade som bara den när du försökte öka varvtalet, och många poffar ur avgasröret.

Har idag bestället 120, 125,5 och 125 munstycken samt nya tändstift

Imponerande papper!
Med rätt afr och varvtal uppemot 10.000rpm så har du 50hk mer under spool up och dina efterlängtade 350hk vid full mutter redan vid 1-1,2 bar! (tror jag)
Det hade jag gärna också haft.

Faktist nyfiken på hur det kommer bli med rätt afr och en koppling som inte slirar:)

Du kom närmast när du tippade på 280hk
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
TE]

Faktist nyfiken på hur det kommer bli med rätt afr och en koppling som inte slirar:)

Du kom närmast när du tippade på 280hk

Kanon! skicka en krokig stake på posten:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har inga krokiga stakar ännu:tungan
Du kan få några trasiga väldoftande lameller:krama

Andersson, om man inte hittar dom gröna slangarna. Kan man köra på pro gold teflon slangarna och klä dom i skyddsplast?

Vad var problemet med dina bränsleslangar då? Smälte dom för dom låg på motorn eller var det dålig kvalitet som "löstes" upp?

Du har ju förgasare så du borde väll ha lågt tryck i dina slangar också?:va
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Vad var problemet med dina bränsleslangar då? Smälte dom för dom låg på motorn eller var det dålig kvalitet som "löstes" upp?

Du har ju förgasare så du borde väll ha lågt tryck i dina slangar också?:va

Bensinslangar som inte tål bensin, blir mjuka och går hål på skiten:huvet
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag köpte mina från Hydroscand dom tålde E85 och var mjuka och smidiga att ha på hojen. Kolla med dom.

Vill i första hand ha dom gröna slangarna, hoppas andersson kan svara på om han har testat nbm´s pro gold teflon slang som bensinslang.

Tror jag har hittat felet till varför den inte ville starta.

Den guldiga historian hade åkte ner på alla 4 förgasare så att flytbojarna (flottörerna) satt stumt
 

Bifogat

  • ventil.JPG
    ventil.JPG
    204.4 KB · Visningar: 118

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Vill i första hand ha dom gröna slangarna, hoppas andersson kan svara på om han har testat nbm´s pro gold teflon slang som bensinslang.

Tror jag har hittat felet till varför den inte ville starta.

Den guldiga historian hade åkte ner på alla 4 förgasare så att flytbojarna (flottörerna) satt stumt

bra då åker vi igen:D
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
:D Snart så

Har lagt en beställning på nya rör och slangar till plenum, Skall sätta sågen i skiten imån. Nu skall det bli lätt o montera plenum:)

Skall även iväg o hämta en Tial 50mm

hej
om du vill ha svetsat något i alu så är deadline fredag kväll.sen är jag borta till nästa söndag:yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vill i första hand ha dom gröna slangarna, hoppas andersson kan svara på om han har testat nbm´s pro gold teflon slang som bensinslang.

Tror jag har hittat felet till varför den inte ville starta.

Den guldiga historian hade åkte ner på alla 4 förgasare så att flytbojarna (flottörerna) satt stumt


Pro gold slangarna är inget för denna aplikation ( för mycket slangklämmenipplar)

Dessa förutsätter AN gängor över allt

Visst det går ju men det kostar nog mycket mer än det smakar

grönslangarna och väldigt korta slangar så blir det riktigt bra
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top