andersbrink
hasenfrasen
Anders, stakarna höll för 12 000rpm men en kolv blev trött och gick och gömde sig.
Aj! Har du Steen-koll på squishet, dvs spelet mellan kolv och topplock? >=1.2 mm? Misstänkt symptom eftersom kolven gick till de sälla efter gasavslaget dvs när motorn fick mindre "motstånd/kudde" från insugsblandningen. Flexande kolvbultar eller kör du med APE's som har 3.5 mm gods (standard är 2.0 mm)?
Nitrometan gillar ju inte heller så värst höga varvtal då det förbränns långsammare än bensin. En nitro-Harley t.ex. varvar ju inte mer än ca 4800 rpm. En standard bröd & smör HD har ju varvstoppet vid ca 5500 rpm. En Top Fuel V8 varvar inte mer än ca 7800.
<edit>En sak till, kolv/ventil-spel, minst 1.5 mm på insug och 2.0 på avgas. Det mäts vid +/- 10 grader runt TDC på den cykel där insug börjar öppna och avgas stänger.</edit>
Last edited: