GSXR 600 vs cbr 600 vs R6

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kommer snart...
Nu börjar det bli dags att skaffa mellankort och en hoj till våren =)

Har kollat runt lite på olika hojar och dom jag har fått mest smak för är GSXR 600, cbr 600 och R6.

Kommer börja med att köra den strypt till mellanklass sen får vi se vad som händer lite senare.

Nu har jag lite frågor gällande dom olika motorcyklarna.

1. Är ganske lång, 190cm, hur är dom att köra då?

2. Hur ser servicintervallerna ut på dom olika hojarna?

3. Vilken kommer ha mest körglädje när den är strypt till 25kw?

4. Skiljer det mycket i försäkring på dom olika hojarna?

Bor i en liten by med 16 000 invånare. Är 19 eller kanske 20år när jag får mitt kort. Någon som har en vild gisning på vad försäkringen kommer att ligga på?

Ni får gärna komma med förslag på andra hojar...

mvh

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Wimpa skrev:

Har kollat runt lite på olika hojar och dom jag har fått mest smak för är GSXR 600, cbr 600 och R6.

Kommer börja med att köra den strypt till mellanklass sen får vi se vad som händer lite senare.

Lycka till :tummenupp

Bor i en liten by med 16 000 invånare. Är 19 eller kanske 20år när jag får mitt kort. Någon som har en vild gisning på vad försäkringen kommer att ligga på?

mvh

1) provkör och testa dig fram

2) det vanliga. 100, 700, 1500, 3000 osv

3) har inte kört strypt, kan ej svara på det.

4) Försäkringar är ett lotteri men låt oss säga "dyrt" :gnissla

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Wimpa skrev:

mvh

Ska du ha den strypt? :va Ska du det så tycker jag du ska köpa nån annan.
Fast om du ändå ska ha den när du är 20 så visst... Annars tycker jag inte att det är värt att ha en sådan dyr hoj om man verkligen inte får det den har! :gnissla

Bara min åsikt

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kommer snart...
tack för svaren...

Som jag skrev innan så "kommer jag till att börja med att köra den strypt..." Sen om jag kör med den strypt tills jag är 20 eller om jag tar bort strypningen innan dess det vet jag inte... =) Men vill börja köra den strypt så man lär sig köra lite bättre innan man ger sig på en ostrypt hoj...

mvh

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Wimpa skrev:
tack för svaren...

Som jag skrev innan så "kommer jag till att börja med att köra den strypt..." Sen om jag kör med den strypt tills jag är 20 eller om jag tar bort strypningen innan dess det vet jag inte... =) Men vill börja köra den strypt så man lär sig köra lite bättre innan man ger sig på en ostrypt hoj...

mvh

KLOKT! :tummenupp

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
2fast4hjo skrev:
1) provkör och testa dig fram

2) det vanliga. 100, 700, 1500, 3000 osv

3) har inte kört strypt, kan ej svara på det.

4) Försäkringar är ett lotteri men låt oss säga "dyrt" :gnissla

Fel på punkt #2. Serviceintervallet på R6 är:

100 mil, därefter var 600:ade. (99-01) 02-05 100 & var 1000:e. Tror jag? :va

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Wimpa skrev:

mvh

1. Små. Jag är 187cm och tycker att R6'an är lite liten, men det är inte så att det stör direkt.

2. Som någon redan svarat... 100, 600(700) 1200(1300)

3. Ingen av dem.

4. Nej, det är nog ungefär samma, störst skillnad blir det nog om det är olika årsmodeller. Räkna med 1500:- i månaden MINST för halvförsäkring.

Varför inte börja på något snällare för att som du själv med säger, att lära sig på? Då blir ju glädjen ännu större när du i ett senare skede får gränsla en ostrypt 600, eller 1000 för den delen. SV650 sägs vara en schysst första hoj, och blir nog roligare strypt än en R6/cbr/gsxr 600.
:tummenupp

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
tja!

Tror jag kan hjälpa dig ganska mkt, köpte en CBR600 när jag fyllde 18. Körde också den strypt, fulleffekt nu dock, fyllde 20 år.

Asså det är helt okej att köra strypt till en början, men kör man sen fulleffekt är det ingen idé att gå tillbaka, står helt still. Jag är iaf glad att jag körde strypt i början, man lärde sig hantera hojen bra och farten räcker till för en nybörjare. Att börja köra me ostrypt är enligt mig ganska dumt faktiskt...Sporthoj funka hur bra som helst som förstahoj. Finns ju rätt många R6or beggade på marknaden nu till bra priser. Jag fick strypa min elektroniskt me annan databox osv. Tror det hade mer än 25Kw dock. Maila på kosmicpower@hotmail.com ifall du har frågor, är inte inne här så ofta.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
När jag ringde runt så va gsxr och r6 sjukt mycke dyrare än cbr i försäkring...

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kommer snart...
många vettiga svar :tummenupp

kosmic: hur mycket betalade/betalar du för din cbr i försäkring?

på tal om försäkringar så har jag läst att vissa använder någon försäkring från bilsport? vad innebär den försäkringen och vart kan man läsa mer om den hittade inget på bilsports hemsida.

Något speciellt man ska kolla på när man ska köpra en beg cbr?

mvh

Kid Notorious

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
Ducati 900ss
Wimpa skrev:
många vettiga svar :tummenupp

kosmic: hur mycket betalade/betalar du för din cbr i försäkring?

på tal om försäkringar så har jag läst att vissa använder någon försäkring från bilsport? vad innebär den försäkringen och vart kan man läsa mer om den hittade inget på bilsports hemsida.

Något speciellt man ska kolla på när man ska köpra en beg cbr?

mvh

Jo försäkrar du på bilsport mc med 25 kw så får du en jävligt billig försäkring ;) men det hjälper inte sporthojar ;) dem kunde tänka sig att trafikförsäkra min för 24 000 men det kändes ganska så avlägset... Sådanna hojar som sv650s och trx tar dem men inte ngn av dem du funderade på..
Min cbr är också strypt tycker den funkar jälvigt schysst ändå ;) Den blev inte så slö som alla andra sade :banana
trygghansa vart billigast för mig.. men ring runt och kolla :)

Luckygirl

Adrenalin
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
YZF R6-05
Hej svejs!
Jag tycker att det är kanon att du är lika klok som jag! :D
fast jag fick ta tung. men jag valde mellan ändå!
Jag är en väldigt fart gald prick så jag valde att ta å börja att köra på en strypt hoj och jag kör en R6 idag å den är seeeg som attans känns för färligt när alla bränner föbi en när man ligger å "pluttrar" i 205 i nedförsbacke
:lol (känns så)
Men jag betalar 8000 för helår på min försäkring men då är den familje försäkrad så byta adressen är inget att tänka på.
Jag har inte ens kört 100mil med min än så.. men snart är la det dags för servicen.
Men annars är det en jävligt rolig hojj att åka på!
även om jag längtar tills jag får ta ur stypningen hehe

so go for it!

Wimpa skrev:

mvh

IronMike

Guest
Koskela skrev:
Äsch.. Mer effekt = säkrare omkörningar. Resten är vett och ettikett. Vissa är lämpade, andra inte. Vissa lär sig aldrig, vissa behöver inte lära sig. Har man lämplighet, dvs känsla och försiktighet i grunden så kommer man långt.

:)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Luckygirl skrev:
Men jag betalar 8000 för helår på min försäkring men då är den familje försäkrad så byta adressen är inget att
so go for it!

Kollat upp vad en :tuttar försäkring hos länet kostar. Jag betalar 4500 för en ny sv 650 05:a hel/hel med endast 3000 i självrisk. Obs..är du säker på att försäkringen gäller dig. :va Kolla extra noga för "samtliga familjemedlemmar" =familjeförsäkrad som du skriver brukar bara innefatta sambos/makar med dubbel självrisk om den som inte är ägare klotar hojen.

Till trådstartaren: ang att du är lång. Det är inga problem att höja din eve drömhoj, kan ju vara värt om du planerar att ha den nga år. Kostar ca 1500. Själv har jag fått sänka min.

Hojen längst till vänster är höjd.

Bifogat

• preem4.JPG
    preem4.JPG
    127.1 KB · Visningar: 205
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
DreeTman skrev:
. SV650 sägs vara en schysst första hoj, och blir nog roligare strypt än en R6/cbr/gsxr 600.
:tummenupp

Mycket bra första hoj. Billig i försäkring och mycket hoj för pengarna. Kostar 59900 ny och så är det en V-twin Ljudet :rock säger jag bara (med slip on monterat då)

72hk/165kilo (torr)

Kolla runt lite, prova allt du kommer åt. Gå på mcmässan i göteborg i februari. Det finns faktiskt många andra hojar än de "gamla vanliga " R6:eek:rna. Monster, Hornet t ex. Men köp det DU vill ha, inte för att alla andra har det.

;)

Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
GSXR 600 vs cbr 600 vs R6
Glöm inte att kolla in Zx6r oxå, :7peta :D
Till rätt pris, så kan du få min (medföljer - strypbrickor,25kw) :tummenupp

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Wimpa skrev:
tack för svaren...

Men vill börja köra den strypt så man lär sig köra lite bättre innan man ger sig på en ostrypt hoj...

mvh

Med den attityden, är du välkommen att köra med oss på Onsdagsgazzen när du vill :tummenupp

Ses till våren

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
min r6

Wimpa skrev:
tack för svaren...

mvh
så kommer jag också göra. har provat min lite, är på full effekt nu, helt störd styrka, så valet är lätt till en början.
Man ska inte överträffa sig själv!
har en r6a :tummenupp

Har eb polare som är lite längre, han tycker att r6 är ganska så liten till honom. Vad jag vet är det zx6r som lämpar sig bäst för lite större. Men bara vad jag hört!

lycka till, ses på vägarna :yoparty

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Wimpa skrev:

får väl bidra med gsxr600 dårå..
Wimpa skrev:
är 187, inga probs.
Wimpa skrev:
100 600 1200 1800 2400 osv..
Wimpa skrev:
ingen skillnad, dom kommer må pyton alla 3 :)
Wimpa skrev:
Tveksamt.

Sen matchar ju ingen av dom andra gsxr:ens utseende och känsla, men så e jag lite partisk

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM