Gsxr 750 00a, kraftiga vibrationer, förlorad effekt :(

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena, Ja då var det väl dags igen. Efter en tur på 15mil för cirka 3 veckor sedan hände det något med kärleken. Den vibrerar och går taskigt på gaspådrag, den startar och "går" att köra med (har inte gjort det mer än ett par hundra meter). Men känns som den är döende, vibrationerna är väldigt kraftiga men dyker först upp efter lite gas, runt 3000varv börjar det och sedan fortsätter relativt till varvtalet tror jag. Mer gas = kraftigare vibrationer. Obs inga missljud vad jag kan höra!

Hur gick då detta till, jag möte upp en kompis i Helsingborg och körde precis iväg från vår samlingspunkt vid södra avfarten var på jag gjorde en lättare wheelie och saktade sedan ner så kompisen kom ikapp. När han dragit förbi ger jag lite gas och känner att det vibrerar värre än något jag någonsin känt förut, vi kommer ner på motorvägen och jag kan snabbt konstatera att effekten känns inte rätt, där saknas något utöver vibrationerna.

Så....vad kan nu detta roliga helvete vara, mina tankar kretsar kring följande:

Lager som gått i motorn, vevstakslager/ramlager?
Kamkedja som inte är som den ska?
Sprucken kopplingskorg?

Ideer, tankar, förslag, tips, ja stort sätt allt som kan vara till användning för underlättandet av min rivning tas emot med öppna armar :krama

Inte några fel koder i displayn heller!

/ Wheelieboy90
 
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Detta har du säkert kollat men går den på alla cylindrar? Kpan ju vara nått enkelt skitfel...
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Detta har du säkert kollat men går den på alla cylindrar? Kpan ju vara nått enkelt skitfel...

Nä jag har inte kollat det faktiskt, det ända jag tycker inte stämmer så fall är vibrationerna? kan den vibrera så kraftigt bara av att inte gå på alla fyra?
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
jag tror att den inte går på alla burkar.. provkörde en 98/99:as 750 gixxer i somras som hade det beteendet och då var det nåt med tändningen som fuckat ur :)
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag hade också börjat med att kolla tändningen. Vet vi ett tillfälle då jag meckat med hojen (FZS600) och satt tändkablarna fel. Symtomen var att den lät som paralelltwin, var kraftlös och vibrerade.

Min gissning är att motorn är balanserad för att alla 4 burkar ska jobba och vibrationerna kommer av att en eller fler fallit bort, på köpet så blir den också kraftlös.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
kan mycket väl vara så att en tändkabel skakade loss vid nerslaget från wheelien , öppna och kolla så att allt sitter som det ska! en sucka pallar rätt mycket, jag gissar på ett lätt skitfel.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När mitt lager gick påminnde det om det här, men då "small" det i fotpinnarna samtidigt.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Vill tack alla här i tråden för bra och seriösa svar, jag har inte tid ännu att sätta tänderna i skiten men de ska man väl få tid till de med :p

Det "small" inte motorn utan bara "poff" så var vibrationerna frame, får testa och se hur den tänder :)
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Jag lyfter min tråd här för att ge svar på vad problemet var... Jag demonterade hoj i mellandagarna och gick först igenom om kamkedjesträckaren var sönder eller om det hade kuggat...vilket det inte hade.

Jag kom på att jag läst att kopplingskorgen kan explodera vid mycket wheelie körning och givetvis var så även fallet här...korgen var i småbitar, jag lyckades fiska upp alla bitar från sumpen vilket inte var speciellt lätt då en magnet inte hjälpte för att få upp dom. En ny korg är inköpt för 5066:- (DYRT!!!) Men nu kommer den ju rulla igen. Ett tips till någon som läser denna tråden kan vara att kolla kopplingskorgen om liknande symptom förkommer med din hoj. Det är mycket enklare än att demontera ner insprutningen,luftburk, och startmotor för att kontrollera så att kamkedjan är korrekt. :tummenupp



IMG_1215.jpgIMG_1218.jpgIMG_1220.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hoppla! Det var tur att ingen av de där bitarna bestämde sig för att flytta in i något roterande... Sluta nu koppla upp din stackars hoj och skaffa nåt som lyfter nosen på ren kraft oavsett hastighet istället :brynad
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Hoppla! Det var tur att ingen av de där bitarna bestämde sig för att flytta in i något roterande... Sluta nu koppla upp din stackars hoj och skaffa nåt som lyfter nosen på ren kraft oavsett hastighet istället :brynad

Nja den lyfter med eller utan koppling ;) Men den nya korgen ska vara en förstärkt version enligt Suzuki, plus ett års garanti! så ska den gå i sönder får den göra det snarast! :p
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top