gsxr 750-88 går varm

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
78 skrev:
2176149 ur m8 kommer det olja oxå kollade det förut men bara med motorn igång kommer inte olja om jag kör med bara startmotorn men kan ju vara stop efteråt i kanalerna ner eller är det för långsökt?


säker å säker nu är jag ganska osäker på allt men jag hade handboken när jag montera dit dom å läste några trådar här i forumet det verkade stämma då men kan ju sitta fel ändå tror du att det skulle bli så värmeskilnad om dom sitter fel??
ja, säg att de sitter och skaver i cyllen på nåt sätt. då borde det kunna bli jävligt varmt. har du gjort komptest?
Sen verkar det ju som att du varit ute och testat den flera gånger, så då borde ju motorn vara skit vid det här laget i så fall,så det borde ju inte vara det. men men
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Gomer Pyle skrev:
2176883 ja, säg att de sitter och skaver i cyllen på nåt sätt. då borde det kunna bli jävligt varmt. har du gjort komptest?
Sen verkar det ju som att du varit ute och testat den flera gånger, så då borde ju motorn vara skit vid det här laget i så fall,så det borde ju inte vara det. men men
har inte gjort komptest vet ej hur man gör kan man göra det själv vad behövs för att gör testet, som sagt har ju kört en del så att kolvringarna skaver tror jag inte, blir nog en rivning nu för att kolla oljekanalerna..
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
haru inge olje tryck till toppen så skulle den ha skurit för länge sen i kammarna.

kolla du efter montering att allt gick runt utan förstort motstånd,alltså motorn me kammarna inkopplade. gör det igen och känn att allt går fortfarande runt fint.

haren skurit någonstans så kan den bli trög att dra runt.

haru använt rätt moment på lager och överfall? fel moment ökar friktionen och i värsta fall skär grejjorna.

sam
 
Last edited:

hååkan1

#99# south coast racing
Gick med
8 Jun 2005
Ort
sjöbo
Hoj
2 Gammel Gixxer
78 skrev:
2155978 yes det är en insticksgivare som ska tåla 250 grader. jag tycker man känner på motorn att den e varmare än vanligt oxå...
Hej! kolla med fler temp mätare om du inte redan gjort det. Allt kan gå sönder och visa fel.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
sam1 skrev:
2182290 haru inge olje tryck till toppen så skulle den ha skurit för länge sen i kammarna.

kolla du efter montering att allt gick runt utan förstort motstånd,alltså motorn me kammarna inkopplade. gör det igen och känn att allt går fortfarande runt fint.

haren skurit någonstans så kan den bli trög att dra runt.

haru använt rätt moment på lager och överfall? fel moment ökar friktionen och i värsta fall skär grejjorna.

sam
har skruvat allt med momentnyckel och kollat i manualen hur hårt dom ska skruvas, som du säger så skulle den skurit om det inte kommer olja till kammarna så dit kommer det olja men kan vara stop nån annan stans eller så går inte all olja genom kylarn eller nått annat..
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
äru helt säker på att du har ett fel, den kanske bara blir varm men fungerar bra endå? kolla din sprängskiss på motorn och fundera vilken oljekanal kan va täppt utan att förstöra något? du kanske har oljekylda kolvar då måste olje munstyckena sitta rätt,eller hålen ja nåt sånt.



min hoj är en trimmad gpz turbo(olje kyld), den blir tok varm och ska snart byta till en större oljekylare. men är inte direkt orolig för det.(lite) :rolleyes:

sam
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
har varit lite slö på sistone men ska ta itu med hojjen nu några frågor till har du koll på hur "relief valve" och "oil pressure regulator" funkar, vad dom gör?
relifen funkar väll så att den inte släpper igenom kall olja genom kylarn? då borde jag väll inte få någon olja ur returen på oljekylarn när man startar den kall eller släpper den alltid förbi lite olja? kan man testa så att dom funkar okej?? man kan väll kunna lossa oljetråget utan att lyfta ut motorn???
//martin
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oljetråget kommer loss utan problem på plats.

"Relief" släpper förbi när trycket blir för högt, varm som kall. "Oil pressure" är en fjäderbelastad kula som reglerar oljetrycket i motorn. Man kan säga att båda funkar likadant, fast med olika implementation.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2207866 Oljetråget kommer loss utan problem på plats.

"Relief" släpper förbi när trycket blir för högt, varm som kall. "Oil pressure" är en fjäderbelastad kula som reglerar oljetrycket i motorn. Man kan säga att båda funkar likadant, fast med olika implementation.

okej nästa fråga då, vad händer om dom inte funkar har kollat i manualen men ser inte eller förstår inte riktigt hur kanalerna går ser ut som "reliefen" sitter på returen från kylarn och "oil pressure" sitter på tillopet till kylarn, jag menar är det nått knas med "reliefen" så kommer inte den kylda oljan tillbaka till motorn eller???
körde en sväng idag å kolla olje tempen i motorn ca: 100 grader sen kolla jag tempen i kylarn på tillops sidan ca: 70 grader sen körde jag en sväng till då blev motor temp 130 grader å tillops sidan på kylarn ca: 100 grader, körde inga långa sträckor å inte på höga varv..
martin/

tror du det går att bänka trots att den blir var fort, för att kolla vridkurvan m.m som du nämde tidigare.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med tanke på värmen på kylarinloppet är det nog inget knas på din kylning utan att motorn går varm helt enkelt. Att köra två bänkningsrundor är ingen fara, det tar så pass kort tid. En körning med halvvarm och en med helvarm motor.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2216349 Med tanke på värmen på kylarinloppet är det nog inget knas på din kylning utan att motorn går varm helt enkelt. Att köra två bänkningsrundor är ingen fara, det tar så pass kort tid. En körning med halvvarm och en med helvarm motor.
efter lite körningidag så märkte jag en tilll sak när jag kom hem så var det varmt som vanligt kollade runt lite och satte trycklyften på till sida på kylaren tycker att det fräser till när man pressade oljan igenom kylarn till motorn kan kanske vara lite kall luft oxå. har iallafall fått tid för bänkning och inställningar a/f men det är om 2 veckor hoppas man får lite svar där, som du sa så får man bort oljetråget utan större proplem men tror inte jag blir lyckligare för det. kolla kompet oxå 1:an 9,5 2:an 11 3:an 11 4: 10,5
martin//
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2216349 Med tanke på värmen på kylarinloppet är det nog inget knas på din kylning utan att motorn går varm helt enkelt. Att köra två bänkningsrundor är ingen fara, det tar så pass kort tid. En körning med halvvarm och en med helvarm motor.
så en till grej som jag tänkte fråga man kaske inte ser så bra på bilden men det ser ut som cylindern ligger förskjuten 0,5 mm till höger uppifrån sett om man sitter på hojjen den livar inte riktigt med undre delen av motorn.som sagt bilden e inte den hetaste men man ser precis ovan för bulten och prick under där det står 748 att det inte livar riktigt. kan det vara så att det skaver mer än vanligt?
annars så ska den in i bänken på torsdag
tack //martin
 

Bifogat

  • Bild033.jpgkk.jpg
    Bild033.jpgkk.jpg
    126.2 KB · Visningar: 73

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
78 skrev:
kan det vara så att det skaver mer än vanligt?

Förmodligen nej. Exaktheten i gjutformarna är inte 100, däremot den invändiga maskinbearbetning efteråt är exakt - nästintill omöjligt att det "skaver".

Mysko problem...
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Mysko problem...[/QUOTE]

då får jag vänta tills bänkningen på torsdag hoppas på några svar..
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
äru helt säker på att avgasröret inte har täppt till sig av ljudämpar ull eller annat?

då blire varmt+sämre effekt.

sam
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
nu hämtad från bänkning snackade med han som bänkade den i torsdags då sa han att den gick helt ok och förgasarna var så bra stälda som dom kan bli och ca 100 hk på hjulet sen tyckte han den skramla lite
men fick ingen spec på resten å så var han sjuk idag så kunde inte fråga något. men han och lite annat folk säger att dom där gamla hojjarna blir väldigt varma de är bara att köra.. men den blir satan mycket varmare än förra året idag när jag körde hem så blev olje tempen ca: 130 grader kanske inte så mycket men varva inte över 8000 och så fräser det när man stänker vatten på ventilkåpan tyckte du sa att det inte var så bra.. vettefan vad jag ska göra med den kanske bara att riva ner igen å kolla runt blåsa rent???
///martin

sam1 skrev:
2252615 äru helt säker på att avgasröret inte har täppt till sig av ljudämpar ull eller annat?

då blire varmt+sämre effekt.

sam
väldigt säker att det inte har täppt igen där.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
så här såg det ut!!
 

Bifogat

  • ooBild038.jpg
    ooBild038.jpg
    99.2 KB · Visningar: 86

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
78 skrev:
2263120 nu hämtad från bänkning snackade med han som bänkade den i torsdags då sa han att den gick helt ok och förgasarna var så bra stälda som dom kan bli och ca 100 hk på hjulet

Den viktigaste informationen saknas ju, dvs bränsleblandningen. En sådan där bänkning är värd noll och intet om man inte får reda på Lamda-värdena. Du har en enorm dip i effekt runt 6000 - 8500 varv som beror på att den går för klent eller för fett.

<edit>Så länge du inte vet om den går fett eller klent vid det varvtalet bör du inte köra med hojen då det är en våldsamt STOR dip i effekten.</edit>
 
Last edited:

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2273173 Den viktigaste informationen saknas ju, dvs bränsleblandningen. En sådan där bänkning är värd noll och intet om man inte får reda på Lamda-värdena. Du har en enorm dip i effekt runt 7000 varv som beror på att den går för klent eller för fett.
snackade med killen från verkstaden han sa att förgasarna var bra inställd på låga varv och på höga men det händer nått i mitten slitna delar kassa förgasare dom e så bra inställda som dom kan bli. jag har inte gjort något med förgasarna från förra året, ja menar dom lär ju vara lika slitna som förra året borde väll inte påverka så mycket på värmen??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
78 skrev:
2273202 snackade med killen från verkstaden han sa att förgasarna var bra inställd på låga varv och på höga

Har firman ingen Lamda-mätning (eller CO-mätare) i bänken kan man lika gärna prata med moster i Säffle, lixom...

Jag gissar att dippen är för klen blandning och att det är orsaken till din heta motor - inte tvärt om som din bänk operatör gissar.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top