Gsxr 750 96-99 VS Cbr 900 96-98!!??

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Hej hopp!

Behöver lite hjälp att bestämma mig för vilken hoj jag ska slå till på!
35000 är det jag har att spendera. Vilken av dessa hojar skulle ni välja? :va Riktigt svårt val tycker jag själv i alla fall. För- och nackdelar? Skulle vara nice att höra hur ni skulle resonera om det var ni som skulle köpa! :yoparty

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Skulle ha köpt den som var i bäst skick.
Båda är ju gammla, men bra cyklar.

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har haft både Gixxer 750 och CBR900 och rekommenderar CBR:en utan att blinka. Motorn är så mycket bättre på Hondan och den är skönare att köra.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Om dom är i motsvarande skick/pris/miltal/etc så skulle jag ta Bladen. Gixxern är väldigt rolig att köra men Bladen verkar ha lite extra när det gäller kvalitet (inte för att Gixxern skulle ha några speciella fallgropar utöver kamkedjesträckaren som är billig att fixa och antagligen redan är det i en så pass gammal hoj)

MEN, många Bladeägare har en tendens till att överskatta sina gamla vrak något otroligt och begära fantasisummor vilket gör att det nog är större sannolikhet att hitta en SRAD till rimligt pris.

Vi snackar 10-12 år gamla hojar här, då är den skötseln som hojen har fått betydligt viktigare än vilket märke som står på tanken.

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Jag har haft både Gixxer 750 och CBR900 och rekommenderar CBR:en utan att blinka. Motorn är så mycket bättre på Hondan och den är skönare att köra.

Hmm.... Dina gixxrar som du har haft är ju inte ens samma modell som det är fråga om här..... Helt annan hoj liksom....

Men Suzukin måste väl ändå vara en modernare hoj i grunden? Hondan kom ju 92 men Suzukin 96 liksom. Visserligen har Hondan uppdaterats 96 och 98 men det är ju fortfarande "samma" hoj... Eller? Insprutning på gixxern t.ex. borde väl vara ett ganska stort plus (eliminera risken med gamla strulande förgasare med tillhörande justering osv.) ?

Vore toppenbra att få höra lite mer åsikter, + och - med hojjarna enligt er?

Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Hmm.... Dina gixxrar som du har haft är ju inte ens samma modell som det är fråga om här..... Helt annan hoj liksom....

Jag vet det men jag har kört Gixxers från 96-98 många gånger eftersom kompisar haft såna när jag hade min Blade.....

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Gixxern för det är en hoj som svänger bra och har en bra hållbar motor som samtidigt är varvvillig :)

750:n verkar mer prisvärd än 600:an (98+) när jag tänker efter, men köp efter tillfälle, alltså hittar du en riktigt fin 600:a bra pris så ta den, duger gott och väl att börja med.

Å andra sidan är jag ingen expert men så resonerade jag när jag valde hoj för max 35k ! :yoparty

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Gixxern för det är en hoj som svänger bra och har en bra hållbar motor som samtidigt är varvvillig :)

750:n verkar mer prisvärd än 600:an (98+) när jag tänker efter, men köp efter tillfälle, alltså hittar du en riktigt fin 600:a bra pris så ta den, duger gott och väl att börja med.

Å andra sidan är jag ingen expert men så resonerade jag när jag valde hoj för max 35k ! :yoparty

Det har aldrig varit tal om en 600 så det vet jag inte riktigt vad du fick ifrån :va Börja med? Det är inte min första hoj.....

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Är du långväxt hade jag valt Bladen, annars är det :tummenupp för gixxern.

Stort + för fantastiska bromsar (6-kolvsok) på SRAD:en

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Är du långväxt hade jag valt Bladen, annars är det :tummenupp för gixxern.

Stort + för fantastiska bromsar (6-kolvsok) på SRAD:en

Ok. Jag är inte lång, 1.75 så det bör väl inte vara ett problem tycker jag :) Nackdelar med gixxern jämfört med bladen? Förutom komforten.... :va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ok. Jag är inte lång, 1.75 så det bör väl inte vara ett problem tycker jag :) Nackdelar med gixxern jämfört med bladen? Förutom komforten.... :va

Ska du åka långt eller skjutsa så är gixxern så jättefel det kan bli pga tidigare nämnda körställning och fellutande extremt spartansk skjutssäte. Bladen är säkert inte jättebra heller men lär vara bättre.

Men för banåkning skulle jag nog valt gixxern om vi snackar just dessa årsmodeller (bladen är dock bättre än samtida gixxrar däremot om du jämför 92-95). för aktiv körning på allmän väg skulle jag ta den som du tycker du sitter bäst och gillar karaktären på. Men som tidigare sagts, allra mest gäller skick och pris.

Jag fattar inte, men gixxer600orna brukar vara dyrare än samtida gixxer750. Tom 98 och 99 när 750orna har insprut och 600orna inte har det. Försäkringen torde väl vara likartad och 600an är bara några futtiga kilo lättare....

Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Motormässigt så har ju Bladen ett mycket bättre register med hyffsat drag från låga varv medans 750:n inte levererar förrän framåt 9k innan dess är det ju som att vrida på rullen och ta en biljett "please hold" och vänta på att det ska hända något.
Jämfört mellan Blade -98 och Gixxer 750 -98.

Personligen har jag alldrig gillat körställningen på Gixxrar mellan 96-04 hojjarna är lika platta som en gammal tax och man sitter nere i hojjen medans de flesta andra sporthojjar sitter man uppepå typ R1, Blade, ZX9.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy