Gsxr 750 -97 med helsystem går hackigt, samma sak med slipon?

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Gsxr 750 -97 med slip/bolt-on?

Hej alla där ute! :)
Var och inhandlade en gsxr750 -97 häromdagen där ett Yoshimura Helsystem följde med. Som många vet så måste man konfigurera hojen för att få det att funka optimalt, samma med nyare insprutningsmodeller men då med power commander och dyl(?)..

Så. När jag bytte från originalsystem till yoshimurasystemet så tyckte jag att hojen betedde sig lite hackigt vid låga varv/stadskörning osv, något som säljaren även intygade på när jag senare ringde upp honom.. Alltså behövs hojen optimeras för systemet, vilket innebär ställa in bränsleflöde och vadå? Vad jag har hört ska det vara en stor kostnadsfråga.
Eftersom hojen gick som en dröm innan, men ljudet är lite tråkigt så vill jag lösa det här på bästa sätt.

Nu till frågan:
Kommer hojen att bete sig likadant MED slip/bolt-on eller är det helsystemet som påverkar? Vill inte beställa/köpa något dyrt avgasrör innan jag vet så det sedan inte visar sig att jag måste göra samma operation med det som jag hade behövt med helsystemet.
I så fall lägger jag hellre ut pengarna nu och behåller prestandan man får med helsystemet.


Tack på förhand och tacksam för snabbt svar då jag vill åtgärda det här så fort som möjligt :) :Bugar

OBS! Jag bytte även till KN-filter i samband med yoshimura-bytet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har iofs aldrig kört en SRAD 750 med fuggar, men jag har haft 2 med sprut, och ja, det är en stor skillnad mellan orginalsystem + ljuddämpare kontra helsystem! I synnerhet om man sätter i ett KN-filter också. Det blir helt enkelt för lågt mottryck på låga varv, eftersom helsystemet är anpassat för att ge en högre toppeffekt och kanske bättre i mellanregistret, och då har man ju en högre gasgenomströmning. Liknande symptom blev det på tjejens VTR mellan Yoshi-dämpare och orginal.

Självklart bör du bänka hojen för att få ut mest effekt och för att motorn ska gå bra, men du kommer fortfarande ha lite ryckighet på låga varv. Börjar det jucka för mycket får man helt enkelt dra in kopplingen och börja om. På bana har man iaf en tomgång på 3-4k varv, så då märker man det aldrig.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Jag har iofs aldrig kört en SRAD 750 med fuggar, men jag har haft 2 med sprut, och ja, det är en stor skillnad mellan orginalsystem + ljuddämpare kontra helsystem! I synnerhet om man sätter i ett KN-filter också. Det blir helt enkelt för lågt mottryck på låga varv, eftersom helsystemet är anpassat för att ge en högre toppeffekt och kanske bättre i mellanregistret, och då har man ju en högre gasgenomströmning. Liknande symptom blev det på tjejens VTR mellan Yoshi-dämpare och orginal.

Självklart bör du bänka hojen för att få ut mest effekt och för att motorn ska gå bra, men du kommer fortfarande ha lite ryckighet på låga varv. Börjar det jucka för mycket får man helt enkelt dra in kopplingen och börja om. På bana har man iaf en tomgång på 3-4k varv, så då märker man det aldrig.

Hmmm okej.. Hoppas inte min hoj är som din tjejs VTR då.... :Bugar
Ska testa att byta ut luftfiltret och se om det blir någon märkbar skillnad sen :)
Får se om det finns någon vänlig själ i helsingborgsområdet som kan låna ut sitt bolton 10min för prova :)
Det handlar ändå om rör för 4-6000..
Vad kan bänkningen/justeringen gå på?
Har inte min hoj ECU? Eller det hjälper inte på några sett?
heh.. aja, tack för hjälpen än så länge :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
förgasarmunstycken är löjligt billiga, bara jobbet som kostar om du inte gör det själv :), har man bredbandslambda kan man ju köra lite "dyno" på en öde raksträcka :D
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Jag bänkade min hoj för drygt 2 papp för några år sen, det borde inte vara så mycket dyrare nu.
Jag har ett avgassystem över till en 750 annars ;)

Jasså? tell me more ;)

gissar på runt 4000.. Det kostade det när jag gjorde samma operation...

Har du helsystem då? Ser ut som ett Devil som sitter på org system på din bild eller ser jag helt fel?
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
4000!? Galet! :D
Vad gör man då? Ställer bränsleflödet osv?
Då är det ju helt klart värt att sälja helsystemet till någon extrem snubbe och köpa slip/bolt-on istället.

att motorcykla e ju inte direkt billigt i övrigt heller..:brinnerup

Med slipon kan det räcka med att tillföra lite bränsle, utan att mappa om.
Det gjorde jag på min, och kompisen på sin. Flödet är ju bättre med slipon (utan dbkillers), och gången blev lite ryckigt, så detta gjorde de i samband med min 600mil service, ökade bränsleflödet med 2% på låga varv. Detta går att göra på en verkstad som har verktyg till din hoj, och räcker 30sec och kostar typ inget.
Vill man ha det optimalt så är det PCIII och dyno som gäller, som är som sagt "dyrt".
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
att motorcykla e ju inte direkt billigt i övrigt heller..:brinnerup

Med slipon kan det räcka med att tillföra lite bränsle, utan att mappa om.
Det gjorde jag på min, och kompisen på sin. Flödet är ju bättre med slipon (utan dbkillers), och gången blev lite ryckigt, så detta gjorde de i samband med min 600mil service, ökade bränsleflödet med 2% på låga varv. Detta går att göra på en verkstad som har verktyg till din hoj, och räcker 30sec och kostar typ inget.
Vill man ha det optimalt så är det PCIII och dyno som gäller, som är som sagt "dyrt".

Låter som vad som helst så måste jag ändå konfigurera men ännu mer om jag behåller helsystemet? :O
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
att motorcykla e ju inte direkt billigt i övrigt heller..:brinnerup

Med slipon kan det räcka med att tillföra lite bränsle, utan att mappa om.
Det gjorde jag på min, och kompisen på sin. Flödet är ju bättre med slipon (utan dbkillers), och gången blev lite ryckigt, så detta gjorde de i samband med min 600mil service, ökade bränsleflödet med 2% på låga varv. Detta går att göra på en verkstad som har verktyg till din hoj, och räcker 30sec och kostar typ inget.
Vill man ha det optimalt så är det PCIII och dyno som gäller, som är som sagt "dyrt".
Det är förgasare på SRAD -96 & -97 så PC III är inte ett alternativ. Upp på en bänk och låt bankmeister byta munstycken när man mätt med lambasonden är nog det som gäller. Skall göra samma operation på min -96:a såsmåningom, just nu nöjer jag mig med öppnare luftfilter och bolt-on.

En TRE-mod skulle nog inte heller skada för att jämna ut mellanregistret lite
Ett exempel på TRE-mod, annars är det bara att Googla på det, finns massor av info.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
tre-mod.. hmm okej :D

Kör redan med gamla luftfiltret, samma symptom.
Måste bero på något annat. Hann bara köra hojen 200meter från polaren som hjälpte mig med helsystemet, 2mansjobb. Ska ut å köra en längre sträcka imorgon å testa sliten lite bättre då.

Tack på förhand =)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det är förgasare på SRAD -96 & -97 så PC III är inte ett alternativ. Upp på en bänk och låt bankmeister byta munstycken när man mätt med lambasonden är nog det som gäller. Skall göra samma operation på min -96:a såsmåningom, just nu nöjer jag mig med öppnare luftfilter och bolt-on.

En TRE-mod skulle nog inte heller skada för att jämna ut mellanregistret lite
Ett exempel på TRE-mod, annars är det bara att Googla på det, finns massor av info.
Servern är kaputt sedan ett par dagar. Ska försöka fixa snart. Tidsbrist.

Edit: den verkar funka nu :)
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top