GSXR 750 '98 visar Check F1 under körning?

DiZi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Daytona 675 '08
GSXR 750 '98 visar Check FI under körning?

Hejsan!

Har nu två dagar i rad fått upp Check F1 i rutan och har båda gånger slagit av motorn direkt i tron om att det är oljetrycket. Enligt min manual så skall både den röda indikatorlampan och oljetrycks-symbolen lysa om så vore fallet. Första gången vart jag bara rädd och stängde av, rullade hem bågen och fyllde på väldigt lite olja (även om nivån såg helt okej ut), bara för att vara på den säkra sidan.

Startar upp hojen, inga missljud, inget tecken på fel, låter den gå i 5min på tomgång och gasar även en del för att lyssna efter missljud. Stänger sedan av och låter den stå för natten.

Idag, på väg hem från jobbet lyser lampjäveln IGEN och det är efter detta jag letat i manualen efter svar (är dock INTE lätt då jag bara har en PDF-version på datorn, haha) Hur som helst så BÖR det inte kunna vara oljenivån, men kan även vara oljetrycket den klagar på. Startar upp hojen och kör i cirka 5 min, inge tecken på fel...

Nu till min fråga: Vad i helsike kan CHECK F1 innebära när du har kört hojen i ungefär 10-15 min och är uppe i 74c temp och allt rullar på bra, pressar den inte ens.

Vet såklart att CHECK F1 visas när man har växel i innan man startar, om stödet är nere osvosv, men har f*n inte en aning om vad det kan innebära och tyvärr har jag inte heller blivit smartare av manualen.

Lär väl säkert vara nått jättelätt och dumt fel men säkrast är ändå att fråga här, eller hur? :gnissla

Kan tillägga att jag har startat bågen nu precis som igår och inget fel/missljud när den går på tomgång och lampan lyser givetvis inte då heller...

Tack på förhand grabbar!

EDIT: Tittade som sagt inte andra gången om oljesymbolen i displayen lös, utan såg bara ett rött sken i mitt synfält och stängde av igen då jag inte vill chansa. (Skall givetvis kolla om det är så nästa gång jag kör, men känner att jag bör vara försiktig då det KAN vara så att oljetrycket spökar.)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle tro att det står FI som i "Fuel Injection", men sen vet jag inte mer. Lycka till! :tummenupp
 

DiZi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Daytona 675 '08
Jag skulle tro att det står FI som i "Fuel Injection", men sen vet jag inte mer. Lycka till! :tummenupp

Hehe, kan stå FI ja, men manualhelvetet besriver inte felmeddelandet - Sen har jag för mig att det står F1 då jag har sett felmeddelandet nångång när man försökt starta med killswitchen i :tungan
 

Larre

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Vellinge
Hoj
Kawasaki Z1000SX-11
Kollade i min manual kan vara givare fel till insprutningen. Någon givare som lossnat eller början till kabel brott . Fick upp liknade fel meddelande när jag kopplade bort puls air ventilen. Detta gäller dock en 06-1000cc. Kolla så du inte har någon kontakt som har dålig anslutning . Lite tips hoppas att det löser sig för dig
 

DiZi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Daytona 675 '08
Kollade i min manual kan vara givare fel till insprutningen. Någon givare som lossnat eller början till kabel brott . Fick upp liknade fel meddelande när jag kopplade bort puls air ventilen. Detta gäller dock en 06-1000cc. Kolla så du inte har någon kontakt som har dålig anslutning . Lite tips hoppas att det löser sig för dig

Kan ju vara så att de hållt i sig vad gäller felmeddelandena på de nya årsmodellerna också med lite tur. Ska ringa en Suzuki-verkstad imorgon tänkte jag. Tack för infon!
 

Mr Matrix

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Solna
Hoj
RS250 , GSXR750
För att kunna läsa av felkoderna måste du bygla sevicekontakten under kutsen.
Sen slår du på tändningen och avläser vad som står i Displayen.
Står där tex C41 , så tar du din PDF manual och läser i den vad det betyder.
Står det bara C-00 så betyder det att ditt fel inte är statiskt och du får köra vidare tills felet uppstår igen och sen avläsa det igen på samma sätt som beskrivet ovan.

Men jag skulle tippa på att det inte är nått större fel,
utan du behöver nog bara köra vanliga "partytricket"
Lossa båda batteripolerna och låt henne stå 30min.
Ta ur och sätt i kontakterna i CDIboxen ett par ggr för att skapa bättrekontakt ...kan va lätt oxiderade.
När du ändå har sakerna lossade...gör rent polerna och kabelskorna så du får bra kontakt där med igen :)
Koppla in och provkör.
Förmodligen försvann "felet".

/M
 

DiZi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Daytona 675 '08
Låter bra Mr Matrix, tack för hjälpen. Verkar inte som det är värt att lämna in den då iaf, hehe. Får bli lite hemmameck så får vi hoppas att det löser sig helt enkelt :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top