GSXR Panikfegisbygge utan vidare finish :)

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Kortare historik; Jag köpte knarren för snart 5 år sedan. Original förrutom Yoshimura och dynojet-kit. Dock tappad åt båda hållen och riktigt knasiga (läs idiotiska) modifieringar av elsystemet. Dessutom tyckte jag den var rackarns så ful med blå fälgar och neonrosa dekaler osv. Jag köpte den för att ha ngt att övningsköra på och då måste man ju ha minst 1100cc sade en god vän till mig :)

Att ta körkort tog ju låång tid. Alltså inte effektiv tid men att faktiskt ta sig den tiden. Så när hojen var hel så hade jag inget körkort och när jag började riva hojen så tog jag körkortet = nu har jag brådis med att få ihop hojen!

Kåporna åkte bort, kåpram, bakram och en massa annat bjäfs med. Fälgarna lackades mattsvarta (2K), tank likaså fast med pulver. MT03-lyse, Acewellmätare och r1 -04 cuts är inhandlat. Original styrkronan fick ett par risers och snik-styre inhandlades likaså.

Så nu pågår tillverkning av fäste för nya mätaren och framlyset. Bakramen punktas ihop så snart jag har fått kläm på hur jag skall få till en ny batterilåda.

..sen är det ju bara resten kvar :gnissla
 

Bifogat

  • IMAGE_024small.jpg
    IMAGE_024small.jpg
    159 KB · Visningar: 440
  • IMAGE_021small.jpg
    IMAGE_021small.jpg
    183.5 KB · Visningar: 517
Last edited:

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Sablar vad kablar! Det lär ta ett tag att få ner dessa till lagom längd :(
 

Bifogat

  • IMAGE_026small.jpg
    IMAGE_026small.jpg
    137.2 KB · Visningar: 368

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
jao, det kanske kan gå att klämma dit. Dock tycker jag det känns lite tajt...men det kan vara värt ett försök. Klart bättre än att sitta och kapa och löda kabel i en hel dag.

En annan grej - gummit runt tändhattarna tycker jag inte sitter så bra mot cylindrarna. Finns det ngn större gummipackning man kan klämma dit? Det känns som att det är bäddat för trubbel när det kommer regn.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ser ut som baken måste upp liite till.. vet ej hur de ser ut med sadel.. med sadel bör den följa tankens linje för o få "rena" linjer.. kanske bara en synvilla men de såg ut som så.. annars e de en cool hoj o bygga på :tummenupp
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
ser ut som baken måste upp liite till.. vet ej hur de ser ut med sadel.. med sadel bör den följa tankens linje för o få "rena" linjer.. kanske bara en synvilla men de såg ut som så.. annars e de en cool hoj o bygga på :tummenupp

Korrekt, den skall upp ett snäpp till så den hamnar i samma, tyvärr rätt så platta, linje som tanken. Jag hade en fundering på att lyfta tanken lite baktill för att få lite mera framåtlut..så hojen blir ser lite mer framtung ut om du förstår vad jag menar. MEN det skulle jag ju helst ha gjort innan lack.

Övre stagen är klara till bakramen nu. Så nu behöver jag bara snida till de undre stagen och därefter tillverka fästen för allt jox som skall få plats där.
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
trevligt bygge! är lite i samma position som dej, måste ha den klart snabbt så jag målade om den halv-matt svart och monterade en nyare bak kåpa :) min tråd finns på streetfighter forumet och heter "mitt yamaha fzr1000 streetfighter projekt" om du vill se hur mitt budget bygge ser ut ;)
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
trevligt bygge! är lite i samma position som dej, måste ha den klart snabbt så jag målade om den halv-matt svart och monterade en nyare bak kåpa :) min tråd finns på streetfighter forumet och heter "mitt yamaha fzr1000 streetfighter projekt" om du vill se hur mitt budget bygge ser ut ;)

Skoj! Den enkla vägen är nog den rätta vägen. Fast "enkelt" och "rätt" är väl relativt så det är väl "tur" att det fortfarande är minusgrader...det sänker stressnivån lite grann iallafall.
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Kan man knåpa ihop en hugger i den här stilen? Man kan väl lägga ex. gladpack på däcket och sedan plasta på det (för att få ngt att utgå ifrån inför tillverkningen).

Vad tycker ni? Blir den för kort?
 

Bifogat

  • IMAGE_021smallhugger.JPG
    IMAGE_021smallhugger.JPG
    153.8 KB · Visningar: 446

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan man knåpa ihop en hugger i den här stilen? Man kan väl lägga ex. gladpack på däcket och sedan plasta på det (för att få ngt att utgå ifrån inför tillverkningen).

Vad tycker ni? Blir den för kort?

Det är en metod. Själv skulle jag nog göra den i plåt, om det då blir 2mm rostfritt eller aluminium spelar nog ingen roll. Om du har något du kan fästa vid i svingen så skulle du ju kunna utgå ifrån det, bara göra en platta i 2mm plåt (som skruvas i svingen) och sedan stuka till själva skärmen och svetsa fast på fästet. Går att göra väldigt smutt tror jag.

Vad gäller längden så tycker jag att det ser bra ut, kanske en aning kortare för att matcha den något "ihop-tightade" looken.
 
Last edited:

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Det är en metod. Själv skulle jag nog göra den i plåt, om det då blir 2mm rostfritt eller aluminium spelar nog ingen roll. Om du har något du kan fästa vid i svingen så skulle du ju kunna utgå ifrån det, bara göra en platta i 2mm plåt (som skruvas i svingen) och sedan stuka till själva skärmen och svetsa fast på fästet. Går att göra väldigt smutt tror jag.

Vad gäller längden så tycker jag att det ser bra ut, kanske en aning kortare för att matcha den något "ihop-tightade" looken.

hmm..ja, rostfritt kanske är ett alternativ eftersom pappsen är händig med stålet!

Hur pass kort kan man ha den egentligen? Alltså för att slippa för mycket crap upp under cutsen..
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Kan man knåpa ihop en hugger i den här stilen? Man kan väl lägga ex. gladpack på däcket och sedan plasta på det (för att få ngt att utgå ifrån inför tillverkningen).

Vad tycker ni? Blir den för kort?

Jepp, går att plasta på däcket. Men ta någe mer än ett lager gladpack så du inte pajjar däcket.

Baken är INTE för kort - tycker många bygger för långa. Även jag så här i efterhand...
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
ahh sorry, jag var nog lite otydlig. Med för kort menade jag den tänkta huggern - inte baken. Men ja, den får nog lov att bli kortare än så. Tydligen hade min far ngn kontakt med en herre som hade engelskt hjul = kanske kan snika till mig en valsning där :D

Baken tyckte jag att jag fick till lagom längd på faktiskt, jag gillar att den slutar en bra bit "innanför bakhjulet"!
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Fäste för mätaren är nu grovhugget. Det monteras ovanpå "riser-locken" med befintliga gummibrickor. Sedan blir det finslipning och därefter åker det på pulverlack tillsammans med bakram och lite annat :tummenupp
 

Bifogat

  • acefäste-small.jpg
    acefäste-small.jpg
    133 KB · Visningar: 222

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Ärade elkunniga - Jag ber er om hjälp med detta;

1. Var tusan kopplar jag den blå kabeln som är för soppamätaren? Original fr. hojen har jag en (+) och en (-) för bensinmätaren. Skall jag bara chansa eller finns det en, för mig, dold logik i det hela?

2. Den kabeln som är till varningsblinkers - kan jag använda mig av den som varning för hög kylvätsketemp? Isf, hur då? Kopplar jag den till tempmätarens (+) el. (-)...och när kan jag räkna med att den tänds? När det blir hett om vaderna eller innan :)

..resterande kopplingar har jag otroligt nog fått till men ovanstående fattar jag faktiskt inte :va


(mätaren är en Acewell 3853)
 

Bifogat

  • koppling ace3853 vs original__wtf.jpg
    koppling ace3853 vs original__wtf.jpg
    228.1 KB · Visningar: 226

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Kabelhärvan krymper iallafall..men det är inte så !"¤%@&!! skoj att korta ner fyrtioelva kablar. Kvar att kapa ner är den långa som ni ser. Därefter tillkommer lagom långa kopplingar för lyse, blinkers och mätarens alla kablar.

Jag får hoppas att kablaget får plats i en smal låda bakom lyset sedan.
 

Bifogat

  • kablar_small.jpg
    kablar_small.jpg
    67.5 KB · Visningar: 225

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Ärade elkunniga - Jag ber er om hjälp med detta;

1. Var tusan kopplar jag den blå kabeln som är för soppamätaren? Original fr. hojen har jag en (+) och en (-) för bensinmätaren. Skall jag bara chansa eller finns det en, för mig, dold logik i det hela?

2. Den kabeln som är till varningsblinkers - kan jag använda mig av den som varning för hög kylvätsketemp? Isf, hur då? Kopplar jag den till tempmätarens (+) el. (-)...och när kan jag räkna med att den tänds? När det blir hett om vaderna eller innan :)

..resterande kopplingar har jag otroligt nog fått till men ovanstående fattar jag faktiskt inte :va


(mätaren är en Acewell 3853)

Elkunnig hrm, jag brukar få ihop det alla fall...
Fråga 1. Jag gissar att det är så att (-) på instrumentet inte är separat utan gemensamt i en jordkabel. Då räcker det att koppla till (+). Kolla för säkerhets skull att (-) inte har någon spänning mot jord på hojen. Kolla med en lampa om du inte har en spänningsmätare.
Fråga 2. Om varningsblinkers är en separat lampa i instrumentet bör det inte vara ett problem och det bör fungera på samma sätt som original. I enlighet med resonemanget ovan - du kopplar förmodligen (+)kabeln från hojen.
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Sådärdå, eftersom jag inte hade ngn soppamätare original utan bara en "lågbensinnivålampa" så fick den kopplas till Acewellmätarens varningstriangel och violá - samma funktion uppnåddes!

Återstår gör tempmätaren för kylvätska...frågan är om man skall skaffa en liten universalmätare eller helt enkelt strunta i det? Jag skall se om jag kan hugga ut originalmätaren och sätta på ngt bra ställe.

Varvräknaren då..att linda kabeln kring en tändkabel känns lite sisådär faktiskt. Bättre blir att sätta den på tändspolen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Varvräknaren då..att linda kabeln kring en tändkabel känns lite sisådär faktiskt. Bättre blir att sätta den på tändspolen.

Ja, skruva fast den på spolen, känns som du slipper fladdrande mätare då... Fräsigt bygge för övrigt! Lite hårdrock :tummenupp
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Ja, skruva fast den på spolen, känns som du slipper fladdrande mätare då... Fräsigt bygge för övrigt! Lite hårdrock :tummenupp

Ja, saker lär ju fladdra ändå utan dessa kåpor :D
Mm, rätt! Det är mer hårdrock än estetiska linjer. Och nu lutar det mer åt death metal-stuket då solen tittar fram och paniken växer (vilket brukar vara en perfekt orsak till allehanda nödlösningar).
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top