GSXR Panikfegisbygge utan vidare finish :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, saker lär ju fladdra ändå utan dessa kåpor :D
Mm, rätt! Det är mer hårdrock än estetiska linjer. Och nu lutar det mer åt death metal-stuket då solen tittar fram och paniken växer (vilket brukar vara en perfekt orsak till allehanda nödlösningar).

Jajjemän!

Hehe, panik och nödlösningar är bra, det är då man får någonting gjort :tummenupp

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Baahh..det går framåt lite grann iallafall. Bakramens under stödben har fått sin form, mätaren är provmonterad i sitt nya fäste. Lite mer kabel-kapning har skett.
Dock har jag stött på patrull på en del områden..så jag hoppas ngn av er har några tips;

# Styrdämpare - måste jag ha det? Alltså kommer jag sakna den om jag tar bort den? Blir det
vobbel lättare eller kommer jag bli toktrött i armarna el. dyl?

# Acewellmätarens kabel för varvräknaren - skall den kopplas på + eller - på tändspolen :confused: ?

# Hur tusan har ni som har acewellmätarna (och dylika grejer) fäst magnetsensorn för hastighetsmätaren? Har ni
borrat i sving / framgaffel och skruvat dit den? Jag hittar inget lämpligt sätt att montera den.

Bifogat

• bakram_small.jpg
    bakram_small.jpg
    147.6 KB · Visningar: 158
  • bakram2_small.jpg
    bakram2_small.jpg
    146.6 KB · Visningar: 159
  • bakram3_small.jpg
    bakram3_small.jpg
    160.1 KB · Visningar: 189
  • mätare_small.jpg
    mätare_small.jpg
    161.3 KB · Visningar: 207

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
En me kåpor fast utan
Hur tusan har ni som har acewellmätarna (och dylika grejer) fäst magnetsensorn för hastighetsmätaren? Har ni
borrat i sving / framgaffel och skruvat dit den? Jag hittar inget lämpligt sätt att montera den.

Min sensor sitter på en plåtbit som i sin tur sitter fast i ena bromsokfästet.
Bara att klippa ut lämplig längd på plåtbiten , borra hål o bocka till.
Har tyvärr inga bilder på hur det ser ut.

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
fick med en hållare till hastighetssensorn. kan ta en bild imorn så får du se hur den ser ut. för övrigt ser bygget riktigt bra ut! fick mitt "färdigt" förra veckan så har varit och kört 3-4 gånger nu och redan blivit stannad en gång ;) poliserna är dö-kåta i fighters och ska hitta allt som inte är e-märkt osv.

kan du använda dig av nån original sits?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
fick med en hållare till hastighetssensorn. kan ta en bild imorn så får du se hur den ser ut. för övrigt ser bygget riktigt bra ut! fick mitt "färdigt" förra veckan så har varit och kört 3-4 gånger nu och redan blivit stannad en gång ;) poliserna är dö-kåta i fighters och ska hitta allt som inte är e-märkt osv.

kan du använda dig av nån original sits?

Vafalls? Jag fick då inget fäste med :mad: Men som Waldkauz sade - det får bli ngn snillrik egenhändig trixvariant för att lösa problemet.

originalsits? nope, jag plastar hela sitsytan och smäller på ngt asbra gummi som jag har köpt tidigare. Jag hoppas det går att få någorlunda bekvämt att sitta på iaf...annars får jag ha med mig en kudde :hihi

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
FAN va urgixxer är snygg. Lätt den snyggaste tank och ram konstruktionen EVER ! . Blir så snygg med en rejsig bakdel och bort med lite orginal crap. Avundsjuk, vill ha en, men vill inte betala för en .. suck ..

Ang styrdämpare så JA du vill inte ta bort den om den sitter där. Orginal på nyare hojjar brukar de sitta sån där blöjig ej ställbar dämp. fyller nog sin funktion men är ju inte överdrivet bra. Har du en ställbar så tycker jag de e guld värt, jag vill aldrig mer åka utan styrdämpare nu när man kört med det på några hojjar ett par år.

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Nu är bakramen 90% klar (fixning av fästen för relän och expansionskärl samt pulverlack står för resterande 10%).
Så igår kunde jag provsitta för första gången - bekvämt trots avsaknaden av sadel! Det k a n vara så att det egentligen är obekvämt som tusan me suget efter att få åka överväger det :D

Jag slog även isär slipon:et för att snabbrenovera och lägga på lite pulverlack även på det. Dels för att få ett lite modernare stuk och dels för att det faktiskt ser ganska skabbigt ut.

Efter att jag fick isär den (mycket våld med gummihammare) så stod det klart att lite mer "dämpull" skall inhandlas.

Bifogat

• yoshi_small.jpg
    yoshi_small.jpg
    154.9 KB · Visningar: 131

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Testmontering av relän mm. Ser för taskigt ut nu men med lite färg, buntband och vibrationsdämpande material så ordnar det nog till sig.

Bifogat

• relän_small.jpg
    relän_small.jpg
    166.2 KB · Visningar: 227

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Hål för baklampan grovsågat och testmonterat. Ngn som har ngt bra tips för att täta mellan lampglas och cutsplasten? Jag hade tänkt mig ngn liten gummilist som man kan limma dit "runt om" om ni förstår vad jag menar.

Bifogat

• baklamptest_small.jpg
    baklamptest_small.jpg
    190.9 KB · Visningar: 217

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Igenplastning (nytt ord) för sitsen. Detta eftersom jag inte har tänkt ha ngn riktig sadel utan bara köra med ngt tjockare gummi.

..alltså...att plasta..:gnissla man är ingen stjärna på det direkt. MEN..det finns ju spackel + egen arbetstid som rättar till det mesta :tummenupp

Bifogat

• cuts_small.jpg
    cuts_small.jpg
    116.5 KB · Visningar: 132
  • cuts-plastad_small.jpg
    cuts-plastad_small.jpg
    112.3 KB · Visningar: 172

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Igenplastning (nytt ord) för sitsen. Detta eftersom jag inte har tänkt ha ngn riktig sadel utan bara köra med ngt tjockare gummi.

..alltså...att plasta..:gnissla man är ingen stjärna på det direkt. MEN..det finns ju spackel + egen arbetstid som rättar till det mesta :tummenupp
Hur blir belastningen på sitsytan ?
Tänkte på det som finns under glasfibret. Kommer det hålla sen ifall du bara har gyummi ovanpå ?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Hur blir belastningen på sitsytan ?
Tänkte på det som finns under glasfibret. Kommer det hålla sen ifall du bara har gyummi ovanpå ?

Tvärstaget på bakramen (närmast tanken) är placerat där jag tror största belastningen blir. Där jag plastade upp hamnar draken som visserligen är tung men inte skall den mosa plasten iallafall :hihi

Jag tänker även plasta undersidan för att få det att ligga an lite bättre mot ramen. Dock har jag noll erfarenhet av hur hemmameckade glasfiberkonstruktioner håller..tror du det spricker? Jag har använt fiberarmerad plast och dessutom förstärkt det med glasfiberremsor.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det kommer att spricka där jag har markerat med rött.
Varför, jo ytan utanför är inte stum men det blir spacklet du använder så när det vibrerar så spricker det.

Plasta ut till den gröna markeringen med ett par lager glasfiberväv.
Ta insidan också.

Vore trist om du lägger ner massa jobb på lacken som sen kommer paja efter några kilometer.:tummenupp

Bifogat

• cuts-plastad_small.jpg
    cuts-plastad_small.jpg
    97.7 KB · Visningar: 147

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Det kommer att spricka där jag har markerat med rött.
Varför, jo ytan utanför är inte stum men det blir spacklet du använder så när det vibrerar så spricker det.

Plasta ut till den gröna markeringen med ett par lager glasfiberväv.
Ta insidan också.

Vore trist om du lägger ner massa jobb på lacken som sen kommer paja efter några kilometer.:tummenupp

:tummenupp Tack för rådet. Nu är det plastat enl. dina direktiv. Jag har även spacklat en vända <- hållbarheten på det sätts på test iom att cutsen åker av och på upprepade ggr av ngn underlig anledning...kan det vara att allt tar #%"#@%!! mer tid än man tror?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
:tummenupp Tack för rådet. Nu är det plastat enl. dina direktiv. Jag har även spacklat en vända <- hållbarheten på det sätts på test iom att cutsen åker av och på upprepade ggr av ngn underlig anledning...kan det vara att allt tar #%"#@%!! mer tid än man tror?

Ja och fi fan vad det kliar !:mad: :tummenupp

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Tjong! Nu är sliponet nylackat (pulver...får se om det håller :) ). Jag fick lov att kapa av lite (mycket) på grenröret och ordna nytt fäste för upphängningen. Nu sitter det på samma fäste som fotpinnen. Så har jag tur så blir det provstart i helgen!

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
bilder på det.

Bifogat

• yoshi_small1.jpg
    yoshi_small1.jpg
    138.6 KB · Visningar: 183
  • yoshi_small2.jpg
    yoshi_small2.jpg
    126 KB · Visningar: 184

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
f-n vad snyggt det blev! tycker inte det är ett "panikfegisbygge" mera ;)

skulle själv vilja bygga på en gsx-r men lite nyare med fetare tank. men det kostar för mycket och lite synd att slakta en nyare gsx-r!

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Tjohoo! Jag körde hem den i lördags! Med skräckblandad förtjusning (det är ju jag som har monterat grejjerna...fan vet om det sitter som det skall :) ).

Så nu denna vecka & helg blir det lite mer småfix bara och bokning av bes.tid.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS