GSXR startar inte!

HanneZ

Guest
Hade hoppats på att inte behöva skriva en sån här tråd men nu måste ja faan de :(

Min gsxr-92 startar inte. Har malt med startmotorn i flera minuter, men stiften blir inte ens blöta. Soppa kommer till förgasarna, och munstyckena är inte igensatta. Har kontrollerat att spjället är öppet. Vad FAAN kan hindra bensinen från att ta sig från flottörhuset till cyllarna om inte munstyckena är igensatta?

Den har inte varit igång på 5 månader, fast då starta den lätt! Och har inte skruvat på några inställningar i vinter.

Nån som har någon ide?

/ Hannes

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
har du kollat inuti kablarna efter ... skit? Sen om den stått i fem månader så kan ju de riktigt små pinalerna oxå få problem.

Köp en produkt som är till för att rena förgasarna. Jag köpte detta i USA för min hoj då jag hade lite problem med den, och det funkade skitbra.. iaf märkte jag att saker o ting fick mer flöde.

HanneZ

Guest
Eftersom bensinen kommer ner till förgasarna så borde de ju inte va nån skit i slangarna, och hade isär fuggarna o kollade så att munstyckena inte var igensatta o de va dom inte...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
okej, det rann iaf soppa ur förgasarna medan du meckade? Gjorde de det inte så fanns där ju iaf ingen bensin. = no start

HanneZ

Guest
japp de gjorde de, provade o köra med PRI läget o allt, tycker mig ha provat precis allt. Stör mig så har aldrig hänt mig förut, just att det inte kommer nån soppa!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Vanliga misstag är: Dödarknappen och bensinkranen.

edit: det kan inet vara så att det är stopp i någon bensinslang? Mycket smutts ifrån tanken hinner lägga sig på 5 mån.

HanneZ

Guest
Gammal bensin är tänkbart, men varför blir inte stiften blöta?

Det kommer som sagt soppa till förgasarna så slangarna är inte igensatta och kranen är på!

Och om dödarknappen e av så tuggar inte startmotorn

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Prova med ett sprut startgas. Då ser du om det saknas soppa eller gnista. Ibland behöver bara motorn starta till för att det ska bli fart på grejerna, speciellt om den stått länge. Låter kompet normalt? Ibland kan ventilerna få lite oxid på sig och då tätar de inte tillräckligt. Har i och för sig bara sett det på 100 år gamla bilmotorer, men ändå..
Kolla om gnistan kommer vid rätt tidpunkt också. Ibland blir stiften inte våta även om det finns tillräckligt med soppa.

Till sist; akta startmotorn, den blir lätt överhettad och är jävligt tradig att renovera!

HanneZ

Guest
Pilsner skrev:
Prova med ett sprut startgas. Då ser du om det saknas soppa eller gnista. Ibland behöver bara motorn starta till för att det ska bli fart på grejerna, speciellt om den stått länge. Låter kompet normalt? Ibland kan ventilerna få lite oxid på sig och då tätar de inte tillräckligt. Har i och för sig bara sett det på 100 år gamla bilmotorer, men ändå..
Kolla om gnistan kommer vid rätt tidpunkt också. Ibland blir stiften inte våta även om det finns tillräckligt med soppa.

Till sist; akta startmotorn, den blir lätt överhettad och är jävligt tradig att renovera!
Mjo mattias sa att bensinen kunde dunsta innan ja hade skruvat av dom o kollat. Dunsar gammal bensin lättare än ny?

Har en extra startmotor liggandes :D

Kompet verkar bra, skiten e typ omöjlig o putta igång, bara kanar, o startmotorn låter ungefär som den brukar!

Inga veck, det har jag kollat, och som sagt, det kommer soppa till fuggarna!!!

startgas ner i cyllarn eller i luftburken? Det är väldigt krångligt att spraya in den i luftburken!

/ Hannes

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
HanneZ skrev:
Gammal bensin är tänkbart, men varför blir inte stiften blöta?

Det kommer som sagt soppa till förgasarna så slangarna är inte igensatta och kranen är på!

Och om dödarknappen e av så tuggar inte startmotorn

Säker på detta?
På Min gamla honda gick startmotorn finfint med dödarknappen intryckt, Däremot stängdes tändning och bensinpump av = inga blöta stift, gick ej heller på stargas.
Jag vet, har provat i två timmar...

HanneZ

Guest
Pebl skrev:
Säker på detta?
På Min gamla honda gick startmotorn finfint med dödarknappen intryckt, Däremot stängdes tändning och bensinpump av = inga blöta stift, gick ej heller på stargas.
Jag vet, har provat i två timmar...
Testade o trycka på knappen o då snurra den ej!
Har ingen bensinpump!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Ladda batteriet så det är fullt. Testa om den hostar till med startgas. Funkar inte det, kolla om du får gnista.

HanneZ

Guest
Batteriet e stendött, så ja kör på bilbatteriet!

Ska ja köra startgasen ner i cyllarna då lr?

Ska kolla gnista, köpa ny bensin, ordna startgas,

nån som har några mer tips?

/ Hannes

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Prova med startgas. Tänder han så vet du att du har gnista. Min är också tjurig när han har stått i ett tag. Men han brukar efter mycket om och men hoppa igång på några cylindrar. Sen är det bara låta han stå i 5-10 innan han går bra. Tänder han bara till på någon eller några cylindrar så brukar han hoppa igång.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kanske startgas (eller bensin) i anslutningen till soppakransvakuum om luftburken är hopplös? Visserligen bara en cylinder men som testemtod kan det ju gå.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
HanneZ skrev:
Batteriet e stendött, så ja kör på bilbatteriet!

Ska ja köra startgasen ner i cyllarna då lr?

Ska kolla gnista, köpa ny bensin, ordna startgas,

nån som har några mer tips?

/ Hannes
Byt stift! Det funkade för mej med min Bandit, jag hadde gnista men inte tillräckligt.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag vet inte om det ser ungefär likadant ut på din gixxer som på min men på min är det bara att ta bort sadeln så kommer man åt att spraya startgas rakt in i luftburken.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
www.bytstift.nu häll ur den gamla junkbensinen om stiftbyte inte hjälper, tömde du fuggarna i höstas, om inte så kan bensinen ha kristalliserats och satt igen fuggarna.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa