GSXR startar inte!

Nicke T

Mer sommar åt hojfolket!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Ducati 999s ,Vespa px 200
Hade samma fenomen som du förra året,fast på en v-max det visade sig att
cdi boxen var död.p.g.a massa oxider .hoppas att du ej har samma problem men det kan vara värt att kolla boxen till min kostade 11000:- men jag fick tag på en begagnad för 2500:- hoppas du snart får igång den det börjar ju bli
säsong :)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
är det inte farligt för ett hojbatteri att använda bilen som starthjälp. det är väl rätt mycket högre ampere från bilen än det är i hojen. kan man inte ha sönder hojbatterit då?
jag har inte försökt starta min ännu men jag misstänker att jag också kommer att få startproblem, då min alltid är rätt svårstartad.

HanneZ

Guest
bmwjohan skrev:
är det inte farligt för ett hojbatteri att använda bilen som starthjälp. det är väl rätt mycket högre ampere från bilen än det är i hojen. kan man inte ha sönder hojbatterit då?
jag har inte försökt starta min ännu men jag misstänker att jag också kommer att få startproblem, då min alltid är rätt svårstartad.
Möjligt, det har funkat förr!

Hur är det högt "ampere" i ett batteri? Strömmen är en funktion av spänning och motstånd.

/ Hannes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Att kabla från bil ska aldrig vara några problem (om inte bilen laddregulator är sjuk). Precis som Hannes skrev ovan.
En annan variant är att ta hjälp av en batteriladdare med starthjälp men då kan det möjligen vara känsligare. Då jag köpte den nya tillern så vill jag åtminstone provlyssna puffran men batteriet var nästan tomt. På med största Biltema laddare, startade inte.
Då tog vi till starthjälp på laddaren men slog inte på starthjälpen förrän startmotorn var igång, sen slog vi av starthjälpen direkt när puffran hoppade igång. Syftet med detta förfarande vara att hög spänning från batteriladdaren inte skulle kunna slå ut något i hojen. Startmotorns strömförbrukning gör ju att spänningen sjunker något. Antagligen hade det gått även om man slagit på starthjälpen före startmotorn men för säkerhets skull så...

Men skyll för fan inte på mig om ni eldar upp nåt!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
Möjligt, det har funkat förr!

Hur är det högt "ampere" i ett batteri? Strömmen är en funktion av spänning och motstånd.

/ Hannes
Det som anges är amperetimmar, 12 volt är alltid 12 volt, med ett bilbatteri kan du nöta på startmotorn i timtal.

HanneZ

Guest
Mjo visst, amperetimmar, men han skrev ju ampere? Och ett batteri med mer amperetimmar är ju inte skadligt för ett batteri med mindre amperetimmar.

HanneZ

Guest
Ja, idag så fick ja igång den, lite ny soppa, stargas o lite bättre fart på motorn(2 pers som putta i en brant backe) va lösningen!

Tack för alla tips o för all hjälp!

/ Hannes

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
Ja, idag så fick ja igång den, lite ny soppa, stargas o lite bättre fart på motorn(2 pers som putta i en brant backe) va lösningen!

/ Hannes
:tummenupp Låter bra ju :banana Gammelgixxers Äger.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
HanneZ skrev:

/ Hannes
Gött :tummenupp...

Har följt dilemmat med spänning. (Fyndigt) Jag har inte uttalat mig då jag vet att det inte hade gett ett piss. Nåväl. Gött när'en startar...

:hej

HanneZ

Guest
japps, underbart, ska iväg o köpa dyyyr olja o filter nu, mindre underbart!

/ Hannes

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...