GSXR1000. Rasslande ljud från växellådan kanske (Löst)

kasler

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
Suzuki GSX-R1000 2017
Hej, totalt okunnig när det kommer till att fixa själv och brukar endast lämna in hojen för allt.
Vid senaste verkstadsbesöket så uppmärksammades ett ljud som inte alls låter bra och de på verkstaden trodde snabbt att det sitter i växellådan och att det skulle vara en kostsam process att fixa. Jag hoppas här hitta någon som har en tanke på vad felet kan vara och ifall det är värt att åtgärda.

Haft hojen sen 2020. Kört ~1300 mil
Aldrig lagt den ner eller krockat
Stått inomhus under vintrarna.

Har tyvärr inget stöd så jag kan ställa upp bakhjulet så behövde filma när jag sitter på.
Ljudet låter på samtliga växlar och försvinner när man lägger i neutral.
Ljudet kvarstår vid samtliga hastigheter

Skulle även vara intressant att veta värde på den (i nuvarande skick) då detta kanske är ett tecken att byta till något annat även om jag älskar min raket :(

Tack för all hjälp på förhand

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ställ den på sidostödet om du eventuellt inte orkar ta ur oljan. Annars ur med oljan och upp med hojen på ett depåstöd.

Bort med kopplingskåpan. Kolla så inte pinnarna som som håller kopplingsfjädrarna lossnat för det händer ibland. Om det är fallet så vickar fjädrarna fram och tillbaka om du petar på dem.

Dra fast dem med en droppe loctite om så är fallet.

Kolla kopplingskorgen (ytterkorgen) annars. Låter det olika med indraget eller utsläppt kopplingshandtag?

Last edited:

kasler

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
Suzuki GSX-R1000 2017
Ställ den på sidostödet om du eventuellt inte orkar ta ur oljan. Annars ur med oljan och upp med hojen på ett depåstöd.

Bort med kopplingskåpan. Kolla så inte pinnarna som som håller kopplingsfjädrarna lossnat för det händer ibland. Om det är fallet så vickar fjädrarna fram och tillbaka om du petar på dem.

Dra fast dem med en droppe loctite om så är fallet.

Kolla kopplingskorgen (ytterkorgen) annars. Om det låter olika med indraget eller utsläppt kopplingshandtag.
Jag ska titta på detta i veckan.
Killarna på verkstaden trodde inte att det hade med kopplingen att göra men de hade heller inte tid att titta på det då (den var inne av annan anledning).
Hittar jag info i handboken om hur jag lossar kåpa osv?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag ska titta på detta i veckan.
Killarna på verkstaden trodde inte att det hade med kopplingen att göra men de hade heller inte tid att titta på det då (den var inne av annan anledning).
Hittar jag info i handboken om hur jag lossar kåpa osv?
Inget som står i instruktionsboken om det är den du menar, men i en verkstadsmanual står allt. Finns väl att ladda ner någonstans, men jag vet inte var.

Jag är en gammelget och vill gärna ha en fysisk bok, men misstänker att din hoj är för ny.

Men jag snackar nog dynga när jag nämnde "pinnarna" De verkar vara integrerade i innerkorgen på en 2020 modell jag kollade sprängskissen på. (Dåligt förklarat)

Vad hade du?

Last edited:

kasler

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
Suzuki GSX-R1000 2017
Inget som står i instruktionsboken om det är den du menar, men i en verkstadsmanual står allt. Finns väl att ladda ner någonstans, men jag vet inte var.

Jag är en gammelget och vill gärna ha en fysisk bok, men misstänker att din hoj är för ny.

Men jag snackar nog dynga när jag nämnde "pinnarna" De verkar vara integrerade i innerkorgen på en 2020 modell jag kollade sprängskissen på. (Dåligt förklarat)

Vad hade du?
En från 2017 så kanske ändå

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du orginalsystem på den?
Verkar vara vanligt med oljud på avgasventilen. Verkar dock enkelt att åtgärda.

Last edited:

kasler

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
Suzuki GSX-R1000 2017
Det där verkar vara fullträff.
Jag har original på nu men har haft...ja något annat men bytte nyligen för att besiktiga den. Jag testade byta tillbaka till original men den låter ändå.

Innan jag ens kollat videon (ska kika på den) så tänker jag "borde ljudet inte låta även om växel/neutral ligger i om det är avgassystemet". Eller låter systemet olika beroende på om växel är i.
Jag kikar på videon och återkommer :)
Stort tack alla andra också, ska ladda ner verkstadsmanual så jag har ifall att

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Främre dev löst?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack för alla tips. Jag testade det som HayabusaMan skickade som yt-klipp. Jag tycker att ljduet är borta och antar att problemet är löst

Ljud efter skruvande

Stort tack till alla tips och hjälp!
Kände enorm lojalitetsplikt när det är en märkeskollega och GSXR. 🤣 Måste skaffa en GSXR 1000, avgudat dem på distans i 20 år.

Det var en riktigt bra video av snubben, både manual och påvisning i ett.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC