GSXR1127 Turbo-byggtråd

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... helt sonika fimpa det (bandaget) när det börjar bli skabbigt för att då ha en sandblästrad yta under...
Är rätt säker på att de fina blästrade rören inte är så fina efter ett par månader under bandage. Tänk "värme" så förstår du....
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Är rätt säker på att de fina blästrade rören inte är så fina efter ett par månader under bandage. Tänk "värme" så förstår du....

Är jag också rätt säker på, men i värsta fall så jag göra mig obehaget att blästra det i samband med att jag reparear vxl-lådan vid nästa 100-mila service...:D
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
linda eller inte linda!!

Bondage? I en tråd om turbo?:D

Allvarligt talat:
Bandaget gör att grenröret går varmare, det resulterar i att grenröret får kortare livslängd. Nu brukar ju iofs inte livslängden på grenröret vara nåt problem på en knarr. Snarare så att grenröret i vilket fall som helst överlever resten av puffran. :tungan
Men än viktigare kanske är:
Bandaget har en tendens att bli skabbigt med tiden och då ser det inte lika bra ut längre.
Å andra sidan håller sig inte poleringen bra i all evighet heller.
Själv tycker jag dock att ett rör med färgskiftningar orsakade av värmen ser rätt bra ut.

Intressant läsning minsann. Själv ägnar jag mig mest åt arbete.
Vi får väl se om jag får fart på byggandet när WrathChild lämnar tillbaks USD-gaffeln till Katanan. Men mest händer ingenting alls. :-(

:va men hur är det nu då med glödskal?
jag har fått informationen att man INTE skall linda plåtrör med bandage i kombinationen turbo, men är det ok med rostfritt:va
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

Har varit borta en sväng i garaget och pillat lite idag...

Beställde lite slangar i veckan som nu trillat ner i lådan, jisses vilka fina grejer.:tummenupp Det gillar brudarna..:D

Hursomhelst hunnit med följande idag:

*Monterat Top-End Oil-kitet med mina nya slangar
*Kopplingen slutmonterad (med 4st fjädrar och 2mm shims)
*Satt dit den ena kopplingen på slangen som skall oljeförse turbon.
*Monterat Crank-Triggern till Dyna 2000 systemet
*Fortsatt och slipa på/i mitt bastard-grenrör

Kommer nog bli en del byggande/bilder framöver då jag skall försöka hinna med så mycket som möjligt innan jag drar till Stockholm den 25/2
 

Bifogat

  • Slangarmod.JPG
    Slangarmod.JPG
    90.7 KB · Visningar: 126
  • Progold2mod.JPG
    Progold2mod.JPG
    88.2 KB · Visningar: 117
  • Progold1mod.JPG
    Progold1mod.JPG
    89 KB · Visningar: 127
  • Progold3mod.JPG
    Progold3mod.JPG
    70 KB · Visningar: 102
  • Dynamod.JPG
    Dynamod.JPG
    122.9 KB · Visningar: 187
  • TopEKmod.JPG
    TopEKmod.JPG
    140.4 KB · Visningar: 190

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Stiligt, NBM Hydraulic??

Tackartackar!! :tummenupp

NBM Hydraulic stämmer bra, Leif där e himla trevlig att ha att göra med...

MEN smakar det så kostar det....:gnissla
Kostar en slant med teflonslang och Pro-Gold kopplingar men det är värt varenda krona, tillfredställelsen är total! :tummenupp
 
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Med det resultatet är det värt det, har väntat länge på uppdateringar i tråden så det låter bra att det ska hända lite nu :tummenupp (jag behöver själv få tummen ur :arsele och påbörja mitt 7/11-bygge)...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

Fortsatte mekandet idag med oförminskad kraft...

*Oljeslangen utmätt och färdigmonterad
*Nya lyktfästen monterade
*Forsatte fila på grenröret, nån timme till sedan är det klart... :tummenupp

Håll tillgodo
 

Bifogat

  • MOKOmod.JPG
    MOKOmod.JPG
    91.7 KB · Visningar: 110
  • Progold5mod.JPG
    Progold5mod.JPG
    111.6 KB · Visningar: 123
  • Progold4mod.JPG
    Progold4mod.JPG
    72.1 KB · Visningar: 105
  • Kollektor1mod.JPG
    Kollektor1mod.JPG
    75.8 KB · Visningar: 219
  • Kollektor2mod.JPG
    Kollektor2mod.JPG
    67.7 KB · Visningar: 182

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Det ser ju super bra ut, hoppas att du snart kan provstarta den. Det kan ju inte vara långt borta med den fart du har. :tummenupp :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kostar en slant med teflonslang och Pro-Gold kopplingar men det är värt varenda krona, tillfredställelsen är total! :tummenupp

Tillfredställese är när man lägger pengar på "prestandaprylar" så att man åker ifrån flashiga hojar, som t.ex. TurboAnderssons slöa härke! :näsblod

...eller hur Peter? Blir det revanch på Bike Weekend i år i Stans Snabbaste Turbo?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Tillfredställese är när man lägger pengar på "prestandaprylar" så att man åker ifrån flashiga hojar

Jajaja, lite avundsjuk är du nog allt...:D

För oss som kör utan kåpor och annat än kvartsmilen och tänker på bling-bling faktorn är sådana här prylar viktiga vettu...

Jag resonerar som att varför inte kombinera prestandaprylar och bling-bling, brudarna samt andra hormonstinna bil/MC individer blir helt till sig utanför lokala korv/glassmojjen.:)
Samt att jag behöver inte tvivla på min oljetillförsel till snurran...:tummenupp

BTW, kommentarer ang. kollektorn?? Bra eller anus, synpunkter, frågor, tips mm...??:va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... BTW, kommentarer ang. kollektorn?? ...??:va
Jaja, en kommentar:
Då jag snabbtittade på de sista två bilderna på grenröret så tänkte jag "En till som gjort ventilsallad och fått lov att bygga upp nytt förbränningsutyrmme i toppen". Efter ett tag insåg jag att det inte fanns nåt hål för tändstiftet....:va
Nu fick du en kommentar i alla fall.:D
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Fortsatte mekandet idag med oförminskad kraft...

*Oljeslangen utmätt och färdigmonterad
*Nya lyktfästen monterade
*Forsatte fila på grenröret, nån timme till sedan är det klart... :tummenupp

Håll tillgodo

Varför en 90-graders böj från blocket som tar i så fort hojen välter när du kan ha en banjo istället?? Blir mer "cleant" tycker jag......

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Varför en 90-graders böj från blocket som tar i så fort hojen välter när du kan ha en banjo istället?? Blir mer "cleant" tycker jag......
/J

Välter....!!!??? Här välter fantamig inget...:D

Skämt åsido så är nog den slangkopplingen det sista jag behöver bekymmra mig om den dagen jag "välter"....

Banjo?? Nej Joakim, där går våra smaker vilt isär, det är precis så här jag vill ha det, NBM föreslog banjo men jag ville ha 90graders...:yoparty

BTW, har SpoonValley-Racing nån tid över framöver att fräsa ur 4st trottellock till min CV-brygga?? Kan köra ut till Skedala med ett lock som mall och 14kg SS4212...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update!

Äntligen är mitt Bastard-Grenrör färdigt!!
Slipade färdigt det sista igårkväll, har sandblästrat det idag, noga och hårt!:tummenupp

Hade ju bestämmt mig sedan innan att prova att ha avgasbandage och nu när jag satt dit möget kan jag säga att jag ångrar mig INTE, blir ju hur coolt som helst...:yoparty

Kopplingskåpan och sidostödet fick också följa med i blästerboxen.

Håll ögonen öppna i morgon kväll, då kommer nästa update! :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00047.JPG
    DSC00047.JPG
    91 KB · Visningar: 168
  • DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    92.2 KB · Visningar: 138
  • DSC00050.JPG
    DSC00050.JPG
    113.3 KB · Visningar: 131
  • DSC00051.JPG
    DSC00051.JPG
    107.9 KB · Visningar: 129
  • DSC00052.JPG
    DSC00052.JPG
    125.6 KB · Visningar: 114
  • DSC00053.JPG
    DSC00053.JPG
    91.6 KB · Visningar: 128
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top