Hepp, det fick bli en dump från JB-Raceparts, ser ut att vara jäkligt bra kvalitet på den, samt att
gillar tratten och därav uppkommet ljud..
Fick hem tryckkontakten från GIK-Turboteknik idag också, den skall vid ca 0,8bar aktivera retardern i Dyna systemet.
Ett varningens ord för denna uppsjö av kolvdumpar som säljs numera
Om inte areaskillnaden mellan sätet som tätar för laddtryck
och manöverarean är 1-2 eller mer så är det SKRÄP
Har skrivit om det tidigare , Räddningen brukar dock vara att för det mesta används småturbosar
Som att trimma moped , allting funkar
Under spoolupen och med inte fullt öppen trottel har man ett tryckfall
Detta gör att motorn kanske ser 0.8 bar medans det i plenumn eller laddrör är hela 1 bar
detta gör att man bara har 80% av det tryck som ska hålla imot
laddtrycket över dumpen
Nästa problem är att fjäderkonstanten för att dumpen ska vara stängd på tomgång och ändå orka öppna vid avslag ( tryckstöt)
blir så pass låg att laddtrycket tjuvöppnar ventilen
Med lite tuffare system och stora turbosar är sånt livsviktigt för att det överhuvud taget ska fungera