GSXR1127 Turbo-byggtråd

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Silverryggen skrev:
2586592 Snackade med Ronny Norgren en bra stund igår kväll och diskuterade vilket agg. jag skulle välja och hur grenröret skulle konstrueras iom att jag har "felvänt" IC-inlopp > tryckrör > plenumingång.

De grenrören han tillverkar efter jigg passar inte på min cykel om jag skall vända agget 180 grader.

Men Ronny är en trevlig prick så jag får köpa rostfria flänsar, stosar och rör + böjar av honom :tummenupp

Nu ska jag bara lära mig att TIG:a med rotgas också...:tungan (Har tillgång till en BAMSE TIG, Miller -80 tal)

Idag har det inhandlats 1 st beg. Mitsubishi TD04HL-16T med 7:ans RAKA turbinhus för att elimininera eventuella "felvinklingar" när jag vänder agget ( om jag inte vill ha det på hojen, eller byta till 18,19T senare så passar det bolt on på min Volvo...:D )

Tänkte höra om det är någon här på SH som har handlat prylar av Weirdperformance, tänkte då på deras BLACK SATIN , som jag tänkte Coata turbinhus ( kan ju se ut som arkeologiska fynd ..) och avgaspipan med, dels som (ett utmärkt) korrisionskydd men även för att minska värmestrålningen från turbinhuset vid långsammare körning, toppen, cyllen, oljekyl och IC är varma nog redan...

http://www.weirdperformance.se/weirdperformance/main.nsf/general/BBCD146303CBC350C12570CD00499E76

Tjenare Silverryggen !!
Jag har använd exakt den färg som du visar som coating till mina headers på en kompressormatad Plymouth RoadRunner 518cui och det var en ruskig färg att sitta samt att efter en körning med plyman kunde jag nästan genast gå ut, lyfta på flippen och smeka headersen, dom var bara fisljummna. Men jag vet inte hur det blir på en turbosnurra men på kompressorbil var värmeavledningsförmågan kollosalt imponerande :yoparty
Det tråkiga var att sätta dit dom efter caoating då färgen var synnerligen trög att torka då den behöver ett visst antal grader för att härda.
Lycka till med bygget, mycket imponerande, har själv en R750 som skall tvångsmatas vad det lider så jag följer detta med spänning.
Mvh Magnus
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Miniwipp skrev:
2601424 Tjenare Silverryggen !!
Jag har använd exakt den färg som du visar som coating till mina headers på en kompressormatad Plymouth RoadRunner 518cui och det var en ruskig färg att sitta samt att efter en körning med plyman kunde jag nästan genast gå ut, lyfta på flippen och smeka headersen, dom var bara fisljummna. Men jag vet inte hur det blir på en turbosnurra men på kompressorbil var värmeavledningsförmågan kollosalt imponerande :yoparty
Det tråkiga var att sätta dit dom efter caoating då färgen var synnerligen trög att torka då den behöver ett visst antal grader för att härda.
Lycka till med bygget, mycket imponerande, har själv en R750 som skall tvångsmatas vad det lider så jag följer detta med spänning.
Mvh Magnus

varmluftspistol eller ugnsbaka innan montering borde fungera.
välventilerat utrymme är nog att föredra då värmehärdande färg brukar avge stora rökmoln i början :D
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Miniwipp skrev:
2601424 Tjenare Silverryggen !!
Det tråkiga var att sätta dit dom efter caoating då färgen var synnerligen trög att torka då den behöver ett visst antal grader för att härda.

Tjenare Magnus!

Roligt att höra att det fungerar bra! ( Det börde det ju göra med ett literpris på 7100:- ...)
Tänkte sandblästra turbinhuset för att få bort all äcklig rost och så att coatingen biter rejält.
Sen tänkte jag sparka igång AGA-brännaren och FÖRSIKTIGT med litet munstycke härda färgen innifån huset.
Hämtar turbon på bussterminalen imorrn så någon gång nästa vecka lägger jag upp bilder på hur det blir, :tummenupp

Fick idag äntligen mina kopplingsfjädrar och skruvarna till kamaxelöverfallen (restade, så dom fick ro hit dom från japan..:rolleyes: )

Dock är det mycket jobb och lite meck...:tummenner
 

Bifogat

  • Kopplingsfjädrar.JPG
    Kopplingsfjädrar.JPG
    122.6 KB · Visningar: 127

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
TD04HL-16T/7R!!

Blev det efter moget övervägande samt goda råd (Ronny m.fl)
Hur gör man enklast för att dela på turbon?
Lossar man "bara" v-bandsklämman och den stora låsringen på kompressorn, får man av respektive hus då?
Behöver man lossa turbinhjulen om man inte skall in i lager/oljehuset?

PS. Fick med ett ombyggt fäste till WG som gör att man kan vrida huset för att passa längsmonterad 8V Rödblockare...:D
 

Bifogat

  • TURBO 1.JPG
    TURBO 1.JPG
    119.3 KB · Visningar: 234

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Silverryggen skrev:
2609166 TD04HL-16T/7R!!

Blev det efter moget övervägande samt goda råd (Ronny m.fl)
Hur gör man enklast för att dela på turbon?
Lossar man "bara" v-bandsklämman och den stora låsringen på kompressorn, får man av respektive hus då?
Behöver man lossa turbinhjulen om man inte skall in i lager/oljehuset?

PS. Fick med ett ombyggt fäste till WG som gör att man kan vrida huset för att passa längsmonterad 8V Rödblockare...:D

på avgashuset lossar du helt riktigt v-bandsklämman, avgashuset lossnar lätt, var försiktig så du inte skadar impellervingarna.

kompressordelen sitter lite hårdare, lossa låsringen med stora tången, knacka FÖRSIKTIGT lös kompressordelen, akta vingarna här med. (slipa bort styrstiften som sitter på lagerdelen om det inte är gjort redan, dom behövs inte, det går inte att rotera kompressordelen med dessa på plats)

ta absolut inte lös impellern om det inte behövs, dom är balanserade för att sitta exakt som dom gör, ny balansering måste göras vid demontering.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
madmagnus skrev:
2609208 på avgashuset lossar du helt riktigt v-bandsklämman, avgashuset lossnar lätt, var försiktig så du inte skadar impellervingarna.
kompressordelen sitter lite hårdare, lossa låsringen med stora tången, knacka FÖRSIKTIGT lös kompressordelen, akta vingarna här med. (slipa bort styrstiften som sitter på lagerdelen om det inte är gjort redan, dom behövs inte, det går inte att rotera kompressordelen med dessa på plats)
ta absolut inte lös impellern om det inte behövs, dom är balanserade för att sitta exakt som dom gör, ny balansering måste göras vid demontering.

Då var det precis som jag trodde, nu VET jag... Tack Magnus :tummenupp

PS. Hur mycket (ca) radiellt resp. axiellt glapp är accepterbart på et sådant här agg?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Fredags-fix

Min motor och motorkåpor såg bedrövliga ut så jag bestämde mig för att nästa år få till den putsen jag inte hade detta året.
Började med de lösa kåporna inkl. ventilkåpan ikväll.

1. Tvättade allt i maskindelstvätten och tvättade sedan med hetvatten.
2. Sandblästrade allt så det blev helt rent.
3. Lagade kåpan vid startmotorkopplingen med metallspackel.
4. Slipade ner spacklet så det blev jämnt.
5. Grundmålade med en primer, mest för vidhäftningen ( Medans den torkade bytte jag olja + filter + bränslefilter på bilen :tummenupp )
6. Lackerade med en nedmattad 2-komp svart billack i 3 lager.
7. Håller på att torka nu, såg kanon ut innan jag gick.

Så såg min fredagkväll ut... :tuttar
 

Bifogat

  • KÅPBLÄS1.JPG
    KÅPBLÄS1.JPG
    96.2 KB · Visningar: 195
  • KÅPLAG1.JPG
    KÅPLAG1.JPG
    109.3 KB · Visningar: 291
  • KÅPSLIP.JPG
    KÅPSLIP.JPG
    106.1 KB · Visningar: 217
  • KÅPGRUND.JPG
    KÅPGRUND.JPG
    65.8 KB · Visningar: 150
  • KÅPLACK1.JPG
    KÅPLACK1.JPG
    103.1 KB · Visningar: 208
  • KÅPLACK2.JPG
    KÅPLACK2.JPG
    111.2 KB · Visningar: 254

rallen

gubb rääser!!!!!
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Borås
Hoj
Kommer
riktigt snyggt:tummenupp vill också ha en gsx-r men de e ju ett j*vla tag tills dess:näsblod följer ditt bygge me stora koffein beroende ögon:tungan
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update!

Tackar för alla positiva svar, det är skitkul! :tummenupp

Idag har jag hämtat kåporna i lack-boxen, blev kanonbra, precis den mattheten jag var ut efter..

Turbon är nerplockad för uppfräshning av turbin(avgas)-huset samt vridning.

Började passa in Intercoolern och insåg att det skulle bli riktigt trångt, dels för att gaffelbenen vill gärna slå i ovankanten samt att den hamnade farligt nära framhjulet vid komprimerad gaffel.
Jag löste detta genom att tillverka ett nytt fäste för oljekylet i ramen, på det viset får jag minst 3cm x-tra frigång vid framhjulet, visst det kommer bli mindre plats för headersen men eftersom jag skall tillverka dem själv kommer det gå att pussla ihop, när jag är säker på det skall jag snygga till fästet och ta bort det materialet som inte behövs längre.

Skrev även ut en gradskiva på nätet ( i färg :tungan ) och klistarde den på en styv pappskiva från en pärm.
Moddade en sax-sprint modell större, som får agera visare.

Vart på Feltema och köpte:

Roterande fil
För de flesta metaller, svetsfogar, lättmetaller etc. Frästa tänder. Skaftdiameter: 6 mm. Huvud av volframkarbid HRC 75. Max. varvtal: 25000 rpm. Spetsig, med rundad topp. För avgradning och formbearbetning. 20-542 89,90 kr

Funkade skitbra att fila i kamdreven med, tog 30min per drev med DeWalt-skruvdragaren... :tummenupp

Imorrn skall jag tillverka ett föste för indikatorklockan och sedan ställa kammarna. Först skall jag jobba ett 10h:s pass på Harry´s.
 

Bifogat

  • ICPASS.JPG
    ICPASS.JPG
    102.2 KB · Visningar: 208
  • Turbo-delad.JPG
    Turbo-delad.JPG
    128.8 KB · Visningar: 198
  • Ventilkåp lack.JPG
    Ventilkåp lack.JPG
    119.5 KB · Visningar: 207
  • Oljekyl-faste.JPG
    Oljekyl-faste.JPG
    101.4 KB · Visningar: 160
  • VHGrad.JPG
    VHGrad.JPG
    137.6 KB · Visningar: 239
  • Kamdrev.JPG
    Kamdrev.JPG
    98.9 KB · Visningar: 216
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
- Silverryggen

Fick du inga problem när du montera dina HD-pinnbultar????:confused:
Montera mina som man ska men vad fasiken då vart det inte mycket gängor över till topp muttrarna om man kör med en 2mm spacer, så jag fick "uppfinna lite" för att det skulle bli bra.
Det är ju ingen krage på HD-stängerna som det är på orginal.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
RPM lover skrev:
2618393 Montera mina som man ska men vad fasiken då vart det inte mycket gängor över till topp muttrarna om man kör med en 2mm spacer.

Precis, upplevde samma fenomen. Jag skruvade mina i botten först med angivet moment men gissa om jag blev förvånad när det typ vart 2 gängor när jag skulle bulta dit toppen.
Fick av med allt igen och mäta mig till hur mycket det skulle behöva bli för att bli ca 15mm gänga i toppen.
Huvudsaken är att hela dragstångens gänga (ca 15mm) tar i blocket, då räcker dom.

Sedan när du drar toppen med rek moment (ca 55Nm) så nyper gängan mer i blockets aluminium än i APE-bultarna i toppen, så du behöver inte bekymmra dig att hela dragstången losnar nästa gång du river ( för det blir en nästa gång...) :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tjena!

Det ser ju skitfint ut det där :tummenupp Att flytta in oljekylaren var nog en bra idé... misstänker att det blir ganska trångt annars :hihi Jag fick MMS:et häromdagen, men jag har så dålig upplösning på min telefon så det tog en stund innan jag förstod vad bilden föreställde. Att jag var på kåren och :fyllisar gjorde inte min förmåga att tyda bilder bättre heller :hihi Men med dessa "lite" större bilderna så ser jag ju att det blir jättebra. Och även om det skulle ta i någonstans sen när du provkör så fixar vi det då. Inga bekymmer.

Har du nu filat på rätt håll på kamdreven? :hihi Då är det kanske snart dags att tajma kammarna och kasta in motorn i ramen? Hör av dig när det är dags :tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Drev filning

Tänkte lite på din filning.....:va .....blev det rätt? Du har ju filat dreven på den sida som motorn snurrar så att säga. Innebär inte det att kammarna kommer ännu närmare veven? Iom att du spacat 2mm så innebär det väl att kammarna är "före" veven eller?? Då måste man väl slipa bort "bakåt" i dreven för att låta kammarna bli i takt igen...??:va

Som jag sa när vi pulade "Alla siffror och skit......man villar bort sig direkt":D

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2619598 Tjena! Att flytta in oljekylaren var nog en bra idé...Och även om det skulle ta i någonstans sen när du provkör så fixar vi det då. Inga bekymmer.
Har du nu filat på rätt håll på kamdreven? :hihi Då är det kanske snart dags att tajma kammarna och kasta in motorn i ramen? Hör av dig när det är dags :tummenupp

Tjena, tjena.

Tror också på den lösningen med oljekylet, enda sättet som jag ser det om jag vill kunna ha fullt styrutslag samt plats för gaffeln att jobba.

Har filat upp dreven och vridit tillbaka båda dreven ca 3mm för att återställa orginalets (ca) tider, Joakim ( VR-8 ) var förbi en sväng idag och tittade till mig :D Han höll med mig om att det såg bra ut med du får gärna komma förbi en sväng också och kolla till det innan jag lägger locket på, du vet jag kan ju inte plocka av ventilkåpan när motorn är i ramen...

Har aldrig timeat kammar förut, detta var enbart på sporthoj-kött och mycket tänkande.. Man villar bort sig lätt bland vinklar, varv riktningar mm :va
 

Bifogat

  • KAM1.JPG
    KAM1.JPG
    102.7 KB · Visningar: 250
  • KAM2.JPG
    KAM2.JPG
    127.8 KB · Visningar: 203

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2619657 Bla bla

Har filat upp dreven och vridit tillbaka båda dreven ca 3mm för att återställa orginalets (ca) tider

Blir inte kamkedjan ännu kortare då.......den blev ju det iom du ökade avståndet mellan vev-kammar. Du måste nog vrida fram dreven så kedjelängden blir större......eller.....:va ...!!?? Hmmm.......ett tag sedan man gjorde detta........:rolleyes:

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2619675 Blir inte kamkedjan ännu kortare då.......den blev ju det iom du ökade avståndet mellan vev-kammar. Du måste nog vrida fram dreven så kedjelängden blir större......eller.....:va ...!!?? Hmmm.......ett tag sedan man gjorde detta........:rolleyes:

/J

Håller på att bli tokig här... När jag lyfte toppen 2mm vrids ju kammarna med frammåt som på bild 1.
För att vrida tillbaka dom har jag filat upp hålen som på bild 2, så tankte jag och var helt säker i min övertygelse, men när jag räknar i folmeln nu ( 180-öppningsvinkeln vid 1mm lyft + stängningsvinkeln vid 1mm lyft / 2 ) med dom siffrorna vi fick fram blir det inte så bra...
Sen kan jag inte begipa vad som hände med avgaskammen hur den kunde stänga 27o FÖRE TDC när den skulle stängt 20o efter TDC :va

Nja, lasse får nog svänga förbi i veckan och hjälpa mig och fundera... Annars blir det till att tänka till lite och läsa mer..
 

Bifogat

  • KAMT1.JPG
    KAMT1.JPG
    12.4 KB · Visningar: 103
  • KAMT2.JPG
    KAMT2.JPG
    19.2 KB · Visningar: 106

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2619707 Håller på att bli tokig här... När jag lyfte toppen 2mm vrids ju kammarna med frammåt som på bild 1.
För att vrida tillbaka dom har jag filat upp hålen som på bild 2, så tankte jag och var helt säker i min övertygelse, men när jag räknar i folmeln nu ( 180-öppningsvinkeln vid 1mm lyft + stängningsvinkeln vid 1mm lyft / 2 ) med dom siffrorna vi fick fram blir det inte så bra...
Sen kan jag inte begipa vad som hände med avgaskammen hur den kunde stänga 27o FÖRE TDC när den skulle stängt 20o efter TDC :va

Nja, lasse får nog svänga förbi i veckan och hjälpa mig och fundera... Annars blir det till att tänka till lite och läsa mer..

Glöm siffrorna vi fick fram........

Du är nog på rätt spår men du ska vrida kammen och inte drevet. Du måste ju ha längre kedja nu eftersom du ökat avståndet mellan vev och kam. Om du vrider drevet som du visar så blir väl kedjan ännu kortare. I praktiken så ska du ju vrida veven så mycket som dina 2mm innebär och inte dreven. Om du däremot vrider kammarna så måste dom "bakåt" och då måste du väl fila dreven "bakåt" oxå.....eller.....??.......:va .......blir lite mycket det här tror jag......hmm....ska fundera lite till...

/J
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top